Skrevet av Emne: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!  (Lest 5078 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #15 på: Ti., 3,Mars,2009,22,01 »
Chipping av WJ kan enkelt gjøres hos Sanco tuning i Danmark. det koster riktig nok noen tusen kroner, men til gjengjeld er dette en skikkelig chip som de monterer, inkl at de kjører bilen i benk for å dokumentere resultatet. Tallene de garanterer på WJ 3.1 er følgende:

Jeep Grand Cherokee II 3.1td 3poti Bj. 04.99 - hk 140 hk m/chip 174 nm 384 nm m/chip 480
til sammenligning så har Jeep WJ V8 rett i underkant av 400 nm, altså WJ med chip får rundt 80 nm mer enn V8 og gjør den til en ganske så sterk bil. Flere her inne har også sagt at bilen går en del rimeligere etter chipping.

Eller du kan kjøpe en billigere sak her http://www.tdc-technologies.com/ som gir litt mindre på papiret, men ingen ting blir bevist.

JEg var akkurat på Gardemoen, var 2 personer i bilen. Kjørte Larvik - Gardemoen - Larvik.
lå med cruisekontroll på ca 123 km/t for å få inn lockup på kassa.
Hadde da snitt på 1.04 for hele turen. Og jeg har ikke chippet min (ENDA!!!)  ;D

Ang automatkassa og om den tåler chipping, så er dette den samme automatkassa som satt i V8 5.2 Jeep GrandCherokee ZJ (før WJ) ifra 1996 til 1998 eller noe. Så kassa burde tåle det ekstra kruttet du får.
« Siste redigering: Ti., 3,Mars,2009,22,16 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #16 på: Ti., 3,Mars,2009,22,44 »
Jeg kan godt skjønne at de som tenker på å kjøpe en Jeep og som leser trådene i dette forum kan få inntrykk av at det er mange problemer forbundet med å ha en Jeep. Da må man huske på at det jo primært er de (få) som har problemer og som kanskje trenger hjelp som tyr til forumet. De fleste av oss, tror jeg, starter ikke slike tråder fordi vi ikke har nevneverdige problemer. Vi deltar gjerne så godt vi kan med gode råd, men det er også begrenset hva vi kan bidra med, fordi vi ikke har møtt problemene selv. Jeg har en ZG 96-modell som snart har gått 200k km, og det jeg har gjort med den er stort sett å skifte slitedeler som bremseklosser og skiver, støtdempere, eksosanlegg, styringsdemper, drivakselmansjetter, foringer i understell, fylle AC etc. Slike ting kan vel de fleste fikse selv? (Kanskje ikke fylle AC?). Dyre deler har jeg kjøpt både fra USA og Tyskland, stort sett via eBay, mulighetene er gode, hvis man har tid til å vente noen dager. Fra Tyskland går det raskest, men prisene kan være noe høyere. Trenger jeg deler raskt, kjøper jeg gjerne fra Klintberg & Way. Generelt er det min oppfatning at Jeep'er er driftssikre og pålitelige med begrenset vedlikeholdsbehov.
Jo, jeg har brukt en del penger på Jeep'en, men det har mest gått til "customising/foredling", og for ZJ/ZG spesielt er jo mulihetene her svært gode, det finnes utrolig mye "godiser" å få kjøpt. Good luck!
Mvh Busulf
Bambus

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #17 på: On., 4,Mars,2009,15,17 »
JEg var akkurat på Gardemoen, var 2 personer i bilen. Kjørte Larvik - Gardemoen - Larvik.
lå med cruisekontroll på ca 123 km/t for å få inn lockup på kassa.
Hadde da snitt på 1.04 for hele turen. Og jeg har ikke chippet min (ENDA!!!)  ;D
Jeg kjørte Gardermoen- Kr.sand nettopp, endel 120- 130 med lockup og 70- 90 på den flotte svingete stamveien og hadde forbruk på 1,08, syns ikke det er galt. Chipper vår når vi skal til Danmark til våren/ sommeren skal bli spennende å se hvordan den blir da.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #18 på: Ma., 9,Mars,2009,11,25 »
Prøver å overtale kjerringa til å ha jeep som bruker 1,7 på blandet som familiebil:)
Hun er litt skeptisk, syntes det er beste far bil... må si meg uenig.
Hehe..

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #19 på: Ti.,10,Mars,2009,13,32 »
Vi var i bergen i helgen kjørte da Kr.sand- Bergen over fjellet og Bergen- Kr.sand langs kysten. Snøføre og tidvis veldig glatt over fjellet tørt og fint på kysten.

WJ`en med diesel brukte 1.06 i følge måleren, så er nok penere tall for konemor dette...
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #20 på: Ti.,10,Mars,2009,18,47 »
Og jeg kjørte ifra Stavanger til Larvik i fjor sommer da jeg kjøpte min WJ. Hadde bilen full med vinterdekk. Kjørte på tomtom navigasjon og veldig dårligere veier, tror jeg nesten ikke du finner dårligere i norge. Bare svinger, og opp og ned hele tiden. kjørecomputeren viste da 0,94 på og det var vel ivertfall 50 mil med dårlig vei.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #21 på: To.,12,Mars,2009,07,12 »
Så diesel bruker 0,94l/mil og V8 bruker 1,1l/mil landevei, er ikke akkuratt imponerende tall for den dieselen iallefall ikke på landevei.

