Skrevet av Emne: Grand Cherokee som bruksbil?  (Lest 6024 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rebell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Grand Cherokee som bruksbil?
« på: Sø.,15,Januar,2012,20,46 »
Hei,
Jeg er ny her inne og har sett litt rundt på nett og forum for å finne ut mest mulig om disse bilene. Tenker hovedsakelig på ZJ 5.2 V8.
Helst rundt 97-98 modell med "OK" kilometer på telleren.

-Disse kom vel med facelift i i 96(?) . Hva er forskjellen på pre-facelift og faceliftmodellene? Er det gjort noen tekniske endringer, endringer innvendig, eller er det bare gjort litt utenpå skallet?

-Hvordan er driftsikkerheten på disse bilene? Har lest på "kjøpsråd" og lignende, men er det noe annet tull med de som er gjenganger?

-Vi er en aktiv liten familie med hund og ett barn (snart to). Hvordan vil dere si at plassen er til en familie?

-Generell komfort? Ser blant annet på broom.no at knapper og brytere innvendig er omtalt som "direkte triste". Jeg hater alt av unødvendig piping, kakling og ulyder :-)

-Hvordan er den som trekkvogn? Regner med at den er rimelig tørst om man henger på en campingvogn på 1300 kg... Men akkurat den biten tar jeg ikke så tungt.


Takk for alle fornuftige svar... :)

Utlogget FS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
  • Min andre Jeep en Wrangler YJ
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #1 på: Sø.,15,Januar,2012,21,32 »
Hei
Jeg har en 94 5,2 V8 med 180.000km på telleren. Jeg benytter denne som nr 2 bil og har hatt min i to år og er kjempefornøyd  ;D Har dratt litt hestehenger med to hester og er imponert over forbruket, trodde den ville slurpe i seg, ellers er plassen grei nok, har samboer, to barn og en hund.

Kjenner ikke så mye detaljer som er forskjell på den jeg har og fra 96 og oppover, men jeg nyter hver km i min og det kan se ut som at jeg har denne lenge.

mvh Frode
Frode Søberg
JCN medlem nr: 831
Lørenskog
Jeep Grand Cherokee 5,2mpi 1994 :-) :-)
Jeep Wrangler YJ 1987 4,0 Litre :-)

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #2 på: Sø.,15,Januar,2012,22,52 »
jeg har 96-modellen ,men med 4L 6'er... så jeg kan svare deg på det meste med unntak av motoren.

Komfort:
Sålenge bilen er godt vedlikeholdt ift oljebytter på gir og differensialer, med gode VANLIGE bildekk (ikke dyp-mønstra offroad-dekk) og all eksos er tett osv, er GC en svært komfortabel bil med lavt støynivå. Men styringa er typisk amerikansk, så du er Nødt til å holde øya på veien. Jeg veksler mellom en 2010 Touran varebil og min Jeep, og jeg blir Mye mer "sliten" av å kjøre langt med Jeep enn Touran.

Plass:
Grand Cherokee er egentlig en liten bil, og ikke stort større enn en Golf Combi-cupè i effektiv plassutnyttelse. Høyden på bilen lurer mange, og Reservehjulet på venstre side i bagasjen + de store indre hjulbuene stjeler fantastisk mye plass baki der. Det er bare plass til en Barnevogn av normal størrelse + ett par handleposer, og da er det faktisk fullt. Jeg merker dette godt siden jeg bruker bilen til trekkbil for Biltralle, og legger alltid ned baksetene for å få plass til no særlig mer enn verktøykassa, en jekk og ett par dekk. Skal du ha inn en hund + barnevogn, kan du egentlig  bare glemme det... bagasjerommet er hverken bredt eller dypt nok.

Fram og Baksetene har dog greit med plass, og en godt voksen person sitter helt ok i baksetene.

Driftsikkerhet:
Generellt god sålenge bilen er velholdt, men mye små elektronikk-problemer.
Du bør ha greie mekaniker-skills for å holde driftskostnadene nede... Deler du handle fra usa, ellers er du fort personlig konkurs hos merkeforhandlere  :o
Disse maskinene krever også hyppige oljeskift, hver 20k skal alle oljer i drivverket byttes, noe om sjeldent følges opp av eierene, og da får du ulyder i drivverk og styring ganske fort. Og når disse lydene er der, da ruller kronene fort... og det er dette som nå gjerne skjer når bilene er nå 13år+++

Trekkvogn:
Egner seg nok godt som en liten kompakt trekkvogn med V8 under panseret (6'ern er alt for momentsvak i bakkene), du kan kjøre med opptil 3500kg bak kula med opptil 120kg kulevekt. Stabil og fremdeles relativt lettkjørt (styringa blir en del lettere, hehe), men dette avhenger også litt av typen henger og da. Generelt sett en god trekkvogn ift størrelsen på bilen.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Rebell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #3 på: Sø.,15,Januar,2012,23,17 »
Hei,

Takk for kyndig og bra respons på spørsmålene mine.

