Skrevet av Emne: Elektrisk problem  (Lest 1451 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Elektrisk problem
« på: Sø., 9,Mai,2010,22,17 »
Hjelp!jeg har et stort problem med strømmen på min cherokee.Bilen er en 91 xj med 4.0 HO motor og automatkasse,det er en limited utgave med alt unødvendig utstyr.Saken er at forrige helg begynnte morroa med at bilen virket strømløs etter  å ha stått ei natt,satte på startkabler fra den andre bilen,stadig død.tilfeldigvis dro jeg bilen ut av Park og tilbake,da tente lampene i dashen og bilen startet.bilen ble startet og stoppet flere ganger de 2 neste dagene,ingen problemer da,så på torsdag var det på ny tur måtte da flytte gearspaken flere ganger for å få på tenninga.siste gangen drev jeg på et kvarter med fikling med spaken før tenninga kom på,kjørte hjem og rett i garasjen der har den stått i noen dager nå uten å få på tenninga. Har bytta tenningsbryter på rattstammen,hatt opp nøytralbryteren og rengjort den, på gearkassa og bytta diverse releer som fuelpumpereleet og abs og et par andre,det som aktiviseres av tenninga virker ikke mens hovedlys,parklys,kupelys el speiler og seter virkerHar noen av dere vært borti noe lignende eller har noen et forslag til hva/hvor feilen er?alle teorier/forslag mottas med stor takk :)
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Re: Elektrisk problem
« Svar #1 på: Sø., 9,Mai,2010,22,59 »
Har du alarm på bilen? Har vært borti at den kan lage trøbbel med samme symptomer som nøytralbryteren...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Elektrisk problem
« Svar #2 på: Sø., 9,Mai,2010,23,06 »
Nei,har ikke alarm,kan ihvertfall ikke se at det er eller har vært noen.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Elektrisk problem
« Svar #3 på: Ma.,10,Mai,2010,15,48 »
Du har ingen security lampe i kolonnen med kontrollamper? Den skal isåfall sitte i øverste rekka av lamper, har du dette systemet så kan det gi mange merkelige problemer.

Hvis ikke så går det jo en form for kobling mellom gearspaken og tenningslåsen på disse og, det er et stag som går på rattstammen og som påvirkes av stillingen av gearspaken slik at bilen ikke skal kunne startes i gir, kan være noe i forbindelse med denne som skaper problem og, ellers så har du noe som heter brake shift interlock eller noe slikt som er en bryter som det har vært feil på og som skal ha blitt byttet ihht reklamasjon i 97, dette gjelder etter hva jeg vet alle fra 90-91 og til 97 mener jeg å ha lest, men hva funksjonen på denne er aner jeg ikke, men tenkte jeg kunne skrive det itilfelle det kan ha en sammenheng men det er det vel sikkert noen som kan svare på her.

Utlogget fox

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Elektrisk problem
« Svar #4 på: Ti.,11,Mai,2010,08,41 »
Neutral saftey switch heter den greia som du må bytte..

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Elektrisk problem
« Svar #5 på: Ti.,11,Mai,2010,16,09 »
Stemmer det, den bryteren jeg tenkte på har noe med skifting mellom revers og de andre girene den.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Elektrisk problem
« Svar #6 på: Ti.,11,Mai,2010,16,27 »
litt på sia av spørsmålet, men skitt au.

Frontlysa på bagasjetralla ble svakere og svakere, og det dukket opp andre, rare elektriske fenomen.
Årsaken var brente kontakter og smeltet plastikk i i lampesoklene.  Klippet av begge, og loddet på nye fra BilXtra til 30 kr.   

Så ble lyset og dashbordet bra igjen.  Det var utrolig mye drit sok kom som følge av et par dårlige kontakter.  Gamle biler må friske opp kontaktpunktene i ny og ne..
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Elektrisk problem
« Svar #7 på: Ti.,11,Mai,2010,16,49 »
Neutral saftey switch heter den greia som du må bytte..
Jeg har vært innom den bryteren på gearkassa,den er rengjort og ser grei ut nå,var endel fett inni der som er vasket vekk og erstattet med nytt,pussa kontaktflatene med 1000 papir.Det hjalp ikke noe så jeg prøvde da også å bypasse uten at det hjalp.Så bilen står enda uten strøm over tenningsbryteren,den er forøvrig også byttet samt noen releer som er knyttet til tenning og motorstyring,ser ut som det kan littt tid detta greiene her..crank position sensor,kan den ved å slutte å virke,slå ut omtrent hele det elektriske anlegget?
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?