www.jeepclubnorway.no
Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: sandviper på Fr.,27,Juli,2007,16,47
-
Etter 1 år med Landcruiser 70 85 mod med det det medfører av rust og vedlikehold var lysten på nyere bil absolutt tilstede. Etter litt leiting dukket det opp en TJ i Bergen med heving og store hjul til en rimelig penge, perfekt! Problemet var at bilen hadde mangellapp og var begjært avskiltet.
Bilen ble kjøpt i Juli 2007 og det ble en fin kjøretur over fjellet til Kristiansand med ny bil, den stod da på 33" BFG AT dekk, procomp 4" hevesett sammen med et bodylift på 1".
Bilen har vært i Tarje (360) sitt eie i flere år og har deltatt på flere treff.
Akslinger kom fra Steffen (Birkelandjeep) sin Sahara og utvekslingen på 3.07 passet ikke 2.5 literen veldig bra. Turboen hjalp endel på draget men 4. gir gikk trått og 5. gir var jeg aldri innom. I tillegg brukte den 1.7 liter på mila på denne turen!! Kort tid etter jeg kom hjem tok jeg en tlf til 4x4 supply og bestillte 4.88 dreving og 2x ARB. Jeg bestemte meg for å plukke av turboen mye pga fusking og ujevn gange, men også pga bensin forbruket.
Posering mitt i mellom Odda og Haukeli en plass.
(http://kjetilmik.com/Wrangler/fjellet.jpg)
Bilde av ny bilen og gamle bilen.
(http://nlck.no/forum/files/dsc00298.jpg)
Specs nå:
Hevet 4" med Procomp stage II
Bodylift 1" med Performance Accessories
33" 12.5" Interco TrXus MT på 15"x 10" MT classic II felger.
;D Alt godkjennt og skrevet i vognkortet ;D
4.88 utveksling i aksler med ARB sperrer.
Justerbare Teraflex trackbars fremme og bak
JKS quicker disconnects
ORO styre og paralellstag
2 Do liste:
Lakkere vinsjen
Montere SYE
Lage kanalbeskyttere
Lage tank beskytter i 3mm syrefast
2 strøk owatrol og to strøk arcanol på aksler
Bytte slavesylinder cluch
Bytte bremser og calipere fremme
Bytte vannpumpe
Sandblåse fangere og lakkere opp igjen
Godkjenne heving og dekk ENDELIG GODKJENNT ;D
Lage highlift feste på reservehjuls holderen
Demontere Turbo og bygge tilbake tenning til orginalt
Bytte tromler og bremsesko bakkosta nesten et øye men er gjort
Montere 4.88 dreving og ARB sperrer begge akslinger ;D
-
Ta turboen AV sa du? Det er en grunn til at noen tok bryet med montasjen og jobben med å få det til å fungere. Hvorfor vil du demontere?
-
Ta turboen AV sa du? Det er en grunn til at noen tok bryet med montasjen og jobben med å få det til å fungere. Hvorfor vil du demontere?
Fordi det ikke fungerer helt hundre ;) Den fusker når ladetrykket ligger og varierer mellom vakum og trykk, tidligere eier hadde blitt fortalt at det var bensin trykks regulatoren som gjorde dette. Men når turboen spinner opp og trykket ligger der det skal går det bra :)
Har prata med en tuning sjappe hjemme og de mener på at hvis jeg spanderer på bilen datasprut til 5000 vil det fungere veldig bra, noe jeg ikke tror jeg gidder nå.
-
Kuler til styrestag og stabstaget er utslitte og må byttes, det er nok dette sammen med en løs styredemper som er grunnen til vibrsjonene jeg har skrevet litt om i TJ tråden.
Jeg har også slitt litt med periodiske startproblemer og et turtall som jager.
Startproblemene kommer nok av ASD releet og dette er bestillt, men jeg har funnet trikset slik at releet slår inn ;)
Turtalls jagingen kommer mest sannsynlig av en nedsotet tomgangs regulator, denne ble renset i dag og det ser ut til og ha hjulpet.
-
Det blir tid til og kjøre litt også, fra kjøring på Evjemoen med Kristiansand offroadklubb.
Bilen kommer seg absolutt bra frem, men går altfor fort på 1 Lav, men oppskriften på dette er på vei. Det gøye med denne kontra Landcruiseren er at jeg kan klatre kneiker jeg bare kunne drømme om før, pga nesten dobblet klaring i fronten ;D
(http://kjetilmik.com/Wrangler/DSC_0128.jpg)
Veldig beskrivende bilde på hvordan turbo og klatring er, rykk og napp. Bensin turbo er nok best på veien og ikke i skogen.
(http://kjetilmik.com/Wrangler/DSC_0170.jpg)
(http://kjetilmik.com/Wrangler/DSC_0196.jpg) (http://kjetilmik.com/Wrangler/IMG_5688.jpg)
(http://kjetilmik.com/Wrangler/IMG_5694.jpg)
-
Har plukket av turboen idag, gikk faktisk veldig greit bortsett fra et rør på eksosen som måtte kappes.
Og dommen... bilen går dårligere, men med mye mindre fusk. Prøvde den litt i L4 i en løype jeg har kjørt et par ganger og den var lettere og kjøre nå ikke så mye rykk og napp. En annen ting er at eksosen ble noe høylytt så må kanskje inn med lyddemper til.
