Skrevet av Emne: Motoren kutter ikke gasspådrag (diesel) ved bremsing - 2000 Ltd 3.1 diesel  (Lest 6860 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Har noen andre opplevd at det er tungt å bremse fordi motoren kutter ikke (eller autokassen) når man bremser, så man må bremse imot motorkraften? Jeg er sikker på at dreven skulle gå i "nøytral" når man bremse tråker ned bremsepedalen. Lurer veldig på hva problemet kan være og vil være takknemlig for tips/forslag til løsninger.


Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Ingen? Bare meg? Har min WJ virkelig en helt unik feil?

Vet ikke om jeg er heldig eller ikke:)

Utlogget Truls Clausen Waage

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Min ZJ går ihvertfall ikke i nøytral når jeg bremser  :)
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Såvidt jeg husker fra en tidligere tråd ("demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee") så nevnte du at tomgangen var høy, rundt 1100 RPM. Tomgangen skal ligge rundt 700-750 RPM. Dette er nok årsaken til at du må bremse for å "holde mot" motorkraften.

Bryteren på bremsepedalen har flere funksjoner. Hovedfunksjonen er selvfølgelig å tenne bremselysene, men den slår også av setevarmere (!) samt gir et signal til PCM om å kutte motorkraft. Kutt av motorkraft skjer kun ved høy RPM og over en viss fart, og skal ikke skje når du kryper fremover på tomgang.

Med andre ord; dersom tomgangen er for høy, så vil ikke motorkraft reduseres ved bremsing. Ei heller vil kassa gå til "nøytral" eller "slippe" motoren. Den eneste funksjonen som kan ligne dette, er når du slipper gassen under fart. En bryter i throttle-sensor registrerer at gasspedal er helt "ute" og PCM kommanderer da en slags "fri-modus". Dette ser du feks ved å kjøre i 70-80 ned en bakke (RPM ca 1700-1800) og så slippe gassen. RPM skal da droppe til 1100-1200.

Chryslercrap

  • Gjest
Enig med tigermagna her, du må få orden på alle feilkodene du har på bilen. PCM (styreenheten) har gått i nødmodus og gir høy tomgang.
Med normal tomgang på rundt 700 rpm så slipper du å bremse "mot" motoren.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Takk Tigermagna. Rart at bremepedal brytteren skal kutte varme til setene. Har du hørt? Du husket da min en av mine andre trådene - helt korrekt. I midlertid, så er min tomgang nå rundt 750, som betraktes som normalt, kanskje etter at jeg justerte litt på "gasskabelen". Den heter sikkert ikke akkurat dét, men du vet hva jeg mener. På én av kablene i nærheten av dieselfilteret, kan man ta ut en liten plastik klipps og dyte kabelen inn eller ut lite gran. Det var veldig interessant. Fant at da jeg dyttet den litt inn så fikk jeg nydelig og myke girskifter. Merket ikke at det skiftet nesten. Men, som bakdel, økte tomgangen betraktelig.
Så, jeg satt den tilbake et hakk. Men, nå er det sllik at på 750 RPM, hvis jeg engasjere Drive, så rykke bilen og den begynner å kjøre, selvom jeg gir ingen gass i det hele tatt. Dette gjelder både forover og bakover. Jeg tror ikke dette skal skje. Skjer det med din (eller andres)?

Jeg lurer på om dette henger noe sammen med en feilmelding jeg fikk på dyse nr 1 (som jeg har tenkt til å bytte). Hva tror du?

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Hei Chryslercrap (igjen).
Du husker den WIFI OBDII dings som jeg kjøpte? Den sier at det er ingen feilmeldinger for tiden. Hm.
Bilen skal inn på verkstedet (forhandleren) i Drammen om to uker og da får det se om det er noen feilmeldinger som ikke jeg "ser". De sier at de skal omprogramere girkassen min også:):):) Spennende.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Jeg tror du bør justere throttle/gear linkage. Om du justerer kun den delen av kabel som styrer diesel, så får du en mismatch mellom input til throttle åpning og input til girkassa.

Se denne linken (igjen...): http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/ewj_21a.pdf

Gå til side 21-117. Der finner du TRANSMISSION THROTTLE VALVE CABLE
ADJUSTMENT.

