Skrevet av Emne: Forbruk WJ 3.1 TD  (Lest 7651 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Forbruk WJ 3.1 TD
« på: Ma.,20,Juli,2009,22,08 »
 ;D ;D

Ny oppdatering om forbruk.
original (ikke chippet) 3.1 TD WJ 99 modell.

Fullt feriepakket med 2 voksne, 2 barn med barneseter, dypvogn og masse bagasje (samboern har pakka).
Larvik - arendal 0,85 på kjørecomputern. strekningen Larvik - kristiansand ble gjort unna på 0,87 kjørte noe forsiktig da.
hadde ett par stopp pga amming, tissepause og noe handling i en butikk. lot bilen stå på tomgang pga behov for aircondition. dette øket snittet noe ifra arendal til kristiansand. I tillegg har vi kjørt en del rundt i kristiansand by i dag, og nå står computern på 0,93.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #1 på: Ti.,21,Juli,2009,00,57 »
Høres jo absolutt ut som snille tall dette da. :)
På min WJ 2.7 crd klarer jeg å få ned i 0.72-0.73 på langkjøring men da er det ikke noe morro å kjøre....vil helst ha opp mot 0.8
Må nevne den er chippet og jeg har 265/65x17 (31") dekk på den...skulle gå billigere etter tuning men dekka er blitt større så det går vell opp i opp det  ::)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #2 på: Ti.,21,Juli,2009,03,08 »
Jeg kom også såvidt under 0,9 på mila  på en 75 mils tur selv med relativt frisk kjøring og høy snittfart (rekke ferge, nattkjøring osv...). Det burde derfor være mulig for meg å komme ned på 0,8 (med sommerdekk naturligvis), behersket/normal kjøring og aldri over 90.
Iallefall hvis noen kan få denna lock-upen til å funke fra 80... Jeg hadde nok spandert på noen kroner ekstra og kjøpt 2,7 literen hadde jeg visst om dette lock-up problemet. Går også ut fra at 2,7 literen går litt stillere når man gasser på?

Min er chippet og har trolig snille dekk (235/75-17) med ca 5% større rulleomkrets enn originalt. Men det gjør nok egentlig bare positivt utslag på forbruket når jeg kjører i kø etter andre biler. Ellers kjører jeg jo på samme turtall som før, men får 5% høyere snittfart...  :D
Km-telleren viser nå ca 5% for lite så jeg må huske å korrigere for det når jeg regner forbruket....

På tilbaketuren hadde jeg en båthenger/båt på ca 600 kg, dette gjorde STORT utslag på forbruket, var da plutselig oppe i 1,4 liter/mil. Det var overraskende, men frisk kjøring med hengerlast koster. Og veiene er mye "berg-og-dal bane".  "Glemte" visst helt av at henger uten brems har max. hastighet 60  ::) A/C stod på mye av turen.
« Siste redigering: Ma.,19,Oktober,2009,02,49 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #3 på: Ti.,21,Juli,2009,14,31 »
23,55 mil på blandet norsk riks og fylkesveg, gav meg 0,75 på måleren 0,74 på pumpemåling, stort sett god flyt i trafikken, bare en tre fire forbikjøringer. Alt originalt 235/70-16
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #4 på: Ti.,21,Juli,2009,19,25 »
Vel, da er turen over. 0,88 lå den på i snitt. dette inkluderer at AC stod på hele veien, 2 voksne, 2 barn inkl seter, vogn. STOR kjøleboks og full bagasje. en del småkjøring i kristiansand pga noe resturantbesøk, + andre ting som er verdt å se, ca 20 min amming hver vei som ble gjort med bilen igang pga AC. Er merkbart forskjell om man ligger i 80 eller 90 eller 100.
Lockup inn ved 80 er helt klart en stooor "dieselsparer". Denne turen kjørte jeg veldig forsiktig.

Jeg hadde ikke spandert 100tusen ekstra for 2.7, ivertfall ikke pga forbruk. Effekten er den samme. tror ikke gangen er så veldig mye roligere, men den har flere trinn på kassa si som lokker, men ikke nok.

Jeg kjørte larvik - slemmestad - larvik med litt over 2 tonn båt etter. ble vel gjort på 1,24 tror jeg. det var da mye 100km/t kjøring.

Syns bilen fungerer utmerket, og forbruket er helt akseptabelt.
Men en chip og programmering av girkassa pga lock-upen ville vært knall.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #5 på: Ti.,21,Juli,2009,19,43 »
Nei ikke 100.000 ekstra for en 2,7 CRD, men en "lågmilare" som denne her ville jeg nok ha valgt isteden uten lang betenkning hvis jeg fikk velge på nytt. 70.000 mere enn jeg ga for min "lågmilare", og som personbil på kjøpet http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18259996
Men jeg skal ikke klage, og jeg kjøpte båt for de 70.000 isteden  :P
« Siste redigering: Ti.,21,Juli,2009,19,45 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #6 på: Ti.,21,Juli,2009,20,06 »
Ja det der var jo veldig rimelig pris. Da er jeg med.
Når jeg kjøpte min for over ett år siden lå de på minst 100tusen i tillegg for en som var omtrent helt maken til den jeg kjøpte. da tenker jeg på utstyr, km osv.
Ser de har detti en del i pris siden den gangen.
Jeg så på biler en god stund og kom tilfeldig over den jeg har nå. gav 200 for den, og det var rimelig den gangen med tanke på km stand og at min ALDRI har vært varebil. Det syns jeg var viktig pga ingen rare hull i karosseriet der det IKKE skal være  ;D . og baksetene hadde aldri vært sitti i  ;D