Men for nå er det ;D og det beste av alt turbokittet er allerede solgt ;D ;D
(http://kjetilmik.com/Wrangler/IMG_5831 (300 x 400).jpg)
-
Nå som turboen er av lurer jeg på hvordan luft og bensin styres orginalt, er det luftmassemåler på denne motoren? Bensintrykket mitt er justerbart, grunntrykket ligger på 1 bar noen som vet hva bensintrykket er orginalt?
-
Bensintrykk er i følge Haynes på 49psi
-
Ingen som kan hjelpe meg med boksene i motorrommet? har funnet ut av det, boksen på luft inntaket er en resonans boks og den andre er en vakum boks etter alt og regne.
-
Idag har jeg bygget eksos anlegg, eller bygget videre på det som var der fra før. Har flyttet katalisatoren frem og satt inn en simons demper under skliplata. Lyden ble mye mere behagelig nå, nok lyd samtidig som det ikke er for mye.
(http://kjetilmik.com/Wrangler/IMG_5834 (300 x 400).jpg-for-web-NORMAL.jpg)
-
Pokker røk en slange ut av radiatoren igår, resultat vaaarm motor og mulig blåst toppakning. Kan ikke se noe vann i olja eller olje i vannet, men har fått variasjoner på oljetrykk som ikke lover bra :( plutselig så dropper trykket fra litt over halvt til 1/4... mener på at trykket tidligere har vært stabilt på halvt, hva viser dere andres oljetrykks måler?
Skal få testet kompresjonen på alle sylindrene i morgen så vet jeg mere...
-
kompr: 10,2 10,5 9,5 og 10 jevnt og fint
Når jeg startet den idag var det 0 oljetrykk :o syns det virket noe mistenkelig og riglet litt på trykkføler og vips ok trykk ;D Det enkle er ofte det beste!
I helgen blir det litt arbeid før besøk hos BT på onsdag, lurer på åssen det går ???
-
Er det Bestop oversize tire carrier du har? Er du fornøyd med den? Jeg vurderer samme, men er litt skeptisk til om den virkelig tåler 35"ere...
-
Tror det er det ja, ikke noe slark i det heletatt med 33" så skulle tro den tåler 35" også.
-
Tror det er det ja, ikke noe slark i det heletatt med 33" så skulle tro den tåler 35" også.
Ok, godt å høre. Har prøvd å finne en løsning hvor holderen ikke hviler på bakfangeren, og Bestop og Or-Fab er de eneste jeg finner. Or-Fab sin virker ganske mye mer solid, og skal tåle 39" dekk, har plass til 2 jerry kanner og feste for hi-lift. Problemet med den er at den ser ut til å stikke veldig langt ut bak (pga plass til jerry kannene). Så, det ser ut til at det blir Bestop sin løsning. Tror du det er mulig å lage til feste for hi-lift på den?
-
Har kikket litt på det men ikke funnet noen hel god løsning enda, men det kommer må bare få i orden litt andre ting først ;)
-
Er det Bestop oversize tire carrier du har? Er du fornøyd med den? Jeg vurderer samme, men er litt skeptisk til om den virkelig tåler 35"ere...
Vet ikke hvilket merke denne tire carrier er, men den tåle hvertfal 35" dekk, det er det den har bært på helt til Tarje solgte bilen.. og hvis den fremdeles er tight så har den vel klart jobben ganske bra.. ;)
Men den var vist en del arbeid å montere, mye måling og noe borring i karoseriet etc
-
Skal se om jeg kan finne noe merking på den imorra.
-
Er det Bestop oversize tire carrier du har? Er du fornøyd med den? Jeg vurderer samme, men er litt skeptisk til om den virkelig tåler 35"ere...
Vet ikke hvilket merke denne tire carrier er, men den tåle hvertfal 35" dekk, det er det den har bært på helt til Tarje solgte bilen.. og hvis den fremdeles er tight så har den vel klart jobben ganske bra.. ;)
Men den var vist en del arbeid å montere, mye måling og noe borring i karoseriet etc
Ok, da ser det ut til at den bør klare jobben. Snakket med en fra Quadratec, og han mente den tåler 35", men ikke dersom man drev med "heavy offroading". Så det er vel et definisjonsspørmål hva det betyr.
Ja, har sett instruksjonen, og bilder av andre som har montert den. Det ser ikke ut til å være så veldig stor jobb da. Klart man bør måle 10 ganger før man begynner å borre, men det bør gå greit.
-
Finner ikke noe merking på den men den ligner fælt på Bestop sin, så er nok den.
-
Da var alle dempere og fjærer vasket rene for tectyl, fant nr på alle demperene men kun på høyre fram fjær håper det holder. Fant også merkingen på panhardstag adapteren bak.
Er det noen flere deler med merking som BT vil kikke etter? Hevesettet er et Procomp 4" sett.
-
Da var alle dempere og fjærer vasket rene for tectyl, fant nr på alle demperene men kun på høyre fram fjær håper det holder.
Hmmm, du kom til så du fikk sett på samme sted på alle fjærene, som på den ene fjæra du fant nummeret på ?
Husk at de kan være montert opp-ned...
-
Tror nok nr ligger bak på den ene fram fjæra, skal prøve og få snudd den. Fjærene bak har jeg hatt av og vasket reine men desverre er endel av lakken rustet bort...
