Skrevet av Emne: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??  (Lest 6802 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget OMErdal

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« på: To.,27,Januar,2011,10,02 »
Hei.

Bestillde 3 liter 70W-140 olje til akslingane på ein ZJ ifrå eit Jeep verksted her om dagen, spurde selvføgelig ikkje om pris og holdt på å gå i golvet når rekninga kom? 

Kva betaler de for denne olja??
-97 Grand Cherokee Limited 5,2


Härda killar rakar pungen med vinkelslip!

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #1 på: To.,27,Januar,2011,14,10 »
Har aldri kjøpt Mopar sin - men tilsvarende Castrol SAF-XJ 70w-140, koster vel ca kr 220 pr liter på Torshov bilrekvisita...
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #2 på: To.,27,Januar,2011,14,52 »
Trur dissa jeep-verkstedene tar rundt 400kr liter'n elns for den akslings-olja...  ::)
ATF+4 olja tar dem 320kr liter'n for.... Dyrt å være orginal-kunde med jeep i garasjen hvertfal :P
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #3 på: To.,27,Januar,2011,15,37 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #4 på: To.,27,Januar,2011,15,55 »
Du trenger strengt tatt ikke 75W-140 olje på kardangen. Bare hvis du kjører mye med tunge hengere og i varmere strøk. Jeg kjøpte Valvoline 75W-90 med limited slip tilsetning for 160,- pr.l. Sist bytte kjøpte jeg 75W-140 rimeligere olje+ liten flaske med LS tilsetning.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #5 på: To.,27,Januar,2011,16,34 »
Vil tro at en vanlig 80w90 + ei flaske "kattepiss" gjør susen. LSD additivet får man for 30 - 35.- kroner + frakt fra statene. Automaten skal jo ha ei spesiell olje, men denne har vistnok Bilextra en godkjent olje til.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #6 på: To.,27,Januar,2011,17,11 »
Automaten skal jo ha ei spesiell olje, men denne har vistnok Bilextra en godkjent olje til.

Dynocat ATF Multi MV (Ett eller anna)....ATF +3 og 4 godkjent.

Torshov Bilrekvisita har også fått inn en olje som er +4 godkjent nå og... ikke noe kjennt merke, men sikkert MER enn duganes :P

Tenk å kjøpe 9 liter ATF+4 hos jeep....nesten 3000kr :P hoho
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #7 på: To.,27,Januar,2011,17,40 »
Quaker State ATF Multi Vehicle (atf+4) koster kr 85 pr. flaske uten rabatt på U.S Autoparts i Trondheim. Tror Quake State er billigst på olje til diffene også.
Står i hvertfall på "tag`en" på diff-lokket at disse skal ha 75W-140 helsyntetisk (WJ)
Eneste oljen du trenger å kjøpe til forhandler er oljen til 245/247/249 transfer-kassene, da andre butikker stort sett selger denne på 208L fat.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #8 på: To.,27,Januar,2011,18,25 »
Driver de egenimport av quakerstate i trondheim?
For i norge er quakerstate importøren kjøpt opp av Shell... derfor de forrige eierene har starta på nytt, med Dynocat isteden.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #9 på: To.,27,Januar,2011,18,51 »
Driver de egenimport av quakerstate i trondheim?
For i norge er quakerstate importøren kjøpt opp av Shell... derfor de forrige eierene har starta på nytt, med Dynocat isteden.

Er ikke helt sikker på om de tar oljen fra generalagenten i Sverige, eller om de tar direkte fra USA, de prata om at de hadde problemer med å få flyfrakt på olje og andre væsker? Eneste som gikk med fly var småflasker med LS/slippmiddel.
Greit å ha et alternativ til merkeforhandlerens overprisa olje (og alle andre deler)  :)

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #10 på: To.,27,Januar,2011,19,06 »
Olje og brennbare vesker får du ikke frakta på fly. Dvs, det er veldig mye, om ikke sykt mye brennbart som ligger i private kofferter i ett hvert fly, men "åpenbart" brennbart matriale stoppes.

Ja, de handler kanskje fra svenskene... for i norge får du ikke tak i quaker lenger, sånn uten videre :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #11 på: Fr.,28,Januar,2011,08,00 »
Sitat
Dynocat ATF Multi MV (Ett eller anna)....ATF +3 og 4 godkjent.

Denne brukte jeg sist jeg hadde automatoljeskift. 0,946 litersflasker. Betalte kr. 69,- pr. fl. hos en US deleforhandler i Bergen. (Riple).

Automatolje ATF
   
MultiMatic ATF MV (Synt.Blend)
        
Multifunksjonell delsyntetisk automatolje tilpasset de fleste automatkasser i amerikansk produserte biler, samt mange automatkasser i japanske og europeiske biler. Formulert med en blanding av konvensjonelle og syntetiske baseoljer for å gi meget gode lav- og høy- temperaturegenskaper, selv i tyngre 4-hjulsdrevne biler & trucks.
Meget gode friksjonsegenskaper som sikrer myk og jevn giring gjennom hele skiftintervallet.
Ikke for bruk i automatkasser som krever Ford Type F automatolje eller CVT kasser.
GM Dexron III(H)/IIE/IID, Ford Mercon/Mercon V & SP, Ford M2C-WSS 138CJ/166H,
Chrysler ATF+4/ATF +3, JASO 1A, JWS 3309, Allison C-4/C-3/TES 389

De har også denne til kardang.

