Skrevet av Emne: Vel mye effekt?  (Lest 7678 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Vel mye effekt?
« på: Sø.,26,September,2010,20,36 »
Jeg ser på denne annonsen på Finn og lurer litt på dette med effekten som er oppgitt.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24545951

Den har effektanlegg, KN filter og chip men at dette skal gi 290 Hk syns jeg høres mildt sagt overdrevet ut. Noe som har en formening om dette og som kjenner til bilen? Bilen ser forøvrig meget pen ut, dog noe stiv pris...men for meg som er på jakt etter en sånn bil er den ikke uinteressant.
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Vel mye effekt?
« Svar #1 på: Sø.,26,September,2010,21,00 »
hadde det vært en 5,9 liter så ja.. men jeg tipper nærmere 250 enn 290 hk uten å egentlig ha så mye peiling  ::)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Vel mye effekt?
« Svar #2 på: Sø.,26,September,2010,21,48 »
den har ikke mer enn en 240hk med de mod'ene der.
N/A V8'ere reagerer som alle andre N/A motorer svært lite på chip-tuning..en 15-20hk hvis alt annet er optimalt (luftfilter og eksos)
Når man chipper kan man endre 3 ting: Bensintilførsel, Luftilførsel (om man har overlading med feks turbo) og tenning.
Tenning og Bensinmengde-chipping gir svært begrensa effekt, da de fleste produsenter allerede har optimalisert dette for å få best mulig drivstoff-forbruk. Når man chipper en turbo-bil derimot skrus også ladetrykket opp..og da skyter kurvene i været :)

Nå skriver han også at han bare har en "cat-back" eksos...og det er KUn for lyden. Restrikjsonen ligger i katt'en og Header'sene.

Hvis jeg ville trimmet en V8'er hadde jeg heller gått for ett bedre innsug og noen gode header's..eventuelt kammer. DA kan man kanskje snakke om en 290hk...
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Vel mye effekt?
« Svar #3 på: Ma.,27,September,2010,15,57 »
Hei!

Dette går ann og beregne seg fram til.

For det første så vet vi at disse bilene har 220 hk i utgangspunktet.
Så legger vi på kn filteret. Kn oppgir en dyno testet effekt på kn filteret på 25.77 hk. Det er bevist.
Grunnen til det er at det originalr luft inntaket på zj v8 er veldig restriktivt.
Jeg gjorde også dette på min 5.2 zj og målte en økning i aks 0-100 på temmelig nøyaktig 1 sekund.

Så legger vi på jet chipen. Jet påstår selv at denne gir opptil 25 hk. Men de oppgir 25 hk på både jet 1 som er ment for originale specer og jet 2 som er hissiger justert. Så vi kan i realiteten si 15 hk på chipen. Det er altså 40 hk ekstra.
Når det gjelder katalysatoren så gir den svært liten effek økning på disse motorene. Jeg tok bort min for og prøve men forskjellen er ikke merkbar. Lyden var derimot råere. Men også
Mer plagsom. Sånjeg anbefaler ingen og modde katalysatoren.

Så jeg mener at en seriøs kalkyle er 40 hk ekstra for hans modifikasjoner.
Dvs 220 pluss 40 = 260 hk.

Mvh
Tommy eide
Are you too late? Try a V8...

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Vel mye effekt?
« Svar #4 på: Ma.,27,September,2010,19,32 »
Den k&n filter dokumentasjonen vil jeg gjerne se. da vil du sansynlig vis se at den motoren er chippa og med noe annet stæsj...og da kan jeg gå med på 25 hk.
Men det er en enkel måte å finne det ut på: Bruk 1500kr og få det dokumentert:)

Men den viktigste grunnen til å ikke bruke åpent filter på bruksbil finner du her: http://forums.nicoclub.com/debunking-the-k-n-myth-why-oem-is-better-t180100.html

les og bli skremt av k&n!!
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Re: Vel mye effekt?
« Svar #5 på: Ma.,27,September,2010,21,16 »
Tviler på man kan legge sammen antall hk per modifikasjon, som 10 hk på filter og 10 hk på eksos = 20 hk. Det er i tilfelle summen av modifikasjonene som gir resultat, så om man øker luftstrømmen inn til motor uten å øke den ut så gir det lite ekstra effekt. Skal man endre luftfilter (noe som rapporten ovenfor viser kanskje ikke er så lurt) så tror jeg man må gjøre modifikasjoner på andre siden av motoren også for å oppnå noe effekt.