Ser ut som at plass er det ankepunktet som kan felle min plan om en slik bil.

Men de som kom i 99 hadde vel kanskje bedre plassutnyttelse?

Har faktisk aldri kjørt en slik bil, men i mange år er det noe som virkelig har fenget meg disse bilene... :) Har fryktelig lyst på en sånn, selv om jeg aldri har kjørt en... hehe..

Jeg har tidligere handlet en del deler hos www.rockauto.com da jeg synes at de har bra service og rask levering, så deler ville jeg uansett kjøpe der :-)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #4 på: Ma.,16,Januar,2012,04,51 »
99-on har reservehjulet under bagasjerommet så plassen er vel grei nok sånn sett.
Kan ikke si at jeg blir spesiellt trett av langkjøring med min 2000-modell.
Vil kanskje anbefale V8 selv om man nå får 3,1 dieselen rimelig. 3,1 er en bra motor når den er i orden, og nå har visstnok et par medlemmer her fått bukt med feilen som elektronikken på girkassen på 3,1 var født med, nemlig manglende innslag på lock-up på converteren som sparer drivstoff.

Husk forøvrig av Limited har mere elektronikk, bl.a. automatisk AC, så Laredo kan være mindre problematisk som bruksbil.
« Siste redigering: Ma.,16,Januar,2012,05,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Truls Clausen Waage

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #5 på: Ma.,16,Januar,2012,09,01 »
Jeg har en 4.0l 98 Grand Cherokee Laredo, og kan ikke si noe annet enn at jeg er fornøyd.

Det eneste jeg har å utsette på den er at styringen kan være uvant. Selv var jeg vant med å kjøre Porsche daglig før, så overgangen til Jeep var ganske stor. Så jeg kan se at det å veksle mellom Jeepen og en Touran kan være i vanskelig. Men kjørekomforten er helt kanon, styringen blir man vant til, og hva som angår plass så er det nok for meg. Fikk plass til kone + 8 hjul + bagasje da jeg kjørte den hjem fra Drammen. Bilen er også lett å parkere med de store vinduene og speilene, og det er jo ikke for ingen grunn at den etterhvert har fått et "konebil"-stempel  :)

Både rekkesekseren og v8'eren skal være ganske skuddsikre. Hvis det er noe som ryker på de, så er det sjeldent motorene som går først etter hva jeg har hørt og lest meg frem til. Ellers har vi hatt en Cherokee 2002 modell siden den var ny, og har ikke hatt noe utlegg på denne bortsett fra to dempere foran.

Kjører denne hver dag flere ganger til dagen. Forbruket ligger på ca. 1,2 på langkjøring (ikke så ofte for meg). På mikset kjøring tikker jeg inn på 1,6, og på ren bykjøring ligger den på 1,8.

Innlegget er i fra en ganske fersk Grand Cherokee eier  :)

Tips:
Sjekk for våte tepper . Hvis nei, skru på AC og test teppene etter en kjøretur. AC kondens kan lekke inn.
Lys etter rust i kanalene
Sjekk for høyt forbruk (noen bruker over 2 liter på mila, kan være mange årsaker)
Man kan alltid prute litt på rusten i bakluka og langs lista nede på dørene
« Siste redigering: Ma.,16,Januar,2012,09,04 av Truls Clausen Waage »
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget Rebell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #6 på: Ma.,16,Januar,2012,10,33 »
Takk igjen for konstruktive svar.
Har blitt veldig mye klokere og vet hva jeg skal se etter. Forøvrig så er det bare å rope ut på pm om noen har et godt eksemplar til salgs... :)


Utlogget Truls Clausen Waage

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #7 på: Ma.,16,Januar,2012,11,19 »
Hvor mye har du tenkt å legge i?
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget Rebell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #8 på: Ma.,16,Januar,2012,12,44 »
Det kommer ann på om jeg går for -99 eller 99- og nyere.
I utgangspunktet så hadde jeg blitt enig med kona om å kjøpe en rimeligere bilr enn det vi har pga husbygging. Men håper jo å få overtalt henne da. :-)

For en 97-98 5.2 Ltd betaler jeg rett pris for rett bil. Dvs. jeg er ikke villig til å betale fantasipris, men er har bilen OK kmstand og er i veldig bra stand så er jeg ikke gnien heller. 50- 100.000.

