Nå har jeg kjørt bilen i noen uker etter at bakerste toppen er skiftet og diverse annet er skiftet eller utbedret. Skiftet radiator, termostat, pakninger og kjølevæske. Etter at motoren er blitt varm holder den seg konstant på ca 70 grader. Dette gjelder bykjøring, landevegskjøring, fjelloverganger og tomgang. Den rikker seg ikke før motoren blir slått av og begynner å kjølne. Tar dette som et godt tegn på at kjølesystemet fungerer
Skal snart ta et oljeskift på den og har fått anbefalt Fortè Motor Flush fra det lokale bilverkstedet. Sikkert delte meninger om slike produkter, men jeg velger å tro at det i alle fall ikke kan skade motoren. Skal helles på motoren sammen med den gamle oljen og kjøres en stund før alt tappes av, skifter filter og har på ny olje.
Jeg har lest mange tråder her på forumet om stell av disse motorene og prøver å følge opp så nøyaktig som mulig for å ha en bil som går noen år til. Viktigste er å la den gå på tomgang slik at den blir varm før kjøring spesielt om morgenen, være nøyaktig med oljeskift og passe på kjølevæske.
Jeg har ikke så mye erfaring med dieselmotorer, men jeg hadde en Mitsubishi L-300 4wd i ti år. Sammenlignet med den er det nå mye mer sprut i XJ'en. Samme slagvolum på motoren, men her er det ca 20hk mer i følge spesifikasjonene.
Trass i de mange dårlige tilbakemeldingene her om denne motoren ser jeg nå lyst på fremtiden. Tar selvsagt forbehold om at det er en gammel bil med en motor som har passert 260k fo litt siden ;-)
Kjetil