Skrevet av Emne: Water leakage in the cargo compartment  (Lest 1506 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Water leakage in the cargo compartment
« på: To.,19,Mai,2011,23,36 »
I just noticed I had half an inch of water in the spare tire well and quite some moist underneath the cargo carpet on the passenger side of my Jeep WJ `01. There has been a couple of posts earlier on this topic, however I`m still a bit puzzled about this issue.
 
I wondered where this water might leak from and some suggested it might arise from the lifgate door hinges.  However the ceiling would probably be wet in that case, and it isn`t.                  

Others suggested it could leak through the hole in the chassis where the trailer tow harness runs. But as the harness is on the opposite side from the moist I rule that one out as well.


One explanation could be that the vents behind the rear windows behind the plastic louvers were stuck open causing water to enter. However I wouldn`t think that much water could enter through there, not by rain at least.

An earlier post in this forum suggested I`d water test it, however there is no moist or water to be seen on the surface of the inside trim, windows or carpets, so I guess it would be difficult to find the leakage if it`s seeping down from somewhere I visually can`t see.

The most obvious explanation might be a leakage through the roof rail on the rear passenger side. I might have to uninstall it and fill the screw holes with some sort of rubber sealant. But wouldn`t then the rear pillars be wet and moist as water runs down there from the roof rail screw holes?  I removed some plastic trim and couldn`t track any moist down the rear pillars, so maybe the water seeps in from somewhere else via these roof rail screw holes. The pillar in front of the rear pillar maybe?

To re-seal the rear passenger window also might be a good idea, but wouldn’t I see moist on the window from the inside then?

I would be grateful if someone could provide suggestions as I have no idea where to begin. I`m a bit reluctant to remove all the plastic trims and tear away the carpet searching  if there is an obvious solution to this problem.

Joakim




Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Water leakage in the cargo compartment
« Svar #1 på: To.,19,Mai,2011,23,40 »
Skulle egentlig til Jeep unlimited-forumet denne, hehe, den er en oppdatert versjon av den tidligere posten min. Men den kan godt stå her siden jeg har samlet litt mer informasjon angående mulige forklaringer til vannlekkasjen.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Water leakage in the cargo compartment
« Svar #2 på: Fr.,20,Mai,2011,11,37 »
Tror ikke europeiske WJ`er har "trailer tow factory harness".
Våre biler har mest sannsynlig fått montert europeisk hengerfeste med ledningsopplegg hos importør/forhandler, og dette er i mange tilfeller slurvete gjennomført.

Bare litt "høyttenking" dette  ;)

Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Water leakage in the cargo compartment
« Svar #3 på: Fr.,20,Mai,2011,12,14 »
Tror ikke europeiske WJ`er har "trailer tow factory harness".
Våre biler har mest sannsynlig fått montert europeisk hengerfeste med ledningsopplegg hos importør/forhandler, og dette er i mange tilfeller slurvete gjennomført.

Bare litt "høyttenking" dette  ;)

Jeg tenkte faktisk det også siden den amerikanske versjonen av hengerfeste ser helt annerledes ut. Så det kan godt være de har lagt harnessen på høyre side også, og i tillegg vært slurvete med gummipakningen i chassiet når de har trukket kablene gjennom ned mot hengerfestet, men jeg kan egentlig ikke forstå at så mye fuktighet og vann skal komme inn der uansett.

Jeg har kjøpt inn rtv-silikon og skal demontere takrailen ihvertfall. Fikk tips om å ha silikon på torx skruene og rundt "nutserts" (sånne nagler som slås inn?).

Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Water leakage in the cargo compartment
« Svar #4 på: Lø.,21,Mai,2011,12,03 »
Nå har jeg skrudd av takrailsen, fort gjort egentlig. Noen av torxskruene var våte og rustne, ikke bare bak hvor jeg har lekkasje, men også foran. Jeg har ikke observert lekkasje foran noe sted, men det er godt mulig det har kommet vann ned de hullene også. Uansett så smurte jeg silikon rundt alle skruehullene hvor de går inn i chassiet på taket, samt at jeg smurte inn alle skruegjengene godt med silikon. Så nå skal det være tett tak ihvertfall.

Siden bakteppet er så fuktig så har jeg satt inn noen kiler slik at det løfter seg litt opp fra underlaget. Jeg tok ut reservehjulet og satte motorvarmervifta ned i hjulbrønnen slik at jeg får luftet ut fuktigheten.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Water leakage in the cargo compartment
« Svar #5 på: Ti.,24,Mai,2011,21,40 »
Har samme problemet med min WJ. MEN, og et stort MEN, det skjer bare på vinteren. Selv om det regner hele sommeren. Min mistanke er at rommet for reservehjulet (som er uisolert ned mot bakken) rett og slett fungerer som en kondens-samler. Varm bil, kaldt ute og vips så får man kondens i cargo-rommet. Har funnet ut at om jeg tørker ordentlig opp og kjører en uke eller to uten bagasjeromsgulvet montert, så blir det ingen fuktighet der  :)

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Re: Water leakage in the cargo compartment
« Svar #6 på: To., 2,Juni,2011,19,08 »
har hatt det samme problemet, prøvde å tette inni pakningen i bakluke åpningen... var lite press på den, der hvor den klemmer rundt karosserifalsen...
Hadde vert greit å slippe det, siden jeg når har lpg tank nedi der...
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget Baard

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
  • 2004. Jeep Grand Cherokee 2,7 CDR O.L.
    • Homepage
Re: Water leakage in the cargo compartment
« Svar #7 på: Ti.,14,Juni,2011,19,57 »
Hei.
Det kan komme inn vann i de par øverste åpningne under dekkselet bak bakruten. Ta det av og tape over de to øverste åpningene i luftingen der med sort gaffa tape(så ser du det ikke), så blir du kanskje kvitt vannet der inne under matten. Verdt forsøket.
Mvh
Bård J.

Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Water leakage in the cargo compartment
« Svar #8 på: On.,15,Juni,2011,13,57 »
Jeg tok av dekslet bak bakruta og kom til den samme konklusjonen selv. Lekkasjen oppstår kun ved bilvask ved at vannsprut kommer inn horisontalt ved de luftelukene. Det ligger tynn gummi over de lukene som ikke har noe problem med å holde regnvann ute siden de har en design som takstein, men de er sårbare for vann som kommer fra siden eller nedenfra og opp.