Hei Kjellh
Hvis bilen er importert fra USA (som min var) så blir den registrert som bevaringsverdig kjøretøy. Bilen skal da holdes original og kan ikke modifiseres.
Iom at min bil hadde V8 og automat så fant jeg ut at jeg egentlig kunne leve med denne regelen. Ser jo også at rent ytelsesmessig så kan du jo stroke den 4,2 literen til 4,6 og hente mye mer gamp ut av den uten at dette trenger å vises så mye på en eu-kontroll. Du får sikkert mer effekt ut av det enn med en originalt bygd 304 også...
Hvis den er importert fra et europeisk land og har vært godkjent der så tror jeg du kan få den registrert som bruktimport i stedet for veteran. Da skal du slippe disse hjemmelen over, men mulig de stiller krav til dokumentasjon hvis de ser deler på bilen som ikke nødvendigvis er originale.
Jeg så faktisk den bilen som Gjermund nå selger da jeg kjøpte min. Den stod demontert ved huset hans under en presenning. Mener å huske at han sa at den var sveitsisk... og at hydroboosten var original. Er den sveistisk så bør det gå an å få skilter på den som bruktimport i stedet - hvis de gamle papirene foreligger. Da står du friere ifm ombygging hvis du ønsker å få alt inn i vognkortet.
Når det gjelder større dekk så er vel det håpløst etter hva jeg har skjønt. BT kjører hardt på 5% regelen når det gjelder rulleomkrets. Andre på forumet vet sikkert mer om dette. Selv har min 32" og den passerte kontrollen hos BT med disse dekkene. Kan ikke si at jeg bryr meg så mye om akkurat dette.
Husk at dette bare er synsing fra min side...
En liten digresjon - når man leser artiklene i amcar om muskelbiler som er nylig importert og oppusset så stusser jeg ofte... Det skrives at bilen har fått ny, større motor og masse customdeler som er langt fra originale. Leser sjelden eller aldri at disse har problemer med BT og reglene rundt bevaringsverdig kjøretøy.
Er det bare vi som har Jeep som må forholde oss til øvrigheta når det gjelder veteranregistrerte biler...
Her kan du lese lovskriften som omhandler bevaringsverdige kjøretøy:
§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
-
kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
-
kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
-
kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
-
kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.
2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. « Spesiell interesse » vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:
« Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig. »
7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
« Må bare benyttes - ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. »
8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.
9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.
10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.
11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.
12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.