Må si meg delvis enig med svempa. men lekeoffroad vil jeg ikke kalle det. Kjenner flere som har firkantfeste på andre bilermerker enn jeep, som jeg har kjørt med. Og det har ikke vært noe lekeoffroad vi har drivi med, det kan jeg love deg. Men helt klart, driver man litt tøffere eller seriøs offroadkjøring sparer man noe tid, har noe mer klaring inn mot bakker (om man kjører med vinsjen i) osv. Og argumentet med at det blir ekstra styr å dra bilen fremover når man står i 80 cm gjørmevann skjønner jeg helt klart. så om dette er det bilen ønskes brukt til, så helt klart. Kjøp deg en skikkelig vinsj og monter den fast. og ha gjerne en ekstra vinsj til å sette bak. står man med søle til midt oppå grillen så skal man mest sannsynlig ikke fremover allikevel. så da trenger man drahjelp bakifra.
Brukte selv slike trekk som det refereres til for å ha over vinsjen de første årene jeg hadde min. Ofte så er trekkene i ett type skinn eller sky eller noe greier. sort av farge. Jeg merket noe kondensdannelser og at det ble lite lufting på vinsjen og at det ble litt muggdannelser osv om det var perioder med rått vær. Så jeg endte opp med å skru av vinsjen og putte den i garasjen de 355 dagene i året jeg ikke kjørte offroad.
Er vel noen her inne på forumet som er tvilsomme til lakkjobben på fangere også. Mener å ha lest ett par innlegg hvor noen har kjøpt nye fangere for å lakkere de opp igjen her i norge med bedre lakk. Amerikansk lakk har en tendens til å bli fort matt, og rusten kommer i løpet av noen få år. Så dette må stelles med.
Hadde selv en rørfanger forran og en warn fanger bak på min gamle TJ. rørfangeren var grei å gjøre rein fordi man kunne ta av koppene på sidene og spyle igjennom men den rustet den også. Warn fanger bak fikk jeg aldri gjort ordentlig rein. Var noen hul-rom osv inni den fangern som gjorde at den var konstant full av jord og myr
. Samme hvor mye jeg spylte så kom det altid brunt vann ut. Men den var jæklig solid, så det tar nok noen 10-år før den ruster helt i stykker.
Så man må gjøre seg opp en mening om hva man liker og så velge den veien behovet, lommeboken og lysten tillater.
Men om man skal se litt på kost-nytte oppi dette her, så ha i bakhodet hva du ønsker å bruke bilen til og velg løsninger der etter.
Det er jo faktisk ikke alle som har vinsj heller, men de koser seg i terrenget allikevel.