Skrevet av Emne: Motoren kutter ikke gasspådrag (diesel) ved bremsing - 2000 Ltd 3.1 diesel  (Lest 6861 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Dette her var meget interessant:-

http://www.aa1car.com/library/transmission_chrysler_45rfe.htm


Selvom den ikke er spesifikt for 44RE kassen, kan det virker som om den har mye relevans.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Tilbakemelding, som lovet, Tigermagna.

Jeg tok ut batteriet og fant temp. sensoren under. Merkelig opplegg, synes jeg da. Testen den i fryseren som du beskrev og den virket fint. I midlertid var det ikke 100% rent under batteriet så jeg renset godt etter temp sensoren var på plass igjen. Jeg fant også på å legge en tynn kobberplate mellom batteriet og sensoren - for å fange opp mest mulig av varmen fra batteriet for å overføre til sensoren. I dag har OD fungert helt perfekt. har kjørt i OD hele dagen - etter de første 20 minutter eller noe sånt, da jeg antar at temperaturen var fortsatt for lavt for å bli "godkjent" av PCM. Jeg tenkt også at kaldere dager kommer - det er i hvertfall sikkert. Så, jeg kjøpt en setevarmer fra Bilforum (149,-) og har montert den oppe på batteriet, godt festen og kobblet til cigarettenneren. Den vil komme på med én gang jeg starter motoren og, forhåpentligvis, få batteritempen opp fortere og hverdag dag, til en OD nivå.

Jeg føler ikke at jeg må gå videre med Transmission Temperatur Sensoren. Jeg tok av sikringsboksen som du beskrev og prøvd å måle relayen mot den midtre boks på PCM. Jeg fikk ingen avlesing på pinne #1 mot pin 87 ledningen - vanskelig jobb å gjøre alene. Mangler noen hender.

Grand Cherokee er en fantastisk bil, når OD fungerer:):):)

Takk for fin hjelp

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Hmmm... jeg ville definitivt IKKE koblet noen som helst slags varmepute rundt batteriet. med en slik løsning har du har ingen kontroll med hvor mye varme som tilføres. Motorrommet i seg selv er en varmeboks av dimensjoner og det å tilføre ekstra varme for å "lure" systemet anbefales ikke.

Dersom du har testet batteritemp sensor og funnet at den fungerer, så er det ikke den som forårsaker OD-feilen.

Når du sier at du ikke fikk avlesning på ledning til pin 87 (transmission control relay) og ledning til pin 1 på PCM, så lurer jeg på hva du mener. Fikk du uendelig motstand eller fikk du null motstand? Du skal få ca 1000 ohm når bilen er kald (romtemp ca 20 grader), alt radikalt annet tyder på at sensoren er gåen.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Ja, du har nok rett. Jeg har allerede fjernet varmeputen da jeg skjønte hvor mye varme det allerede var på batteriet:)
Jeg fikk null (0) i verdi da jeg prøvd å måle pinne 87 mot pinne #1. For å forklare (kanskje jeg gjorde det feil), åpnet jeg opp sikringsboksen og fant den lila ledningen som gikk inn opp under pinne nr 87. Den målte jeg med den sorte kontakten på ohmmeteren, og satt den røde kontakten på ohmmeteren inn i hulet på kontakten den midterste PCM kontakt, som jeg hadde dratt ut av PCMn. Var det slik du mente? Det var veldig vanskelig å få målt med bare to hender. Kunne ha brukt litt hjelp. Det kan godt hende at jeg ikke fikk god nok kontakt. I alle fall, var det ingen avlesing i det hele tatt. Jeg prøvd mot noen andre pinner og da fikk jeg foskjellige verdier.  ??

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Ledning ut fra pin 87 fra rele skal være brun. Ledning ut fra pin 1 på PCM-kontakt skl være fiolett. Antar du skrev feil farge i svaret ditt, og det høres ut som om du har gjort det riktig. Vet ikke helt hvordan ohm-meteret ditt virker. Står det null i displayet hele tiden, også før du evt kobler sammen den røde og sorte måleledningen? Mitt meter viser uendelig motstand og når man så kobler sammen måleledninger, så dropper den til null ohm.

