Skrevet av Emne: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!  (Lest 5079 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #30 på: Ma., 6,April,2009,14,43 »
3,1 har iallefall alutopper, uansett hva det står eller ikke står i brukermanualen  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Re: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #31 på: Ma.,13,September,2010,11,01 »
Hallo igjen folkens!
Da var plutselig denne tråden aktuell for meg igjen(1år siden sist)hehe ;) , da jeg seriøst vurderer grand cherokee. Har hatt 2stk allroad og har nå bmw 523iat imellom tiden. Så muligens på tide å prøve noe nytt.

Fant en aktuell kandidat til hyggelig pris på finn.no sjekk link:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23835582

Noen spesielle ting som bør være byttet på denne km.stand?
Finnes det originalt noen service intervall på oljeskift gearkasse?
Står også at det følger med cd-veksler, men ikke tilkoplet, trodde limited utgaven hadde dette som standard??

Har også noen praktiske spørsmål:

Tar det lang tid før disse bilene blir varme om vinteren?
Grunnen til at jeg spør er at jeg kun har ca 5km til jobb, vil den klare å varme kupeen greit etter 5km kjøring vinterstid?

Fornuften sier diesel, selv om bensin er grommere.

Mvh B.B

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #32 på: On.,15,September,2010,20,42 »
Har også noen praktiske spørsmål:

Tar det lang tid før disse bilene blir varme om vinteren?
Grunnen til at jeg spør er at jeg kun har ca 5km til jobb, vil den klare å varme kupeen greit etter 5km kjøring vinterstid?

Fornuften sier diesel, selv om bensin er grommere.

Mvh B.B


Det der sier seg selv at ikke blir noen suksess... en diesel som går 5 km kokser igjen..og blir ikke varm før tidligst etter en 10 min kjøring.
Selv en bensin vil slite med varmen, men varmen kommer mye raskere på en bensinbil enn diesel siden mer av energien i drivstoffet går i Varme...
Generell info:
Jeg har en grei regel ang Varme i biler : Høyt forbruk = kjapt varm. Er forbruket lavt og motoren er en diesel MÅ det være diesel-varmer montert...ellers er det håpløst.

Ett godt praktisk eksempel er feks 1,2 TDI i en VW Polo...når ikke driftstemparatur før etter 15-20 minutter i 90-sone...men bruker 0,3 på mila.
Min ZJ 4L bensin har driftstemparatur etter 3 km... forbruk: 1,5'ish (blandet kjøring)
Samme med de gamle volvoene jeg har hatt og...740 2,3Turbo (tunet 240hk/420nm) var varm etter 2 km : forbruk 1,5 på mila (PEN kjøring! Men det ble det jo lite av da..hahaha ;) )
940 2,3 Sugis (dønn orginal) var varm etter en 8-10 min kjøring.

Så som en grei konklusjon kan jeg si at Diesel er no dritt til småkjøring...diesel krever mye av batteriet til oppstart pga høy kompresjon, og i 20 blå er batteri ett konsekvent problem.
Diesel soter også ned av småkjøring (ventiler, dyser, etz), og har du da turbo i tilleg vil turbo'n ta skade av det i form av masse avleiringer og ubalanse på turbinhjulet etterhvert.
På en bensinbil er problemene mindere i den forstand at du må vurdere Oljebytte litt hyppigere, og at en katalysator kan ta kvelden.

Men, må du ha diesel til småkjøring er motorvarmer VELDIG viktig, og bruk den over alt...hyppig, ellers blir det mye skruing på deg.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Re: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #33 på: To.,16,September,2010,13,19 »
Allroaden med diesel klarte å få nærmere 20 grader i kupeen i -10 på 5km.
Skjønner jo også at motoren ikke blir varm på denne turen, men i det minste kanskje kupeen?
Noen som konkrete erfaringer?

Har en 523 nå med snitt forbruk på 1,5l pr mil, denne blir fort god å varm:)

Kjører minst en lengre tur i uken på noen mil, så har aldri hatt problemer med diesel biler tidligere.

Noen som kan forklare meg service intervall på WJ?

Hovedservice hver 60000km?
Bytter de jevnlig olje og filter hver 60000km på automatkassen?
Hvor mye koster servicene?
Hvor ofte må man ha service? longlife??

Takker for svar.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #34 på: To.,16,September,2010,20,49 »
Allroaden med diesel klarte å få nærmere 20 grader i kupeen i -10 på 5km.

Det er ene og alene fordi den har diesel-varmer som brenner av diesel for å raskere varme opp kjølevannet.. Tviler SVÆRT sterkt på at Jeep satte dette i sine VM-Dieselmodeller. På den CDI-utgaven, er det jo Mercedes motor i, den har nok dieselvarmer men er en del år nyere enn VM-motorene.

Ang. service intervaller på WJ kan du se her:
http://www.wjjeeps.com/service/maintenance_wj.htm
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Re: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #35 på: To.,16,September,2010,21,53 »
Ok. Takker for oppklarende svar:) kjipt at amerikanerne/østerrike hang slik etter med diesel på gamle biler...
Må vel begynne å se meg om etter V8..