Skrevet av Emne: dekk til orginal wj, hva anbefales??  (Lest 8236 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget vketil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
dekk til orginal wj, hva anbefales??
« på: To.,12,Juni,2008,23,05 »
Hvilke sommerdekk anbefales til orginal jeep felger hos wj??

Hvor stor dimensjon kan brukes på en orginalbil med orginale felger??

Hva bruker dere??

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #1 på: Fr.,13,Juni,2008,11,59 »
Good year wrangler på originalfelg anbefales IKKE, min 04 wj ble levert med dette og sporet veldig. Fikk et tips fra Ronny her på forumet at felger med innpress nærmere null likte wjn bedre så jeg monterte 8,5 x18 med 255 roadstone dekk og med enormt bra resultat ;D Vinterstid kjører jeg på nokia hkpl 5 suv på originalfelg og det er betydelig mindre sporing enn good year dekka, men jeg tror løsninga er å montere litt breiere felger eller felger som bygger mere ut enn originalt, så vil wjn bli mindre følsom angående dekkvalg. Dette er som regel motsatt av andre biler, men så er jo ikke jeep som andre vanlige kjedelige biler heller ;)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #2 på: Ti., 5,Mai,2009,12,40 »
Jeg vurderer nye felger. Denne var fin  :D

Krommet Wrangler JK 7,5x17 originalfelg som jo passer WJ/WG/WK og Commander.



Ellers har General Grabber HTS on-road all-season dekk fått mye skryt i USA-tester og de er rimelige (bl.a. hos interdekk).
235/75 SR17 er en høy dimensjon som burde passe jeepen greit, dvs kanskje litt i overkant når det gjelder rulleomkrets. Koster kr 1355,- inkl. frakt fra interdekk.
Til ca samme pris får man General Grabber HTS 245/65 TR17 som skulle tilsvare original rulleomkrets.
Dessverre ingen som skaffer dette dekket 245/70-17 i Norge av en eller annen grunn.
http://www.grabberhts.com/
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=General&tireModel=Grabber+HTS
« Siste redigering: Ti.,12,Mai,2009,00,58 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #3 på: Ma.,11,Mai,2009,00,36 »
Satte på Yokohama Geolandar A/T-S i dim 245/70-16 på min og er meget fornøyd.
Monterte disse på org. felger som var lakkert svart silkematt. Syntes det ble bra selv. Har en svart met. WJ
Meget støysvake og ingen sporing. Ikke fått prøvd dem i søla ennå.
Konverterte fra 17" og har ikke angret

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=76066792.129.18096&typ=R-135601&ranzahl=4&Breite=245&Herst=Yokohama&Quer=70&Felge=16&Speed=H&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=12&Transport=P&dsco=129&sowigan=So
« Siste redigering: To.,21,Mai,2009,02,37 av olebrum »

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #4 på: Ma.,11,Mai,2009,10,46 »
Satte på Yokohama Geolandar A/T-S i dim 245/70-16 på min og er meget fornøyd.
Monterte disse på org. felger som var lakkert svart silkematt. Syntes det ble bra selv. Har en svart met. WJ
Meget støysvake og ingen sporing. Ikke fått prøvd dem i søla ennå.
Konverterte fra 17" og har ikke angret

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=76066792.129.18096&typ=R-135601&ranzahl=4&Breite=245&Herst=Yokohama&Quer=70&Felge=16&Speed=H&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=12&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

Kan du legge ut bilde av bilen din ??
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #5 på: Ma.,11,Mai,2009,23,47 »
Jeep, det skal jeg gjøre så fort jeg får anl.
Trenger en adapter til overføring av bilde fra minnebrikke til pc.
Håper å få kjøpt det med det første.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #6 på: Ti.,12,Mai,2009,00,54 »
Nå har jeg bestilt felger og dekk for nesten 20.000. Huff, bruke penger man ikke har. Og så ikke offroad dekk engang.
Men alt er made in USA så klart  ;D (rettelse.. felgene er made in China for Chrysler... men kromma i USA i det minste)

4 dager brukte felgene fra L.A. til gardermoen, det er ikke verst. Så tar det vel 14 dager derfra og hit  ::)

Nei har De sett på maken, plutselig kom de idag. For en overraskelse. 8 dager totalt fra bestillingsdato, kan ikke klage på det. Flotte felger, mangler bare dekk da.
7. mai bestilt, 9. mai forlot california, 10. mai forlot memphis, 11. mai forlot paris, 12, mai ankom gardermoen, 15. mai ankom harstad.
« Siste redigering: Lø.,16,Mai,2009,22,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #7 på: Lø.,16,Mai,2009,22,14 »
Prøvemontering mens man venter på dekk og Rybak...



Jeepen som felgene blir levert med originalt (ukromma naturlig nok, kromma hadde neppe passet så bra på wrangler):
« Siste redigering: Lø.,16,Mai,2009,22,25 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #8 på: Lø.,16,Mai,2009,22,42 »
Og nå er det bare dekkene.... ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #9 på: Lø.,16,Mai,2009,23,24 »
Ja det blir litt "fegis"-dekk men samtidig et nytt og spennende dekk som er litt dr. jekyll & mr. hyde.
General Grabber HTS skulle være primært et sommerdekk med lavt støynivå og rullemotstand,  da jeg skal ha egne grove vinterdekk trolig med pigg.
Men testen http://www.fourwheeler.com/roadtests/129_0806_general_grabber_hts_tire_test/index.html sier at: "General has developed an awesome tire for snow and ice".
Så da slipper jeg iallefall stresse om høsten for å legge om ved første snøfall, og kan legge om igjen tidlig på våren uten engstelser for evt. sene snøfall.
Høy profil 235/75-17 dekker det møkkete hjulopphenget og skulle hverken spore eller støye særlig mye, og 5% høyere rulleomkrets senker turtallet litt på landeveien.

