Skrevet av Emne: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!  (Lest 5077 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« på: On.,18,Februar,2009,23,28 »
Hei, er helt ny på dette forumet, syntes jeep er tøffe biler, men har absolutt ingen erfaring med de, er egentlig bmw fan.

Bilen kommer til å bli kjørt mye riksing/tung blandet kjøring, hvor mye bruker de? har en 528 98 mod i dag og den tar 1,3 på min kjøring.
Vurderer denne, vil gjerne ha fordeler og ulemper med begge bilene:

Vanskelig å bytte instrument skiver til km/h??
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15884514

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16118934&sid=xz3cba-mfmQ826449&

Takker for alle positive/negative svar

Mvh Bentein

Utlogget 99 WJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #1 på: To.,19,Februar,2009,11,37 »
Ville nok gått for den med V8. Det er ikke veldig stor forskjell på forbruket på 6 ern og 8 ern. Har hatt begge deler og har nå en 99 med V8. På småkjøring vil den ha 1,3 og på langkjøring 1,1. Var å hentet en Blszer for en kompis i Molde og med den på henger gikk det 1,5. Du blir heller aldri noe sinke i trafikken, selv med 3,5 tonn på slep.
God plass og god komfår og ikke minst god lyd, både i stereo og motor.

Det eneste negative jeg har opplevd, er at alle som ikke har en er veeeeldig misunnelige, med alt det medfører av diverse komentarer og hets fra kompissene. Men gjett hvem de ringer til hvis de står fast eller har en diger henger å flytte på .........
Det bør være 8 høl det brenner i, i en bilmotor.

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #2 på: To.,19,Februar,2009,12,54 »
Takk for svar, joa frister jo mest med V8, men får se, vurderer audi allroad også er gode biler det også...
Hvor mye ,må man regne med i utgifter? noen barne sykdommer?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #3 på: To.,19,Februar,2009,18,12 »
To store fordeler som ikke er nevnt!!

1. Lett å skru på i motsettning til alt annet
2. VELDIG billig deler ifra statene.

Og vi snakker da ifra halve prisen og opp til 1/5 del av prisen på deler når frakt og moms ifra statene er lagt på.

I motsetning til forrige innlegg, vil jeg absolutt anbefale en Diesel. 3.1 eller 2.7.
Syns 1.5 på mila hørtes lite ut med last på 2 - 3 tonn etter på en V8.
diesel tasser rundt på litern eller rett i underkant på langkjøring. Dessuten har du vesentlig mer skyvekraft etter å ha satt inn en chip til 1500 kroner.
Velger man derimot å bygge om til gass, så blir regnestykket noe anerledes. så lenge man har god tilgang på gass.
« Siste redigering: To.,19,Februar,2009,18,22 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #4 på: To.,19,Februar,2009,22,25 »
okay, har skrudd mye på bmw, og de er forsåvidt greie å skru på.

Har prøvd 3,1td denne var en stor skuffelse, mye diesel støy, problemer med klimaen og rykkete giring, men kan jo være meg som var uheldig med bilen.

V8 har jeg ikke prøvd, men frister bortsett fra forbruk.
Skulle ønske noen hadde flere synspunkter angående 4,0 forbruksdata, akselerasjon osv.

Mvh

Utlogget svk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #5 på: Fr.,20,Februar,2009,20,38 »
stemmer det at wj leveres med 3 typer 4x4?

quadra drive? quadra trac 1 og 2  ?
« Siste redigering: Fr.,20,Februar,2009,21,33 av svk »

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #6 på: Fr.,20,Februar,2009,21,20 »
okay, har skrudd mye på bmw, og de er forsåvidt greie å skru på.

Har prøvd 3,1td denne var en stor skuffelse, mye diesel støy, problemer med klimaen og rykkete giring, men kan jo være meg som var uheldig med bilen.

V8 har jeg ikke prøvd, men frister bortsett fra forbruk.
Skulle ønske noen hadde flere synspunkter angående 4,0 forbruksdata, akselerasjon osv.

Mvh

4.0 litern her helt grei. de virker ganske så friske og spreke. De har riktig nok en del mindre dreiemoment enn diesel og v8, men de virker raske og friske. JEg vil annta at de bruker litt mindre enn V8, men ikke vesentlig. 4.0 litern er en kjempe bra motor som er 100% skuddsikker. Det er en av grunnene til at den har vært i Jeep sin bil-portefølje i nesten 20 år.
Faren min hadde en ZJ med 4.0liter , som er veldig lik WJ og den var kjempefin å kjøre. sprek og fin.

