Skrevet av Emne: Vedlikehold/heving bakaksling/bremser, i siste liten før rusten vinner!  (Lest 15713 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Får legge ut noen bilder før siste (eller nest siste) arbeidsøkt. Temp rundt nullpunktet er greit nok for utejobb  :)
1 måneds "jubileum" for tråden/prosjektet idag. Jaja ting tar tid utendørs på denne årstiden.

Orket ikke gjøre noe særlig med rusten på fjærene, det blir uansett kun kosmetisk nytte.
Ny gummi oppe og nede føles fornuftig.
I ettertid ser jeg at jeg kunne ha dyppet fjærendene ned i et spann med Ferro-bet rustfjerner og sprayet dem litt men gjort er gjort.

Eksosrøret derimot burde kanskje få litt omtanke.. eller er det nytteløst kanskje.
Nå skjønner jeg muligens hvorfor de nye demperne har så lang vandring. Det er vel bl.a. fordi gummibelgen ikke kan komprimeres så veldig mye mere enn til et visst punkt.

Fant ikke noe momentangivelse for boltene til rammebraketten for stabstaglinkene. Ga dem 60 Nm, men skal kanskje være mere.
Nå hviler bilen på bukkene under bakakslingen istedenfor under rammen så alle gummiforinger har korrekt kjørestilling, så nå kan jeg trekke til 12 bolter med rett moment (ikke trekk til når akslingen henger nede).
Måtte kappe noen nye foringsrør til demperne nede. De som fulgte med var for korte. 37 mm passet godt. Oppe måtte jeg ha en tykk skive på hver side, evt. kappe et lengre rør (46 mm) men må jo fortsatt ha skiver for å støtte polyurethanforingen.
Ja det hvite i bakgrunnen på første bilde er snø  ;)
« Siste redigering: Ti.,30,Oktober,2012,21,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Gassovn gjør susen, selv om det blir fyring for kråka  :)
Snart klar for take-off.
Fiksa opp caliper-sadelen med ferro-bet og sølvlakk, men selve calipern fikk nøye seg med grundig rustbanking og stålbørsting. Vet jo ikke om hvor lenge de varer uansett.
« Siste redigering: On.,31,Oktober,2012,02,32 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Oppdatering:
Alt funket veldig bra på prøveturen helt til det nesten tok fyr i bakhjulene.
Så det var disse kaliprene som var helt kaputt tydeligvis. Det hadde jeg ikke regnet på en bil med såpass lav kjørelengde og alder.
Men ved nærmere ettertanke så er jo kaliprene foran byttet men ikke bak.
Videre så varmet jeg tidligere lufteniplene med gassbrenner for å få dem løs. Om det har ført til videre forfall vet jeg ikke.
Har ikke vært borti noe lignende. Felgene var gode og varme.
Så da blir det tilbake til start nærmest. Vet ikke hva som ellers kan ha tatt skade. Jeg kjørte bare en kort tur ganske sakte, og kjente plutselig svidd lukt i bilen. Men måtte jo kjøre tilbake også.
I verste fall kan vel simmeringene på akslingen ta skade og kanskje lagrene, og evt. handbrekkskoene.
Skulle aldri ha lagt ut på noen prøvetur, merket jo at hjulene gikk noe tregt rundt for å si det mildt men antok at det ville gå seg til.
Men det var jo så fristende og prøve bilen på snøføre igjen.
Men ellers funket alt bra....  :'(
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Kan det tenkes at du bare behøver å "move" stemplene litt? Jeg stiller meg noe tvilende til at bremsecaliperne er defekte selv om bremsene henger bak, ihvertfall hvis du ikke ser noen lekkasje.

Jeg ser for meg to mulige årsaker til at bremsene kan henge. Enten glir ikke caliperne tilstrekkelig villig på glideboltene, eller så går stemplene tregt. Forutsatt at du rengjorde glideboltene under montering, kan du se bort fra den muligheten. Da gjenstår årsak nr to, stemplene går tregt. Ettersom jeepen har stått lenge anser jeg det som en sannsynlig årsak. Imidlertid kan du ikke utelukke at bruken av varme kan ha påvirket stemplene og pakningene, men jeg ville i første omgang forsøkt å "move" stemplene. Caliperne tåler mye varme.

Jeg foreslår følgende: Sug opp litt av bremsevæsken i reservoaret i motorrommet. Ta av klossene bak og benytt en stor flat skrutrekker eller et lite brekkjern til å presse inn stemplene. Legg deretter klossene inn igjen og trykk på bremsepedalen. Gjenta prosedyren noen ganger og jeg tipper du vil merke at det blir lettere "move" stemplene. Etterfyll bremsevæske.