Jekk opp bilen, sikre den med solide støtter, krabb under og sett i gang. Om du følger denne prosedyren, så luker du ihvertfall bort noen feiljusteringer  8)

Det står også en del om GEARSHIFT CABLE under avsnittet om TRANSMISSION THROTTLE VALVE CABLE ADJUSTMENT, og om BAND ADJUSTMENT. Såvidt jeg husker har du justert bakre bånd, men kom ikke til fremre bånd med riktig verktøy? Mulig løsningen også delvis ligger her....

Jeg tviler på om dyse nr 1 har så stor innvirkning på tomgang og girfunksjon, ihvertfall så lenge du klarer å justere tomgang ved å flytte noen mm på throttlekabel.


Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Super. Takk Tigermagna. Jeg skal undersøke linken du sendt (må legge meg må). Kjempebra. Jeg gir tilbakemelding om fremdriften.
Ikveld justerte jeg TV kabelen (tror det er dét det heter) igjen. Strammet enda litt til og nå har jeg utrolig myke girskift. Ikke noe annet er forandret, men jeg ble glad for girskiftene. Kanskje slik de skal være. Før jeg gjorde det, var jeg på veien hjem mellom Drammen og Asker, og da skjedde det igjen. OD slå inn:):):) For en herlig følelse. Jeg kjørte i 90 kmt med ca 2,500 omdregninger og plutselig hørte og merket en dunk. Da var motoren plutselig veldig stille og farten kunne bare økes - nesten så mye jeg ville. Helt herlig. Håper at dette gjentar seg.
Som sagt, tusen takk for input. Skal check it out, og komme tilbake.


Mvh

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Helt utrolig:):):):):) I kveld fungerer min OD. Har prøvd flere ganger og den kobbler inn rundt 65 km i timen. Dette når jeg øker farten forsiktig opp forbi 2. og 3. gir. Etter at jeg justerte "throttle valve cabe at throttle linkage" (se tidligere kommentarer), har girskift vært som fløyel. Vanskelig å merke når skiftene forekommer. En ren fornøyelse å kjøre.
Det eneste tingen jeg har gjort med bilen i kveld er å prøve å endre på FUEL_SUP monitoring på OBDII. Jeg kan ikke tenke meg at det skulle hatt noe innvirkning. Men, hvem vet med en Jeep.

Jeg hadde tenkt å prøve "Transmission throttle valve cable adjustment" nederst på side 21-117 av gianecri.it (takk for lenken) som Tigermagna foreslå, men jeg klarer ikke å følge innstruksjonene fordi  på side 21-118/119 refereres det til (B) og (C) , som ikke jeg ser på fig. 270, 271 eller 272. Der faller jeg av lasset. Noen som har en litt bedre beskrivelse av justeringen, som til og med jeg kan forstå?

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
A, B og C finner du i figur 273 og 274 på side 21-120  ;)

Når du nå sier at OD fungerer, så fikk det meg til å tenke på om du muligens kan ha en feil på temperatur sensor i girkassa, ELLER temperatur sensor på batteriet:

The conditions under which a shift to fourth will
not occur are:
Overdrive switch is Off
Transmission fluid temperature is below 10° C
(50° F) or above 121° C (250° F)
Shift to third not yet completed
Vehicle speed too low for 3-4 shift to occur
Battery temperature below –5° F.

OD skal ikke koble inn før alle disse parametre er oppfylt. Nå når vi har temperaturer på +26 grader i skyggen på Østlandsområdet, så kan det være nok til at en sensor som eventuelt gir feil output, plutselig kommer over den magiske grensen og dermed virker OD. Om OD ikke virker i morgen når ute-temp er rundt 16-17 grader, men virker senere på dagen, så er det et eller annet her.

Temp sensor for batteriet er lettest å komme til og sjekke, løft ut batteriet og da finner du en rund plate i bunnen av batterikassa. Den skal ligge an mot bunnen av batteriet og måler temp direkte på "gulvet" av batteriet. Det er såvidt jeg husker en kontakt under plata med to ledninger. Ta ut plata, koble av kontakt, rens og spray kontakt og se om det hjelper. Skal finne ut om det er noen måte å teste denne på og gi deg tilbakemelding på det. Skal også finne ut det samme om temp sensor på girkassa og poste her når jeg får tid. Nå skal jeg legge meg  ;D

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Har søkt litt i manualene og jeg har følgende råd:

1. Sjekk først battery temperature sensor som beskrevet ovenfor. Den kan lett pelles ut og måles med et ohm-meter, motstanden skal øke dersom du har den i romtemperatur og deretter legger den i fryseren og måler  :) Finner du ingen forskjell i motstand; kjøp ny sensor!

