Skrevet av Emne: Webasto montering.  (Lest 3749 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Webasto montering.
« på: On.,10,November,2010,21,04 »
Noen som har montert Webasto på Jeepen sin selv ? Har planer om vannvarmer, siden dette er kjempegreier. Hvor krevende jobb er i så fall dette ? Motorrommet er jo ikke akkurat "tomt" med V8 i, så jeg trenger tips før jeg kjøper !

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Webasto montering.
« Svar #1 på: Lø.,13,November,2010,16,16 »
Ingen som vet ??? :(

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Webasto montering.
« Svar #2 på: Ma.,15,November,2010,08,15 »
Forespurte Høiden Bil og Båtelektro i Moss om dette i fjor. Har en 3.1 TD og jobben inkl Webasto beløp seg til ca 25 000,-

Dette var vel og merke med fjernkontroll og mulighet for å styre hele AC-anlegget slik at kupeen ble varm i tillegg til motor. De sa jobben var omfattende fordi Webastoen måtte integreres inn i det elektroniske på AC-anlegget og det krevde en del testing og prøving for å få det perfekt.... Sannsynligvis ikke noe for menigmann å knote med...

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Webasto montering.
« Svar #3 på: Ma.,15,November,2010,17,01 »
Det største problemet ditt er vel at du har bensinmotor. De varmerene jeg har vert borti til båt har enten gått på diesel eller lampeolje. Da trenger du en egen drivstoff tank med de utfordringer det medfører. Mulig at det finnes til bensin også, men det har jeg aldri sett. Om du tenker på en enkel montering av kun kjølevannsvarmer uten å blande inn AC og kupevarme er dette ganske enkelt. De fleste vil kunne gjøre det selv om en er litt vant til å skru. Da får du en liten kontrollboks inni bilen som styrer av og på, ofte med en timerfunksjon. Du trenger litt plass i motorrommet, omtrent som en litt stor skoeske. Ser at Webasto sin vannvarmer som altså går på diesel koster rundt 15000 nå. Tror nok at du kan finne andre merker til nærmere 10-12 lapper om du leiter litt på nettet.

Men så var det dette med drivstoff, da...

Tror nok at jeg hadde gått for et system med ledning til. Mye enklere ihvertfall. Og billigere vil jeg tro.

Erik
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Webasto montering.
« Svar #4 på: Ma.,15,November,2010,22,42 »
Webasto finnes til både bensin og Diesel.

http://www.techwebasto.com/heater_car_light_truck.htm


Problemet er mer at du her skal vite hva du gjør. Bensinlekkasjer i ett varmt motorrom kan gjøre større skade enn du tror :)

Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Webasto montering.
« Svar #5 på: Ti.,16,November,2010,17,44 »
Finnes både brukte , med garanti, og nye bensinbrennere i handelen, så det er greit. Kansje vannvarmer uten styring av varmeapparatet var noe å tenke på ? Man vil jo få utrolig kjapt varme inne når man starter da, men lite avtining av rutene mens den står... Den rent mekaniske biten er grei nok (bortsett fra traaangt motorrom)  men oppkoblingen til bilens elektronikk er værre...

Utlogget mr_mcgrr

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Re: Webasto montering.
« Svar #6 på: On.,29,Desember,2010,20,51 »
Jeg har en ZJ '98 4.0 og byggde inn en webasto i januar i år. Som de fleste sier så er det mange som bare går på diesel, men det stemmer ikke at det kun gjør det. Jeg har en orginal Webasto som går på bensin, uten ekstra tank men drar det rett fra bilen sin egen bensin tank.(men den en egen pumpe som er koble til webastoen.)

Og mens vi sprenger et par myter her så kan jeg jo fortsette å si at selv om det er lite plass i motorrommet så får den plass. Jeg monterte min inn bak støtfangeren mellom hovedlyset og tåkelyset høyre foran. Jeg har heller ikke koblet hele systemet til mitt AC anlegg, men bare til standard kupe vifte. Og kjølevannet tar en omvei gjennom webastoen så både motor og varmeveksler får varmt vann. Det siste jeg kan si da er at det ikke trenger å koste 25 store for å få jobben gjort. Kjøpte min i tyskland på ebay, komplett men webasto, T100, moteringssett og frakt for just over 10000. Så var det en helg i en garage, to mann og en hel del egne løsninger før man fikk det til.

Jeg kan raportere at det er fint å ha en webasto i bilen om man ikke kan ha en DEFA (pga. mangel på stikkontakt), men det finnes en negativ side! Om du ikke har et veldig bra batteri, så kommer du ha problemer med å få startet bilen etter 30-40 med full webasto på før du drar. Jeg har vært der flere ganger og bilen rekker ofte å bli kald før man får den started igjen. (Jeg har bare plass med et orginal batteri i motorrommet.) Har funnet ut at det er mest kupeviften som drar mye strøm. Jeg har ikke orket å bygge inn et ekstra bak i bilen. LOL

Ellers om du kjører en bensin så blir den faktisk varm veldig fort når du kjører med den uten en webasto.
Det aller siste til dette fra meg nå er: Jeg fikk tipset av en annen ZJ eier å kjøpe en "remote start" til bilen steden. Kosten neppe like mye, og er mye enklere å montere...  ;) Just saying

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Webasto montering.
« Svar #7 på: Ti., 8,Februar,2011,20,47 »
Ja, motoren og kupeen blir fint varm etter kun fem minutters kjøring, så egentlig er en Eber B1 luft/luft nok til avtining og varme skinnseter ! Bruker 5w40 olje med Omegatilsetning, så 8 er'n får sånnsett bra pleie.. Monteringen av Eber, vil også bli kjempelett ; kun strøm, bensin og eksos ut. Fant 12v fjernkontroll som kan brukes til dette for ca. 25,- USD. Planen var å montere denne under baksetet, men der er det for trangt.. Må bli ett sted bak, antar jeg..

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Webasto montering.
« Svar #8 på: Sø.,13,Februar,2011,11,01 »
remote starter kit får man ifra statene til mellom 1000 og 3000 norske kroner.
Jeg undersøkte dette til min gamle wrangler.

En fjernkontroll, som starter bilen, og vips, du har varm bil til en billig penge :-)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Webasto montering.
« Svar #9 på: Sø.,13,Februar,2011,16,22 »
Gå inn på http://www.oznium.com/remote-switch så finner du enda billigere 12v fjernstyring.... ;D