For en 99- så er det jo samme prinsippet, men siden de i utgangspunktet er dyrere, så har jeg ikke så mange valg der.
Tenker å legge i evt.150.000 ca... Men ser jo at en får ikke akkurat gull for den prisen.


Utlogget Truls Clausen Waage

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #9 på: Ma.,16,Januar,2012,13,23 »
Var i samme dilemma som deg.

Som referanse:


Kjøpt desember 2010
Eu-godkjent til 2014
Pris: 78 000kr
Modell: 4.0 1998 hellakkert Laredo (godt utstyrt, bl.a. Infinity Gold lydsystem, kjørecomputer, grøftelys, Selec Track som kan velge mellom 2WD og 4WD. Det eneste denne mangler for å bli en Limited er skinnseter)
Kjørelengde: 200 000
Feil/mangler: vindusvisker bak fungerer ikke (vanlig problem)
ellers ingenting verdt å nevne
Fint interiør, ikke slitt og er ikke røkt i
Alt elektrisk fungerer
3 sett med hjul - to sett sommerhjul og et sett med piggdekk
Ingen bulker eller nevneverdige riper  :)
« Siste redigering: Ma.,16,Januar,2012,14,25 av Truls Clausen Waage »
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #10 på: Ma.,16,Januar,2012,19,39 »
Har en -98 Grand Cherokee Limited 4L. Morsom og steintøff bil, men har den ikke som bruksbil og ville for min del ikke satset på det, fordi:

- Tørst! Bruker vel rundt 1,8 l/mil på småkjøring med lett last, og 1 l/mil på langkjøring (hvis kjørecomputeren stemmer). Med tung henger på slep tømmes tanken ganske fort, og en fylling koster rundt 1200,- (87 liter)....

- Lite holdbart drivverk. Min har jevne "summelyder", sannsynligvis fra et slitt lager ved bakdiffen såvidt jeg har forstått (samme lyd, bare verre, på alle andre GC jeg har testet...). Veldig vanlig problem. Kjører man mye kan det fort bli veldig dyre reparasjoner hvis man ikke er glad i og flink til å mekke selv. Er nok litt "bingo" å kjøpe en slik. Mange eksemplarer der ute som er teknisk ganske så slitne. Jeg var nok heldig med min, tror jeg (bank i bordet...)

- Ganske svake bremser. Ikke allverdens effekt i dem, og overhetes fort hvis man ikke er litt forsiktig.

- Slarkete styring. Føler meg hensatt til 60-70-tallet. Blir vant til det etterhvert, men det krever endel konsentrasjon og konstant småkorrigering med rattet.

- Begrenset bagasjeplass, hvis man da ikke som meg har kastet ut reservehjulet som stjeler mye plass (ellers ganske romslig).

- Stive aksler, så den er "vaggete" på ujevn vei (ellers ganske så komfortabel)

Bruker den stort sett når jeg skal ut på dårlige veier, eller dra hestehenger. Er en morsom nr.2 (eller 3)-bil. Mekker ikke selv (bortsett fra helt enkle ting som å skifte serpentinerbeltet), men håper det ikke blir for mange reparasjoner, siden den kjøres ganske lite.




« Siste redigering: Ma.,16,Januar,2012,21,06 av Bale »
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Rebell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #11 på: Ma.,16,Januar,2012,20,48 »
Huff...dette ble ikke enkelt... hehe...
Men de fra 99- er kanskje bedre alternativ som ren bruksbil?


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #12 på: Ma.,16,Januar,2012,21,05 »
Ja denne -99 som er kjørt overt 340.000 km er iallefall brukt som bruksbil  :) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32650755

Men han tok visst ikke hintet mitt om at det er en Laredo og ikke Limited han prøver å selge.
Han har krysset av på skinninteriør også, selv om bildene viser stoffseter  :)
« Siste redigering: Ma.,16,Januar,2012,21,12 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Rebell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #13 på: Ma.,16,Januar,2012,21,12 »
Hvordan er denne 3.1 diesel? Er det en skuddsikker motor?


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Grand Cherokee som bruksbil?
« Svar #14 på: Ma.,16,Januar,2012,21,26 »
Ehhh.. nei egentlig ikke. men den kan tydeligvis allikevel kjøre svært mange mil. Kanskje noen er heldige da.
Motoren i seg selv er slitesterk nok men har vel et par svake punkter.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.