Skrevet av Emne: Ulyd i drivverk WJ  (Lest 7202 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget EilertseN

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #15 på: Lø.,30,Mai,2009,21,48 »
da har jeg fått bilen. Fikk prøvekjørt den idag. Lyden høres og komme fra differensial foran. Type hjullager støy. kommer sterkt rundt 60-80kmt. forsvinner når jeg slipper gassen. Når pådraget kommer starter lyden. lyden blir høyere og høyere etter turtall til ca. 80-90kmt.

Noen som har formeninger ?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #16 på: Lø.,30,Mai,2009,23,42 »
Dette er diffen din. det er ikke hjullageret. Mine hjullager var slitte, og støyen der begynte i ca 50 km. en svak romling. romlingen er der uansett føre og underlag. både asfalt og grusvei. romlingen øker i takt med hastigheten og blir aldri mindre. passerer man 120km/t så kan luftstøyen overdøve noe, men man kan allikevel høre lagrene.

Hvis diffen ikke er helt riktig justert, eller noe slitt, så vil den lage en resonans (synge litt). Jeg har det samme i min, og jeg tror veldig mange WJ'er sliter med dette.

Jeg fikk også samme resonans i min TJ sahara etter at bilen ble satt opp med nye giringer og ARB diff for lenge siden.

Fordelen her er at nye hjullager kan skaffes ifra statene for en veldig billing penge. ca 1500 kroner for 2 stk ferdig flydd inn til norge inkl mva og frakt. Dette bytter du selv i løpet av ett par timer. enkel sak. siden mange WJ'er også sliter med slitte hjullager så vil ikke ett slikt bytte være dumt allikevel. så kan du vurdere selv etterpå om lyden er borte eller om du må koste på en eller to av akslene dine en skikkelig overhaling. Dette koster fort noen tusen kroner pr aksel + deler.
« Siste redigering: Lø.,30,Mai,2009,23,44 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget EilertseN

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #17 på: Sø.,31,Mai,2009,06,49 »
neida,begge hjullagrene foranter byttet før jeg kjøpte den, sikkert for å prøve å fjerne lyden.trur nok d er diffen foran ja.

Utlogget EilertseN

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #18 på: Ti., 2,Juni,2009,10,23 »
Nei, WJ har den kjente litt svakere dana44 med aluhus bak, og vanlig dana35 forran slik som de fleste andre jeeper har.
Dessuten så er det vel høy pinjong forran og lav bak, eller  ??? hvis det er noe forskjell på delene der også tenkte jeg på.

Er det ikke DANA 30 forran ?  ???

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #19 på: Ti., 2,Juni,2009,14,32 »
Dana 35C er vel bak, på de som av en eller annen grunn ikke har Dana 44 men det gjelder sikkert ikke biler levert i Norge.
« Siste redigering: Ti., 2,Juni,2009,15,31 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #20 på: On., 3,Juni,2009,00,24 »
Alle WJ har vel dana 44 med aluhus bak. ivertfall de med quadra drive. mistenker at de med quadra track også har aluhus og d44. Forran har både WJ og ZJ dana30. det har vel nesten hele jeepserien. Veit at man kunne få ZJ med tow package borti statene. Da var den vel oppgradert med dana44 bak. dette gjaldt vel også noen modeller av vanlig Cherokee.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #21 på: On., 3,Juni,2009,01,17 »
WJ ble også levert med Dana 35C bak i følge delekatalogen til de tidligste modellene.
Det gjelder andre utvekslinger enn på dieselen, og så ble det jo levert 2WD utgaver også. Og kanskje de rett og slett ikke hadde nok 44-aksler. Men alle med quadradrive har Dana 44 ja.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #22 på: Fr., 5,Juni,2009,00,02 »
Kan jo være at 4.0litern kanskje kom med dana35. mistenker at 35 er for smått for 8'tterne. og Diesel ble jo aldri solgt i statene. Uansett 4wd eller 2wd, så får jo bakakslen mest påkjenning så det høres kanskje mest sansynlig ut. På ZJ har vel 4.0litern dana35.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget EilertseN

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #23 på: Fr., 5,Juni,2009,10,38 »
Hm, det jeg lurte på å gjøre var skru av mellomakslingen til jeg fikk overhalt diffen foran, Det skal vel gå greit ? Å kjøre med bilen som bakhjulstrekk ?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #24 på: Fr., 5,Juni,2009,11,47 »
På tørr vei er den jo alltid bakhjulsdrevet inntil at den spinner bak så det vil vel ikke hjelpe så veldig mye ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #25 på: Fr., 5,Juni,2009,12,15 »
Nei, WJ har den kjente litt svakere dana44 med aluhus bak
Litt OT men Dana 44a har innmat som er sterkere enn en vanlig 44, dimensjonene på ring og pinion og stikkaksler er faktisk nærmere Dana 60 enn vanlig Dana 44. Men aluhuset er kjent for å flexe med påkjenninger, man får kjøpt avstivnings og slider kit til D44a som gjør huset langt sterkere.

Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget EilertseN

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #26 på: Fr., 5,Juni,2009,14,20 »
På tørr vei er den jo alltid bakhjulsdrevet inntil at den spinner bak så det vil vel ikke hjelpe så veldig mye ?


Jo det er greit at kraften ikke går i forhjulene, men motvekten av bilen og drivverket trykker på lager og pinjong.
Er jo derfor lyden forsvinner nå man slipper gassen.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #27 på: Ti., 9,Juni,2009,22,53 »
Det er nok som du sier, med drivkraft på pinjongen vil kraften lage noe press på lager og alle komponentene i diffen. Men lyden skyldes slitasje og at diffen ikke er 100% riktig satt opp lenger.

Kjenner til at flere som overhaler diffene sine, spesielt som setter inn ARB og girer om, kan oppleve synging i spesielt bakdiffen ved 80 - 120 km/t. Dette skyldes i sin helhet at diffen ikke er 100% satt opp, og må justeres litt på. jeg ville tro det hadde noe med skimspakken til enten diffen eller pinjongen som gjør at dette ikke treffer fullt så riktig lenger. Flere har ivertfall fått justert oppsettet sitt i slike tilfeller.
Var det blandt annet Rudi tro, som fikk gjort dette en eller to ganger hos Bækken offroad service for noen år siden, på en TJ.

Siden mange har grove offroad dekk som støyer en del, og kjører wranglere som har noe mer veistøy i seg i utgangspunktet, så er det ikke så lett å høre det på disse bilene. Høres det, så er det oftest noe værre.

Du får heller koble av bakakslen og kjøre kun med forhjulstrekk  ;D da kanskje lyden forsvinner hehe
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget EilertseN

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #28 på: On.,10,Juni,2009,12,25 »
bakakslingen? Er nok ikke der lyden kommer fra. Uansett. Hvordan er det med firhjulssystemet. Hvis jeg kobler av akslingen fra transferkassa til forakselen da får jeg vel ikke driv på noen hjul å blir stående i ro ??

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Ulyd i drivverk WJ
« Svar #29 på: On.,10,Juni,2009,12,46 »
WJ med Quardra drive er bakhjulstrekk frem til bak går fortere rundt en fremme, så slik jeg ser det vil du ha fremdrift. Kassa legger inn fremhjulstrekk men siden det ikke er noen mellomaksling her vil du i praksis ha kun bakhjulstrekk.

Men om dette er skadelig for transferkasse/gerotor skal ikke jeg utale meg om.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered