Skrevet av Emne: Kald automatkasse slurer  (Lest 6531 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Kald automatkasse slurer
« på: On.,10,September,2008,10,24 »
Hei!
Har nettop kjøpt meg en 94/95 mod ZJ 5,2, men opplever at automatkassen slurer veldig mellom girskift - ofte er det slik at den blir "liggende i fri" mellom to gir under svak akselerasjon, gjerne mellom 40 og 60 km/t, og vil ikke gire ordentlig over fra "fri" til neste gir før den får 3-4000 rpm. (høres ut som den "bomgirer")
Dette er som nevnt bare når bilen er kald, og er borte når den blir varm.

Kan dette skyldes feil (Dexron?) olje i girkassa? Har desverre ikke fått peilet olja enda, for å sjekke at det er nok, da det var for mørkt til å begynne å rote med den pinnen laaangt inni torpedoveggen i går kveld  :P
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #1 på: On.,10,September,2008,10,58 »
Heisann. Grattis med ny flott bil! ;D Dette høres utvilsomt ut som for lite olje på aut.kassen, ikke nødvendigvis feil olje. Varm opp motor, la stå i P peile oljen. (Du må gjerne peile et par ganger før du er sikker). Peilepinnen = svart T håndtak inne ved torpedoveggen på førersiden. Mht. hvilke olje, så er det nettopp debattert lengre nede på dette forumet i ZJ/WJ Lykke til, og  bruk søkefeltet. Ellers får du svar her på det meste. Lykke til. ;D PS. OK hvis du fyller ut profilen din. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #2 på: On.,10,September,2008,11,05 »
Heisann. Grattis med ny flott bil! ;D Dette høres utvilsomt ut som for lite olje på aut.kassen, ikke nødvendigvis feil olje. Varm opp motor, la stå i P peile oljen. (Du må gjerne peile et par ganger før du er sikker). Peilepinnen = svart T håndtak inne ved torpedoveggen på førersiden. Mht. hvilke olje, så er det nettopp debattert lengre nede på dette forumet i ZJ/WJ Lykke til, og  bruk søkefeltet. Ellers får du svar her på det meste. Lykke til. ;D PS. OK hvis du fyller ut profilen din. :)

Takker! Er grisefornøyd med kjøreopplevelsen av denne hvertfall! Noe helt annet enn den kjedelige XJ'en med disel og manuell kasse  :P

Da skal jeg peile når jeg kommer hjem i dag! Fant peilepinnen i går, men var bare for trangt til at jeg gadd å rote med det i mørket. Rett olje fant jeg også ut at skulle være ATF+3 eller +4
Kommer sikkert flere spørsmål fra denne fronten, vær trygg!
Profiloppdatering ja!! På vei dit med en gang jeg!
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #3 på: On.,10,September,2008,11,09 »
grattis med ny bil.det kan være at du burde ha fått bytta filter og olje på kassen din.
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #4 på: On.,10,September,2008,11,23 »
grattis med ny bil.det kan være at du burde ha fått bytta filter og olje på kassen din.

Mange takk! Var det jeg tenkte litt på, for å være på den sikre siden - tidligere selger hadde hatt bilen på verksted i sverige sist, og det var visstnok et "allemuligemerker-verksted" var derfor jeg lurte litt på om de kanskje hadde slengt på feil olje... Får peile den i ettermiddag, er nivået som det skal være, får jeg forsøke å bytte. Må jo uansett kjøpe inn ATF+3 olje om det er for lite, så...  ;)
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #5 på: On.,10,September,2008,18,48 »
la stå i P peile oljen.