-
Tror nok nr ligger bak på den ene fram fjæra, skal prøve og få snudd den. Fjærene bak har jeg hatt av og vasket reine men desverre er endel av lakken rustet bort...
Hmmmm igjen. På mine 2" fjærer, så er nummeret slått inn i stålet, så selv om lakken blir borte, så vil nummeret stå igjen.
Sier du at nummerene på dine fjærer er lakkert på, ikke slått inn med stanse ?
-
De er slått inn, men nr er ikke synlig der hvor lakken er borte, sikkert ikke slått særlig dypt inn i stålet :-\
-
I dag har jeg laget skjerm breddere og en litt mere spiselig front fanger, ble flott i lilla ;) bilder av det endelige resultatet kommer i morra.
-
Bilde av ferdig fanger men til ingen nytte BT mannen var ikke så veldig blid, bedre enn å kjøre med stålbjelke men ikke veldig mye bedre, mente han.
Skjerm bredderene ble ok og fullt akseptert.
-
Og dommen til BT "Oi kommer ikke til å godkjenne denne idag, send skriftlig søknad til Arendal og vedlegg all dokumentasjon og noen bilder. Ny frist 3 november"
Egentlig like greit, venter på justerbart panhardstag fremme, og så må jeg få justert speedometeret og få tatt en forstilingskontroll.
Noen som har orginale TJ fangere liggende, enten til salgs eller til låns?
-
Da var det endelig langfri, greit å jobbe skift ;) Målet for uken er å få Wrangleren til å gå som den skal, dvs av med elektronisk tenning som tydeligvis ikke vil samarbeide og av med den ekstra bensinpumpen og regulatoren.
Trenger derfor litt hjelp.
Dette er under bilen, boksen du ser sitter i gulvet litt mot fører siden og rett forran tanken, er dette noe som skal være her eller er det noe som er blitt innstallert ved turbo konverteringen?
-
Tenning.
Hvor skal andre enden av coil ledningen? post gjerne et bilde i tillegg til forklaring.
Hva er rekkefølgen fra fordelerlokk til plugger.
-
Tenningen er tilbake til originalt og fusking og jaging er helt borte ;D
Coilen var vekk og det samme var kotakten så ble kjøp av ny coil og noe jalla mek med lodding siden kontakt ikke gikk ann og få tak uten å kjøpe komplett ledningsnett ???
Flyttet coilen opp så høyt det gikk mens jeg var igang.
-
Fikk mannet meg opp til og bytte bremser bak idag, men det gikk heller dårlig! Den ene fjæra satt veldig fast, dro til med tanga og den glapp og traff øye :P Blei litt blått kan man si!
-
Har laget Highlift feste til Bestop carrieren idag. Brukte to rør klammere funka heilt topp. Litt maling og bolter i riktig lengde så er den ferdig.
-
Se der ja... Det ble jo bra. Jeg vurderer fremdeles hvordan tire carrier jeg skal gå for, og om jeg i det hele tatt skal gidde... Men synes bilen ser litt tøffere ut med reservehjul, pluss at det er kjekt å ha når man trenger det :P
-
Synes også bilen ser best ut med reserve hjul, og jeg kan skrive under på at det er kjekt å ha i tilfellet. Det funker å smelle på plass et avkjørt dekk men er igrunnen lettere og bare hive på reserve hjulet.
-
Noe mangler ;D
-
Fikk mannet meg opp til og bytte bremser bak idag, men det gikk heller dårlig! Den ene fjæra satt veldig fast, dro til med tanga og den glapp og traff øye :P Blei litt blått kan man si!
Fy F å heldig du var at du ikke skadet øye ditt...
Det er derfor jeg alltid bruker beskyttelsebriller når jeg skrur..
-
Briller er påbudt når jeg skrur fra nå av ja, learning by doing er ikke alltid veien å gå...
Fikk resultater fra CT og der ble det påvist brudd i øyehulen, så ingen tvil om at øyet hadde røket eller værre hadde jeg truffet lengre mot venstre...
-
Fikk tilbake akslingene idag, 4.88 og ARB i begge ender, gleder meg som en unge til og få testet!
Skal forresten være glad ikke bakakslingen havarerte for meg, se bilde fra bakdiffen, er vel soldrevene eller hva de nå kalles. Noen har nok slurvet litt med olje skift etter vading ;)
-
Begynner og montere igjen imorra, hååper på å bli ferdig til fredag og kanskje klar for kjøring på Evje til lørdag, men det kommer ann på hvor mange km jeg rekker med innkjøring iløpet av fredagen.
-
Bakakslingen er nesten på mangler nedre bærearmer og mellom aksling.
Men har et lite problem ang frem akslingen, hvilken vei skal bærearmen ???Har merket allt men glemte disse...
-
Takket være Jan Erik er "problemet" løst, den korte enden skal mot ramma. Takk skal du ha :)
-
Ikke noe problem. Bare hyggelig å hjelpe når jeg kan.... :)
-
Da var akslingene tilbake på bilen, var ferdig kl 17 idag, lange økter men. Utrolig digg med 4.88 dreving ;D bilen kjennes et halvt tonn lettere ut.
Må bare bli ferdig med å kople opp kompressoren og strekke luft ledninger så er sperrene også klare.
