Byttet alle foringer (dvs. komplette kontrollarmer nede/oppe) på bakaksel i 2012, har bare kjørt ca 30.000 km men nå er det mye slakk.
Sikkert kinakvalitet på gummien eller jeg har vært litt brutal på gassen for ofte
Kjøpte jo billigste sort og ikke Mopar OEM.
Så mye slakk nå at kan jeg styre bilen med gassen. Litt gass og bilen går til høyre, slipp opp gassen og bilen går til venstre
Har bestilt komplett sett Polyurethan foringer bak, det bør fikse biffen en gang for alle.
De koster flesk men har ikke brukt mye penger på dette de 7 årene jeg har hatt bilen da.
Særlig frakten var dyr men fant ikke noe billigere på sparket.
Det finnes også polyforinger til stabstag og stabstaglinker men det hopper jeg over, da jeg har nye vanlige liggende.
Kjøpte hydraulisk benkpresse på Biltema tidligere i år, så da får jeg jo testet den.
Men to av foringene (de ovale på nedre armer) skal ikke presses ut komplette, bare fjerne gummien.
Skal varmes opp med gassbrenner til gummien slipper taket.
Først skal indre stålhylse presses ut av gummien og så resten av gummien ut av ytre hylse.
https://www.youtube.com/watch?v=dqo43St5fu0Det finnes rimeligere sett, men SuperPro er desidert best utifra det jeg har googlet meg til.
http://www.ebay.com/itm/Suit-Jeep-Grand-Cherokee-WG-WJ-99-05-SUPER-PRO-Rear-Suspension-Bush-Kit-SUPERPRO-/302093643117?Får ta foran etterpå, har nye foringer/armer av standard gummikvalitet liggende. Foran er det ikke så stor belastning/slitasje tydeligvis.
Tror ikke det blir polyforinger foran med det første.
Litt plunder med øvre fremre foringer, siden de er presset inn i forakslingen.
Luftmeiselhammer ser ut til å være en mye brukt løsning for å få ut de gamle.
Bildet stemmer ikke helt men prinsippet er jo der:
http://www.superpro.com.au/tradeview/index.php?view=parts_vehicleapplication&cid=999501067