Continental eier General Tire, og HTS blir standard dekk på Chevrolets nye SUV Traverse:
http://www.ctnamedia.com/news/archives/12_18_08b.html
"Continental Tire has been selected to supply original equipment tires for fitment to the all-new 2009 Chevrolet Traverse. Continental will supply the P245/70R17 108S General Grabber HTS for the LS trim level."



« Siste redigering: Sø.,17,Mai,2009,02,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget krispilot

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Re: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #10 på: Sø.,17,Mai,2009,03,15 »
Jeg har satt på General Grabber AT2.
Har fått mye skryt på nettet, se  http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/General-Grabber-AT-2.htm, samt at de er mer stillegående på asvalt enn BF goodrich AT
Jeg er meget fornøyd så langt.
Ingen sporing, stille , hører de litt hvis du kjører over 100 Km/t



Jeg har dimensjon 265/70/16 på orginal 16"x7" silverblade felger (pulverlakkert)
Noe som begynner å bli på grensen med hensyn til rubbing. Skal man ha større bør man kutte litt av plast støtfangeren. Men som sagt har jeg ikke merket noe rubbing.




« Siste redigering: Sø.,17,Mai,2009,03,28 av krispilot »
WJ '00 3.1TD LTD Quadradrive
2"BB, Addco swaybar, Stillen brakes,
General Grabber AT2 265/70/16

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #11 på: Fr.,29,Mai,2009,03,16 »
Endelig kom det noen dekk levert her. Disse dekkene ser virkelig STORE ut (i diameter) sammenligna med de 225/75-16 som står på bilen.
Det blir spennende å se om de vil gnage borti noen steder selv om de ikke overstiger de tillatte 5% økning i omkrets såvidt jeg har regnet ut.
Men når de ikke kunne skaffe den dimensjonen jeg ønsket i Europa (245/70-17) så gikk jeg da et trinn opp i omkrets til 235/75-17 istedenfor ned til 245/65-17 som er ca. lik original rulleomkrets.
Men min mekkanikker fikk problemer med å få blåst dem fast på felgen så jeg lar dem stå sånn over natta så får vi se  ;D
De hadde nok vært lagret/sendt liggende oppå hverandre og da ble de for smal til å få blåst dem på felgen.
48 stk 2 liters tomme plastkanner gjør kanskje susen. Utrolig hva man har liggende i kjeller og loft.

« Siste redigering: Fr.,29,Mai,2009,03,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #12 på: Fr.,29,Mai,2009,22,08 »
Der var sommeren endelig kommet på bilen:




2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #13 på: Fr.,29,Mai,2009,22,54 »
Grattis, det der ble jo tøft. hvordan ble det med subbing?
hva tilsvarer den nye dimmensjonen din i tommer?  31 eller 32"??

Litt spennnende hvor mye du merker på drivstoff forbruket, for det kommer du nok til å gjøre.
Selv om man får lavere turtall, så blir det tyngre for bilen å dra.
Går å lurer på noe lignende selv.

Jeg lurer i tillegg på å oppgradere bilen til up-country utgaven på fjærene. Dette vil gi ca 1 til 1,5" løft, og skal kunne bli godkjent siden dette var en opsjon når bilen var ny.
« Siste redigering: Fr.,29,Mai,2009,22,56 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: dekk til orginal wj, hva anbefales??
« Svar #14 på: Lø.,30,Mai,2009,00,25 »
Jeg merka ingen subbing på første turen, men har jo ikke kjørt noe terreng enda.
Det er ikke rare klaringen foran forhjulene, men innerskjermen er jo ikke så veldig fast og stiv så man kan sikkert modifisere litt her om nødvendig.
Skal prøve litt i helga å flexe litt så får vi se. Dimensjonen tilsvarer vel bortimot 31", mener å ha lest at det er det største som går uten liftkit eller modifisering av skjermer eller innerskjermer. Men dekkene er jo heller ikke spesiellt brede så det skal vel gå bra.

I teorien skal vel forbruket gå ned på langkjøring da turtallet går ned med ca 100 rpm. Men om det funker i praksis ja... ?
Egentlig er vel det som skjer at man i praksis kjører litt fortere, siden speedomeretet nå vil vise 5% mindre enn før.
Men da kommer man iallefall fortere fram.... Men går køen i 90 så bør man da ha en liten besparelse støy og forbruksmessig.
På småkjøring derimot kan det kanskje tenkes at det blir motsatt effekt på forbruket.
Syns kanskje ikke den ble fullt så kjapp på foten på førstegiret som før men det er jo ikke snakk om mere enn ca 5% endring så veldig dramatisk forskjell skal det jo ikke bli.

Dekkene var iallefall svært behagelig å kjøre med støy og komfortmessig. Lettere på styringa ble den også.
Kombinasjonen krommet grill og krommede felger syns jeg står i stil til hverandre, og fraværet av lavprofildekk skiller den litt fra mengden av pimpede rides  :D

Uhildet? test av Grabber HTS mot Pirello og Bridgestone på en Porsche Cayenne. Grabber HTS vinner knepent i alle kategorier http://www.youtube.com/watch?v=s7GLS6SIGn0&feature=related

Noen som vet korrekt dekktrykk ? I instruksjonsboka står det 270 kPa som vel er det samme som 2,7 bar eller 39 psi.
Men i Autodata står det 2,3 (33 psi) bar og på Continentals dekktrykkplansje står det 2,2 bar (32 psi), evt. 2,4 bar bak ved fullastet bil.

« Siste redigering: Lø.,30,Mai,2009,02,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.