Ok. Henger meg på... Min ZJ-98. 4,0 bruker 1,5/mil på normal(følge den øvrige trafikken) kjøring. Dvs. da kjører jeg litt hardere enn jeg bør med tanke på forbruk, for å ikke være sinke ut av kryss osv. På pen lankjøring klarte jeg 1,04/mil en gang.
Min WJ-01 4,7 LPG(propan) bruker mellom 1,7 og 2,1/mil propan på tilsvarende normal kjøring, med kun langkjøring klarer jeg ca. 1,4/mil.
Men siden en LPG drevet bil må varmkjøres på bensin bruker den en bra slurk bensin pr tur om vinteren. Med kostpris på 6,95 for LPG og 12,50 for bensin, koster den meg rundt 14-16kr/ mil å bruke, i snitt. Bruker bilen til jobbkjøring, så blandet kjøring er mye kjøring i tett trafikk for meg.
Forbruk på kun bensin er ikke testet, da jeg nesten alltid fyller gass før den går tom, men ser det minker fort, antar at forbruket ligger på godt over 1,5/mil med kun bensin.
Forbruk oppad kan justeres med gasspedalen, men nedad er det begrenset hvor lite man kan klare med tung bil og stor motor.
Jeg merker klart større forbruk om jeg kjører over 80-90km/t.
Ser at noen av dere presterer fantastiske forbrukstall her, venter dere til bilen blir varm før dere resetter tripptelleren?
Har dere underdimensjonert hjulomkrets(lavere profil), eller slitte dekk? Lite luft? Mye luft?
Har dere sjekket med gps at tripteller er korrekt?
Forbruksmåleren i kjørekomputeren er kalkulert forbruk og ikke målt forbruk, så på en 15-20år gammel bil kan det være avvik som lurer den......