Skrevet av Emne: Kald automatkasse slurer  (Lest 6532 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #15 på: Sø., 5,Oktober,2008,23,13 »
Hvis olja er skikkelig dårlig, holder det ikke med ett skift. du får ut ca 1/3 del av total mengde på kassa ved å ta ned bunnpanna. Jeg fikk vann i automaten en gang. tok 4 oljeskift før jeg turte å kjøre med bilen etterpå.
Men du vil se kvaliteten på olja, på peilepinnen. Den skal være mørk rød, ala vinrød, uten groms.
Dessuten, siden du fikk forværring av problemet. det er viktig at filteret blir satt skikkelig på plass. er noen som ikke får dette helt riktig, og da kan man oppleve noen rare problemer.

Men det kan jo være flere andre ting også, så . . . . .
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #16 på: On., 8,Oktober,2008,22,55 »
Er ganske sikker på at filteret ble satt på plass riktig, virket som det smatt på plass den eneste plassen den kunne ??? Fargen på olja er etter mitt syn fin nok, så ser liksom ikke helt at feilen kan ligge her heller... Ang spon, var det kun minimalt på magneten i bunnpanna - noe jeg har forstått er "akseptabelt" Om ikke det er noen som har flere tips, ser det ut som at jeg må bite i det sure eple, og sette den fra meg hos merkeverksted  :'( Er ikke trivelig å kjøre rundt med to gir, så nå står stakkaren bare stille...
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #17 på: Ma.,20,Oktober,2008,21,03 »
Sjekk en ting til. Nivået på kassa er veldig viktig. Nivået skal også måles når automaten har arbeidstemperatur, og det får den ikke ved en halvtimes kjøretur. Det beste er å henge en tilhenger etter, og kjøre en liten stund. Viktig at bilen har skikkelig arbeidstemperatur. automaten skal da peiles når bilen står flatt, helst i vater, og med spaken i N mens bilen går. viktig at du da har nok olje på pinnen.
Min sluret litt etter ett oljeskift jeg hadde, og det var kun når bilen var kald. Helte på en liter ekstra olje, og nå ligger nivået oppunder maks streken. Nå har jeg ingen sluring i det hele tatt, og kassa fungerer veldig bra.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget steffen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Re: Kald automatkasse slurer
« Svar #18 på: Ti.,26,Mai,2009,10,51 »
Det står i manualen at man absolutt ikke må overfylle væske på automaten. Og at olja da kan begynne å skumme osv. Men hva kan skje med kassa?

--

Steffen

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Kald automatkasse slurer
« Svar #19 på: To.,28,Mai,2009,21,57 »
Usikker, men jeg vil anta at om man pisker luft inn i olja så blir den boblete på en måte, og mister både konsistens og trykk egenskapene den har. Dessuten vil den nok miste noe av smøreegenskapene også. Dette igjen vil nok slite vesentlig mer på kassa og lamellene enn om olja er slik den SKAL være.

Men dette er bare gjettning.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.