Skrevet av Emne: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -  (Lest 6393 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #15 på: On.,14,Oktober,2015,02,50 »
Ja Haynes-boka er jo fantastisk  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #16 på: On.,14,Oktober,2015,12,55 »
Hadde samme problemet med att den ikke ville gire opp, dette var etter at gearkassa ble overhalt og utstyrt med ny converter. Viste seg at de hadde fylt på Dexron olje. Jeg flusha med atf+ og har ikke hatt problemer siden. ringte til de som hadde overhalt gearkassa og konfronterte de med dette, bare tull mente de. (???) meeen, bruk aldri dexron samme hva såkalte automat-spesialister sier.
Og hvem var så di såkalte automatgir spesialistene?

En lokal kar som driver og overhaler gearkasser, tror han broker dexron på det meste :) er vel greit nok på TH350, TH400 kasser men verden har jo kommet litt lenger. Ikke for det, naboen hadde total havari på gearkasse på sin Hyundai Santa Fe, den har gått over 70 000 etter han fiksa den til en brøkdel av det Hyundai skulle ha. Gearkassa mi har fungert helt greit etter jeg fikk ut dexron olja, har vel gått ca. 25 000 etter overhaling.

Utlogget gshock

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #17 på: Ma., 9,November,2015,18,58 »
får vel si takk for tipset KnuNor - byttet sensor i dag og fikk egentlig en helt ny bil :)
mye smoothere kjøring, bedre stabilitet på cruisecontrol, - rett og slett helt nydelig. Og fikk tilbake gira på Lavserie også :P
2000 WJ 3,1 limited

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #18 på: On.,11,November,2015,17,56 »
Så bra! ☺
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #19 på: Fr.,13,November,2015,21,25 »
Så var det min tur (igjen) Problemet har ikke vært konstant (enda) men det blir det nok, når jeg setter den i revers så hugger den tak og motoren kveles, føles nesten som en manuell kasse hvor clutchen blir sluppet rett ut, noen som har en ide på dette her, tenkte først at det kan være "Lock Up" funksjon som mot alle odds blir aktivert, naturligvis bare et skudd i mørket men det er jo gammel elektronikk, kan det skje? Ellers så fungerer gearkassa så fint som helst den, gode rås tas imot med stor takk.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #20 på: Lø.,21,November,2015,22,10 »
Funnet ut noe mere om kassa?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #21 på: Sø.,22,November,2015,19,46 »
Nei, dessverre, håpte en stund på at det var noe elektronisk som ikke fikk nok spenning da problemet oppsto samtidig med at check gauges begynte å lyse og spenninga på batteriet var under 12 V, byttet dynamo på Fredag og kassa fungerte helt ok etter dette helt til nå i dag, så var problemet tilbake. Det som er litt rart er at det er ikke konstant, skal ringe til en som driver med automatkasser for å høre om hva han tror, om dette er elektronisk eller mekanisk, jeg skal informere når jeg vet litt mere.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #22 på: Ma.,23,November,2015,11,09 »
Pratet med en mekaniker som driver litt med automatkasser, han mente det høres ut som det kan være et elektronisk problem. Jeg skal bare fjerne tilkoblingen av lock-up jeg har lagt opp for å forsikre meg om at det ikke er denne som steller i stand ugreie for meg. Så kan han kanskje sjekke event. feilkoder.
Regner med det men er det OBD2 på disse bilene?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #23 på: Ma.,23,November,2015,14,45 »
Dessverre er det vel ikke helt standard OBD2.
Såvidt jeg vet må man ha Chrysler DRB III scantool, iallefall for fullstendig feilkodelesing osv.

http://www.jeepforum.com/forum/f310/drb-iii-diag-tool-1208942/
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #24 på: Ma.,23,November,2015,15,52 »
Å fanken, ok, da må jeg vel innom et jeep verksted for å høre da.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #25 på: To.,26,November,2015,21,39 »
Har ikke hatt anledningen til å sjekke for feilkoder, er en ca. 80 km til nærmeste Jeep verksted, det skulle gå greit så lenge det var bare reversen som er problemet, men akk og ve, i dag fikk jeg problemer i de andre girene også. Kan ligge f.eks i 3. gir i en motbakke, turtallet går helt ned i 800 rpm før den girer da er det uten at konverter slurer før den girer ganske brutalt ned, ved stopp må jeg slå den i nøytral ved ca. 20 km/t for ikke å bare kvele motoren. Så nå har jeg problemer med å få bilen til verksted også, blir litt langt å slepe, noen her med erfaring på slikt?

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #26 på: Lø., 5,Desember,2015,12,29 »
Prøvde å dra ut kontaktene på boksen montert på venstre innerskjerm, den midtre kontakten er i hvert fall i forbindelse med girkassa, da går girkassa i nød-modus og legger inn gir No.2, tror da at girkassa går uten noen form for elektronisk tilkobling, kjørte en liten tur for å teste, etter ca. 10 min så var det samme symptomene igjen, converter sluttet  å slure. Noen som vet hvor TCU er montert (Transmission Control Unit)?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #27 på: Lø., 5,Desember,2015,15,50 »
Ifølge illustrasjonen her så er det TCM (nr 7som) er montert på venstre innerskjerm.
Men om det er likt for V8 som har fullelektronisk kasse, og de andre husker jeg ikke i farten men det bør det vel være.

Mens PCM står et annet sted og hva forskjellen på TCM og PCM egentlig er.... ?

Oppdatert:
42RE og 44RE har ingen TCM, så for 44RE  så er nr 7  PCM (powertrain control module).
Og det er trolig ingenting der nr 12 skal være.

« Siste redigering: Lø., 5,Desember,2015,16,05 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #28 på: Lø., 5,Desember,2015,17,42 »
Takk skal du ha, trodde TCM og PCM var en og samme unit men......?
Ingen unit montert på høyre side så da er det nok som du skriver No.7 det er der jeg også har koblet "mysteri switch'n" Da er nok denne uniten en kombinert sak, om jeg tar av de to andre så blir det mye annet som ikke fungerer som. f.eks. speedometer oljetrykksmåler ++++
Men OK, nå har jeg da koblet av den som går til girkassa og slurer meg avgårde på gir No.2 som er helt normalt da gassa vil gå i nød modus, men så hugger "clutchen" tak, så da kan jeg vel nesten gå ut fra at det ikke er noe elektronisk som kødder.
Du skriver at V8 har fullelektronisk girkasse, det betyr at 44RE på 3,1 ikke er fullelektronisk?
Har en CD som skal være for Jeep Chrysler verksted, men denne fungerer dårligere for hver gang jeg oppgraderer PC'n til et nyere windows versjon.
Men som sagt, Takker for svar Teerex.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: tips til feilsøking på girkasse WJ 3.1 -
« Svar #29 på: Lø., 5,Desember,2015,19,33 »
Servicemanualen ligger 2000 3,1TD ligger på nett, men de fleste lastet den vel ned. Jeg gjorde i 2009 da jeg kjøpte bilen.
Vet ikke om den er fullstendig nedlastbar fortsatt, men kapitlene kan iallefall lagres enkeltvis.

Den ligger iallefall på http://www.gianecri.it/WJ/WJ.htm

Funker i internet explorer men ikke i opera nettleser.
Kapitlene som slutter med liten "a" gjelder 3,1TD spesielt.
« Siste redigering: Lø., 5,Desember,2015,19,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.