Jeg har en ZJ '98 4.0 og byggde inn en webasto i januar i år. Som de fleste sier så er det mange som bare går på diesel, men det stemmer ikke at det kun gjør det. Jeg har en orginal Webasto som går på bensin, uten ekstra tank men drar det rett fra bilen sin egen bensin tank.(men den en egen pumpe som er koble til webastoen.)
Og mens vi sprenger et par myter her så kan jeg jo fortsette å si at selv om det er lite plass i motorrommet så får den plass. Jeg monterte min inn bak støtfangeren mellom hovedlyset og tåkelyset høyre foran. Jeg har heller ikke koblet hele systemet til mitt AC anlegg, men bare til standard kupe vifte. Og kjølevannet tar en omvei gjennom webastoen så både motor og varmeveksler får varmt vann. Det siste jeg kan si da er at det ikke trenger å koste 25 store for å få jobben gjort. Kjøpte min i tyskland på ebay, komplett men webasto, T100, moteringssett og frakt for just over 10000. Så var det en helg i en garage, to mann og en hel del egne løsninger før man fikk det til.
Jeg kan raportere at det er fint å ha en webasto i bilen om man ikke kan ha en DEFA (pga. mangel på stikkontakt), men det finnes en negativ side! Om du ikke har et veldig bra batteri, så kommer du ha problemer med å få startet bilen etter 30-40 med full webasto på før du drar. Jeg har vært der flere ganger og bilen rekker ofte å bli kald før man får den started igjen. (Jeg har bare plass med et orginal batteri i motorrommet.) Har funnet ut at det er mest kupeviften som drar mye strøm. Jeg har ikke orket å bygge inn et ekstra bak i bilen. LOL
Ellers om du kjører en bensin så blir den faktisk varm veldig fort når du kjører med den uten en webasto.
Det aller siste til dette fra meg nå er: Jeg fikk tipset av en annen ZJ eier å kjøpe en "remote start" til bilen steden. Kosten neppe like mye, og er mye enklere å montere...
Just saying