Litt avsporing her men jeg syns det Alpina har gjort med en BMW 320d viser at det ikke er bare bare å øke effekten. En 320d har originalt 163 hk og Alpina har en versjon basert på denne som heter D3, denne har 200 hk. I følge biltunere får man lett 200 hk i en 320d med en enkel chip. Derfor er det rart at seriøse Alpina har byttet turbo, Intercooler, innsprøytningsdyser, innsug/filter, eksos fra manifoil og ut + chip for å oppnå 200 hk. Hvorfor ringte de ikke bare til en som drev med chiptuning og smokka inn en ny chip for å få de 37 ektra hestene? ;-)
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Vel mye effekt?
« Svar #6 på: Ma.,27,September,2010,21,36 »
Hehe, hvis selger hadde målt effekten på rullende landevei så tror jeg han hadde blitt rimelig skuffa, en 318 har vel ikke det helt store potensialet i utgangspunktet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Vel mye effekt?
« Svar #7 på: Ti.,28,September,2010,00,15 »
Vel jeg har ikke sagt at bilen har 40 hester mer. Jeg kan selfølgelig ikke stå inne for det.

Men jeg tipper det utifra sannsynlighet.

Sannheten er at kn filteret er målt. Dere finner det på kn sine sider

Sannhet nr 2 er at jeg har målt det selv. Det jeg har målt er en øknin ifra ca 8.5 til 7.5 i aks på 0-100.
Sistnevnte video ligger på youtube under "tommeide"

En annen ting er at dere ikke må blande kn filter og kn filter.

Det er lett og påstå at kn filter gir ditt og datt i effekt, mens sannheten som svir er at det kan være stor forskjell ifra motor til motor. Og en ting er sikkert. Man får mere prosentvis utav en stor motor enn en liten.

Et kn filter gir vanligvis pluss minus 5-10 hk maksimum og det forsvarer ikke investeringen.
5.2 zj er spesiell fordi den er restriktivt bygget

Alle som monter kn fip kit vil merke en BETYDELIG forskjell på 5.2 med og uten.

Jeg har gjort dette på 3 biler nå, og dette er faktisk ikke tull.
En 93 5.2, en -97 5.2 og den siste, min egen -98 5.9
På sistnevnte ble økningen i aks på 0.5 sekunder. Noe som er natulig fordi at man trenger mer effekt jo lengre ned man kommer på skalaen.

En annen ting er at fip kit gir en senkning av forbruk på ca 0.1 liter pr mil i gjennomsnitt.

Den jet chipen er jeg mer usikker på i og med jeg aldri har prøvd, så skal ikke uttale meg mer om den.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Vel mye effekt?
« Svar #8 på: Ti.,28,September,2010,00,31 »
En annen ting er at kn filteret er noe dårlig utformet og tilpasset.

Jeg anbefaler heller aem brute force, noe sommer det samme , men gir enda litt mere effekt.
Det beste ved det er at passformen er bedre på det enn på kn filteret.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget lhe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Vel mye effekt?
« Svar #9 på: Lø., 4,Desember,2010,22,17 »
Litt merkelig å uttale seg om ting dere i utgangspunktet ikke vet noe om.
Har 96 zj med 5.2 og målte før modifisering 224 hk.
Monterte KN cold air intake, JET stage 2 chip, nye plugger og kabler fra MSD, Dynomax eksos inkl. hi flow cat og målte igjen. 284 hk.
Har og byttet til 242 transfer kasse, så med 245 dekk var det ingen problem å røyklegge nabolaget.
Har nå byttet injectore og kam, og venter på Edelbrock tubular headders. Blir spennende å måle igjen.
Disse motorene er ganske potetente med litt oppgradering, ligger mye effekt tap i at det er så strenge utslippskrav i USA.
Fra 96 fikk de nye topper som flower bedre, så det er lettere å få mer ut av disse motorene.


