Skrevet av Emne: Olje på 3.1TD??  (Lest 6364 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Olje på 3.1TD??
« på: Ti.,14,April,2009,17,12 »
Hei

Ska bytt olje på bilen, kordan olje e å anbefal??

Mein å ha lest en plass at den hellst ska ha synte eller delsyntet i 5-40??

E den kresen på spesielle oljetypa??

Sjøl har æ bruka FK olje delsyntet på alle de andre bilan mine, å det har verka flott :)
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #1 på: Ti.,14,April,2009,20,18 »
Olje er jo et uutømmelig tema  ;D

Bortsett fra å bruke syntet/delsyntet i våre kalde klima, så er vel det viktigste å skifte den relativt ofte. Twice a year burde være en bra regel. Det er jo lett å krype under, men huske svær balje. Det fosser heftig ut alle 7 litrene (pluss en skvett fra filtertappepluggen).
Skal sjekke filteret mitt for partikler nå når jeg skifter det. Burde ikke være nødvendig å skifte filteret oftere enn once a year. Et pent brukt filter filtrerer jo bedre enn et splitter nytt. Siden det er et innsatsfilter så er det vel lett å se om hvilken tilstand det er i uten altfor mye griseri. Er samme filter som Audi S8 4,2 og mange andre fett motoriserte biler fra Porsche, VW osv, så biltema har det ikke  8) Blir vel en tur på mekonomen da.

linker: http://www.teiledirekt.de/product_info.php/products_id/1070489/refID/2 og http://www.germanfilters.com/mann-9326-oil-filter-p-54459.html
Originalt er det visst et Hengst filterhus for det står E 1001 H D 28 under det såvidt jeg kunne se.

Biltemaolje, FK eller Fina syntetisk fra Europris er garantert godt nok.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tarjei

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #2 på: To.,16,April,2009,02,03 »
Sakset ut fra FAQ Kjøpsråd WJ  :

WM diesel motoren må gå på 5-40 helsyntetisk olje for å unngå problemer med topper og vippearmene. Sjekk i historikken til bilen for å se om dette er fulgt


WJ 00 Limited 3.1 TD
2" og 31" A/T + 3" eksos

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #3 på: Ma.,20,April,2009,22,12 »
Hvis man ikke vil ha helsyntetisk olje så er dette mye olje for penga: http://fk.no/trade/productview/396901/768/
4 kanner rekker til 5 oljeskift. 40 kr litern, kr 300 pr oljeskift, da kan man bytte både vår og høst. API CI-4/SJ som jo er bra.
Delsynt 10W-40 for oss som aldri opplever kaldere enn -20C i praksis men vanligvis rundt 0 om vinteren.
Filteret koster en 200-lapp så det skifter jeg annahver gang tenker jeg.

Ellers er Fina First 400 5W-40 hos Europris blant de rimeligste anerkjente helsyntetiske med kr 359,- for 5 liter. Men i fjor kosta de mindre.
Biltemas helsynt koster 50 kr litern, det er billig men er den bra ? Både biltema og FK sine oljer er vel fra Statoil.
Men Biltema har ingen med API CI-4/SJ unntatt den mineralske 15W-40.
« Siste redigering: Ma.,20,April,2009,22,39 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #4 på: Ma.,20,April,2009,22,48 »
Siden det er et innsatsfilter så er det vel lett å se om hvilken tilstand det er i uten altfor mye griseri.

Det emnet har jeg praktisk erfaring på, som sier noe helt annet.