Mulig jeg skal kikke på denne her hvis hun aksepterer budet mitt:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16610899

Hvor mye vil dere si den er verdt?

Mvh

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #22 på: To.,12,Mars,2009,12,40 »
Den er verd det folket vil gi for den... En kompis av meg kjøpte nettopp en 2000 mod V8 med 145k på telleren for 155000.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #23 på: To.,12,Mars,2009,15,22 »
det er jeg helt enig i:)
har bydd 150000kr for den, men da må den MULIGENS inn på storservice til 13000kr... å fikse drivaksel mansjett kan jeg gjøre sjøl!
Hva syntes folket, kan vel få igjen pengene på ett slikt kjøp, dersom det ikke skulle være noe for meg?
Hvor langt kan den gå imellom hver service? siste service på 130000km, nå er den gått 147000km
Hvor får man tak i mansjett til en grei pris?
Andre tips mottas med takk
Koster det mye å montere hengerfeste?

mvh
« Siste redigering: To.,12,Mars,2009,16,02 av jeepmaster »

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #24 på: On.,18,Mars,2009,11,52 »
Hei du! 
Om jeg ikke tar helt feil, så skal WJ v8 ha hovedservice  på 144000 mener jeg. De koster nok 12-15000 ja, og hovedservicene er velig greie å ta på disse!
Bla skal automaten etterstrammes, og dersom man overser dette, kan det i værste fall føre til jubelhavari.
Enhver bil har det ikke bedre enn hva eieren tillater den å ha det.

Absolutt alle biler har "Gremlins" av noe slag, og ved feil stell eller ikke stell, endrer de søte små seg til stygge monster som vil deg ille.

Jeg har hatt 99 V8 WJ Limited i 4 år/ 60000 km, og den har vært helt suveren!
Selvfølgelig har den måtte skifte slitedeler hist og pist, men nå har den rullet 205000, så man må vel kunne forvente at hjullager begynner å bli slitne, bremseskiver blir utslitt osv.
Man må ta med i betraktningen at dette er biler som fort er 10 år...

Jeg vil på det sterkeste anbefale en WJ, og jeg ville ikke hatt annen maskin enn v8. Mulig den vil ha en liten aning mere suppe, men det får du igjen i bøtter og spann i form av kjøreglede.

Min, enda...
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16719302

Får du den grønne for 150000 ville jeg uten tvil ha kjøpt den!
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #25 på: To.,26,Mars,2009,13,52 »

Bla skal automaten etterstrammes, og dersom man overser dette, kan det i værste fall føre til jubelhavari.

99 V8 har RFE 45 kasse. Der er det ingen justering av bånd i automaten. Bare å bytte olje og (2) filter.

Mitt intrykk er at WJ (bensin) har endel småtterier av kjente feil, men bare detaljer som ulyder osv. Jeg har surfet mye på nettet om WJ, og har ikke sett ett eneste tilfelle av problemer med motor- eller girkasse eller andre dyre ting. Om dieselen vet jeg ikke. Den har også eldre girkasse. Var det ikke noe kluss med toppene på disse WM dieselmotorene?

"kjente" feil, kan vel oppsummeres med de utgitte TSB'ene, sjekk på wjjeeps.com
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #26 på: To.,26,Mars,2009,15,39 »
I brukerhåndboken min står det at 3,1 dieselen har støpejernstopper.
Men det var jo aluminiumstopper, iallefall på 80 og 90-tallet på VM-motorene. Disse var følsomme for høy temperatur eller raske temperatursvingninger og kunne i sin tid sprekke hvis man var uheldig.
Det gjaldt også marineutgavene.
Jeg ante ikke at de var gått over til støpejernstopper, det kan jo være en trykkfeil.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Trond

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #27 på: To.,26,Mars,2009,22,57 »
Har du ikke bestemt deg enda hvilken bil du skal kjøpe, skal jeg selge min WJ 3.1 Limited, 2000 mod. 85000 km, ingenting galt, grønn metalic en del ekstrautstyr, fremstår omtrent som ny.

Mister jobben snart, så vil du gjør ett godt kjøp, må du ringe meg på tlf. 90593278

Mvh. Trond

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #28 på: To.,26,Mars,2009,22,59 »
Kan jo hende de lærer av sine feil. En trykkfeil pleier ofte være kun bytte av bokstaver, og ikke feilskriving av ett helt ord.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #29 på: To.,26,Mars,2009,23,09 »
Kanskje de bare har trykka for mye på repeat-tasten.
Det står at 4 liter bensin og 3,1 diesel har støpejerns blokk og støpejerns topplokk, mens V8 har støpejerns blokk og alutoppper.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.