Hva er swirl el-motoren som kan ryke og som nå koster en femmer å fikse???
Kan du forklare litt nærmere?
Henning
Med alle forbehold om at jeg ikke har skjønte det selv
Swirl betyr vel turbulens eller noe i den duren.
I innsuget på motoren sitter det noen flapper som sørger for at luften tar en annen vei med mer turbulens på tomgang++ enn hva den gjør på høyere turtall. Tanken er at dette skal skape en litt mykere gange, antydning til mindre utslipp osv.
Disse flappene blir styrt av en el-motor/swirl motor. Hvis denne motoren tar kvelden så virker ikke flappene.
El-motoren er ikke 100 oljetett, så når pakningen mellom turbo og luftinntaket starter å svette så drypper det olje ned på el-motoren og det er bare snakk om tid. Mercedes bruker en bedre pakning og har ikke problemet. Å bytte denne pakningen var noe av det første jeg gjorde på min bil.
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7407.0.htmlGrunnen til at det kommer olje her i utgangpunktet er at veihusventilasjonen (oljedamp mm fra innsiden av motoren) resirkuleres inn i luftinntaket rett før turboen. På jeepforum så er det noen som løser dette var å lede denne ventilasjonen rett ut til luft i stedet (the elephant mod). Eventuelt at man kjører med en ekstern tank (catch can) som fanger opp oljen i steden for at den blir brent på nytt. Det første synes jeg er noe svineri og det andre ser ut til å funke dårlig i kaldt vær. Det får heller være greit med litt oljeresirkulering og så får man heller gi gass så man slipper en motor som ser ut som denna.
I utgangspunktet så hadde ikke det gjort noe at swirl motoren pakket sammen og flappene ikke virket. Hvem bryr seg om at du har noen nm og hk færre på tomgang. Problemet er at bilen går i nødmodus. Ergo så må du få fikset det.
Jeg har ikke sett noen norsk verkstedregning, men tidsforbruket hos amerikanske forhandlere er over 10 timer pluss deler. Så med norske priser.......
I beste DIY ånd så finnes det noen forumtråder hvor gutta har klødd seg i hodet og har klart å bytte swirl motoren ved hjelp av superlim og tanntråd uten å demontere halve motoren først. Den veien hadde jeg tenkte til å gå hvis det skjedde.
På et engelsk 300c forum så var det noen som fant ut av man kunne lure bilen til å tro at swirl motoren fungerer og alt i orden. Selv om selve motoren hadde tatt kvelden. Alt man trenger er en motstand, kablesko, litt krympeplast og en loddebolt. Med andre ord, det koster deg en "femmer" hvis du har loddebolten
Og tilbakemeldingen fra de som har gjort det er at man overhodet ikke merker forskjell.
Kanskje klubben skulle ha laget et par fiks ferdig - så kunne man fått det som velkomstgave hvis man hadde commander og meldte seg inn
Swirl flap på wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Swirl_flapNoen tegninger og litt forklaringer litt ned på siden.
http://www.300cforums.com/forums/australia-forum/65626-dreaded-swirl-port-got-me-2.htmlSwirl Control: What Is It For?
http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?t=63917