Egen tappeplugg på filter koppen. blir noe gris, mener strålen traff noe på vei ned i bøtta.

skru ut filterkoppen, og det blei noe gris der også. syns egentlig det var noe skikkelig dritt med det innsattsfilteret.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #5 på: Ma.,20,April,2009,23,05 »
Ja strålen treffer stabstaget eller hva det nå er under der  ???
Løsningen er vel ei trakt som holdes på plass på en eller annen måte mens det renner av tappepluggen på filteret. Det er jo bare en drøy halvliter eller noe slikt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #6 på: Ma.,20,April,2009,23,53 »
Hvis man ikke vil ha helsyntetisk olje så er dette mye olje for penga: http://fk.no/trade/productview/396901/768/
4 kanner rekker til 5 oljeskift. 40 kr litern, kr 300 pr oljeskift, da kan man bytte både vår og høst. API CI-4/SJ som jo er bra.
Delsynt 10W-40 for oss som aldri opplever kaldere enn -20C i praksis men vanligvis rundt 0 om vinteren.
Filteret koster en 200-lapp så det skifter jeg annahver gang tenker jeg.

Ellers er Fina First 400 5W-40 hos Europris blant de rimeligste anerkjente helsyntetiske med kr 359,- for 5 liter. Men i fjor kosta de mindre.
Biltemas helsynt koster 50 kr litern, det er billig men er den bra ? Både biltema og FK sine oljer er vel fra Statoil.
Men Biltema har ingen med API CI-4/SJ unntatt den mineralske 15W-40.

Den olja dær æ har bruka på alle mine bila.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #7 på: Ti.,21,April,2009,00,02 »
Siden det er et innsatsfilter så er det vel lett å se om hvilken tilstand det er i uten altfor mye griseri.

Det emnet har jeg praktisk erfaring på, som sier noe helt annet.

Egen tappeplugg på filter koppen. blir noe gris, mener strålen traff noe på vei ned i bøtta.

skru ut filterkoppen, og det blei noe gris der også. syns egentlig det var noe skikkelig dritt med det innsattsfilteret.

Det jeg mente var at når man har skifta filteret så kan man studere det gamle etterpå og se om det inneholder mye dritt eller ikke  ;)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #8 på: Ti.,21,April,2009,00,18 »
Sakset ut fra FAQ Kjøpsråd WJ  :

WM diesel motoren må gå på 5-40 helsyntetisk olje for å unngå problemer med topper og vippearmene.

Men må den det? Kan det brukes delsyntetisk på 3.1?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #9 på: Ti.,21,April,2009,01,01 »
Instruksjonsboken sier ikke noe om syntetisk eller ikke, bare API klasse CD som er en foreldet standard.
http://www.scandinavian-oil-supply.com/API-Standard.pdf
Men jo bedre jo bedre kan man vel kanskje si.

Vinterstid kan det vel være smart å ha 5W-40 om man skal ferdes i fjellheimen uansett temperatur og ikke har webasto eller defa koblet opp.

Sakset fra verkstedmanualen:

"ENGINE OIL—DIESEL ENGINES
Use only Diesel Engine Oil meeting standard MIL-
2104C or API Classification CD or higher or CCML
D4, D5.
To assure of properly formulated engine oils, it is
recommended that SAE Grade 15W-40 engine oils
that meet Chrysler material standard MS-6395, be
used. European Grade 10W-40 oils are also acceptable.
Oils of the SAE 5W-40 or 8W-80 grade number are
preferred when minimum temperatures consistently
fall below -12°C."
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #10 på: Ti.,21,April,2009,11,34 »
Sakset ut fra FAQ Kjøpsråd WJ  :

WM diesel motoren må gå på 5-40 helsyntetisk olje for å unngå problemer med topper og vippearmene.

