Har ikke hørt 2,5 men 3,1 støyer noe ved gasspådrag og turtall omkring og over 2000. Siden det er automat så øker turtallet ganske fort ved gasspådrag siden lock-up ikke kobler automatisk inn og låser converteren over ca 75 km/t. Mulig motoren høres bedre enn i andre modeller siden bilen ellers er bedre støydempet mot hjulstøy.
Evt. plagsom motorstøy kan delvis fikses relativt enkelt med den omtalte "mystery switch"
Da får man også utnytta momentet i motoren bedre, for den originale lock-up funksjonen ville nok ha koblet ganske fort ut igjen ved gasspådrag (om den var korrekt programmert). Det blir som å legge inn 5. gir på en manuell kasse.
Kjøring med cruisecontrol på kupert/svinget vei var en noe støyende opplevelse uten lock-up innkoblet pga. hyppige nedgiringer fra 4. til 3. gir.
Med lock-up manuelt innkoblet er motorlyden nærmest ikke-eksisterende i fart over 80-90 km/t, da tar vind og veistøy over (i beskjeden grad).
Den girer ikke ned når lock-up er innkoblet, så man merker fort om man har glemt å slå av brytern når farten avtar.
Jeg har aldri gasspådrag eller motorbrems når jeg switcher over, for å unngå evt. slitasje på lock-up lamellen. Aner jo ikke hva den tåler men den har hittil aldri sluret ved gasspådrag selv om jeg angivelig har 425 Nm.
Jeg fikk aldri helt følelsen av å kjøre en "premium-bil" på landeveien støymessig før jeg fikk "mystery switchen" montert.
En følelse jeg antar de med et av de andre 3 motorvalgene har.