-
Litt kjøre bilder fra lørdagen på Evje, jeg tok det litt piano siden diffene nettopp er innkjørte. Fantastisk med endret dreving, utrolig mye mere kontroll. Gleder meg til neste gang da blir det mere innsats og test av sperrer ;D
(http://kjetilmik.com/4x4/_Y5F2752.jpg)
(http://kjetilmik.com/4x4/_Y5F2587.jpg-for-web-LARGE.jpg)
-
Måtte redde en Hilux som ikke kom igjennom vannet (ikke så rart med 2- 3 cm is)
(http://kjetilmik.com/4x4/_Y5F2714.jpg-for-web-LARGE.jpg)
Litt vann på gulvet
(http://kjetilmik.com/4x4/_K3X0019.jpg)
Han slurpa inn endel vann og motoren tok kvelden på slutten av dagen
(http://kjetilmik.com/4x4/_Y5F2727.jpg-for-web-LARGE.jpg)
Gutten i røyken
(http://kjetilmik.com/4x4/_Y5F2728.jpg)
-
Vinsjehora mi denne gangen er fotograf i fedrelandsvennen så det kommer en to siders bilde reportasje i "god helg" bilaget til fedrelandsvennen nå til lørdag. Er blitt lovet stort bilde av min bil, skal bli artig å se.
-
Kompressoren er plassert og luft til akslinger er lagt opp. Venter bare på bryter panelet nå.
-
Vinsjehora mi denne gangen er fotograf i fedrelandsvennen så det kommer en to siders bilde reportasje i "god helg" bilaget til fedrelandsvennen nå til lørdag. Er blitt lovet stort bilde av min bil, skal bli artig å se.
Dere kjørte på et godkjent kjørefelt ?
Hvis dere ikke er 100% sikre på det, så vil jeg sterkt råde dere til å avlyse den reportasjen...
-
Kompressoren er plassert og luft til akslinger er lagt opp. Venter bare på bryter panelet nå.
Ser du plasserte din på skjermen, jeg valgte den andre skjermen ;D
-
Vinsjehora mi denne gangen er fotograf i fedrelandsvennen så det kommer en to siders bilde reportasje i "god helg" bilaget til fedrelandsvennen nå til lørdag. Er blitt lovet stort bilde av min bil, skal bli artig å se.
Dere kjørte på et godkjent kjørefelt ?
Hvis dere ikke er 100% sikre på det, så vil jeg sterkt råde dere til å avlyse den reportasjen...
Må faktisk henge meg på denne jeg også. Vi jobber veldig hardt for å bli akseptert som en klubb som driver en seriøs form for hobby. Og omtale i media fra kjøring på ikke godkjente områder skader bare vårt omdømme og gjør jobben vår veldig mye vanskeligere. flere kjøreområder blir stengt om dagen, og det er viktig at vi som en seriøs klubb følger de lover og forskrifter som gjelder slik at vi også kan bli tatt seriøst i de sammenhengene hvor klubben yttrer sine meninger ovenfor det offentlige og statlige.
Vennligst vurdere dette sterkt før dere trykker denne reportasjen.
Finner kjøringen sted på ett lovlig område (les: grunneiers tillatelse holder ikke!!) så er det for min del helt i orden.
Jeg antar at både forman i klubben og styret deler denne meningen.
-
For de som husker litt tilbake i tid.... Sånn cirka sommer treffet til klubben..... Så vil de fleste kjenne igjen bildene fra Evjemoen. Mulig det bare er jeg som husker godt eller kanskje det bare var fordi jeg kjørte der en hel uke under forberedelser og opprydding ;D
-
For de som husker litt tilbake i tid.... Sånn cirka sommer treffet til klubben..... Så vil de fleste kjenne igjen bildene fra Evjemoen. Mulig det bare er jeg som husker godt eller kanskje det bare var fordi jeg kjørte der en hel uke under forberedelser og opprydding ;D
Eller fordi undertegnede ikke var tilstede på "Knott-07"...
Bortsett fra det, så er det alltids greit å nevne slike ting hvis ting skal ut i pressen.
-
Selfølgelig er kjøringen lovlig, med tillatelse fra grunneier, forsvaret, politi og kommune. Kjøringen på Evje er i regi av Kristiansand offroad klubb mere info her: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8360.
Jeg valgte høyre skjermen fordi luftfilteret mitt ligger på venstre side, røret er borte etter att turboen ble fjernet
-
Fikk svar fra BT i dag ang søknaden min, heving kan godkjennes, men felger kan ikke godkjennes så sant det ikke finnes dokumentasjon fra felg/ bil produsent på att aktuell ET kan brukes.
Så hva gjør jeg da? Dokumentasjon på felgene finnes ikke, hevesettet kan ikke godkjennes på orginale felger fordi ET må minimum være -20 ifølge TuV dokument til hevesettet... Hva er innpress på en original Jeep felg?
-
Org innpress fra vognkortet er et32 på en Wrangler, dette kan du variere 7,5 mm før det er ulovlig...
-
Da gir det en differanse på 45 innpress, finnes det spacere med TuV som spacer ut så mye? Evt hvor?
-
Om hevesettet har TUV godkjenning med felger på minimum -20.
Da må det vell være bra om du dokumenterer vilket innpress dine felger har og dokumentere at de ligger innenfor kravet til det godkjente hevesettet.
Alle felger er godkjent for en vekt, send en mail til produsenten å få en kopi av dette. Ta kontakt med importøren/selger av felgen å spør om de kan måle innpresset på din felg. Tilby han noen penger for å måle og sette det opp på et ark med logo og stempel for deg. Forklar at du trenger dokumentasjon på at din felg ligger innenfor kravet til et hevesett du ønsker å montere på din bil.