Men må den det? Kan det brukes delsyntetisk på 3.1?
Der stilte du et godt spørsmål....Vm motoren må slettes ikke gå på helsyntetisk olje for å slippe problemer med topp eller vippearmer. Problemene med vippearmer er dårlig legering og en helsyntetisk olje har faktisk en svakere oljefilm eller dårligere bankefasthet enn en mineralsk motorolje men en syntetolje renser bedre og du kan kjøre lengre på den enn mineralolje før olja blir "treg", men så lenge det blir tatt hyppige oljeskift (ca 5000 km) vil jeg hellre hå kjørt på halvsyntetisk dieselolje 10-40.
Dere må huske på at 5-40 er en veldig tynn olje og er mest beregnet på kalde temperaturer eller kaldstart på vinteren der det passerer -15
En enkel forklaring:  Feks. 5w-40..5 er tallet som sier hvor tynn oljen er når den er kald. en 5 olje tåler mere kulde før den blir tykker enn 10 olje...40 er hvor mye varme den tåler før den blir for tynn. og det er klart at er det ekstremkalt vil en 5-40 olje passere hurtigere enn 10-40 men..det kan faktisk ved lave temperaturer ta opp til 7 minutter før en motor har fått nysirkulert olje rund i hele motoren :o, så da er det kanskje bedre med en olje som har sterkere oljefilm og i tillegg er frisk og fin.
Etter min mening: Skal det brukes helsyntetisk 5-40 olje på vm dieselen tilsett anbefalt mengde power up oljetilsetning, eller bruk halsyntetisk 10-40 også med tilsetning, bedøm selv men jeg gjør det og har aldri hadd problemer.( har hadd vm diesel og kjenner godt til de)
« Siste redigering: Ti.,21,April,2009,12,02 av svempa »
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #11 på: Ti.,21,April,2009,12,53 »
Sakset ut fra FAQ Kjøpsråd WJ  :

WM diesel motoren må gå på 5-40 helsyntetisk olje for å unngå problemer med topper og vippearmene.

Men må den det? Kan det brukes delsyntetisk på 3.1?
Der stilte du et godt spørsmål....Vm motoren må slettes ikke gå på helsyntetisk olje for å slippe problemer med topp eller vippearmer. Problemene med vippearmer er dårlig legering og en helsyntetisk olje har faktisk en svakere oljefilm eller dårligere bankefasthet enn en mineralsk motorolje men en syntetolje renser bedre og du kan kjøre lengre på den enn mineralolje før olja blir "treg", men så lenge det blir tatt hyppige oljeskift (ca 5000 km) vil jeg hellre hå kjørt på halvsyntetisk dieselolje 10-40.
Dere må huske på at 5-40 er en veldig tynn olje og er mest beregnet på kalde temperaturer eller kaldstart på vinteren der det passerer -15
En enkel forklaring:  Feks. 5w-40..5 er tallet som sier hvor tynn oljen er når den er kald. en 5 olje tåler mere kulde før den blir tykker enn 10 olje...40 er hvor mye varme den tåler før den blir for tynn. og det er klart at er det ekstremkalt vil en 5-40 olje passere hurtigere enn 10-40 men..det kan faktisk ved lave temperaturer ta opp til 7 minutter før en motor har fått nysirkulert olje rund i hele motoren :o, så da er det kanskje bedre med en olje som har sterkere oljefilm og i tillegg er frisk og fin.
Etter min mening: Skal det brukes helsyntetisk 5-40 olje på vm dieselen tilsett anbefalt mengde power up oljetilsetning, eller bruk halsyntetisk 10-40 også med tilsetning, bedøm selv men jeg gjør det og har aldri hadd problemer.( har hadd vm diesel og kjenner godt til de)

Off kordan tilsetning da??

Kofør kan ikke Jeep vær sånn som ladaen min å gammeltoyota, bare skvett på olje å kjør... dette ve jo en heil vitenskap :P
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #12 på: Ti.,21,April,2009,13,11 »
Power-up oljetisetning heter den, de har den sikkert på Statoil Hunstad viss ikke har jeg på Rognan.
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #13 på: Ti.,21,April,2009,13,35 »
Power-up oljetisetning heter den, de har den sikkert på Statoil Hunstad viss ikke har jeg på Rognan.

Finnes det ikke no sånner greier som heite Omega også?? Mein å ha hør fleire som har skrøte av det.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Olje på 3.1TD??
« Svar #14 på: Ti.,21,April,2009,13,49 »
Og så har vi QMI osv osv  ;)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.