Okay,det var i dag tiden var inne for å skru ut starteren.Har fått en bra pris på byttestarter på Mekonomen,ca 2300,-+mva.Det er en Bosch starter forøvrig.
Vi startet med å kjøre bilen opp på kjøreramper og koblet fra batteriet.Etter noe nedkjøling av eksosanlegget tok vi av all "wrappingen" rundt på eksosmanifolden og turboen,det er folie med isolasjon for at varmen ikke skal ta ledninger og starteren,satt festet med stålstrips.For å få sett og kommet til løsnet vi ekspansjonstanken og slangene inn til varmeapparatet+ noen ledninger ble koplet fra.Vel,da ble skruene til starteren lokalisert,3 stk mot gearkassa og en på en støttebrakett i front.2 av skruene bak,mot gearkassa,var lette å komme til,mens den 3. er plassert oppå starteren bak innslaget nesten gjemt bak ledninger fra batteri til starteren befinner den seg
For¨å få mere plass til hender og verktøy skrudde vi av eksosrøret ut fra turboen,en tungt støpejernsrør som på motorsiden sitter skrudd med 5 bolter i bakkant,der kom vi ikke bra til med skralle og torx bits(TX 45) ,De sitter ikke gunstig til de heller,så løsningen ble å banke ut bitset av pipen og deretter bruke en fastnøkkel med skrallefunskjon(8mm) på bitset istedet,en fordel da vi fikk kraften nærmere bolten og da er det ikke så lett å vri bitset ut av sporet.Et triks er å bruke litt grov ventilslipepasta på bitset,det sitter bedre i sporet og glipper ikke så lett.Tilbake til den skruen på innsiden av innslaget;det er en 10 mm ringnøkkel,en såkalt starternøkkel som vi fikk truet innpå,den kabelen som går til starteren er ikke lett å flytte på så den ble presset så mye som mulig vekk med et flattstål.når man da er kommet innpå er det nesten ingen bevelse å få så det blir lite om gangen man får skrudd.I framkant på starteren sitter en støttebrakett skrudd med 2 muttere og den tok vi av for få starteren så langt frem mot motorfestet som mulig.Strømledningen inn på starteren gikk greit å få av etter å ha vridde starteren så mye sideveis at vi kom til under turboen.Da er starteren fri og tas ned rett under der den satt skrudd med litt knot nedimellom så kommer den ut mellom motor og øvre kontrollarm,Hele jobben tok nær 4 timer så nå håper vi at det blir greiere å skru den nye inn på tirsdag,skal ta noe mere bilder når det skjer.