Det trenger ikke være mere som skal til.
Lykke til.
-
Både innpress og load skal være innstemplet på felgen din. Kan også stå på en klisterlapp, men de har en tendens til å fosvinne... Innpress kan du måle selv og vise til mens biltilsynet ser på, men load er litt verre.
-
Må bare tenke litt høyt...
TuV dokumentet til hevesettet har egentlig godkjennt felgen jeg har (Mickey Thompson Classic II 15x 10 ET -46) Jeg trenger da en bekreftelse fra produsent og eller importør av felgen som bekrefter at den aktuelle felgen påmontert bilen tåler vekten og belastningen.
-
Uansett hvilket innpress felgen er laget med, så ligger det vel i sakens natur at den tåler "seg selv". Så din, og alle andres, frustrasjon rundt dette blir jo egentlig litt tullete.
Det BT ønsker å vite er vel hva økt sporvidde gjør med hjul-lager osv. Så når din TUV-godkjenning for hevesettet sier at ett gitt innpress er lagt til grunn for dokumentet, så vil jeg vel anta at dette da sikrer god nok dokumentasjon på "hjul-lager-stress"
Er jeg helt på feil jorde nå bak feil mål, eller er det noen som skjønner mitt høyttenkende resonement?
-
Jeg er helt enig med resonnementet til Ronny.
Og inni felgen skal det stå hvilken load den aktuelle felgen er testet for, og dette vet biltilsynet.
-
Var vel noe i Ronnys baner jeg også mente, TuV til hevesettet godkjenner inpresset på felgen
Skal kikke på felgene og finne ut av load index på felg (som selfølgelig er godt innenfor aksellasten til bilen), og ta en telefon til BT mannen som står som saks behandler. Må finne ut hva av ekstra dokumentasjon jeg evt må skaffe til veie.
Jeg har treto muligheter slik jeg ser det.
1: Att BT sier felgene jeg har er ok
2: TuV godkjennte felger
3: Spacer TuV godkjennt spacer bygger max 30mm og det gir en ET på -5.5, altså ikke nok.
-
Jeg prøver en gang til...
Du må få deg et skriv som dokumenterer innpresset og lastekapasitet på felgene dine. Ligger felgene dine innenfor kravet til hevesettet er du i mål når det gjelder felgene dine.
-
Så det man altså må ha er ett papir, som forteller at det som kan leses av med det blotte øyet, faktisk er det som står på felgen? hmmmmmmmmmmmmmmmmm
Jeg vil gjerne ha dette inn med teskje :-)))
-
HeHe, skulle nesten tro du jobbet hos BT Ronny, jeg mistenker at BT mannen blir mye mere blid hvis jeg har et skriv han kan lese som bekrefter det som står preget på felgen ;)
Artig med litt aktivitet i garasje tråden forresten.
-
Enig med Ronny igjen ;D Ingen vits i et papir som sier akkurat det samme som står på felgen, Load og ET skal stå på felgen, men som sagt, enkelte produsenter slurver. Grunnen til at det skal stå på felgen er nettopp at en ikke skal trenge papir. Dette blir lest av på samtlige EU-kontroller.
I forhold til MT's hjemmeside finnes det kun en type felg til denne bilen:
Art.nr350421 Størrelse15X10 Vekt23 PCD5-4 1/2 BS3 5/8 ET-58 Load2,500 Cap401216
Sjekk http://www.mickeythompsontires.com/wheels.php?item=ClassicII
Spacer er ifølge kjøretøyforskriften ikke lov uten TÜV...
-
...og som jeg har sagt så mange ganger før......har hjullageret det bedre om det ligger ett papir i hanskerommet? ???
Case nr. 1: -1" Spacer med "papir" ok. (Veldig bra for hjullageret å ha det papiret :P)
Case nr. 2: -2mm spacer uten papir.....OJOJOJOJOJOJ. LIVSFARLIG...uhuhhh
Gudene må være gale. ;D
-
...
Gudene må være gale. ;D
He he jeg er helt enig med deg, men de som er gale må jo være Biltilsynet!!!
-
Etter lange tider med fusk, turtalls jaging og feiltenning virker det som om jeg har funnet feilen.
Jeg hentet frem feilkodene ved å vri tenningen på, av, på, av, på fikk frem kode 12 og 24. 12 er at strøm har vært koplet ifra de siste 50 start forsøk og 24 indikerer feil på TPS`en. Bestillte ny TPS og monterte den idag, ingen jaging ingen fusk ;D
Den gamle senoren manglet pakning så det har etter alt og regne blitt dradd inn falskluft den veien derfor fusk og ujevn gange.
-
Nå har ikke jeg finlest denne tråden, men inne i felgen står det hvertfall max load 2500lbs, så ganges dette med 0,4536, da får du ut vekt i kg som blir 1134kg...
-
Jeep har også funnet stempelet med 2500lbs, så felg burde ikke være noe problem, venter på skriv fra Amund på Bg nor at det finnes TuV godkjennte felger med tilsvarende inpress som de som står på bilen og det burde dokumentere at hjullager tåler inpresset.
-
Fikk montert fremre mellom aksling i natt (greit med litt privat arb på natta) jeg bytta kryss og cv leddet desverre ingen bilder.
