Skrevet av Emne: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre  (Lest 8361 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #15 på: Ma., 5,Desember,2016,18,31 »
Quadra-Trac trenger ikke slippmiddel, iallefall ikke foran.
ZJ/WJ Quadra-Trac har åpne differ foran og bak mens WJ Quadra-drive har Vari-lok hydrauliske diffbremser foran og bak (og trenger ekstra slippmiddel bortsett fra om man bruker av Royal Purple Max-Gear ifølge erfaringer).
WJ har dessuten ikke viskosekobling i transferkassen slik som ZJ har. Ble i WJ erstattet med en type som ligner den i Quadradrive-diffene.

Mulig at din ZJ Quadra-Trac har LSD (vanlig diffbrems) bak. Men da skal jo uansett vanlig diffolje for LSD funke fint.
Husker heller ikke på sparket om ZJ Quadra-Trac har Dana35 eller Dana 44a bakdiff, men det er jo bare å ta et bilde av den bakfra. Mulig det avhenger av motorvariant, årsmodell osv.

"Exclusive to the Grand Cherokee ZJ was the introduction of Quadra-Trac system with permanent all-time four-wheel assistance. This was optional on all models."

"In 1993 Jeep introduced Quadra-Trac on the Jeep Grand Cherokee using the NP249 transfer case. The transfer case utilizes a viscous coupler which provides smooth and efficient four-wheel drive operation on dry surfaces. When a differential in speed occurs between the axles, heat buildup causes the viscous coupler to transfer power to the slower axle. It is similar to several passenger car systems, but with a low-range gear for serious off-roading. NP249 transfer cases used the viscous coupler to transfer power in both high and low ranges.
Applications:
1993-1995 Jeep Grand Cherokee (ZJ)

In 1996 the NP249 was replaced with the New Venture Gear NV249 transfer case which added a low-lock capability, meaning a hard gear transferred power in 4LO (front and rear drive shafts are locked at same speed in low range).
Applications:
1996-1998 Jeep Grand Cherokee (ZJ)

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four-wheel-drive_systems
« Siste redigering: Ma., 5,Desember,2016,18,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget petrol

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #16 på: Ma., 5,Desember,2016,18,57 »
Skjønner av alle svar du har gitt at her er det en som har peiling :) Takker så mye!
Men jeg er ett stabeis og forholdsvis grønn på Jeep. Hva trekker du av at den lager lyd når en svinger, mest til venstre. Når den er kald (lite kjørt den dagen, hvis du forstår) er symptomer nesten fraværende.Har forstått at differ som skal ha slip middel gir disse symptomene, men når det ikke er det systemet så er jeg like langt. Kan det være viskosekoblingen i transferkassen, oljeskift på differ eller transferkasse som lager disse lyder? Føler at det ikke er andre ting som drivknuter etc...
1993 ZJ Grand Cherokee V8

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #17 på: Ma., 5,Desember,2016,19,13 »
Ja kan være viskosekoblinga i transferkassen. Det er visst ikke så uvanlig på ZJ.
Det ligger noen tråder om dette her. Hvis du søker på viskose eller viskosekobling får du mange tråder å lese.

Her et par eksempler:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,584.msg3274.html#msg3274

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10208.msg62008.html#msg62008

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,813.msg4698.html#msg4698

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget petrol

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #18 på: Ma., 5,Desember,2016,19,24 »
Ja, ser det kan se ut som en skriver her; men ingen skriver om lyder så vidt jeg ser, men det er litt som den har sperre på.
Må få eventuelt bytte ut den kassen med en np242 kasse. Selve viskosekoblingen koster fort 5000,- Er ikke lange veien til en brukt np 242 kanskje.
Må teste den skikkelig på en stor parkeringsplass med det 8 tallet. :)

