Skrevet av Emne: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.  (Lest 6015 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« på: To.,14,Januar,2010,03,31 »
Hei. Jeg har noen sp.mål vedr. overskriften, og tar med alt i èn tråd for å få helheten i det. Jeg har på vei fra Usa, firkant fronthengerfeste, avtagbart vinsjfeste+ div. tilbehør. Da kan jeg få festet og bruke min nye vinsj.  ;D Jeg glemte selvfølgelig å bestille kabler med hurtigkoblinger. Men,  jeg behøver vel ikke å kjøpe ferdige sett? Har lest om koblinger for ladeledning til truck og natokobling som er brukt som hurtigkobling.....Bilen trenger uansett også nytt batteri, og jeg har lest noen tester fra 2005 og nyere, hvor batteriene til Biltema er kommet blant de 5 beste. De har bl.a noen batterier med 3 års garanti, og jeg fikk fortalt at om det ryker etter 2 år og 11 mnd. får jeg nytt(kvittering). Vinsjen (8500lb.) bør ha minst 640 ccv(tror jeg det het), og jeg vurderer et 100 amp. som har litt større mål enn originalt. Noen grøsser sikkert på ryggen når de ser ordet "Biltma", men vet det er flere i klubbene som bruker batterier fra dem.....Og så, uavhengig av fabrikat...kan en original zj dynamo(90 amp.?) klare å lade opp et 100 amp. batteri? Kan jeg klare meg med 78 amp.batteri? Fint om noen orker å svare på et langt innlegg, med kunnskap, erfaring og tips. :) Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #1 på: To.,14,Januar,2010,11,05 »
Når det gjelder kabler til vinsj så er sveisekabler fine å bruke (fintrådet).  NATO kobling kan fint benyttes, men er ganske dyr ny.  "Ladehanske" for truck kan fint brukes og kan kjøpes hos de fleste "elektrodiesel" forhandlere.  Du må ha en kraftig krympetang for å få kablene på plass, men Biltema selger en krymper som du kan slå på, virker like godt og er billig i forhold til tang.
Ampere på dynamo sier ikke noe om størrelsen på batteri du kan lade, det forteller bare hvor lang tid det tar å lade batteriet (lite ampere i dynamo=lang tid å lade batteri).

Jeg vil anbefale deg å sette inn et batteri til som dedikeres til vinsjen.  Du finner sånne "batteridelere" i båtbutikken slik at du ikke tømmer startbatteriet, men lader opp begge når du kjører.   Vinsjebatteriet framfor noe er vel Optima sine, i alle fall står det slik i alle offroad blader jeg leser.  Fordelen med dette, særdeles dyre batteriet, er at det kan levere masse strøm (ampere) fort og at det lar seg lade opp igjen selv når det er helt, helt tomt.  Og så kan det monteres opp ned bak fram og tåler masse.  Men ellers så fungerer de fleste batterier og Biltema sine har fått godt skussmål i tester og til den prisen!  Med garanti er det vel ikke så mye å tape på å prøve i alle fall.  Forstår ikke helt hvorfor Biltema er blitt så flaut, "halve" JCN kjører jo rundt med vinsjfeste fra dem.  Dessuten er det ofte slik at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet.  Dyrt verktøy på Biltema er bra, billig verktøy hos Biltema er ofte noe dritt, men du får det du betaler for! 
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #2 på: To.,14,Januar,2010,12,12 »
Jeg har 2 Optima Redtop i min XJ. Men jeg bruker begge batteriene til både vinsjing og alt annet. Da har man mer å gå på før det er tomt for strøm. Optima Redtop er bare på 50ah men de har masse CCA (Cold Crank Amps) Bruker også en hovedstrømsbryter fra Bep som man får på f.eks www.maritim.no , denne tåler 1350amp i peak belastning. Du kan nemlig dra på deg rundt 5-600amp ved de rette forholdene, dvs f.eks hvis man gjenopptar vinsjing med allerede full last i wire.

Det som har gjort min vinsj mye bedre enn tidligere er kablene. Orginalt kommer ihvertfall min vinsj med 35 kvadrats ledning til pluss, denne byttet jeg ut med en på 50 kvadrat. Dette gjøres veldig enkelt ved å åpne relèboksen, der er kabelen festet på en bolt med mutter. Siden jeg har 1 batteri bak også la jeg opp en 70 kvadrats ledning til pluss bakover. Dette hjalp betraktelig i forhold til sånn det var før, med en 50 kvadrat som gikk bakover.

Warn selger sånne hurtigkoblinger som du trenger. Bgnor selger disse løst så du kan klemme de på hvilken kabel du vil.