Jeg finner ikke noen nøyaktige måleverdier, men den fungerer slik at det sendes et 5V signal fra PCM gjennom denne sensoren (er en thermistor, motstanden minsker ved økende temperatur) og ladespenningen fra generator styres dermed gjennom denne. Det betyr også at du vil få høyere ladespenning ved kaldere utetemperatur og lavere ladespenning ved høyere utetemperatur. Dette kan du også enkelt kontrollere på voltmeter på instrumentpanelet. På varme dager som vi har nå, så skal ladespenning ligge rundt 13.5-13.8V. Dersom ditt voltmeter viser feks 14.3V eller over, så har du sannsynligvis noe krøll med battery temperature sensor. Følg med på voltmeter og se om spenningen er konstant fra de gangene OD fungerer og de gangene den ikke fungerer.

2. Du skrev i en tidligere post (bytte av dieselpumpe) at du hadde fått feilkode P1725.

P1725
Inductive Aux. Speed Sensor Dynamic Plausibilty
Inductive Aux. Speed Sensor Overspeed Recognition
Inductive Aux Speed Sensor Plausibilty
Inductive Aux. Speed Sensor Static Plausibilty

Dette kan bety at output speed sensor på girkassa er "tvilsom". Den sitter bakerst på venstre side av girkassa og er lett å bytte, koster ikke mange hundrelappene og er bare å skru ut og sette inn en ny. Dersom denne feiler i ny og ne, så vil ikke OD fungere. MEN du burde da også få limp-mode på girkassa og andre feilkoder i tillegg, så er litt usikker på denne. Er feilen temporær og kommer og går, så kan det tenkes at PCM resetter feilkoden av seg selv, og du vil da ikke se kodene annet enn akkurat når det skjer.

Vel verdt å bytte denne uansett tror jeg.

3. Det siste alternativet er å bytte temperatur sensoren i girkassa. Det er en kombinert trykkmåler og temperatursensor og heter GOVERNOR PRESSURE SENSOR. Den sitter på enden av governor body plata og for å få den ut må du ned med bunnpanna på girkassen. Den KAN måles via ledninger på PCM (skal finne ut hvilke) og skal ha en motstand på 1000 ohm ved romtemperatur. Dersom denne feiler og gir beskjed til PCM om for lav temperatur på girolja, kan det tenkes at du vil få indikasjoner som jeg beskrev i svaret mitt ovenfor.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Måling av motstand på TRANSMISSION TEMPERATURE SENSOR:

Koble fra minus kabel på batteriet.

Åpne sikringsboks i motorrom og finn TRANSMISSION CONTROL RELAY. Napp det ut og finn ut hvilken kontakt som er pin 87. Koble ene ohm-meter ledningen til denne kontakten, den leder ned til girkassa og skal ha en brun ledning. Du må løsne selve sikringsboksen og se på undersiden for å finne ledning om du er i tvil.

Finn midtre boks på PCM (er festet i venstre vegg i motorrom, like ved siden av sikringsboks) og ta av denne kontakten. Finn pin nr 1 på ledningskontakten (skal ha en fiolett ledning) og koble den andre ohm-meter ledningen til denne.

Ved romtemperatur (kald motor og kald girkasse) skal du nå ha ca 1000 ohm. Har du verdier langt over dette, så er sensoren gåen og gir beskjed til PCM om at olja er for kald til å få girkassa i OD.

Lykke til!  8)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Litt vanskelig å beskrive min takknemlighet for din fantastisk innsats. Nok å si at jeg spandere så gjerne en øl (eller mange) hvis du bor i nærheten av Asker:)

Jeg har også kommet i kveld til én av dine konklusjonene - om at temperaturen til oljen i girkassen (transmision) er helt avgjørende. F. eks, kjørte jeg til jobben i dag uten å komme opp i OD, men, på veien hjem i, hva, 24 grader, så slå inn OD igjen. Også senere i kveld på småturer i området, var det ikke vanskelig å komme opp i OD. Enten oljetemp. eller batteritemp. Output sensor i transen har jeg allerede byttet ut uten at dét hadde noe effekt.

Som du råder, starter jeg med batterisensoren - NÅ MED DE SAMME:):)

Herlig.  Takk skal du ha.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
batteritempsensor høres spesiellt ut, er det vanlig på biler for tiden?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.