Med snø mengdene som har lavet ned i natt og idag var det ikke noe for tidlig og ha fungerende 4x4.
Forresten fryktelig pinlig og måtte parkere ved postkassene med kun 10 cm snø, Land Cruiseren stod ikke parkert i bunnen en eneste gang i hele fjor vinter. Men nå står Jeep`en parkert i gården med snø til støtfangerene ;D
-
Om papiret til Amund holder, så er det veldig fint.
Men hvor vanskelig for uniformene er det å se en utskrift fra en leverandør av slikt (f.eks. www.orc.de), hvor de selger felger med identiske mål - med papirer. Da må vel også dette holde som "bevis" på at dette er "greit"
Eller vil jeg da bli uglesett av uniformen? "Du gutten min, du har laget denne hjemmesiden du, for å lure meg med forfalskede dokumenter". Synes jeg hører det allerede........
-
Jeep har også funnet stempelet med 2500lbs, så felg burde ikke være noe problem, venter på skriv fra Amund på Bg nor at det finnes TuV godkjennte felger med tilsvarende inpress som de som står på bilen og det burde dokumentere at hjullager tåler inpresset.
Er enig med Ronny ang papir eller ikke papir. Men jeg syns det er veldig rart hvis BT godkjenner TUV papirer fra en annen felgprodusent. Felger kan jo være forskjellig, det kan være forskjellig legering i aluminiumen, dessten så er det forskjell i forhold til styrke. noen har tykke eiker, mens andre felger har nesten ikke hull engang. TUV godkjenninger er dyre, og de færreste tar seg ikke råd til det. Tror neppe BT godkjenner en ikke-TUV godkjent felg, bare fordi en annen felg med samme mål HAR TUV. Is åfall så vil de være med på å ødelegge hele vitsen med TUV godkjenninger.
Er jo akkurat dette vi har kranglet så busta har fyki om her tidligere. Noen som ønsker å kopiere TUV papirar på Procomp hevesett kjøpt hos BGnor, også kjøper de selv hsamme hevesettet fra statene til 2/3 deler av prisen, men der får de ikk eTUV. Da er BGnor ganske strenge ang. det å ikke lever ut papirer. Men de hjelper deg gjerne med anbefalinger og kopierer andre felgers TUV papirer for at du skal få godkjent dine ikke-TUV-godkjente felger.
Nei nå går det snart rundt for meg her. . . . .
-
Som det ble nevnt tidligere (kanskje i en annen tråd). Det står jo "max load" stemplet inn i godset bak hver felg. Hvorfor skal man da trenge ett papir som sier akkurat det samme?
Det er kanskje her papiret til Amund kommer inn i bildet. Annen felg, men for lik bil, og med like tekniske mål kan leveres fra de, med TUV. Dette papiret legges ved som ett vedlegg til selve felgen som ikke har TUV. Er det sånn det funker?
Og konklusjonen er????? Enig med deg Tomas....dette blir ikke jeg heller klok på. ::)
Det er nesten så jeg anbefaler alle å sette på det de vil, og drite i godkjenning. (Bare nesten ;))
Ihvertfall inntil ett helhetlig, fornuftig og akseptabelt opplegg leveres fra VD og tolkes og praktiseres deretter likt av de ulike Trafikkstajsonene.
-
Jeg mener at en felg er en felg og att Tuv dokumentet på hevesett(som sier minimum ET-20) og et tilbud fra BG nor på att det finnes Tuv felger med tilsvarende inpress som mine, sammen med load indeksen stemplet i felgen min oppfyller det BT mannen etterlyser (Dokumentasjon på att bil og felg tåler belastningen).
Tomas skrivet fra Amund er ikke en godkjenning av mine felger uten TuV, men et tilbud på TuV godkjennt felg fra BG nor med det aktuelle inpresset. Et bevis på at bilen tåler aktuell inpress.
Konklusjonen??? tja BT har enda ikke sagt at felgene mine ikke kan godkjennes sammen med dekkene, derfor kommer jeg ikke til å kjøpe TuV godkjennte felger enda. Selfølgelig er dette ikke riktig praksis att et TuV dokument fra en annen felg leverandør evt godkjenner en annen felg, og kan hende det ødelegger hele vitsen med TuV, men jeg mener at hevesettet kan godkjennes fordi felgene som står på bilen tilfredstiller kravet om minimum ET-20. uavhengig om det er TuV felger eller ikke.
Og bare gi f... i godkjenning er ikke noe alternativ for meg i og med at bilen ble stoppet med dekk og heving i mars i fjor og egentlig er begjært avskiltet, men jeg har fått utsatt det fordi bilen har byttet eier og att jeg ønsker tingen godkjennt. Men går det ikke i denne omgangen blir det orginale fjærer og hjul en stund.
-
Parkering hjemme i gården.
(http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=13882&stc=1&d=1199633944)
-
TÜV papir på felger har vel to formål:
1. Vise at felgene styrkemessig er sterke nok (Dette er det krav om å bevise i Norge for alufelger men ikke for stålfelger)
2. Vise at påskrevet kjøretøy kan tåle felgene ved at ikke endret offset går ut over bilens hjuloppheng og at kjøre og bremse egenskapene forblir gode nok.
For å bevise ovenfor BT at bil og hjuloppheng tåler påmontert felg/dekk (punkt 2) så burde et TÜV papir fra en hvilket som helst felg med identiske mål være godt nok.