Chryslercrap

  • Gjest
Re: Vel mye effekt?
« Svar #10 på: Sø., 5,Desember,2010,00,50 »
284 hk på bakhjulene? Og du har målt effekten på rullende landevei, eller med en sånn hjalladings som festes med sugekopp i frontruta?
BTW, røyklegge nabolaget klarer til og med en sløv Chevrolet 305 TBI på 170 hk.
« Siste redigering: Sø., 5,Desember,2010,00,53 av Chryslercrap »

Utlogget lhe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Vel mye effekt?
« Svar #11 på: Sø., 5,Desember,2010,07,20 »

Dette ble målt på rulle.
Kan ikke samenlgne dette med Noe Chevrolet skrot, har prøvd samme oppskrift på 350 Tbi uten at det ble noe stor forskjell.
Mopar motorer har alltid vert kjent for å være lett å trekke mer effekt ut av enn GM, må jo bytte alt på GM motorene for å få en fjert ekstra.
Men, Alt dette hadde kunnet litt om hvis du eier en Jeep  8)

Utlogget lhe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Vel mye effekt?
« Svar #12 på: Sø., 5,Desember,2010,07,43 »
Spøk til side.
Jeg monterte Jet Chip Stage 2 først og merket så og si ingen forskjell. Ringte derfor til Kevins offroad for å høre om dette hadde noe for seg.
Han sa at det var mye å hente med de riktige delene, og at KN kit, nye tennings deler, kaldere termostat og ny eksos hele veien var tingen.
Dette ble montert, og det var som natt og dag, ulempen er bensin forbruket som steg til 1.5 på langkjøring.
En annen ting er at innsugs palningen begynte å lekke når det ble mere liv i motoren, hørtes ut som den fikk astma.
Måtte til å bytte insugs pakninger, og da ble det til å bytte kam , løftere og nye injectore samtidig.
Skal montere tubular headders fra Edelbrock når disse kommer, så blir det ny måling.
Fordelen med Jet chipen er at den tåler å være med på endringer som gjøres på motoren, original programmet for motoren klarer dette bare til en hvis grad.
Koster nok mere en det smaker å trimme på denne måten, men det gir en del mere effekt

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Vel mye effekt?
« Svar #13 på: Ma., 6,Desember,2010,14,05 »
Ikke bry deg om de ihe. De forstår ikke.
Kanskje de burde ta turen inn til et bmw forum? Der er alle sammen litt negative. Da passer de bra inn.

Uansett kjempespennende og høre om dine modifikasjoner og effektmålinger!

Som jeg nevnte tidligere så har jeg ikke målt min, men merka bare en viss forskjell på bilen. Og antok da at kns målinger tilsa en viss effektøkning.

Få høre mer da, når du har fått på flere deler!
Are you too late? Try a V8...

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Vel mye effekt?
« Svar #14 på: Ma.,13,Desember,2010,22,27 »
Har 96 zj med 5.2 og målte før modifisering 224 hk.

Du har altså målt 224 hk på bakhjulene, hvis jeg misforstår deg rett? Med en standard 318?
Du er vel klar over hvor stort effekttapet i drivverket er? En annen ting, MSD plugger og kabler gir minimal gevinst, så lenge du ikke har en 6AL boks, eller tilsvarende
BTW: de som driver med seriøs trimming bruker ikke KN filter, da de kollapser og trekkes inn i innsuget, er litt høyere effektuttak da..
« Siste redigering: Ma.,13,Desember,2010,22,51 av Chryslercrap »