Skrevet av Emne: Vel mye effekt?  (Lest 7677 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget lhe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Vel mye effekt?
« Svar #15 på: Sø.,19,Desember,2010,08,19 »
Har pusslet ltt med trimming av V8 og kjørte tidligere 69 Nova med 454 som var borret 0.60 til 468 cui.
Trick flow topper, Edelbrock torker II insug og Holley 750 dobbel pumper. Hadde K/N filter på denne og det holdt seg på utsiden.
Men for å forstå disse tingene må en ha gjort dette noen ganger, ikke bare lese om det og kverulere med andre  8)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Vel mye effekt?
« Svar #16 på: Sø.,19,Desember,2010,10,20 »
Man kan få hele 80 ekstra hester av å montere en føner i luftfilteret :)



http://www.superchargerswarehouse.com/Jeep-Grand-Cherokee-Superchargers/
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Vel mye effekt?
« Svar #17 på: Sø.,19,Desember,2010,11,10 »
Man kan få hele 80 ekstra hester av å montere en føner i luftfilteret :)



http://www.superchargerswarehouse.com/Jeep-Grand-Cherokee-Superchargers/


Hahahahaha ;D
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Vel mye effekt?
« Svar #18 på: Sø.,19,Desember,2010,14,37 »
Men den viktigste grunnen til å ikke bruke åpent filter på bruksbil finner du her: http://forums.nicoclub.com/debunking-the-k-n-myth-why-oem-is-better-t180100.html

Oh dear.  Det var rart. Min egen erfaring med K&N er kun i Wrangler med lav effekt, ikke på grunn av ytelse, men på grunn av holdbarhet.

Når jeg vasker KN-filteret er det alltid mye mer støv og drit på utsiden av filteret og i boksen, enn det var med papirfilteret.  Jeg har alltid tolket det som at det filtrerer mye bedre, selv  om jeg ikke har  merke noen effektforskjell.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Vel mye effekt?
« Svar #19 på: Sø.,19,Desember,2010,16,49 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Buhund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 132
Re: Vel mye effekt?
« Svar #20 på: Sø.,19,Desember,2010,22,51 »
284 hester på bakhjulene er mye ! Har forstått det slik at å måle en automatgira bil på rullende landevei er vanskelig. Lurer på hvor denne målingen er utført ?
Mvh Odd Buhund.
XJ 4,7L stroker

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Vel mye effekt?
« Svar #21 på: Ma.,20,Desember,2010,01,30 »
Men den viktigste grunnen til å ikke bruke åpent filter på bruksbil finner du her: http://forums.nicoclub.com/debunking-the-k-n-myth-why-oem-is-better-t180100.html

Oh dear.  Det var rart. Min egen erfaring med K&N er kun i Wrangler med lav effekt, ikke på grunn av ytelse, men på grunn av holdbarhet.

Når jeg vasker KN-filteret er det alltid mye mer støv og drit på utsiden av filteret og i boksen, enn det var med papirfilteret.  Jeg har alltid tolket det som at det filtrerer mye bedre, selv  om jeg ikke har  merke noen effektforskjell.


Pappfiltere filtrerer best - riktig nok ser du også på den testen at enkelte pappfiltere filtrerer dårlig - og dette går jo da direkte på kvaliteten i pappen.
Men bomull ER ikke ett "godt" filtermateriale mtp rensing... det er derfor den er 110% avhengi av olja det inhiberes med - ellers går alt rett igjennom. Og har du hatt ett sånnt filter en stund - så tørker det ganske fort ut - og da renser det ganske dårlig.
Grunnen til at de åpene filterene blir mer skittene er fordi de står mer utsatt til når luftfilterboksen ikke er der. tar du en titt nedi bunnen på en luftfilter-boks er det ganske mye dritt der og, men det meste kommer aldri inn i boksen - Og det er jo poenget med hele boksen.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Vel mye effekt?
« Svar #22 på: Ma.,20,Desember,2010,12,33 »
Ah, men jeg har ikke åpent filter, jeg har erstatningsfilter somligger inne i orginal filterboks.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Vel mye effekt?
« Svar #23 på: Ma.,20,Desember,2010,14,24 »
Ah, men jeg har ikke åpent filter, jeg har erstatningsfilter somligger inne i orginal filterboks.

det bør være tilsvarende skittent som det orginale - men olja i filteret samler som sagt dritten "på" K&N filteret - på pappfilter drysser gjerne de største partiklene av når du stanser bilen (ergo mer dritt i bunn av luftfilterboksen).

