Skrevet av Emne: Slarke i styresnekke ZJ  (Lest 6425 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Slarke i styresnekke ZJ
« på: Ti., 1,Desember,2009,12,46 »
Har hatt 2 zj, og flere venner som har.
Samtlige har en irriterende slarke i styringen. Har nå funnet ut hva som gjør det.

Alle vet vi at snekkene kan justeres. Men det er avogtil ikke nok. Selv om det kan bedre situvasjonen kraftig.

Hvis dere sjekker den nederste utgående akslingen så bil dere se at den beveger seg fram og tilbake i "huset". Med andre ord så beveger den seg før den begynner og bevege styrestaget.
Har sjekket manualen og her er det nålelager som dessverre ikke er så enkelt og gjøre noe med.
Kort sagt: utgående akslingen er utslitt og kan ikke byttes!
Eneste mulighet er bytting av snekke

verd og merke seg at her kan man benytte seg av 99 durabgo snekke og. I USA ser de ut til og mene at den er bedre enn zj snekken.
« Siste redigering: Lø.,12,Desember,2009,10,25 av sten_morten »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Slarke i styresnekke
« Svar #1 på: On., 2,Desember,2009,02,43 »
Takker for bekreftelse av det jeg fryktet. Jeg har også en irriterende slark i snekken, liksom bilen sporer, og jeg må korrigere. Merket det veldig når jeg kjørte med tung henger på slep. Når bilen har passert 245000 km kan man vel forvente seg dette.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Slarke i styresnekke
« Svar #2 på: Ma., 7,Desember,2009,01,03 »
Ja.

Tror nok at alle kan kjenne seg igjen i dette problemet. Trist men sant. Tror nok at konstruksjonen er noe svak i snekka. siden dette skjer på alle bilene. har sett problemet på biler helt ned i 120000 km. Noe som faktisk er litt dårlig. så derfor er dette en vedtatt svakhet.

mange bruker masse penger på styrestag og greier, men SJEKK SNEKKA!

Klart,  man kan kritisere bilene for det siden det ikke skjer på mange andre biler, MEN, det er enkelt og fikse, og forholdsvis rimelig og kjøpe ny. bare husk og handle fra Amerika.

Snekka holdes av 3 skruer og en pitmanarm. enkelt og greit.



Are you too late? Try a V8...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Slarke i styresnekke
« Svar #3 på: Ma., 7,Desember,2009,21,15 »
Antar at det er samme snekke på 3.1, 4.0 og V8  ???
Noen som kan bekrefte??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #4 på: Ma.,14,Desember,2009,12,37 »
For å styrke statistikken så knepper det i ZJ,en min også (230000km) :P
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #5 på: Ti.,15,Desember,2009,11,17 »
jeg aner dessverre ikke om det er samme snekka, men skulle tro det.

jeg tror det er mange som har biler der dette er et problem. det som er imidlertid litt utrolig er at ikke snekka slepper oljen siden de blir så slitt....
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #6 på: Ti.,15,Desember,2009,13,47 »
Kan få samme symptomer av slitt kule/foring i panhard staget også, denne er litt lei å sjekke siden den sitter på skrå og kommer i spenn når en løfter hjulene av bakken.
For å stille diagnose på snekka, er det greiest å ta av styrestaget fra pitmanarmen, da kjenner en slakken i snekka greit.
Har ikke fått tid ennå , men skal gjøre dette ved første anledning.
En annen ting på alle 10-15 år gamle biler er at foringer i bære/kontrolarmer er som tyggegummi og slipper i vulken, dette gjør også at bilen kjennes ut som ei vannseng.
På Jeepene er det 8 Controlarmer med 16 foringer totalt, så det er mange kilder til "svømmende" oppførsel på vei.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #7 på: On.,16,Desember,2009,10,58 »
Da er kontrollen utført på snekka, og det er nok ingen tvil. Slakk i lager på aksel ut til pitmanarm!
Så da er det bare å krype til korset å bestille ny. 650$ for ny hos 4wd eller 255$ hos Rockauto for overhalt ACDelco, tror det blir det siste ja.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #8 på: On.,16,Desember,2009,23,26 »
Sitat
255$ hos Rockauto for overhalt ACDelco, tror det blir det siste ja.
Helt enig med deg Tom. Overhalt skal jo være 99%+ god som ny. Og under halve prisen...Klart jeg også hadde valgt denne. For øvrig, slit'an med ZJ. Legg inn bilder av den.... Skal du ha den med på Gol  i 2010?  ;)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #9 på: Ma.,21,Desember,2009,14,37 »
jepp.

har vært mange som har lurt når det gjelder styringen på disse bilene og selv om alt kan slites, så ser det ut som om snekka er den største feilen.

har sjekket flere biler og samtlige har denne feilen...

så dette er nyttig!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #10 på: Ma.,28,Desember,2009,23,15 »
Da har jeg byttet alle styrestag og kuler, styredemper og styresnekke. (styresnekken har lekket i simmerringen en stund) Stod i flere timer igår, ja...på søndag.  ::) Var på et lokalt verksted og fikk fixet hjulstillingen idag, og nå....ingen vingling eller dødgang, herlig. ;D Imorgen står bærekuler, håndbrems og ny AC kompressor for tur.  ;D Og etterpå det.......
« Siste redigering: Ti.,29,Desember,2009,01,36 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #11 på: Ti.,29,Desember,2009,16,58 »
Vår 96-modell ZG var nokså vinglete på styringen helt til panhardstaget foran ble skiftet i forbindelse med PKK.
Dette gjorde "underverker" på vår bil. Styresnakka er fortsatt ganske "tight", etter 203k km.
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #12 på: On.,30,Desember,2009,11,49 »
Å bytte bærekuler er den største drittjobben jeg har gjort. Det beror nok på at jeg ikke hadde den spesialklemmen for å presse ut/inn. Det ble litt vinkelkutter og sleggemekanikk, med rør som slagstykke for ikke å skade kulene. Deilig når det var ferdig. :P Men jeg lurer litt på, etter hjulstilling er ikke selvopprettingen særlig tilstede. Kan det ha noe med at jeg har 2" budget heving, og de har brukt original innstilling? Betalte kr.1500, for dette, og mener det er i meste laget for en litt slett jobb på 1t 15 min. Burde ikke både camber og caster vært justert? Mekanikeren har bare justert på hylsene for spissingen, bilen er retningstabil, men virker litt overstyrt mot høyre. Litt utenom dette, Hammond, men håper det går siden det har med styringsystemet å gjøre. ::)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #13 på: On.,30,Desember,2009,13,11 »
Alle vinkler skal justeres på forst.ktr. og du skal få et papir som sier noe om hva det er før og etter justering.
 På Jeepene får du ikke justert camber annet enn med eksentriske bærekuler, ikke mye brukt.
Spissing (Skal være ca 0) og retting av ratt, justeres på henholdsvis drag link og Tie rod (Gjenga hylser). Caster justeres på kamboltene som sitter fremst på nedre controlarmer. Caster skal være 7 gr. men med 2" løft klarer du bare ca 6 gr. Vri kamboltene med det lille "hullet" pekende rett fram, da har du maks caster. Lykke til :)
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Slarke i styresnekke ZJ
« Svar #14 på: Lø., 2,Januar,2010,13,14 »
Takker, Tom. Skal inn med bilen på mandag for å etterkontrollere. Men.... med 2" spacer heving, kjører ikke bilen litt som en krabbe går? Lager 4 hjulspor i snøen, hvis du skjønner? Og det blir vel krøll når de skal stille inn apparatet sitt?
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8