Den første du linket til får du aldri godkjent hos BT. så den må plukkes av for hver EU kontroll.
Den andre kan kanskje akkurat gå igjennom om du fjerner fair-rollerne og setter på sånn slank alugreie og gjemmer kroken litt så ikke den står rett ut.
Når det er sagt så ville jeg aldri fastmontert en winsj på en Jeep. Jeg har selv gått i den fella en gang og angret en del på det. Grunnen er følgende:
En winsj blir brukt ca 1 - 5 % av tiden du bruker bilen, eller antall kilometer du kjører, om ikke enda mindre prosent. Dette betyr at den bare henger der forran, og tar i mot alt som kommer av steinsprut, salt, vann, snø, ting du kjører mot osv. Pakninger blir tørre, vinsjen irrer, vaiern blir tørr, krom ruster, lakken flasser av osv osv. Alt for mange kjører rundt med en vinsj til 10 - 15tusen bare for bling effekten.
En annen ting er at du hiver på en kraftig frontfanger, som du mest sannsynlig ikke får godkjent, og som veier 50 kg, + en vinsj med vinsjfeste, fair-roller, vaier osv på minst 50 kg samlet vekt. Alt dette putter du i nesa på bilen, altså over 100kg som du sjeldent bruker. for meg virker det som å kaste penger ut av vinduet. utstyr til 15 - 25tusen som bare er til pynt og forvittrer med tiden, som brukes en sjelden gang.
Jeg tror heller jeg ville valgt å gjemme vinsjen bak fangern om det er mulig, og kun lage åpning til kroken ut. Samt få en vinsj med løs kontrollboks slik at du kan sette kontrollboksen høyere oppi motor rommet for å unngå vann osv.
Eller så ville jeg montert en frontmontert 4kantfeste i 2". Makent til amerikanske tilhengerfester. Lagt opp en kontakt med tykke kabler ifra batteriet. Satt vinsjen i en krybbe slik at du kan monteren vinsjen forran i firkantfestet de få timene du trenger den, de få gangene i året du er å kjører offroad. Vinsjen kan ligge tørt og fint i bagasjen så lenge, og settes pent på plass i garasjen resten av året om du vil. Med denne måten vil du også kunne bytte tilhengerfestet ditt bak til 2" firkantfeste. da kan du også legge opp tykke ledninger med hurtigkobling bak også slik at du kan monteren vinsjen bak om det er behov for det. Er ikke alltid at man ønsker å fortsette videre fremover når man sitter fast, så det kan være fint å ha muligheten til å endre retningen innimellom.
En annen fordel med firkantfeste forran og bak er at du kan sette inn en tauekrok, sjakkel, tilhengerfeste, grill, stoler, dass med telt, stigtrinn, osv osv osv. Amerikanerne er utroolig flinke til å finne på både nyttig og unyttig utstyr som passer inn i standard 2" firkantfeste.
De fleste gangene man setter fast en WJ eller ZJ i terrenget holder det bare med ett lite røkk med en stropp så er den ute igjen, så da slipper du også å montere og styre med vinsjen. Om ikke du har 6" hevesett og 33 - 35" hjul da, med sperrer og greier. Da stiller saken seg litt anerledes.
Til slutt syns jeg både WJ og ZJ har en pen nok front til å ikke ødelegge hele grillen med en svær jærnklump
Jeg liker tanken om "ulv i fåreklær" bedre enn "får i ulveklær" hehe
Men det er nå min mening. hadde ikke til hensikt å trampe tærne helt flate på folk her inne