Skrevet av Emne: Glødeplugg på 2.5 TD  (Lest 1248 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Glødeplugg på 2.5 TD
« på: On.,17,August,2011,21,04 »
Igår morges etter oppstart skjedde  det at begynnte motoren å putre/smelle omtrent som  om det skulle være sprekk eller hull i eksosmanifolden el fremre rør,åpnet panseret for å kikke på hva som var skjedd der inne,det viste seg at glødepluggen var ute av toppen og hang i ledningen ..prøvde å gjenge opp igjen hullet med 10 x1mm gjengetapp,men det var ikke mye igjen av godset der,skrudde inn pluggen igjen med gjengelåsning fra Loc-tite,starta bilen igjen nå i ettermiddag og det er ikke tett desverre.Det jeg lurer på er om det er plass i toppen til å sette inn heli-coil gjenger der eller må jeg trikse til noe annet?
Er det flere årsmodeller topper som passer 98 mod motoren,kan f.eks 96 mod ha like topper?I tilfelle bytte til en brukt topp.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Glødeplugg på 2.5 TD
« Svar #1 på: On.,17,August,2011,23,14 »
Igår morges etter oppstart skjedde  det at begynnte motoren å putre/smelle omtrent som  om det skulle være sprekk eller hull i eksosmanifolden el fremre rør,åpnet panseret for å kikke på hva som var skjedd der inne,det viste seg at glødepluggen var ute av toppen og hang i ledningen ..prøvde å gjenge opp igjen hullet med 10 x1mm gjengetapp,men det var ikke mye igjen av godset der,skrudde inn pluggen igjen med gjengelåsning fra Loc-tite,starta bilen igjen nå i ettermiddag og det er ikke tett desverre.Det jeg lurer på er om det er plass i toppen til å sette inn heli-coil gjenger der eller må jeg trikse til noe annet?
Er det flere årsmodeller topper som passer 98 mod motoren,kan f.eks 96 mod ha like topper?I tilfelle bytte til en brukt topp.

Kjedlig å måtte løfte toppene for en glødeplugg ja...
Forskjellen mellom 96 og 98 kan være liggende eller stående glødeplugger, ellers er det jo likt.

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Glødeplugg på 2.5 TD
« Svar #2 på: Lø.,20,August,2011,16,07 »
Det er flere forskjeller. man kan ikke sette på toppen fra de med liggende glødeplugger. heli-coil gjenger tar jo ikke så mye plass, så det burde vel gå, men vær nøye med at gjengpartiet kommer på omtrent samme sted som det var orginalt.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Glødeplugg på 2.5 TD
« Svar #3 på: Lø.,20,August,2011,19,44 »
Det blir vel at jeg prøver heli-coil gjenger,men det måtte bestilles med den gjengestigningen, så det er gjort.
må jo prøve å treffe svært nøyaktig ja,både sideveis og i dybden da pluggen skal tette på en kon i bunnen.Dette får vi til,ingen krise,bare kjedelig at det skjer med daily driver`n :(
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Glødeplugg på 2.5 TD
« Svar #4 på: Lø.,20,August,2011,21,18 »
Er det alu topp på disse? Isåfall sjekk om du har rette gjengelim til helicoil siden vi har opplevd på jobben at de kan løsne med feil lim.
Og ikke glem å måle dybden på hullet før du borer og merk det av på borret for helicoil, og sjekk dybden, det er bedre å bore for lite tre ganger enn for mye en gang, disse helicoilene finnes også i forskjellige lengder såvidt jeg husker så sjekk at den du skal ha inn ikke er for lang.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Glødeplugg på 2.5 TD
« Svar #5 på: Lø.,20,August,2011,21,39 »
Okay,vi prøver å få det til på rette måten,vi har hele sortimentet til Loctite på lageret på jobben så vi finner noe som passer til dette også,ja det er alutopper på disse.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?