K&N som sitter i orginal-filterboksen er dog bygget opp noe annerledes enn de åpene kon-filterene. de er mye tykkere i filtermatrialet... du kjenner det på vekta. ett Kon-filter er lett - de til luftfilterboksene er dobbet så tunge - minst!
Så som en slags konklusjon så er ett innsatsfilter i orginal luftfilterboks er nok den beste løsningen for en bruksbil om man først skal ha K&N filter.
Drifter'n min har dog gått med åpent filter siden tidenes morgen i japan etz - også er jeg vel litt dårlig på å rense det - men der kan jeg se på turboene at de er litt "sandblåste". Men f*** eller - kanke kjøre orginal luftfilterboks heller, da blir lyden borte og! hehe + det er det ikke plass til boksen under der lenger :P
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Vel mye effekt?
« Svar #24 på: Ti.,21,Desember,2010,11,27 »
Har pusslet ltt med trimming av V8 og kjørte tidligere 69 Nova med 454 som var borret 0.60 til 468 cui.
Trick flow topper, Edelbrock torker II insug og Holley 750 dobbel pumper. Hadde K/N filter på denne og det holdt seg på utsiden.
Men for å forstå disse tingene må en ha gjort dette noen ganger, ikke bare lese om det og kverulere med andre  8)

Ja, den 454`en ga vel rundt 400 ærlige hester vil jeg tro? Drev på med en maken motor for noen år tilbake, 454 tatt opp til 462 med LS6 oppsett og 1050 dominator gasser, ga rundt 620-630 hk.
En kar her i Trondheim som driver med Audi (estuning.no) hadde en 200TQ tidlig på 90-tallet, fikk ut 445 hk fra motoren, og mistet 90 hk i drivverket! Husk at dette er 20 år siden, den Audi`n var rimelig heftig den gang, kjørte fra japsesykler i 750R-klassen..
Skjønner ikke hvorfor du er så hårsår p.g.a. effekten i en Chrysler 318?

Ligger en mobilvideo av bilen med 454 her, beklager dårlig bilde og lydkvalitet http://www.youtube.com/watch?v=aNRhoagqliA
Bileier den gang: J Marken.
« Siste redigering: Ti.,21,Desember,2010,13,33 av Chryslercrap »

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Re: Vel mye effekt?
« Svar #25 på: Ma., 3,Januar,2011,16,24 »
Ikke bry deg om de ihe. De forstår ikke.
Kanskje de burde ta turen inn til et bmw forum? Der er alle sammen litt negative. Da passer de bra inn.

Uansett kjempespennende og høre om dine modifikasjoner og effektmålinger!

Som jeg nevnte tidligere så har jeg ikke målt min, men merka bare en viss forskjell på bilen. Og antok da at kns målinger tilsa en viss effektøkning.

Få høre mer da, når du har fått på flere deler!

Ærlig talt, dette her blir for dumt.
Jeg har ikke vært innom her på en god stund og ble litt overrasket over sånne kommentarer som dette her. Det må være lov å være kritiske til annonser og stille spørsmål rundt de. Samtidig må det lov til å tvile på fakta som blir presentert og være kritisk til summering av modifikasjoner skal gi oppgitt effekt. Man må ikke ha erfaring av trimming av 30 biler for å kunne uttale seg, eller for å bli beskylt for å ikke ha greie på hva man prater om. Ellers er BMW forumet en like trivelig plass som Jeep forumet, selv om der er flere folk og derfor lettere å finne teite innlegg, noe som man åpenbart finner her også.

Jeg er fortsatt tvilende til disse 290 hestene med de nevnte modifikasjoner, men det får være min sak ;-)
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Vel mye effekt?
« Svar #26 på: Ma., 3,Januar,2011,18,56 »
Hvorfor skal ikke et filter fungere bra, i et land som bare består av gråstein og regn, når det fungerer greit i et sted som bare består av sand og støv.(som feks Baja New-mexico eller Australia) ;D sorry måtte bare ;)

Enig med bones den, som tror at et slikt forum er en seriøst bransjeportal (der alt som skrives, skal være dokumentert og riktig) bør smøre seg inn med humor :)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Vel mye effekt?
« Svar #27 på: Ti., 4,Januar,2011,15,25 »
Ja, enig. Dette blir for dumt.

Jeg var usaklig og dum i den forrige posten. Unødvendig og fornærme noen.
Det er ikke slik det burde være i et ellers så hyggelig jeep forum.

Jeg har selv opplevd og fått uvurderlig hjelp fra personer her og ønsker og gi det samme tilbake. :-)

Forresten så er en 1998 jeep gc 5.2 målt til 164 hk på hjulene :-)
http://www.knfilters.com/dynocharts/57-1506-2_dyno.pdf

Så da kan man om
Ikke annet se tapet i drivverket :-)

Mvh
Hammond
Are you too late? Try a V8...

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Vel mye effekt?
« Svar #28 på: Ti., 4,Januar,2011,17,15 »
Dissa Automat-grafene er så snåle, man får jo aldri Egentlig vite hvordan de drar.
Ser de har testa en 4L cherokee med hele "7,5hk" ekstra etter K&N filter, som hvertfal kan stemme etter min opplevelse av 4L'ern - jo mer turtall jo bedre drar'n. Og ditto mer suppe liker'n og..haha

Nei, holder meg til stock motor gitt - nok trøbbel som det er :P
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget OMErdal

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Vel mye effekt?
« Svar #29 på: On.,16,Mars,2011,21,07 »
Jaja, eg likte no den KN rafen og sitte her med settet, skal montere det i morgen, so får vi sjå..
-97 Grand Cherokee Limited 5,2


Härda killar rakar pungen med vinkelslip!