Forresten, hvor kjøpte du de originale Mopar bremseskivene? Jeg vil muligens bytte skiver/klosser/sko bak til våren.
« Siste redigering: To., 1,November,2012,11,48 av Navyen »

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
det hevesettet du har er det bare spacere på fjærene?
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Kan det tenkes at du bare behøver å "move" stemplene litt? Jeg stiller meg noe tvilende til at bremsecaliperne er defekte selv om bremsene henger bak, ihvertfall hvis du ikke ser noen lekkasje.

Jeg ser for meg to mulige årsaker til at bremsene kan henge. Enten glir ikke caliperne tilstrekkelig villig på glideboltene, eller så går stemplene tregt. Forutsatt at du rengjorde glideboltene under montering, kan du se bort fra den muligheten. Da gjenstår årsak nr to, stemplene går tregt. Ettersom jeepen har stått lenge anser jeg det som en sannsynlig årsak. Imidlertid kan du ikke utelukke at bruken av varme kan ha påvirket stemplene og pakningene, men jeg ville i første omgang forsøkt å "move" stemplene. Caliperne tåler mye varme.

Jeg foreslår følgende: Sug opp litt av bremsevæsken i reservoaret i motorrommet. Ta av klossene bak og benytt en stor flat skrutrekker eller et lite brekkjern til å presse inn stemplene. Legg deretter klossene inn igjen og trykk på bremsepedalen. Gjenta prosedyren noen ganger og jeg tipper du vil merke at det blir lettere "move" stemplene. Etterfyll bremsevæske.

Forresten, hvor kjøpte du de originale Mopar bremseskivene? Jeg vil muligens bytte skiver/klosser/sko bak til våren.
Takk for tips.
Jeg monterte nye glidebolter/muffe med teflonfett, de kom i pakken med klossene fra Morris. Så det glir lett.
Bilen har egentlig ikke stått så lenge, jeg brukte den et par uker i september mens jeg ventet på deler. Da hadde den riktignok stått siden i fjor, men det var ikke noe tegn på noe heng de ukene.
Klossene var utslitt så nå er stemplene presset helt inn for de nye klossene. Jeg syns kanskje de var noe trege å presse inn selv om kaliprene var helt frakoblet bilen.
Nå går jo ikke stemplene så mye lengre inn men jeg kan jo prøve kjøre dem et stykke ut og spraye noe smøring inn ved mansjetten. ca 2 cm bør vel være trygt uten at de kommer helt ut. Eller jeg kan sette inn de gamle klossene for "movinga".
Eller evt. bestille et rep.kit, det blir ikke rare frakta. Kanskje noen i Norge har ?
Stemplene er vel av kunststoff, men ytre del av metall. Tror ikke de ble så veldig varme da jeg varmet med gassbrenner på de gamle fastrustne lufteniplene. Men Kaliprene var tomme for bremsevæske da, den kunne vel ha kjølt litt ned.

Det var forresten griseenkelt å lufte bremsene alene med SpeedBleeder-niplene. Brukte kanskje 5 min. totalt og da kjørte jeg en del ekstra gjennom systemet.
Foran var det litt mere styr siden beholderen var tom etter at bilen hadde stått et år uten kaliprer og uten blokkert slangeende. Der sugde jeg bremsevæsken ned med slange og en plastnippel inn istedenfor luftenippelen, veldig effektivt.
SpeedBleeder må ha væske i slanger/rør for å åpne enveisventilen, ellers blir det bare komprimert luft antagelig.
Men det var nok dumt at jeg var så ivrig etter å prøve bilen at jeg ikke ventet til hjulene kunne rotere fritt... jeg overdrev kanskje litt med at hjulene nesten tok fyr men det lukta iallefall svidd selv om jeg kjørte sakte og bare et par km i minusgrader.

Så du ser at det er originale skiver ?  :) Jeg fikk dem av en kjenning som har hatt en 2003-modell. Den hadde vært omreg. fra lastebil til personbil i forb. med den avgiftssaken på WG og så hadde de visstnok bytta både bl.a. skiver og dempere litt fram og tilbake. Framskivene var dessverre opprusta, hadde ligget i en våt kjeller.
Bakskivene mine var mere slitt enn foran. Kanskje et tegn på noe heng, evt. så  har framskivene vært bytta før (men kanskje ikke så trolig da den var kjørt kun 84.000 km).
« Siste redigering: To., 1,November,2012,17,23 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
det hevesettet du har er det bare spacere på fjærene?
Ja spacer over foran og under bak, samt lengre dempere.
Noe ala dette men det er litt feil bilde av bakdemperne og spacerne er heldigvis svarte.