For å bevise en annen type felg's styrke (punkt 1) så mener jeg at det ikke går å bruke papier er fra en annen felg, de kan jo som det skrives over være veldig ulike i styrke.
-
Som nevnt tidligere skal alle alufelger være påtrykt maks load! Dette er loaden som felgene er testet til å tåle. Skal være minimum loaden som bilen krever, dette står i vognkort. Det finnes TÜV sertifikat på en felg til en aktuell bil, det finnes ABE Styrke sertifikat, og det finnes ABE sertifikat på en felg til en aktuell bil. ABE Styrke sertifikat sier kun hvor mye load en felgen tåler, akkurat de samme tallene som står skrevet på felgen!
På punkt 2 er jeg helt enig med Overland.
-
Skal bli spennende og se, har ventet med å kontaktet BT siden jeg må montere justerbare panard stag fremme og bak først, lang bestillings tid fra Bg nor, men nå er de visst på vei i posten.
-
Begynte å skru med store ambisjoner om å få på plass, justerbare panard stag fra Teraflex fremme og bak, bytte endeledd på paralell stag og bytte til nytt Gen2 ORO styrestag. Men torx`en knakk så fikk ikke av panard staget og endeleddene satt fast så brukte bare mye tid på ingenting egentlig. Må prøve igjen til søndag for imorra er det kjøring på Evje igjen :)
-
Da var Teraflex panhard staget fremme på plass, måtte modifisere en 17mm nøkkel litt for å komme til på mutteren på akslingfeste ;)
Sliter med å få av endeledd på styrestag og paralell stag, men vi har store rørtenger på jobb :)
-
Da var midtkonsollen med ARB brytere endelig på plass, TTT ;) må få byttet brytere for ekstralys og arbeidslys så de matcher så blir det bra.
(http://kjetilmik.com/Wrangler/dash (450 x 600).jpg)
-
Har polert vinduene idag, blei faktisk merkbart bedre. vinduet fremme er tatt mens det bak ikke er tatt. Før jeg begynnte var begge like oksiderte.
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i156_DSC00162600x450.jpg)
-
Hvordan polerte du vinduene og hvilket stoff brukte du?
-
Ble veldig bra, ser ut gjennom vinduene også..
Ser du bruker offroadbilder.no :)
Ved den billedstørrelsen som du har brukt nå ble logoen litt for fremtredende. Skal høre litt med Anders om det er mulig å justere ned farge eller størrelse på logoen..
-
Brukte Meguiars PlastX, polerte innvendig og utvendig, brukte ikke mer en noen minutter pr vindu. så skal nok gå å få det enda bedre ved å bruke litt lengre tid :)
Jeg har lastet opp bilder fra hjemmesiden min og fra dette forumet før, men offroadbilder.no var igrunnen veldig greit.
-
Da var midtkonsollen med ARB brytere endelig på plass, TTT ;) må få byttet brytere for ekstralys og arbeidslys så de matcher så blir det bra.
(http://kjetilmik.com/Wrangler/dash (450 x 600).jpg)
Hmm synes jeg kjenner igjen plasseringen av de bryterene ;)
Men de passer så fint der at man skulle tro at det var meningen at de skulle stå der..
PS. vanlig carling får man kjøpt på maritim butikker. De passer fint i de andre orginal hullene der hvor du har noen "rare" (orginale) brytere.
(http://jeep.arendal.nu/albums/album24/PC130010.sized.jpg)
-
Ikke helt ulikt din plassering nei, men jeg har to (ubrukelige) sigarett tennere :) Må få tatt meg en tur til Maritim og handle brytere, litt dårlig utvalg på Navigare.
Det viser seg forresten att sperra fremme lekker :(, prata med han som monterte den idag og han mente på det var en defekt o- ring. Har bestillt to nye ringer fra 4x4 supply og kommer nok til å prøve meg på å demontere diffen og bytte ringene selv. Noen som har noen tips før jeg begynner.
-
Nye tøfler på bilen, ble TrXus MT kom over noen pent brukte.
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i277_nyedekk.jpg)
-
Fornøyd med de? Runde og fine? Venter spent på at mine skal komme over dammen...
-
De brukte endel lodd på to av dekkene, men det var mye lodd fra før av også så det er nok felgen. Ingen vibrasjoner så de klarte å balansere de. Merker ikke noe til mere støy heller. Ikke prøvd i skogen enda men det kan nok Jan Erik fortelle om?
-
Begynte å skru med store ambisjoner om å få på plass, justerbare panard stag fra Teraflex fremme og bak, bytte endeledd på paralell stag og bytte til nytt Gen2 ORO styrestag. Men torx`en knakk så fikk ikke av panard staget og endeleddene satt fast så brukte bare mye tid på ingenting egentlig.
Da var endeledd til paralell staget bytta, begge trackbarene er bytta til justerbar Teraflex og OffroadOnly generation II styrestag er på plass.
-
PKK i dag, ingen feil bortsett fra heving og dekk :) bare å vente på att BT er ferdige med å behandle søknaden nå så er alt i boks.
-
To kjøre bilder fra prøve challenge i Arendal
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i787_DSC0284.JPG)
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i788_DSC0204.JPG)
-
De brukte endel lodd på to av dekkene, men det var mye lodd fra før av også så det er nok felgen. Ingen vibrasjoner så de klarte å balansere de. Merker ikke noe til mere støy heller. Ikke prøvd i skogen enda men det kan nok Jan Erik fortelle om?