Etter det jeg kjenner til, kommer WJ kun med 2 4hjulstrekk systemer. det er Quadratrack og Quadradrive. De er forsåvidt identiske, foruten om at Quadradrive har ordentlig diff brems på oljetrykk både i for- og bakakslen. Og dette systemet fungerer utmerket. Quadratrack suger, og må unngåes for en hver pris. Heldigvis er det ikke så mange av de. Du ser det enkelt ved at det står hva slags system som er i bilen rett bak spaken til transferkassa. (spak til 4-hjulstrekk inni bilen)

WJ 3.1 diesel er lett å høre. dette er fordi dette er en vanlig turbo-diesel. Men den blir noe bedre når den er varm. Den er ingen racer, men den er ganske så sprek.
WJ 2.7 er en commonrail diesel og har en helt annet lyd, og noe bedre forbruk. Dessuten har den ett gir ekstra mener jeg på kassa. Dette er en tilnærmet identisk bil til 3.1 litern for utenom motor og girkasse. Ellers er bilene så og si like. Men den koster riktignok rundt 100 tusen mer.
« Siste redigering: Fr.,20,Februar,2009,21,28 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #7 på: Lø.,28,Februar,2009,02,14 »
Takk for svar, joa frister jo mest med V8, men får se, vurderer audi allroad også er gode biler det også...
Hvor mye ,må man regne med i utgifter? noen barne sykdommer?
Hei
Kjører en 2000 mod WJ med rett motor, dvs V8 !. Har kjørt ca 40.000 km med den til nå.
Bruker den bl.a som trekkbil, og drar en del hestehenger. Fungerer helt topp til det, også i oppoverbakker.
Forbruk meget pen langkjøring = 1.1 L pr. mil
Med boggy hestehenger ligger mitt forbruk på ca 1.8 - 2.0 L pr. mil
Jeg er også litt svak for Audi må jeg innrømme, men en ting må være klinkende klart. Delepriser til dette og rep. koster flesk !.
Kan jo f.eks nevne at ett evt. gear kasse bytte (ny Tiptronic) til A6 koster ca 145.000 kr.
De sliter litt med disse gear kassene, og tenker du på å bruke den til å dra henger med er jo dette vært å legge seg på minnet.
Kammene på 2.5 diesel er også ett sorgens kapittel. Ingen billig afære det heller.
Nei, for meg ble det en forholdsvis enkel sak å velge bil denne gangen
Kan jo også Etanol konvertere V8'n, om mann ønsker å tenke litt grønt. Koster ca 5000 kr

Utlogget svk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #8 på: Lø.,28,Februar,2009,20,03 »
audi allroad er ingen god bil...ikke tenk på det en gang...hilsen en som vet dette

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #9 på: Ma., 2,Mars,2009,15,25 »
Hei igjen. Skal ikke trekke boggi henger og tunge lass, det eneste jeg skal trekke rundt på er familien.
Har alltids syntes jeep grand cherokee er kule.
Vet at audi a6/allroad 99-2003 har problemer med kammer, ble visst ikke ordentlig gode før slutten av 04 de motorene.
Vet også at audi a6/allroad har følgende problemer:

Automatkasser ryker( denne kostnaden kommer på 60000kr for nyoverhalt kasse ut og inn hos kristiansand bilverksted)
Diesel pumpe kan ryke: koster alt fra 15000-32000kr avhengig av  verksted.
Luftfjæring( belger ryker ofte) av og til styringsenheten også. koster alt fra noen få tusen til 30000kr.

Nå har det seg sånn at mange av de bilene jeg har sett på har byttet: kammer, automatkasse, div luftfjæring.
så da slipper jeg denne kostnaden iallefall på 150000+km.

Fordelene er at disse bruker mindre(halvparten omtrent av V8 jeep) litt mer sportslige kjøreegenskaper,+ meget bra fremkommelighet, men det har jo jeep også.

Vet at ett jeep forum, er vel nesten utelukkende positive til jeep, men er også ute etter negative ting!
Kommer aldri til å kjøpe med 3,1 Turbo diesel..
noen store kostnader med disse bilene?