« Siste redigering: To., 1,November,2012,17,19 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
For å få "movet" stemplene mest mulig kan du evt legge imellom noe annet enn de nye klossene når du kjører stemplene ut igjen, noe som har tilsvarende tykkelse som stålplatene klossene sitter på, evt de gamle utslitte klossene. Jeg tror ikke jeg hadde turt å kjøre stempelet helt ut til det butter i skiven uten de nødvendige 3-4 mm en fullstendig utslitt kloss ville gi, på begge sider av skiven.

Jeg ser det er originale skiver fordi de er helt like mine. Mine skiver er slitt på innsiden etter at både tidligere eier og jeg kjørte jeepen med utslitte klosser bak en stund. Jeg bestilte nye skiver og klosser hos Jeep/Honda i Bergen da jeg overtok jeepen i våres, men skivene merkeforhandleren ville prakke på meg var noen uorginale billige kipe skiver de forlangte mer enn 1000 kr pr stk for. Jeg avsto og byttet kun klossene. Ikke angret på det.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Maldal Import tar 745,- for skiver bak, men om de er bra eller ikke er vel vanskelig å si... http://www.maldalimport.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=1125541&b_id=1069713
Men iallefall ikke dyrere enn f.eks. Morris.
« Siste redigering: To., 1,November,2012,18,48 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ser ut om det er kunststoffstempel både foran og bak?
Forøvrig pussig at de opererer med forskjellige delenr for kaliper høyre og venstre. Eneste som skiller dem er vel plasseringen av luftenippelen. Det er jo bare å skru den inn i rett hull (øverste)  :)



« Siste redigering: To., 1,November,2012,19,39 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Ja, men den tråden gir ingen entydige svar. Tråden peker riktignok på en tredje troverdig årsak, at klossene ikke glir villig på caliperne, men igjen tviler jeg, fordi du helt sikkert sjekket det nøye da du monterte.

Jeg har fortsatt mest tro på at moving må til. Jeg er dog ingen fagmann på bremser, men jeg vet mye om forringelse av teknisk tilstand når ting ligger for lenge uten å bli brukt. Det er helt sikkert lenge siden stemplene var så langt inne i caliperne som det de er nå med nye klosser. Kanskje det sågar er tilstrekkelig å move uten å ta av klossene?

PS! Denne hadde jeg egentlig ikke tenkt å hefte deg med, men siden du linker til jeepforum.com... den vekker nok medfølelse hos deg:
http://www.jeepforum.com/forum/f310/big-rust-problems-1431467/


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Har kjørt en lang tur.. uten å bruke bremser  :D Alt annet funket iallefall bra.
Pressa tilbake stemplene helt, da er det 2-3 mm slark og klossene virker løse og ledige. Så kjørte jeg avsted....
Går greit når man planlegger kjøringen litt og bruker girspaken og håndbrekket isteden. Men ingenting som frister permanent.
Ingenting ble varmt etter ca en times kjøring (ei heller kupeen i særlig grad  :P), men da jeg såvidt bremset et par kvartaler hjemmefra var det nok til at det ble mer enn håndvarmt på skivene da jeg kom hjem.
Jeg syns forresten akselerasjonen var bedre enn normalt. Kanskje de gamle bremsklossene også hang.

Høyden på bilen ble helt perfekt, særlig bak. Tror ikke det blir snakk om mere heving, kun større dekk evt. Har de originale 16" felgene liggende i tilfelle det en gang skulle dukke opp noen passende dekk for litt offroadkjøring.

Hmm bare et par innlegg fra 1000 nå. Da blir det vel premie?  :)
« Siste redigering: Fr., 2,November,2012,20,15 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
999  :)

Får jobbe litt med bremsene i helga da, uansett for sent å få tak i deler.
« Siste redigering: Fr., 2,November,2012,01,04 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
PS! Denne hadde jeg egentlig ikke tenkt å hefte deg med, men siden du linker til jeepforum.com... den vekker nok medfølelse hos deg:
http://www.jeepforum.com/forum/f310/big-rust-problems-1431467/
Takk for den, det var jo rusta hull der  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.