Har også noen praktiske spørsmål:
Tar det lang tid før disse bilene blir varme om vinteren?
Grunnen til at jeg spør er at jeg kun har ca 5km til jobb, vil den klare å varme kupeen greit etter 5km kjøring vinterstid?
Fornuften sier diesel, selv om bensin er grommere.
Mvh B.B
Det der sier seg selv at ikke blir noen suksess... en diesel som går 5 km kokser igjen..og blir ikke varm før tidligst etter en 10 min kjøring.
Selv en bensin vil slite med varmen, men varmen kommer mye raskere på en bensinbil enn diesel siden mer av energien i drivstoffet går i Varme...
Generell info:
Jeg har en grei regel ang Varme i biler : Høyt forbruk = kjapt varm. Er forbruket lavt og motoren er en diesel MÅ det være diesel-varmer montert...ellers er det håpløst.
Ett godt praktisk eksempel er feks 1,2 TDI i en VW Polo...når ikke driftstemparatur før etter 15-20 minutter i 90-sone...men bruker 0,3 på mila.
Min ZJ 4L bensin har driftstemparatur etter 3 km... forbruk: 1,5'ish (blandet kjøring)
Samme med de gamle volvoene jeg har hatt og...740 2,3Turbo (tunet 240hk/420nm) var varm etter 2 km : forbruk 1,5 på mila (PEN kjøring! Men det ble det jo lite av da..hahaha
)
940 2,3 Sugis (dønn orginal) var varm etter en 8-10 min kjøring.
Så som en grei konklusjon kan jeg si at Diesel er no dritt til småkjøring...diesel krever mye av batteriet til oppstart pga høy kompresjon, og i 20 blå er batteri ett konsekvent problem.
Diesel soter også ned av småkjøring (ventiler, dyser, etz), og har du da turbo i tilleg vil turbo'n ta skade av det i form av masse avleiringer og ubalanse på turbinhjulet etterhvert.
På en bensinbil er problemene mindere i den forstand at du må vurdere Oljebytte litt hyppigere, og at en katalysator kan ta kvelden.
Men, må du ha diesel til småkjøring er motorvarmer VELDIG viktig, og bruk den over alt...hyppig, ellers blir det mye skruing på deg.