Kan ikke skjønne åssen audi som skulle koste 145000kr med ny gearkasse? må isåfall være audi RS6 eller sykt overprisa merkeverksted.

Utlogget svk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #10 på: Ma., 2,Mars,2009,19,28 »
stemmer det du skriver her,dette er de mest vanlige dyre allroad feilene.
allroad kassene kostet over 100.000 når det ikke fantes som bytte kasser,en quattro kasse koster nok 40.000++ idag
eller 25.000 + mva for overhaling...

quattro systemet er vel bra greier...fungerer vel nesten likt som quadra drive

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #11 på: Ma., 2,Mars,2009,22,38 »
Hei jeepmaster.
Bilen jeg ref. til var en 2000 mod. A6 4.2 V8.
Mulig det er store prisforskjeller på de kassene, men det var en slik bil jeg vurderte å kjøpe. 

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #12 på: Ma., 2,Mars,2009,22,45 »
Hei igjen. Skal ikke trekke boggi henger og tunge lass, det eneste jeg skal trekke rundt på er familien.
Har alltids syntes jeep grand cherokee er kule.

Kommer aldri til å kjøpe med 3,1 Turbo diesel..
noen store kostnader med disse bilene?

Vel, siden diesel er utelukket så gjenstår kun 4.0liter rekkesekser og 4.7 liter V8. Som sagt tidligere, 4.0litern er skuddsikker. Den har vært en arbeidshest i Jeep'er i mange år. V8'ern kjenner jeg heller ikke til spesielle barnesykdomer. Men WJ generelt, spesielt limited har mye elektrisk utstyr.Og slikt kan fort gå i stykker. Dessuten har bakakslen en tendens til å synge litt når ting blir littegran slitt. Dette lar seg fikse, men koster fort en 4 tusen i arbeid + ett par tusen i deler.

Som jeg også har nevnt tidligere. Ting som blir slitt/går i stykker er:
foringer, hjullager, dempere, bremser. dette normale slitedeler og koster en formue hos jeep. 2 stk hjullager forran = 10tusen. Statene = 2000.
Min dynamo gikk i stykker i sommer. ny hos jeep = 10.001 krone. Vifte reim = 1800 kroner i norge.

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke folk her inne er så religiøse som du skal ha det til. Jeg har selv inntrykk av at folk gladelig forteller om problemene de har med bilene sine. Bare gå inn å les på WJ tråden så ser du det. Er egentlig ikke nødvendig for oss å skrive til hver enkelt om alle de problemene som opptar oss og bilene våre hver gang noen skal ha ny bil. Det er jo bare å sjekke WJ tråden. Der står det faktisk også ett innlegg helt i toppen som heter kjøpsråd. der står det en del nyttig.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #13 på: Ma., 2,Mars,2009,23,26 »
...Vet at ett jeep forum, er vel nesten utelukkende positive til jeep, men er også ute etter negative ting!
Kommer aldri til å kjøpe med 3,1 Turbo diesel...

Nix. Folk her er realister mht. merkets fortreffelighet og de fleste er interessert i reparasjoner, vedlikehold og forbedringer. Litt forutsetning for rimelig bilhold er at du klarer å gjøre ting selv og handler deler postordre. 3.1TD er heller ikke så mye å frykte når du vet hva som kan gå galt. Jeep-diesel (VM Motori) har mest feil i 2.5TD i ca. 1995 års modell og der er oftest feilen støtstenger som hopper av, evt. topplokk som sprekker. Det er jobber som en som ikke har verktøyskrekk fikser selv. Med de feilscenarioene du lister for Audi Allroad vil det antageligvis være langt morsommere å eie en Jeep WJ med 4.7 V8 eller 3.1TD. WJ med 2.7CDI bør også være trivelig å eie, det er en velprøvet maskin.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Vurderer kjøp av WJ 99MOD!
« Svar #14 på: Ma., 2,Mars,2009,23,52 »
Takker for konstruktive svar:)

Fikk vite en del mer nå!
Skrur jo mye sjøl, så kan jo bestille deler fra usa, og da blir det en del billigere.
Må prøve ett annet eksemplar av 3,1 diesel, er det mulig å chippe disse noe særlig? tåler automat kassene dette?

Får se hvordan det går med salg av min egen bil..

Mvh