Skrevet av Emne: Brutal bremsetester på vari-lock diff ?  (Lest 2066 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Brutal bremsetester på vari-lock diff ?
« på: Lø.,10,November,2012,17,33 »
Ved EU-etterkontroll av handbrekk/bakbremser etter overhaling spurte testeren om det var 4WD (dumt spm. i grunn).
Og så ble testeren innstilt på 4WD så jeg på displayet foran bremsetesteren/løftebukken.
Jeg sa at den hadde automatiske brems/sperrer alle veier.
Det første jeg la merke til var at bremsetesteren kjørte bakhjulene hver sin vei.
Når man gjør dette manuelt med oppjekket bil og håndkraft så kobler jo vari-locken inn etter ca en omdreining og stopper rotasjonen.
Denne bremsetesteren er tydeligvis en kraftig sak så hjulene stoppet jo ikke. Men mekanikeren sa han merket at det dro litt tyngre rundt.
Bremsene var iallefall OK men han kjørte flere omganger med motrotasjon på bakhjulene.
For meg virker dette som brutal behandling av vari-locken ? Kan det slite/skade lamellene ?

For meg ville det ha vært naturlig å satt fordelingskassen i N før testing og så kjørt begge hjulene samme vei.
Ergerlig om dårlig kunnskap eller info hos mekaniker eller leverandør av bremsetester skulle medføre redusert virkning på vari-locken.
Og dette er vel noe de gjør ved hver EU-kontroll ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Brutal bremsetester på vari-lock diff ?
« Svar #1 på: To.,15,November,2012,23,39 »
Det er stor enighet på Google om at mange biler blir ødelagt eller hopper av testrullene fordi de som tester dem ikke har den minste peiling på hva de holder på med. Neste gang så be om en test ute på veien eller bruk noen som kan det de holder på med.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brutal bremsetester på vari-lock diff ?
« Svar #2 på: To.,15,November,2012,23,48 »
det er vel vanskelig å be om bremsetest på veien, de måler jo evt. differanse mellom høyre og venstre side bl.a.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Brutal bremsetester på vari-lock diff ?
« Svar #3 på: Fr.,16,November,2012,06,53 »
det er vel vanskelig å be om bremsetest på veien, de måler jo evt. differanse mellom høyre og venstre side bl.a.

Det er riktig, men hvis det ikke er mulig å gjøre det på annen måte så må de jo det. Eller er det bedre å ødelegge bilen?

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Brutal bremsetester på vari-lock diff ?
« Svar #4 på: Fr.,16,November,2012,08,33 »
de verkstedene jeg har vært på har bare bremsetester for en aksling av gangen.... og det går uansett ikke med 4x4 har dem skjønnt, så de har bare tatt seg en kjøretur og kjennt etter om det drar til noen sider under bremsing.

Helt fair... syns det sier mer enn bremsetesten, som ikke tar for seg skjevt justert forstilling ol
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brutal bremsetester på vari-lock diff ?
« Svar #5 på: Fr.,16,November,2012,16,37 »
ja en aksling om gangen, så det er nok derfor hjulene roterer motsatt vei for at mellomakslingene ikke skal rotere. Det var vel det som var 4x4-modus på bremsetesteren jeg var på.
Men setter man fordelingskassen i N så spiller det jo ingen rolle.

Tråd om det samme her: http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/142860-how-they-brake-test-mot-4x4.html

"Some 4 x 4 vehicles can go on the brake tester, some cant....vehicles with LSD's cant either.
Some rolling roads rotate the wheels opposite ways so there is no drive back thru the centre diff........personally i wouldnt put any 4 x 4 on our roller tester incase it got damaged, and i wouldnt let my 4 x 4 GTR anywhere near a roller tester... "

Her en som har trøbbel med quadradrive, og hvordan teste: http://microdelta.co.za/jeep/qdtest.htm

Her i det kalde nord går det å teste litt på isen. Jeg fant en relativt bratt bakke der det var et felt med bar asfalt og is på resten. Stoppet slik at venstre side var på asfalt og høyre side på is. Til å begynne med ingen framdrift men ga litt gass og da dro den oppover (piggfrie dekk). Men vet jo ikke om det var foran eller bak som dro mest.

I samme slengen en relativt ny tråd vedr. testing av quadradrive-funksjonen http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=122326
« Siste redigering: Fr.,16,November,2012,17,23 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.