Skrevet av Emne: Havarert multireim  (Lest 2188 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget XJ92-4.0

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Havarert multireim
« på: Fr., 2,Januar,2015,15,02 »
Hei! Multireima på min 92 XJ 4.0 tok kvelden i dag, og må byttes. Noen som har erfaringer med dette, eller har en guide på nettet til hvordan gjøre det?

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Havarert multireim
« Svar #1 på: Fr., 2,Januar,2015,15,24 »
Skru løs el-vifta for å få plass. 2 små skruer, og en el-kobling. Så løsner du servopumpa, og slakker på strammeskruen som du ser under reservoaret. Så skal reima vikles på plass, slik:

så strammer du igjen strammebolten på servopumpa og tighter alle festebolter igjen. Monter el-vifta, tut og kjør.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget XJ92-4.0

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Havarert multireim
« Svar #2 på: Fr., 2,Januar,2015,15,28 »
Suverent, og ikke minst tusen takk for raskt svar!

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Havarert multireim
« Svar #3 på: Fr., 2,Januar,2015,15,42 »
Husk bare på at det er flere bolter på servopumpa som må løsnes for at du skal få bevegelse i reimhjulet merket P/S. Og når du er ferdig skal du kunne trykke inn multireima ca. 1cm mellom idler og P/S da er reima stram nok.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget XJ92-4.0

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Havarert multireim
« Svar #4 på: On., 7,Januar,2015,12,01 »
Fikk byttet, men det er voldsom piping i reima, er det for løst da? Mener jeg kan trykke ca 1 cm inn nå. Alle skruer er strammet maks, men altså litt slakk i reima.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Havarert multireim
« Svar #5 på: On., 7,Januar,2015,21,06 »
Se på reima fra siden av når motoren går. Ser du at den ikke går helt parallellt på reimhjulene er det problemet. Går reima reima helt beint så er den for slakk. Løsne festeboltene til servopumpa, og stram strammeskruen under servopumpa til du har 0,5-1cm slakk. Ett tips jeg hørte var å ta tak i reima, og vri den. Hvis du akkurat klarer å vri den 90* er den stram nok. Klarer du å vri den lengre enn 90* er den for løs.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget XJ92-4.0

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Havarert multireim
« Svar #6 på: Lø.,24,Januar,2015,09,45 »
I dag røyk reima på nytt. Etter at jeg fikk bytta den og justert den stram sist, har det funket som før. Det har noen få ganger vært litt piping i den, men bare antydning. Men i dag røyk den altså igjen. Noen forslag til hva det kan være?
Jeg så at reimhjulet til servopumpa hadde fått to små hakk langs den ytre kanten, er det så enkelt at det må byttes? Kan eventuelt legge ut bilde hvis det var dårlig forklart.

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Havarert multireim
« Svar #7 på: Sø.,25,Januar,2015,15,36 »
Sjekk at reimhjulet på veiva er ok. Det er en gummidemper inne i dette og når det blir gammelt eller utsatt for diverse lekasjer så kan det løsne og forskyve seg slik at reima sporer feil. Da spises de fort opp. Skulle det være problem med dette hjulet må det byttes.

Utlogget XJ92-4.0

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Havarert multireim
« Svar #8 på: Ma.,26,Januar,2015,14,44 »
Her er bilde av reimhjulet for servoen, det er to slike hakk i reimhjulet. Men reima så ut til å gå fint likevel, og reima ser ut til å ha røket tvert heller enn å bli slitt.
Reimhjulet på veiva så for meg bra ut, uten at jeg tok noen veldig nøye titt på det. Derimot får jeg ikke dreid på hjulet i det hele tatt, men det får man vel heller ikke så lenge motoren ikke går? (Kanskje dumt spørsmål)

Utlogget XJ92-4.0

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Havarert multireim
« Svar #9 på: On., 4,Februar,2015,12,18 »
Så nå at selve strammeskrua var borte. Ikke kan jeg fatte hvordan, den med den hadde takket pent for følget. Er det en original bolt som må leveres av Jeep, eller er det noe jeg likegjerne kan hente et annet sted? I såfall str. Er det noe annet som sannsynlgivis har blitt borte i samme slengen da, så ikke noe.