Det ligger noen bilder av kabeloppsettet i min garasje på hvordan jeg har gjort det. Hvilken side husker jeg ikke. Jording er også viktig, men det har du sikkert tenkt på.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #3 på: To.,14,Januar,2010,21,05 »
Sitat
eg vil anbefale deg å sette inn et batteri til som dedikeres til vinsjen.
Jeg har fjernet den originale luftfilterboksen og satt på et kaldluftfilter, og lurte faktisk på å legge det litt om, slik at jeg får plassert et batteri nedi der. Kanskje ikke så dumt. Man må vel kanskje ha en plate e.l. slik at det står plant. Mener jeg har sett det til salgs et sted...
Sitat
Jeg har 2 Optima Redtop i min XJ. Men jeg bruker begge batteriene til både vinsjing og alt annet. Da har man mer å gå på før det er tomt for strøm.
  Jeg ser fordelen med Optima, og har lest endel om dem, og de er jo ganske beskjeden i størrelse, men etter jul og med diverse innkjøp til bil og annet,er ikke min forkjølte lommebok frisk nok for ca. kr. 6000,- i to nye Optimabatt.+ kabler++. ::) Men 2 batterier er jo ok å ha når man må bruke masse ekstralys når man kjører i mørket.
Sitat
Forstår ikke helt hvorfor Biltema er blitt så flaut,
  Det er litt som med Se og hør. Alle leser det, men ingen kjøper det.....Jeg har masse verktøy (10 års garanti) fra Biltema, som brukes mye og jeg er svært fornøyd. :) Vil med tiden også bytte ut hengerfestet bak med firkantfeste for å gjøre det mer fleksibelt (vinsj, lasteholder dropkule etc.) og i den forbindelse trekke en + kabel bakover. Den kan vel legges i strømpe og festes langs undersiden på bilen....eller inni? Takker for innspill/svar.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #4 på: To.,14,Januar,2010,22,44 »
Jeg la min plusskabel til det bakre batteriet innvendig i kupeen. Laget hull i torpedoveggen rett ved bremsekraftforsterkeren og under bjelkene som setet er festet i. La kabelen i et sort trekkerør helt bak og under teppet.

Ligger bilder av det også i garasjen min..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #5 på: Lø., 6,Februar,2010,02,14 »
Så var front-firkant-hengerfeste og vinsjkrybbe kommet, og slik ser vinsjen ut fastspent i den.  ;D Har byttet til et 95Ah 750ccv batteri (jada, Biltemas sølvfargede... med 3års garanti). Det var det lommeboken tillot nå. ::) Slik ser ihvertfall krybbe med vinsj ut:





Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #6 på: Sø., 7,Februar,2010,21,49 »
Tillater meg å stille spørsmål anngående den " krybben " som winchen er montert i. Er det kun det firkantrøret bakover som er bindeleddet mellom winch og bilens karosseri? Vil dette virkelig holde. Var inne på svensk jeep forum og fikk se hvordan en annen kar hadde laget. Han kunne også fortelle at jeepens rammevanger bøyde seg før han lagde ekstra forsterkninger langs rammen ( skrudde vinkeljern ). Artig med kommentarer, og ikke minst å se om din variant fungerer.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #7 på: Sø., 7,Februar,2010,23,42 »
Er litt spent selv, men fronttilhengerfestet virker meget solid, 9000 lb., skal festes i rammevangen, virker mer solid enn det jerndekselet som er der nå. kommer til å fortelle med ord og bilder her og i "mekketråden" min. ;)http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,5665.0.html
« Siste redigering: On.,10,Februar,2010,11,24 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #8 på: On.,10,Februar,2010,11,27 »
Er det for øvrig noen som har handlet hos "Larsen vinsj"? Evt. noen erfaringer?http://www.larsenvinsj.no/
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #9 på: On.,10,Februar,2010,13,47 »
Firkant-røret er "eneste" bindeledd mellom vinsj og bil ja. Låses av en pinnebolt, gjerne i syrefast stål. 14-16mm tykk.

Dette holder mer enn nok - "alle" har det slik. :-)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #10 på: On.,10,Februar,2010,14,24 »
Jeg tørr påstå att du ikke trenger to batterier om du ikke har tenkt og vinsje deg igjennom myrene på Rena en hel dag.

I Wrangleren hadde jeg et Optima batteri og bilen startet på morgenen etter Challenge uten problemer.
Prøv og kople på vinsjen på det batteriet du har, hvis du tapper det så kan du jo kjøpe nytt da heller.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #11 på: On.,10,Februar,2010,15,21 »
Sitat
Prøv og kople på vinsjen på det batteriet du har, hvis du tapper det så kan du jo kjøpe nytt da heller.

Jeg har også samme tankegang. Har forøvrig vært hos en proff, Truck & batteriservice i Bergen, og har fått trukket kabel (50cm2 sveisekabel)rundt i motorrommet og ned til en kontakt. Skal en tur til for å montere fordelingsboks og hovedbryter på 350A + en del annet. :) Har tatt bilder, og vil legge dem inn når jeg kommer dit, tidsmessig.... ::) :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #12 på: To.,11,Februar,2010,15,14 »
Jeg har bestilt en slik kasteblokk. Håper den kan brukes. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=310109532791&_trksid=e11051.m203&_trkparms=algo%3DCRX%26itu%3DLM%252BUCI%252BUCC%26otn%3D5&ssPageName=ADME:X:RTQ:MOTORS:1348
Hva er basic utstyr man bør ha utenom vinsj, kasteblokk, trestropp, hansker, sharkler? Med 8.000 lb vinsj bør vel også bruddstyrke på tau være dobbelt av vinsjens trekkraft? (med tanke på bruk av kasteblokk).
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #13 på: To.,11,Februar,2010,15,31 »
Med 8.000 lb vinsj bør vel også bruddstyrke på tau være dobbelt av vinsjens trekkraft? (med tanke på bruk av kasteblokk).

Belastningen på tauet blir jo ikke høyere enn det vinsjen din klarer å trekke. Selv ikke med kasteblokk. Du dobbler trekkraften, men det er jo fordi tauet går fram og tilbake igjen.

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: VINSJ, KOBLINGER, BATTERI, DYNAMO.
« Svar #14 på: To.,11,Februar,2010,19,53 »
Det som bør være dobbelt av vinsjens trekkraft er stroppen du fester kasteblokken i..

Dvs. hvis du har en 5t vinsj vil den trekke med 5t mot kasteblokken og 5t fra kasteblokken. Derfor vil kasteblokken og festet til denne måtte tåle 10t i dette eksempelet..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.