Om du har problemer med å få kontakt på pin 87 og pin 1, så kan du feks bruke en binders som du stikker inn i hullene i kontakten, og så bøye denne rundt målepinner på ohm-meter. Dersom du er helt sikker på at du måler på riktig ledninger og du nå får verdi null ohm, så betyr det at du enten har en kortslutning mellom pin 1 og pin 87 et eller annet sted, eller at sensoren i girkassa er gåen.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Takk:)
Som sagt, jeg får avlesing på andre pinner og punkter, men null (zero) mellom 87 on #1. Godt å høre at jeg hadde gjort det riktig. Skrev sikkert feil farvene - byttet om. God id\e med binders. Det ville hjelpe. Ellers komme samboeren tilbake fra ferien denne helg og kan holde en av målepinnene for meg. Jeg skal prøve igjen på lørdag. På fredag skal bilen inn på Jeep verkstedet for å få "omprogramerte girkassen". Vi får se hva de kan få til. Håpet er at de har nyere software som korrigere feil tidspunktet for lock-up. Jeg skal også be dem se på problematikken med at motoren ikke kutter gasspådrag når jeg slutter å gi gass. Få se hva de sier, uten at jeg ber dem rette på eventuelt sensoren. Det kan jeg gjøre selv, hvis målingen på lørdag viser at det er dét som er problemet, som du antyder, hvis jeg får fortsatt null i motstand. Spennende dette:) :D

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Nå fikk jeg målte mellom pinne 87 og #1 og igjen, absolutt ingen avleste verdier. Får forskjellige verdier på andre pinner.
Jeg var innom forhandleren på fredag og de fant ingen feilkoder. De hadde heller ikke nor software updates for omprogramering av girkassen. De sa også at det er normalt med sånne biler at gasspådrag fortsetter når man tar foten av gassen og at må bremse i mot motorkraft når man ikke gasser (det aksepterer ikke jeg som svar).

Så, nå innser jeg at veien fremover er å bestille en Governor Pressure Sensor på nettet og bytte. Her i Norge koster de 2,000. Litt for mye.

Takk for kjempebra hjelpen.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Bilen min siger framover på plant underlag når jeg setter den i Drive. Ergo må jeg bremse for å holde den igjen. Det er normalt og skal være slik. Graden av bremsing er vel poenget her, og det avhenger av RPM i idle, throttle/gear link, justering på fremre bånd, viskositet og temperatur på olje, hjuldimensjon og rullemotstand, dekktrykk, motstand i akslinger osv osv osv.

Du fikser ikke dette spesifikke problemet ved å bytte Governor Pressure Sensor, har du feil på den så vil du muligens fikse OD-problemet ditt.

Jeg har en Governor Pressure Sensor liggende som jeg byttet på mistanke en gang i tiden. Har hatt den liggende i reservedelsboksen. Skal måle den og se om den fungerer, gjør den det er den din for kr 500,-  ;)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Takk. Det var veldig interessant.
Jeg har justert fremre båndet så tror kanskje det er bremse-gass linkage som du nevner, som blir det neste fokuspunktet for meg.
Så din siger også frem? Hm. RPM hos meg i idle er helt ok - 750 RPM. Fornøyd med den.

Takk. Det var synd at jeg ikke så din kommentar/tilbud tidligere. I går bestillte jeg en pressure sensor, blant annet, fra Sarpsborg bil og jeg ser at den har allerede kommet til mitt postkontor. Utrolig bra service. Igjen, takk for tilbudet.

Ja, min intensjon ved å bytte sensoren er å få til OD. Den fungerer bare unntaksvis - og kun på varme dager (avslørende?)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Gledelig nyheter - etter å ha byttet diverse sensorer og solenoider. Kostet meg 3000,- og jeg vet ikke om det hjalp i det hele tatt. Tror nesten at det som var avgjørende var finjusteringen av gass pedal position sensor (kabelen). Plutselig fungerer OD. :):) Måtte lese instruksene opp til flere ganger før jeg virkelig forstod var som var nødvendig. Ørliten justeringer - kanskje 1 mm om gangen.

Meget fornøyd. Nå gjenstår bare oljelekkasjen på bakerste simringen:(