Skrevet av Emne: Automatkasser diesel-WJ  (Lest 6563 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Automatkasser diesel-WJ
« på: Fr.,17,Mai,2013,00,37 »
Lurer fælt for tida på å gå over fra min kjære XJ 2,5 TD til en WJ. Har ikke helt bestemt med enda om det blir 3.1 TD eller 2.7 CRD versjonen. Spør jeg lommeboka, blir det en 3.1 ;)

Og så til det jeg egentlig skulle spørre om. Lurer på hvor mye forskjell det er på automatkassene i 3.1 og 2.7! Hvordan er de hvis de sammenlignes med tanke på hvordan de girer, holdbarhet og evt. noe annet dere måtte vite om... Har hørt om lockup feilprogrammeringa på 45RFE, så det bryr jeg meg ikke så mye om...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #1 på: Fr.,17,Mai,2013,04,49 »
Feilprogrammering av lock-up er på 44RE som er på 3,1 TD.
Men kan enkelt fikses med en manuell bryter, men automatisk funksjon blir det jo ikke. Men kjører man mye langkjøring er det nesten som natt og dag vedr. støy iallefall.

3,1 har da 44RE Chrysler-kasse og girer ellers pent og fornuftig. Holdbarheten er nok grei bare vedlikeholdet blir gjort med jevnlige oljeskift og korrekt oljenivå.
Vanskelig tilgjengelighet for bl.a. justering av det ene bandet gjør kanskje at dette blir hoppet over.

2,7 MB-kassen er nok et hakk bedre, i det minste fordi lock-up fungerer korrekt.
« Siste redigering: Fr.,17,Mai,2013,04,54 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #2 på: Fr.,17,Mai,2013,14,25 »
Mener 5 trinns automaten i 2.7 crd kom i 1995 eller rundt der en plass, når W210 kom på markedet.
Disse automatene er levert uten peilepinne, så du er avhengig av verksted for å få gjort olje/filterskift.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #3 på: Fr.,17,Mai,2013,16,06 »
her får dere kjøpt peilepinne mb ml 270 http://no.mbspecialist.com/

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #4 på: Lø.,18,Mai,2013,16,14 »
Lurer fælt for tida på å gå over fra min kjære XJ 2,5 TD til en WJ. Har ikke helt bestemt med enda om det blir 3.1 TD eller 2.7 CRD versjonen. Spør jeg lommeboka, blir det en 3.1 ;)

Og så til det jeg egentlig skulle spørre om. Lurer på hvor mye forskjell det er på automatkassene i 3.1 og 2.7! Hvordan er de hvis de sammenlignes med tanke på hvordan de girer, holdbarhet og evt. noe annet dere måtte vite om... Har hørt om lockup feilprogrammeringa på 45RFE, så det bryr jeg meg ikke så mye om...
44RE heter den selvfølgelig ja ::) Men støyer en WJ med 3.1 TD så mye altså? Nå er jeg jo vandt med en XJ 2.5 TD som dailydriver og den støyer vel mer? (2000 omdr/min i 95 km med den dekkdimensjon jeg har.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #5 på: Lø.,18,Mai,2013,16,35 »
Har ikke hørt 2,5 men 3,1 støyer noe ved gasspådrag og turtall omkring og over 2000. Siden det er automat så øker turtallet ganske fort ved gasspådrag siden lock-up ikke kobler automatisk inn og låser converteren over ca 75 km/t. Mulig motoren høres bedre enn i andre modeller siden bilen ellers er bedre støydempet mot hjulstøy.

Evt. plagsom motorstøy kan delvis fikses relativt enkelt med den omtalte "mystery switch"  :) Da får man også utnytta momentet i motoren bedre, for den originale lock-up funksjonen ville nok ha koblet ganske fort ut igjen ved gasspådrag (om den var korrekt programmert). Det blir som å legge inn 5. gir på en manuell kasse.

Kjøring med cruisecontrol på kupert/svinget vei var en noe støyende opplevelse uten lock-up innkoblet pga. hyppige nedgiringer fra 4. til 3. gir.
Med lock-up manuelt innkoblet er motorlyden nærmest ikke-eksisterende i fart over 80-90 km/t, da tar vind og veistøy over (i beskjeden grad).
Den girer ikke ned når lock-up er innkoblet, så man merker fort om man har glemt å slå av brytern når farten avtar.
Jeg har aldri gasspådrag eller motorbrems når jeg switcher over, for å unngå evt. slitasje på lock-up lamellen. Aner jo ikke hva den tåler men den har hittil aldri sluret ved gasspådrag selv om jeg angivelig har 425 Nm.

