Vil anta at de som utvikler/leverer programvaren til de seriøse tunerne har gjort som følger:
Den aktuelle bil/motormodellen blir benkkjørt før chiptuningen.
Softwaren blir så utviklet/mappet inn mot et ønsket/oppnådd mål i forhold til akseptabel effekt- og momentkurve, temperatur, eksos/røyknivå samt evt. andre parametre slik at tuneren kan stå inne for resultatet og ikke blir belemret med klager/havarier osv.
Effektøkningen blir så oppgitt som den nominelle effektøkningen i forhold til bilprodusentens oppgitte tall.
Som vi vet er det et visst slingringsmonn vedr. motoreffekt innenfor normen, så en hvilken som helst motor kan evt. yte noen prosent mere eller mindre enn angitt både før og etter tuning.
Julenissen trenger man nok ikke tro på, da som kjent "alle " turbomotorer har et visst potensiale for effektøkning ved "chiptuning" så lenge man holder seg innenfor visse grenser vedr. driftssikkerhet.
Det går vel noen hundre tusen chiptunede/omprogrammerte biler bare i Norge så dette er ingen svart magi akkurat, siden det begynte å bli vanlig på slutten av 90-tallet.
Personbilmotorer er godt egnet for dette, da de oftest går med lett belastning i forhold til max. motoreffekt og dermed sjelden blir "utsatt" for den potensiellt mere slitasjeøkende effektøkningen. Om en motor varer 200.000 km eller 300.000 km er lengre er vel forsåvidt da opptil eier, bruksmønster og vedlikehold.
Men automatkasser er kanskje mere utsatt enn motoren, i de tilfeller der kassen er marginalt dimensjonert, evt. hentet over fra bensinmodeller til mere momentsterke dieselmotorer.