PowerSync LS 80W-90 GL-5/LS
        
Hypoid "super LS" girolje med limited slip egenskaper på ”factory fill” nivå for alle bakaksler som krever en 80W-90 ”Limited slip” olje (nye, ny-restaurerte og eldre). Det er ikke nødvendig eller anbefalt å tilsette sperre-tilsetning i denne oljen.
Bruk PowerSync HD 80W-90 GL-5 hvis du ønsker å bruke OEM (produsentens) egen sperretilsetning.
API GL-5/LS


Og denne, for dem som bruker bilen som sliter og tungt arbeidsredskap. :)

UltraSync LS 75W-90 & 75W-140
        
Fullsyntetisk girolje med meget gode ”Limited-Slip” egenskaper. Tilgjengelig i 75W-90 & 75W-140. For enkelte amerikanske høy-nivå sperredifferensialer er det anbefalt fra produsenten å tilsette en ekstra sperretilsetning ved komplett utskiftning av oljen.
API GL-5/LS



Nopenco
Norsk-Pennsylvansk Oljekompani A/S
Kontoradresse:    Haraldsvei 5, 1470 Lørenskog
Postadresse:    Postboks 395, 1471 Lørenskog
Telefon:    +47 67 90 61 10
Telefaks:    +47 67 90 61 51
Epost:    info@dynocat.no

75W-140 oljen er seigere enn 80W-90. Et TIPS: Legg oljeflaskene i en bøtte VARMT vann før du begynner arbeidet. Da er oljen tynnere og følgelig lettere å helle på. :)
« Siste redigering: Fr.,28,Januar,2011,08,34 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget ZJZJZJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #12 på: Fr.,28,Januar,2011,18,11 »
Jeg bruker vanlig mineralsk 80w-90 og putter på ei flaske med Mopar LS pga.flere jeg kjenner med Mopar har prøvd syntetisk olje med LS tilsetninger og har fått havari på LS-diffen.Derfor tar jeg ikke risikoen med å prøve noe annet.
Samme gjelder automat kassa,bruker kun Mopar sin olje,kansje litt dyre oljeskift men tross alt så er det bedre å bruke orginal anbefalt olje enn å spare seg til fant på et oljeskift.
Jeg er klar over at det fins mange flotte og gode produkter på markedet,men jeg tar ikke tjansen på å spare ei krone her å der på olje når en eventuell overhaling vil koste så mye mer.
Må bare fortelle om LS på DAF for ca 10-15 år siden,800 + mva for ei flaske med LS tilsetning.....vi ble anbefalt å prøve div LS oljer,for orginalt var for dyrt.Etter litt prøving ble det fort klart at brendte differ og knekte stikkakslinger var dyrere enn denn lille flaska som vi tømte på etter oljeskift på 80 000 km.....

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #13 på: Fr.,28,Januar,2011,18,28 »
1000 kroner for ei lita flaske... må jo være mange hemmeligheter i den flaska da  ::)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kver er egentli normalt å betale for Mopar olje??
« Svar #14 på: Fr.,28,Januar,2011,19,21 »
Jeg føler jeg har fått testa og "godkjent" den Dynocat automat-olja ganske bra med Toyota'n på slep mange ganger 2010 hvertfal... blei vel en 3-4000 km nesten bånn gass med 2 tonn på kroken rundt omkring på motorsportbaner på østlandet...gått med mange 1000 kr i bensin :P Gjennomsnittlig forbruk på 1,8L...de som kjører Hi-Ace klarer stort sett 1,5 men må ned i 40km/t i oppoverbakkene etz :P  MEN 4x4 har redda meg flere ganger..Grus og tung henger er stikkordet. Uansett... Olja på automaten lukter ikke brennt (men fy faen så dritt ATF lukter) og girer smooth.

Men Motorolja som var delsynt Motul 10-40 blei fort slitt gitt... og etter 5000km var oljetrykket på tomgang 1-1,5 bar på varm motor og aldri over 3 på kald motor heller. Nye olja, Motul 5-40 Fullsynt har når gått 1500km (uten trekking, vel og merke), og ligger konstant på 3-3,5 bar oljetrykk uanz temp i motor... og forøvrig NULL ventiltikking på kald motor med fullsynt-olja, smooth

Jeg er FOR orginal-oljer, men når det blir så dyrt som forhandleren krever så kan man jo nærmest knekke ei girkasse for ett Orginalt oljeskift - Ser ikke økonomien i dette. På Lastebiler er det Dog noe annet... og de 1000kr i LS-olje er jo ingenting når dere bytter over 25-30L motorolje etz :P
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm