Tuning/omprogrammering er nok ingen risiko å ta så lenge motor og alt er OK og du velger en seriøs aktør.
Jeg har kjørt med omprogrammert motor over 20.000 km uten noe trøbbel av den grunn. Litt mere kraft merket jeg at det ble.
Forbruket er en sak for seg selv. Mulig at tuning i kombinasjon med montering av "mystery switch" for den feilaktig programmerte lock-up funksjonen på automaten, kan gi noe mindre forbruk på langkjøring.
Det senker iallefall turtallet litt, noe som er en bra ting støymessig.
Jeg har kjørt så lite langkjøring sommer etter montering av "mystery switch" at jeg har ikke fått tatt noen eksakt forbruksmåling med sommerdekk (har som regel glemt å nullstille kjørecomputeren).
Bør være mulig å komme et stykke under 0,9 iallefall, med snille dekk og snill gassfot. Kanskje ned mot 0,8.
Bruk av cruisecontrol i kupert landskap uten "mystery switch" lock-up innkoblet er nok ingen god ide forbruksmessig.
Skulle ha vært luftfjæring så man kunne senke bilen på langturene. Heving har jo ikke akkurat noen positiv effekt på luftmotstanden.
Forbruket mitt på vinterbykjøring med grove dekk og delvis høy "morofaktor" vil jeg ikke tenke på engang
På langkjøring vinter med samme dekk ligger det imidlertid på ca 1,1 uten spesielt sparsommelig kjøring.
3,1-motoren har indirekte innsprøytning, altså med forkammer, som er en litt umoderne ting kanskje. Derav noe lav effekt i forhold til forbruket.
Kan nevne at Citroëns gode gamle 2,5 TD fra 90-tallet yter ca det samme som 3,1, og den er nok også en forkammer diesel.
Men de som vil kjøre på frityrolje har en fordel med disse motorene
Forkammer dieselmotorer er ikke like velegnet for merkbar effektøkning som de nyere common rail direkte innsprøytede motorene.
Hvorfor Jeep har valgt denne løsningen når VM-fabrikken allerede på 80-tallet hadde direkteinnsprøytning på iallefall noen av marinemotorene, vet jeg ikke. Har sikkert sin årsak.
På min VM 4,2TD båtmotor fra 1998 er det iallefall direkte innsprøytning, og ingen glødeplugger heller.
Perkins hadde direkteinnsprøytede dieselmotorer allerede på 60-tallet og bl.a. Fiat fikk bilmodeller med dette på 80-tallet.