Skrevet av Emne: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?  (Lest 7638 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #15 på: Ma.,14,Desember,2009,12,34 »
Lurer litt på samme tema med min nyervervede ZJ, og tenker vel at fastmontert winsj i en iceland offr fanger er det definitivt cooleste, men en firkant foran og bak med winsjen på løs brakett inne i bilen er det mest fornuftige. Det som tar livet av 90% av winsjer i norge er veisalt og ikke tukting i skauen. Men så kjører vi kansje ikke Jeep fordi vi er så skrekkelig fornuftige, hehe...
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget willysM38

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #16 på: Ma.,14,Desember,2009,16,19 »
Dette er min bil ,  har en arb fanger uten bøyle ,, og warn winch ,, veier ca 60 kilo ,,
Har redda winchen noen ganger med at den står i fanger ,, bruker den regelmessig jeg da
til både offroad og andre praktiske ting .. har hatt den frahverandre 2 ganger på 7 år ,
og bytta fett ,,,ellers ingen problemer med hverken gir eller motor ..
Har også tillhengerfeste for montering i front .
Synes ikke dette ser stygt ut
« Siste redigering: To.,17,Desember,2009,00,40 av willysM38 »

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #17 på: Ma.,14,Desember,2009,21,38 »
PÅ ZJn er det helt ubrukelig med firkantfeste foran om du har tenkt deg offroad.
Angrepsvinkelen er latterlig med visjen på, og har du den av å setter deg fast i et gjørmehull vil jeg se den som svømmer under å setter den på.
Monterer du den over fangeren og så langt bak imot grillen som du får den, står den ganske beskyttet, og i tillegg får du fine neoprentrekk og lignende til beskyttelse mot vann og veisalt.
Har min montert over fangeren og det er i tillegg godkjent å skrevet i vognkort.....har prøvd firkantfeste foran å etter min mening er det kun til "lekeoffroadbruk", men er jo selvfølgelig en fordel med det å det er jo at vinsjen kan settes bak, men det går jo an å ha en ekstra vinsj til bruk bak ;)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #18 på: Ti.,15,Desember,2009,00,10 »
Må si meg delvis enig med svempa. men lekeoffroad vil jeg ikke kalle det. Kjenner flere som har firkantfeste på andre bilermerker enn jeep, som jeg har kjørt med. Og det har ikke vært noe lekeoffroad vi har drivi med, det kan jeg love deg. Men helt klart, driver man litt tøffere eller seriøs offroadkjøring sparer man noe tid, har noe mer klaring inn mot bakker (om man kjører med vinsjen i) osv. Og argumentet med at det blir ekstra styr å dra bilen fremover når man står i 80 cm gjørmevann skjønner jeg helt klart. så om dette er det bilen ønskes brukt til, så helt klart. Kjøp deg en skikkelig vinsj og monter den fast. og ha gjerne en ekstra vinsj til å sette bak. står man med søle til midt oppå grillen så skal man mest sannsynlig ikke fremover allikevel. så da trenger man drahjelp bakifra.

Brukte selv slike trekk som det refereres til for å ha over vinsjen de første årene jeg hadde min. Ofte så er trekkene i ett type skinn eller sky eller noe greier. sort av farge. Jeg merket noe kondensdannelser og at det ble lite lufting på vinsjen og at det ble litt muggdannelser osv om det var perioder med rått vær. Så jeg endte opp med å skru av vinsjen og putte den i garasjen de 355 dagene i året jeg ikke kjørte offroad.

Er vel noen her inne på forumet som er tvilsomme til lakkjobben på fangere også. Mener å ha lest ett par innlegg hvor noen har kjøpt nye fangere for å lakkere de opp igjen her i norge med bedre lakk. Amerikansk lakk har en tendens til å bli fort matt, og rusten kommer i løpet av noen få år. Så dette må stelles med.
Hadde selv en rørfanger forran og en warn fanger bak på min gamle TJ. rørfangeren var grei å gjøre rein fordi man kunne ta av koppene på sidene og spyle igjennom men den rustet den også. Warn fanger bak fikk jeg aldri gjort ordentlig rein. Var noen hul-rom osv inni den fangern som gjorde at den var konstant full av jord og myr  :D. Samme hvor mye jeg spylte så kom det altid brunt vann ut. Men den var jæklig solid, så det tar nok noen 10-år før den ruster helt i stykker.

Så man må gjøre seg opp en mening om hva man liker og så velge den veien behovet, lommeboken og lysten tillater.
Men om man skal se litt på kost-nytte oppi dette her, så ha i bakhodet hva du ønsker å bruke bilen til og velg løsninger der etter.
Det er jo faktisk ikke alle som har vinsj heller, men de koser seg i terrenget allikevel.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #19 på: Ti.,15,Desember,2009,00,19 »
De er dessuten av 1/4" glassfiber  ;D Dvs. krybba til vinsjen er stål men skallet som er fangeren er glassfiber.
Disse veier bare 25lbs, sånn ca 13kg eller noe..