Okay.
jeg er litt usikker på hva du mener med bryter da...
men jeg merker at når jeg svinger så føles det litt som om den har inkoplet "sperre".
Den skyver liksom fronten litt forover mens den svinger....
jeg kjøpte bilen på torsdag, og har ikke hatt bilen en uke enda. så jeg vil gjerne sjekke dette litt ordentlig.
hva koster i så fall en slik kopling?
1993 ZJ Grand Cherokee V8

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #19 på: Ma., 5,Desember,2016,23,27 »
hvis du har driv akslinger forran med kryss så bør du begynne med å skifte kryssene først ,før du investerer i ny transferkasse
https://www.youtube.com/watch?v=jh5xM3UFTaU
« Siste redigering: Ma., 5,Desember,2016,23,33 av fiskern »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #20 på: Ti., 6,Desember,2016,02,59 »
ZJ har vel CV-ledd på stikkakslingene slik som WJ, men på mellomakslingen foran kan det vel ofte være kryss på ZJ (i motsetning til WJ som oftest har CV-ledd)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget petrol

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #21 på: Ti., 6,Desember,2016,09,20 »
Takker for svar folkens, får legge meg under bilen å sjekke litt hva som er, har som sagt bare hatt bilen noen dager. Hvis det er kryss på drivakslingene foran så er det fremdeles litt rart da lydene kommer kun når bilen er varm (?)... hørselen min er også lettere kaputt så er ikke alltid så lett å høre alt  ::)
1993 ZJ Grand Cherokee V8

Utlogget petrol

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #22 på: Ti., 6,Desember,2016,13,10 »
Tok ett bilde idag, dette er motsatt side enn der lyden kommer fra. Men en belg må skiftes.



1993 ZJ Grand Cherokee V8

Utlogget petrol

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #23 på: Ma.,12,Desember,2016,11,03 »
Da har jeg fått konstatert at det er feil i transferkassen, er vel viskosekoblingen som har tatt kvelden. Så jeg må ta action :) Ser at Maldal import tar 5 store lapper for den- er det noen andre som har dette rimeligere uten at det går flere uker å få det levert? Ebay sine er nesten like dyre. Hvis jeg skifter kouplingen selv- hvilke lager bør jeg kjøpe hvis det er behov for utskiftning. Det ser ut som en simmerring eller lign. er gåent mot gearhuset og da den lekker litt olje. Hvilken type er det? Vi snakker om 249J transfer med V8, 1993 modell.
1993 ZJ Grand Cherokee V8

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #24 på: Ma.,12,Desember,2016,11,44 »
Morris4x4.com

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
« Siste redigering: Ma.,12,Desember,2016,16,27 av fiskern »

Utlogget petrol

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #26 på: Ma.,12,Desember,2016,21,03 »
Var ikke så stor forskjell i pris på selve koblingen, blir vel til at Maldal for pengene mine. Passer bra rett før jul :)
Noen som har en link til pakningen/ simmerring som sitter mot gearhuset?
1993 ZJ Grand Cherokee V8

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #27 på: Ma.,12,Desember,2016,22,41 »
her er tetteringer til 1996 mod går ut i fra at det er samme som på 1993 modell,bare å velge riktig transferkasse
http://www.wermopar.com/auto-parts/1996/jeep/grand-cherokee/limited-trim/5-2l-v8-gas-engine/transfer-case-cat/transfer-case-scat
http://www.morris4x4center.com/jeep-transfer-case/np-231-parts.htm
er du sikker på at du ikke har en 231 transfer kasse.?
« Siste redigering: Ma.,12,Desember,2016,22,52 av fiskern »

Utlogget petrol

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #28 på: Ma.,12,Desember,2016,22,46 »
Fantastisk med kompetanse på forumet :)
1993 ZJ Grand Cherokee V8

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Har vært oppe tusen ganger før, men jeg må spørre
« Svar #29 på: Ma.,12,Desember,2016,22,57 »
det skal være et skilt eller stemplet inn i bakkant av kassen hvilken kasse det er
det er vel tettering nummer 30 på deletegning hos Morris 4x4 du ser etter .?
« Siste redigering: Ma.,12,Desember,2016,23,00 av fiskern »