Jeg fikk aldri helt følelsen av å kjøre en "premium-bil" på landeveien støymessig før jeg fikk "mystery switchen" montert.
En følelse jeg antar de med et av de andre 3 motorvalgene har.
« Siste redigering: Lø.,18,Mai,2013,16,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #6 på: Lø.,18,Mai,2013,22,31 »
Bra svar og interessant å lese :) Tror nok jeg helder mer mot 2,7, men skal ihvertfall prøvekjøre en 3.1 til uka 8) Ble så betatt av WJ bare jeg satt meg inn i en her om dagen. Likte meg bedre bak det dashbordet og i setene enn i XJ'n selv om den også er god. De er bare så veldig forskjellige.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #7 på: Lø.,18,Mai,2013,23,24 »
Jeg ville jo også ha 2,7 men prisforskjellen den gang som idag er relativt stor. 3,1 får man jo snart kastet etter seg, iallefall de med høy km.
Lav-km 3.1 er ikke så dumt å satse på tror jeg, men er vel ikke så mange av dem igjen nå 12-13 år etter at de ble solgt). Men dukker jo opp innimellom på finn.

Hadde jeg visst om feilprogrammeringen uten at det fantes noen løsning (tror ingen visste om løsningen her for 4-5 år siden) så hadde jeg kjøpt 2,7 og latt være å bytte båt  :)
Men har fått både i pose og sekk nå og angrer ikke noe særlig på det.

Bortsett fra at det er 4,7 V8 jeg egentlig skulle ha kjøpt, passer mitt kjøremønster bedre (lav årlig kjørelengde).
Har akkurat passert 106.000 km og bilen er 12,5 år gammel, altså 8.500 km/år i snitt iallefall, men ligger vel på rundt 10.000 km på et normalår.
Som stemmer bedre med at bilen har vært i drift i 11 år, som blir 9.600 km/år. Så en gang i år 2020 passerer jeg kanskje 180.000 km  :)
« Siste redigering: Lø.,18,Mai,2013,23,34 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #8 på: Lø., 8,Juni,2013,22,45 »


Evt. plagsom motorstøy kan delvis fikses relativt enkelt med den omtalte "mystery switch"  :) Da får man også utnytta momentet i motoren bedre, for den originale lock-up funksjonen ville nok ha koblet ganske fort ut igjen ved gasspådrag (om den var korrekt programmert). Det blir som å legge inn 5. gir på en manuell kasse.

Den girer ikke ned når lock-up er innkoblet, så man merker fort om man har glemt å slå av brytern når farten avtar.
Jeg har aldri gasspådrag eller motorbrems når jeg switcher over, for å unngå evt. slitasje på lock-up lamellen. Aner jo ikke hva den tåler men den har hittil aldri sluret ved gasspådrag selv om jeg angivelig har 425 Nm.


Hm, hvordan her du koblet inn den mysteriebrytern din? Slik jeg har koblet den så kobler den både inn og ut automatisk rundt ca 60km. Dette er litt lavt, men fungerer.

Angående automatkasse så har 2.7 en stor bak del, og det er at den bare kan dra litt over to tonns henger, mens 3.1 tar 3.3 tonn.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #9 på: Sø., 9,Juni,2013,03,48 »
har bare manuell bryter jeg.. funker best  :) Unntatt ved bråbremsing vil jeg anta....

Var sannelig ikke klar over at 2,7 drar så "liten" henger, og det stemmer heller ikke med bilmodell-info på Mekonomen.no når man søker på reg.nr. Der står det 3360 kg.
« Siste redigering: Sø., 9,Juni,2013,03,53 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #10 på: Sø., 9,Juni,2013,09,44 »
I mitt vognkort står det da 3360 kg, og har ikke hørt om noen med noe annet sånn på sparket, uansett motoralternativ.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #11 på: Sø., 9,Juni,2013,10,03 »
henger vekt 2,7 crd 2360 kg på min bil
« Siste redigering: Sø., 9,Juni,2013,10,06 av fiskern »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #12 på: Sø., 9,Juni,2013,10,23 »
Hmm kan det være trykkfeil ?
Om du søker på regnr. ditt på f.eks. mekonomen.no så får du opp statens vegvesen sine kjøretøydata. Det stod 3360 kg på et par tilfeldige 2,7 jeg sjekka.
« Siste redigering: Sø., 9,Juni,2013,10,29 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #13 på: Sø., 9,Juni,2013,10,33 »
tallene er fra vonkortet på første eier av bilen da den var ny ,750 kg henger uten brems 2360 m brems
har ikke omreg enda,bilen er til overhaling i min garasje enda

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Automatkasser diesel-WJ
« Svar #14 på: Sø., 9,Juni,2013,21,27 »
Angående automatkasse så har 2.7 en stor bak del, og det er at den bare kan dra litt over to tonns henger, mens 3.1 tar 3.3 tonn.

Hengervekten har ingenting med automatkassa å gjøre. F.eks. Mercedes ML 270CDI (W163) har 3360 kg hengervekt.
Det er nok andre ting som spiller inn, kan det være et annet typegodkjenningsnummer på WJ fra 2002-2004??

Jeg har ikke satt meg spesielt inn i akkurat dette, men det er forskjellig hengervekt på 3.1 og 2.7, men det finnes unntak. Jeg mener å ha sett 2.7 crd med 3360 kg hengervekt. Edit: som teerex også har nevnt tidligere i tråden.
« Siste redigering: Sø., 9,Juni,2013,21,32 av Chryslercrap »