Skrevet av Emne: Automatkasser diesel-WJ  (Lest 6561 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #15 på: Sø., 9,Juni,2013,22,45 »
Siden tråden heter "Automatkasser diesel-WJ"
Hvor langt er disse kassene kjent for å gå før de evt. må overhales? Noen erfaringer? Har ganske lyst å kjøpe 3.1 WJ nå etter jeg prøvekjørte en som har gått 223k km, men vil tørr ikke hvis de er kjent for å begynne å kødde og ikke holde mer enn 2-300k km...?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #16 på: Sø., 9,Juni,2013,23,39 »
Prøv å sende forespørsel til han med 125.000 km og ny kasse, og spør hva som skjedde med gammelkassa.
Har også sett 4,7 på finn med nye eller overhalte kasser, så vet ikke om det er noen gjenganger.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: Automatkasser diesel-WJ+ TILHENGERVEKTER !
« Svar #17 på: Ma.,10,Juni,2013,00,37 »
Ofte er dette forumet mere villedende enn veiledende. Av og til må noen reagere: Tilhengervekter på wj på 3,3 tonn ? DING DONG ?

Angående automatkasse så har 2.7 en stor bak del, og det er at den bare kan dra litt over to tonns henger, mens 3.1 tar 3.3 tonn.


Skriv testamente: Last opp din WJ med tilhenger på 3,3 tonn, kjør ut på offentlig vei, hvor ingen i verden kan garantere at friksjonen mellom hjul og veibane 100% bestandig. Er du uheldig, så må du bremse hardt i en sving. Vips så trer testamenet i kraft. Håper bare at ingen uskyldige blir skadet/drept. 

Det er en grunn til at tilhenger vekter på 2,7 er satt korrekt til noe over 2 tonn.

Hvem kjører hvem når tilhengeren veier 3,3 og bilen veier 2 ? Hvem bremser hvem ? Hvem trekker eller skyver hvem ?   

Hm, hvilken planet kom du ifra?

Det jeg skriver er ikke villedende, men fakta. ;D Alle de 2.7 jeg sjekket ut når jeg skulle kjøpe WJ hadde 2.3 tonn hengervekt. Men det kan selvfølgelig vær en eller annen som er oppjustert? Ikke vet jeg... Jeg leste en artikkel om 2.7 på internett en plass for noen år siden, og der sto det at det var på grunn av drivverket, og da ser jeg for meg at der er snakk om girkassen. Men hvis andre har motstridende opplysninger så skal jeg gi meg på det.

Når bilen er godkjent for å dra 3.3 tonn så har jeg ingen problem med å gjøre det. Men man kan ikke ligge i 100 i 80 sonene, svinger, humper osv. Man må kjøre etter forholdene og lasten man har.  Er jo tilsvarende for lastebiler/ vogntog. Tilhengeren har bremser som bremser hengeren, og bilen har bremser som bremser bilen. Sånn er det.  Grunnen til at jeg kjøpte Jeep Grand Cherokee var at jeg skulle dra minigraveren min på henger. Med alt utstyret så veier hengeren cirka 2.8 tonn. Ikke så veldig mange biler å velge i når man skal dra så mye. Det går helt fint å kjøre opp til 90/100 på rett vei. (har ikke prøvd mer). Kjører aldri med så tung henger når det er glatt, det hadde ikke jeg tort.

Som sagt, de 2.7 jeg har sett har hatt 2.3 tonn hengervekt.  4.7 liter utgaven kan dra 3.5 tonn til opplysning. De siste årsmodellene av ZJ med v8 kan og dra 3.5 tonn.

Syns det er viktig å opplyse om dette da mange som kjøper Grand Cherokee og bruker den til å dra henger. Så har man tenkt å kjøpe 2,7, og dra tung henger bør man være obs. For de som ikke gjør det har det liten betydning.
« Siste redigering: Ma.,10,Juni,2013,00,52 av Hans Chr »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #18 på: Ma.,10,Juni,2013,00,50 »
Nå sjekket jeg en 2004 mod. 4,7 overland og den kan trekke 2360 kg, mens en 1999 mod. 4,7 kan trekke 3360 kg....

Noen WG ble jo rundt 2003/2004 registrert som lastebiler men omgjort til varebil/personbil igjen etter at byråkratiet hadde kvernet. Kan det være en forklaring ?
« Siste redigering: Ma.,10,Juni,2013,00,53 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #19 på: Ma.,10,Juni,2013,00,56 »
Da virker det som hengervekten er redusert fra 2004 modellen og opp mulignes fra 2002? Jeg har nå sett flere 4.7 med 3.5 tonn hengervekt.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #20 på: Ma.,10,Juni,2013,11,32 »
"Its interesting how your towing regs are different to ours. In the UK the WJ is rated to 3500KGS (7700lbs) with a braked trailer, 750kgs without brakes"

http://www.jeepforum.com/forum/f310/towing-capacity-1291492/
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #21 på: Ma.,10,Juni,2013,16,45 »
2000-2004WJ og WK har med 4,7L: 2954 kg tilhenger vekt i USA. WK 3,0CRD har ennå høyere vekt 3363.