Men skal man først se på en 2.7, så var jeg veldig fristet til å kun se etter en overland modell da hehehe....  ;D
« Siste redigering: Ti.,21,Juli,2009,20,08 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #7 på: Ti.,21,Juli,2009,23,06 »
Men det er jo litt av kosen å montere inn baksetene og føle den store forandringen komme liksom  :P
Mine er ihvertfall aldri sittet i siden de aldri har vært montert. Tror ikke det blir så mange rare hull i karosseriet, de har vært greie slik.
En kjenning prøvde å selge sin Overland i et halvt år men annonsen er nå borte, så han fikk vel ikke ønsket pris. Tror det var ca 370.000. Vet ikke om jeg ville ha betalt så mye ekstra for en Overland selv om den var 2004 modell. Og da ville jeg nok ha sett etter en V8 i samme slengen, skal det være luxus så skal det være luxus.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #8 på: To., 6,August,2009,20,36 »
Synes dere får veldig lavt forbruk. På turen fra Fredrikstad til båtsfjord lå jeg på 1,13 i snitt. Kjørte vel ikke så veldig pent heller da. Men synes tanknåla synker skamfort på småkjøring her i bygda.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #9 på: Lø., 8,August,2009,23,36 »
For å få ett bra snitt må man bruke hodet litt når man kjører. En V8 vil du aldri få under litern uansett så det er bare å glemme.
på diesel så slår ikke lockup inn før 120 km/t. Men holder man 80 - 90 km/t, så har man relativt lavt turtall på 4.giret (over-drive). og med minimalt gasspådrag så greide jeg å kjøre bilen faktisk ned mot 0,83 på computern i ca 80km/t. øker man til 90 km/t, så gikk jeg fort opp til 0,85 og 0,87. Men ikke høyere. Øker du farten opp mot 100km/t, så vil du nok dra deg opp til mellom 0,9 og 0,95.
Når jeg kjører til oslo og ligger i 110 - 120 (uten lockup, fordi den slår inn i ca 122 - 123km/t) så bruker min ca 1,0 til 1,1.
Gir jeg på til over 123 km, og legger bilen der, så går forbruket ned til 1,0 liter pr mil, kanskje litt under. dette pga litt lavere turtall pga lockup og at man slipper å "ruse" kassa får å få fart. med lockup inne har man fast kobling, akkurat som på en bil med manuelt gir. dette sparer noe drivstoff.
Alt dette gjelder langkjøring. med svært få eller ingen forbikjøringer eller råkjøring. og IKKE cruisekontroll.

Ved bruk av cruise kontroll vil bilen min bruke noe mer pga rar giring og at den ikke greier å være proaktiv i forhold til trafikk bildet forran meg. Den greier ikke å forbrede en bakke med litt pådrag. Den venter til den synker på hastigheten, for så å tråkke på og kanskje gire ned en gang for å dra på opp til satt hastighet for så å roe seg igjen. Dessuten når jeg setter inn cruise kontrollen gir bilen alltid gass i noen sekunder, slik at du kjenner at bilen drar på ca 5 km/t ekstra for så å roe seg ned igjen til fast hastighet.
Kjører jeg med cruise kontroll følger jeg alltid med på veien slik at jeg kan gi den litt ekstra gass med høyrefoten rett før bakkene også lar jeg CC (Cruise control) ta over på toppen.

Så nøkkelen til rimelig drivstoff forbruk er riktig gir, riktig turtall, grei fart og forbred bakker osv.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #10 på: On.,12,August,2009,20,32 »
Mitt forbruk på en 3,1 i ferien var på 0,98 :P Det var en del kjøring i sverige og norge totalt 550mil Så den skal kunne gå på under 0,9 på fin langjøring

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #11 på: Ma.,31,August,2009,20,31 »
Over 2 liter på mila på siste fylling  ;D Fylte 77 liter. Men bare tullkjøring stort sett...
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #12 på: Ma.,31,August,2009,22,41 »
Å herregud, det greier jeg ikke å få til om jeg tømmer tanken på tomgang hjemme i gårn her en gang  ;D

jeg kjører kun bykjøring på mange av tankene mine. da snakker vi 1 - 3 km. Opptill flere ganger om dagen. minst 4 ganger hver dag i arbeidsuka. og jeg bruker vel sjeldent over 1,6 og 1,8 i snitt.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #13 på: Ma.,31,August,2009,22,48 »
Kan vel skyldes chiptrim og overdreven bruk av gassfoten i utrengsmål kanskje. Samt litt ekstra rulleomkrets som skal drives rundt  :P

På langkjøring så jeg jo 0,8x tallet smile i det fjerne.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Forbruk WJ 3.1 TD
« Svar #14 på: Ma.,31,August,2009,23,46 »
Jadda,jadda...Men la nå ikke overdreven fokus på 0,8, 0,9 eller 1,0 l/mil overskygge the joy driving a Jeep.. ;D ;D Hva skal jeg si da?? ::) ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8