Det er jo helt konge, for den warn fangern forran veier vel litt. den er ganske så stor. Men glassfiber går vel fortere i stykker i terrenget igjen da men.....
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #20 på: Ti.,15,Desember,2009,00,25 »
Denne løsningen er diskrè, men winchen må være slim. (scroll nedover)  http://www.expeditionportal.com/forum/showthread.php?t=10174

Har man en ZJ som skal fungere som allroundbil, men mest som familiebil, skygger man unna de dypeste og verste gjørmehull og de verste steinrøyser.... Jeg tenker som Tomas, allsidighet, og...det går an å prøve den med firkantfeste først. Er uansett nyttig, for min del, med tilhengerkule framme. Dessuten koster frontfestet bare en brøkdel av en winch fanger...

PS. Slit'an med nyervervet ZJ, Tom. ;D
« Siste redigering: Ti.,15,Desember,2009,10,50 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #21 på: Ti.,15,Desember,2009,11,12 »
Hehe...var kanskje litt frekt av meg å skrive lekeoffroad, men var ikke vondt ment :)
Har også oppdaget dette med dårlig lakk og delvis dårlig kvalitet på deler fra USA. Har tro på at Amerikanerne kjøper en god del utstyr fra Kina som ikke er å rope hurra for....min vinsj (Bulldog 8500) tåler ikke å bli vinsjet på maks belastning å bli varm, da fjærene som holder press på børstene blir varme å mister spenn slik at det bare blir kontakt på 2 av de istedenfor 4, som resulterer i 6 volt og dobbel ampere :(
Har vurdert å bytte den ut i en større Warn og bruke Bulldogen i krybbe til firkantfestet bak ;D
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #22 på: On.,16,Desember,2009,20,38 »
Sitat
ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?

Klart det er ok med winch på ZJ, bare det blir gjordt ordentlig

Tøff grill og hovedlys...

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #23 på: On.,16,Desember,2009,23,10 »
Sitat
Tøff grill og hovedlys...
Definitivt meget tøff. Familiebilgrensen er vel overskredet her...eller?  ::)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #24 på: To.,17,Desember,2009,00,07 »
hehe, ja den var litt bøs.
Men jeg lurer veldig på hva de dorge-stengene på skjermen er for noe  ???

Og her er det også snakk om noe mer enn bare å monteren en vinsj på en zj. Virker noe gjennomført den der ja.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #25 på: To.,17,Desember,2009,00,23 »
Sitat
Men jeg lurer veldig på hva de dorge-stengene på skjermen er for noe
Hehe. Jeg tror det er teleskopiske parkeringssensorer, til bruk når kona skal ut å kjøre, slik at hun ikke dunker winchen...... Mener også det er røde strobelys og varselsirene inni bilen.....samt aut. tilslag av el.bremser når stengene treffer..;D ;D ;D ;D
« Siste redigering: To.,17,Desember,2009,00,25 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #26 på: To.,17,Desember,2009,01,33 »
He he hadde ikke turt å kalle Kjøringe til WillysM38 for lekeoffroad. Vil tro han er vel den i Norge som har kjørt mest offroad med ZJ. Har sett hans sin bil i action flere ganger. Samt han stiller ofte opp som winche bil for Arendal offroadklubb når de har konkuranser. Deltagerene der som kjører proto, med portal aksler 4 hjulsstyring mmm har han hentet ut av løypene med sin ZJ.


Sjekk foresten linkene fra Jeep challenge.

http://pirate4x4.no/galleri/main.php?g2_itemId=5991

http://jeep.arendal.nu/gallery/album25





Litt på siden dette men det er litt rart at når vi i sør arrangerer Jeep challenge så er det ingen utenfor agderfylkene som dukker opp. Kan vel kanskje være fordi vi kjører bare "lekeoffroad"....




« Siste redigering: To.,17,Desember,2009,01,41 av kjetil »
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #27 på: To.,17,Desember,2009,07,23 »
Hehe...da er det vel kanskje en årsak til at Erik ikke kjører med vinsjen i krybbe også ;D

Er vel langt å kjøre fra Bodø til Arendal for et Jeepchallenga synes jeg, men skal aldri si aldri, for ser ut til at dere har et fabelaktig Jeepmiljø der nede :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #28 på: To.,17,Desember,2009,08,59 »
Sitat
Men jeg lurer veldig på hva de dorge-stengene på skjermen er for noe 

Sitat
Hehe. Jeg tror det er teleskopiske parkeringssensorer, til bruk når kona skal ut å kjøre, slik at hun ikke dunker winchen...... Mener også det er røde strobelys og varselsirene inni bilen.....samt aut. tilslag av el.bremser når stengene treffer..   

He,he..dette er en sikkelig Taliban-hunter :D

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: ER DET OK MED WINCH PÅ ZJ ELLER STYGT?
« Svar #29 på: To.,17,Desember,2009,21,03 »
hehe,  ;D ;D

Enkelte steder er kanskje dette utstyret like påkrevd som den kjente varseltrekanten her hjemme.
For man får jo nesten ikke bilen tilbake ifra kontroll før man kan vise hvor man har gjemt den hen  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.