I USA er det elektriske bremser som gjelder på tilhengeren, det er her hunden muligens ligger begravet.

http://www.wkjeeps.com/wk_towing.htm#SPECS

Mulig at eurostandarder satte en stopper for disse høye vektene rundt 2000 tallet.
Eller at noen i europa testet disse vektene mot tilhengere med påløpsbrems. Fabrikken fikk da en mulighet til å komme med "second thoughts"

Annen grunn kan være at de enkelte importørene i europa satte vektene selv i en periode. 

Jeg har prøvd  tilhengere med begge typer bremser og hadde jeg kunne velge, ja så hadde min henger hatt elektrisk justerbar brems som i USA.

Da hadde også jeg turt å kjøre med 2950 kg på hengeren.

MEN, igjen, det er en grunn til at vektene i europa ble nedsatt med et tonn når 2,7 skulle ha ny typegodkjenning. 

Det finnes flere ZJ som har alt fra 3360-3500 kg totalvekt på hengeren.

Derfor: Ta en ZJ som har samme bremser som TJ og XJ og last opp hengeren med "påløpsbrems" til 3360 og/eller 3500 kg og prøv og se om du føler deg sikker i trafikken.

Jeg er ikke enig i dine argumenter. Hva med alle andre biler, lastebiler og traktorer som har høyere hengervekt en egenvekt? Hvordan er de godkjent? Hvordan kan dette gå bra?
Hvis man kjører etter forholdene så kjører man trygt og sikkert, hvis ikke bryter man veitrafikkloven. Og det er ikke lov. Altså kjører man med 3.3 tonn på kroken så må man tilpasse fart etter dette.

Men nå har vi vell avklart at godkjent tillhengervekt på 2.7 ikke har noe med girkassen å gjøre, så da blir dette litt utenom det som denne diskusjonen omhandler. Mulig at man kan starte en ny diskusjon som vi kaller for tilhengervekter der vi kan fortsette?

Når det gjelder hvor langt en automatkasse går så har det mye å gjøre med vedlikehold og kjørestil. Jeg har hørt om biler som er kjørt over 700 tusen uten at automaten er overhalt. Nå var det en Ford, og ikke Jeep. Men jeg tror ikke det har så mye å si. Nøkkelen for lang levetid er oljebytte med rett olje og pen kjøring. Kassene på WJ har en del elektroniske ventiler, og disse er veldig følsomme for metall spon som på grunn av magnetfeltet fester seg inni ventilen. Men tror at automatkassene har bra kvalitet. Jeg har en Voyager som er kjørt 280000 der girkassen ikke er renovert. Den girer enda silkemykt og fint.
« Siste redigering: Ma.,10,Juni,2013,16,55 av Hans Chr »

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #22 på: Ma.,10,Juni,2013,18,14 »
Det høres bra ut :) Jeg også tror det har mest med kjørestil og vedlikehold å gjøre.
Ble eier av denne i dag ;D: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41948739 Er vel litt Jeep igjen der regner jeg med... ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #23 på: Ma.,10,Juni,2013,22,39 »
Gratulerer  ;)

Utlogget Rådebank

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #24 på: Sø.,23,Juni,2013,09,46 »
Da virker det som hengervekten er redusert fra 2004 modellen og opp mulignes fra 2002? Jeg har nå sett flere 4.7 med 3.5 tonn hengervekt.

Min 2004 WG (importert i 2007), har 3360 i hengervekt.
2004 WG Vision Series

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #25 på: Ma.,15,Juli,2013,09,26 »
Noen som vet hva som kan være feil med min 00 mod. med 3.1 TD med 44RE når den henger litt igjen i 1.gir?  Dette skjer kun en gang etter motor startes og jeg må holde den på litt over 2000 rpm før den vil gire. Dette skjedde litt etter jeg kjøpte den. Begynte først med at den ikke ville inn i O/D (virket igjen etter stopp og start av motor) for så å henge på 1. gir. Etter den har gire over til 2, girer den helt normalt til 1. igjen helt til neste gang man starter motoren igjen. Virker som en elektronisk feil og at noe henger... ???
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #26 på: Ma.,15,Juli,2013,23,44 »
Feilen rettet :) Det var heldigvis bare output sensoren på kassa som var defekt. Håper 44RE kassa er snill fremover nå.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #27 på: Ti.,16,Juli,2013,04,13 »
åssen fant du ut det da ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #28 på: Ti.,16,Juli,2013,11,48 »
Telemark Bil fant det ut for meg med DRBIII'n :) Ikke rart i kassa gira rart og nøkka en del når den ikke viste hva hastighet den hadde ut. De stramma bremsebåndene, byttet olje og filter på den også.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget roa-lien

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #29 på: Ma.,22,Juli,2013,09,37 »
Feilprogrammering av lock-up er på 44RE som er på 3,1 TD.
Men kan enkelt fikses med en manuell bryter, men automatisk funksjon blir det jo ikke. Men kjører man mye langkjøring er det nesten som natt og dag vedr. støy iallefall.

3,1 har da 44RE Chrysler-kasse og girer ellers pent og fornuftig. Holdbarheten er nok grei bare vedlikeholdet blir gjort med jevnlige oljeskift og korrekt oljenivå.
Vanskelig tilgjengelighet for bl.a. justering av det ene bandet gjør kanskje at dette blir hoppet over.

2,7 MB-kassen er nok et hakk bedre, i det minste fordi lock-up fungerer korrekt.