Husker jeg helt feil når jeg tror den skal stå i N?
Safety third

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #6 på: On.,10,September,2008,22,12 »
Det har regnet katter og bikkjer ute i dag, så fikk ikke peilet  :-\ Får gjør ett nytt forsøk i morgen! Sjekket instruksjonsboka, og der står det:

"Place the gear selector momentarily in each gear position ending with the lever in N (neutral)"

Så da vet vi det og  ;)
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget Micke66

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #7 på: On.,10,September,2008,23,23 »
Har samme problemet.
Sist jeg hadde bilen i fjellet og det var rundt 15-20 minus så virket ikke kassa i det hele tatt.
Var nødt til å ha bilen igang i rundt 10 min før automaten virket i det hele tatt. Når den så kom igang så giret den ikke opp, den ble liksom låst i første gir.... om sider etter litt kjøring så kom det seg og den begynte å virke normalt.
Må vel gjerne bytte olje til vinteren:)

M

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #8 på: On.,10,September,2008,23,50 »
Da ville jeg tatt både ett og 2 oljeskift. Oljen på automaten skal ha såpass god viskositet og tåle såpass med kulde at den holder seg flytende ved minusgrader. Gjør den ikke det, så er de tpå tide å ta ett par skikkelige oljeskift inkl filter på kassa. Tar man vanlig oljeskift ved å suge bunnpanna tom, eller ta ned bunnpanna, så får man ut omtrent 1/3 av mengden i systemet. Olja skal være mørkerød og klar i fargen. ikke gromsete. Er olja brun, rosa eller er gromsete eller lukter brent, så må man bytte raskt. Slike oljeskift på kassene blir det ofte slurvet med rundt om på verkstedene.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #9 på: To.,11,September,2008,00,49 »
får ut mesteparten av olje ved og løssne på ventilhuset-får ikke ut olja i converteren da men d hjelper på.
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #10 på: To.,11,September,2008,07,06 »
Ja, enten det eller så kan man koble av returslangen og mens en heller olje ned peilepinnehullet, så kan en annen passe på at returslangen treffer ei bøtte. Da kan man på den måten bytte ut det aller meste av olja mens bilen går.

Men jeg pleier allikevel å suge den tom med oljesuger fra biltema, eller å kun ta ned oljepanna.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Kald automatkasse slurer / justere band
« Svar #11 på: To.,25,September,2008,19,09 »
Noen som kan forklare litt rundt det å justere band i automatkassa, evt har en link til dette? Hva trengs av verktøy, og hvilket moment skal brukes? Hvor mye skal de strammes? Tenkte å få justert disse i samme slengen, men det går jo vinter og votter før Norli klarer å sende meg Haynes boka  :-\

Edit: Kan det  være at TPS'en er synderen her? Ser denne går igjen som feilkilde på nogenlunde samme problemstilling på endel XJ'er... Bilen skal uansett få ny olje, filter og pakning, men greit å ha en back-up løsning om dette ikke hjelper ;)
« Siste redigering: To.,25,September,2008,21,03 av Sondre »
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #12 på: Fr.,26,September,2008,21,43 »
Hvis det er tatt olje og filter skifte i utlandet,på ett alt mulig verksted, så kan det være at de ikke har fått filteret ordentlig i setet sitt. Dette er også en ting som går igjen på disse bilene. viktig å passe på at det sitter skikkelig der det skal.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #13 på: Fr.,26,September,2008,23,16 »
Takker for tipset! Skal hvertfall passe på dette når jeg kryper under bilen i morgen for å skifte! Fant en "pdf-manual" på girkassa, slenger ut en link her, i tilfelle andre også kunne trenge den. Tar for seg 40RH, 42RH, 46RH og 47RH.

http://documents.scribd.com/docs/2j34q2oiw38tf9meafox.pdf

Her fant jeg ut at "Lockup Solenoid" muligens også kan være roten til problemet?
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Kald automatkasse slurer
« Svar #14 på: Lø.,27,September,2008,22,55 »
Hmmm... Da var olje, filter og pakning på plass, bakre band justert (rakk ikke det fremre) men kassa er fortsatt like vrang... Har forresten gått fra å være et problem kun når den er kald, til hele tiden nå...(var også det før jeg skiftet olje). Vil ikke over i 3. gir før jeg slipper gasspedalen helt ut, og frir/slurer om jeg trøkker på litt når den ligger i 3./4.
Ikke nok med at jeg kjøpte feil momentnøkkel første gang (CO til 399,-) og måtte opp på Biltema og kjøpe en mindre (699,-) men så fikk jeg jaggu 500 kr i bot av lovens lange finger for å kjøre uten å ha med meg førerkortet når jeg skulle ut å prøvekjøre kassa etter oljeskift  :-\

Flere tips?? Begynner å bli litt desperat nå...
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD