For å få ett bra snitt må man bruke hodet litt når man kjører. En V8 vil du aldri få under litern uansett så det er bare å glemme.
på diesel så slår ikke lockup inn før 120 km/t. Men holder man 80 - 90 km/t, så har man relativt lavt turtall på 4.giret (over-drive). og med minimalt gasspådrag så greide jeg å kjøre bilen faktisk ned mot 0,83 på computern i ca 80km/t. øker man til 90 km/t, så gikk jeg fort opp til 0,85 og 0,87. Men ikke høyere. Øker du farten opp mot 100km/t, så vil du nok dra deg opp til mellom 0,9 og 0,95.
Når jeg kjører til oslo og ligger i 110 - 120 (uten lockup, fordi den slår inn i ca 122 - 123km/t) så bruker min ca 1,0 til 1,1.
Gir jeg på til over 123 km, og legger bilen der, så går forbruket ned til 1,0 liter pr mil, kanskje litt under. dette pga litt lavere turtall pga lockup og at man slipper å "ruse" kassa får å få fart. med lockup inne har man fast kobling, akkurat som på en bil med manuelt gir. dette sparer noe drivstoff.
Alt dette gjelder langkjøring. med svært få eller ingen forbikjøringer eller råkjøring. og IKKE cruisekontroll.
Ved bruk av cruise kontroll vil bilen min bruke noe mer pga rar giring og at den ikke greier å være proaktiv i forhold til trafikk bildet forran meg. Den greier ikke å forbrede en bakke med litt pådrag. Den venter til den synker på hastigheten, for så å tråkke på og kanskje gire ned en gang for å dra på opp til satt hastighet for så å roe seg igjen. Dessuten når jeg setter inn cruise kontrollen gir bilen alltid gass i noen sekunder, slik at du kjenner at bilen drar på ca 5 km/t ekstra for så å roe seg ned igjen til fast hastighet.
Kjører jeg med cruise kontroll følger jeg alltid med på veien slik at jeg kan gi den litt ekstra gass med høyrefoten rett før bakkene også lar jeg CC (Cruise control) ta over på toppen.
Så nøkkelen til rimelig drivstoff forbruk er riktig gir, riktig turtall, grei fart og forbred bakker osv.