Dagens reklame:
Jeg lot meg sjarmere av ZJ'ens barske utseende, og når vi kjøpte hytte med adkomst alà Flåklypatoppen var den favoritt ved søk på Finn.no som bil nr.3.
Subaru Forester ble for gubbete og Blazer S10 virket litt for "amerikansk", til tross for min erfaring med Suburban og to Capricer i yngre dager.
Var skeptisk på V8 pga forbruk og fant til slutt, i Juni i fjor, en pen Grønn -98 4,0 Limited i Drammen som jeg dro hjem til Trøndelag. 1,04l/mil brukte den i følge gps på hjemturen. Vel hjemme går den på rundt 1,5l/mil men da er det snakk om maks 2 mil pr.tur men ikke direkte bykjøring.
Testturen i Drammen gikk i byen, så jeg fikk ikke prøvd den ut så mye(tabbe), først når pengene var overlevert og hjemturen startet oppdaget jeg at bilen var livsfarlig, slang fra side til side(slitsom tur), drivverket bråkte noe så innmari, at jeg giddet ikke bruke radio engang(ja, hvorfor snudde jeg ikke??).
Alle 4 opphengskuler, alle 4 styreledd, begge nedre kontrollarmer f/b, alle stabstagforinger f/b, trackbar foran, bremseskiver/klosser foran, klosser og h.br.sko bak har blitt byttet.
Eu gikk gjennom på overtid nå i februar, og etter en forstillingsjustering, begynner bilen å bli grei(alt er ralativt) på veien.
Nytt batteri og nye vinterdekk har også blitt innkjøpt.
Pga. ulyd i akslingen foran, byttet jeg hjullager på begge sider, da lyden bare måtte bety at de var skikkelig nedkjørte, men lyden var like ille etterpå. Tenkte da at det var CV-leddet, så da ble det også byttet, men nei, det høres ut som et dønn tørrkjørt lager som snurrer i takt med hastigheten på bilen ved venstre fremhjul. Ved ca.90km/t kommer også en typisk differensial uling frem, så det må vel bare bety at fremdiffen må overhales. Vurderer å prøve dette selv.
Håper du som vurderer å kjøpe ZJ tar deg tid til å teste bedre enn hva jeg gjorde. Og ikke minst er ærlig med deg selv, da dette med at disse bilene er "billige å skru på", må bero på dårlig matematikk kunnskaper, for summen blir høyere enn du tror, til tross for ebay kan tilby det meste til overkommelige priser.
Har også fått feil opphengskuler ved tre anledninger, kjøpte derfor fra Maldal til slutt da de ser ut til å ha bra kvalitet på delene de selger.
4,0L sekseren (stammer visstnok fra den som stod i Rambler fra 1963?), og hvordan de ikke har klart å få et bedre dreiemoment på lavt turtall i løpet av alle årene med modifiseringer er en gåte. Masete å kjøre i motbakker, da jeg må korrigere hardt på gassen litt oppe i motbakkene.
Komfort som denne bilen skal ha så mye av blir i min bil ødelagt av bråket fra drivverket, samt ved gasspådrag i motbakker(durer høyt,resonans?).
Til og med setene har så mye slakke i understellet, slik at i svinger så krenger setene like mye som resten av bilen(flott med skinn/memory).
Men til å ta seg frem, spesielt i lavgir, der er den toppers. Slik at de gangene i vinter når jeg fikk den utfordringen, 35cm bløt snø eller blank is, opp en skikkelig bratt motbakke, var jeg plutselig fornøyd med bilen igjen, men så røyk batteriet....
Jeg er ikke alene, står ofte at bilene er mye påkostet i annonser ser jeg....
Så ligger i tenkeboksen nå, hvor lenge jeg gidder kjøre med akslinger som mæler, eller om jeg skal bestille et rep.kit.
Har den bare blitt stillere, så kunne jeg beholdt den noen år til, ellers ryker den på Finn til neste vinter.
Min konklusjon ZJ 4,0: Topp i terrenget, tøft utseende(smak og behag), relativt greit forbruk, elendig på veien, dårlig kvalitet og underdimensjonert understell. Etterlyser komfort(mye traktor, i allefall min)