Yes, det kan jeg. Nå har vel du fått prøvd dem selv også, men jeg synes ihvertfall at de funker utrolig bra. Nå har ikke jeg noe å sammenligne med, men jeg har ihvertfall ikke hatt noen problemer pga dekk, heller motsatt hvor jeg har kommet frem pga gode dekk.
Når det gjelder ujevnheter etc, så har ikke jeg gjort annet enn å sette dekk på felger. De er ikke ballansert, og de er nok heller ikke helt runde. Men det funker greit, og det er minimalt med risting, så tror nok jeg har vært litt heldig med mine dekk.
-
Jeg har bare god ord om Truxus dekkene. Knall på veien og knall i skauen :)
-
Jeg har bare god ord om Truxus dekkene. Knall på veien og knall i skauen :)
Spørs om jeg kan si det samme når jeg får 39.5 X 18 X 16.5 Bloggers dekkene min ;D Forhåpentligvis konge i skauen, men er ikke så sikker på veien :P
-
På Scrambleren og ikke TJ`en regner jeg med
-
På Scrambleren og ikke TJ`en regner jeg med
Hehe, vel TJ´en skulle sett fet ut med Boggers, men nei, de er nok til Scrambleren gitt ;) Blir spennende å finne ut hvordan den kommer til å bremse med de dekka...
-
Våren er definitivt på plass og lysten på å fikse små plukk er her.
Lakkerte krom ringene rundt lyktene blå.
Og sandblåste og lakkerte speilfestene
-
Det er litt div farge valg i fronten på Jp`en så dette blir tatt etterhvert.
Bør jeg lakkere vinsjen i samme farge som bilen eller koksgrå evt en annen farge? Hva syns folket?
-
Personlig synes jeg at det er nok med to farger. Det enkleste er oftest det beste. Men vinsj kommer litt utenom da. Grå er vel ganske standard farge på vinsj, eller så ville jeg ha valgt svart.
-
Har ikke planer om flere farger i fronten nei, sort fanger og bøyle, som må sandblåses og lakkes matt sort. Skjermene ved blinklysene er malt svarte av en eller annen grunn så disse skal bli blå igjen.
Tror også jeg kommer til å bytte blinklysglassene til sota fremfor hvite. Har aldri likt kontrasten mørk bil og hvite blinklys, det er nesten så det er bedre med gule da...
Er det noen som er dyktige i photoshop som kunne ha prøvd med sort, blå og mørk grå på vinsjen?
Vinsjen har vært noe mørkere før så er ganske falmet.
-
Angående dette med felger og innpress. Det hadde jo ikke vært værre enn at Jeepclubben kjøpte inn 4 stk felger med dekk, som vi kunne la gå på rundgang medfølgende TUV papirer slik at vi fikk godkjent 10x15 med -46 i innpress ;D
Eller er noen interessert i å spleise?? ;D ;D
-
Jeg er med på et spleiselag om ikke bilen går igjennom med MT felgene.
-
BT beholder tüv-papirer og annen dokumentasjon så det funker dårlig. :)
-
De har tatt kopi av det jeg har levert foreløpig, jeg har orginalene.
Hva hvis jeg kjøper et hevesett godkjenner det og så selger det igjen etter et år skal ikke kjøper da ha mulighet til å godkjenne hevingen på sin bil. Jeg er ikke sikker på hvordan disse felgene er merket men tviler på det vil bli konflikt ved att flere bruker samme felgene.
-
Jeg har jobbet mye med godkjenning av felger, og det er absolutt ikke noe problem å gjøre det på denne måten!
-
De tok bare kopi av mine papirer også...
Har du gitt fra deg orginalene Wrangster, så kan du sikkert få en kopi av de om du henvender deg.
Kath
-
Det har jeg bedt om flere ganger og svaret har alltid vært nei, det er vel også derfor tüvpapirer kommer på rødt papir så man ikke skal kunne kopiere de. Jeg fikk også lov å sende kopier av ting for forhåndsgodkjenning, men da presiserte han også at han måtte ha originalene for endelig godkjenning, og at han måtte beholde disse. BT er jo norgesmestere i å behandle folk forskjellig så det er ikke så lett å sette standarder etter hva forskjellige folk får til, men så vidt jeg har forstått er den faste prosedyren egentlig at de originale papirere skal lagres sammen med bilens "mappe" hos BT.
Alternativet er vel å gjøre som BG nor har gjort, at jeepclubnorway skaffer egne godkjenninger ved å sende en bil med de aktuelle ombygninger på en test hos Tüv.
-
Jeg var dum nok til å ikke tenke på å spørre etter TUV-papirene da jeg hentet mine felger hos InterContact!! :-[
10x15" mickey thompson classic11.
Noen som har dette liggende å kunne tenke seg å sende meg en kopi??
Ville vært evig takknemlig ::)
-
Det er ikke TuV på disse felgene.
Det er gøy med litt aktivitet i garasje tråden men lar det ligge med TuV og godkjenninger nå, hvis ikke det er konkrete svar/ tips på mine tidligere eller fremtidige innlegg. ;)
-
Hadde bilen i 17 mai toget under fanen til Kristiansand offroad klubb, tok seg bra ut må jeg si ;D
(http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=21384&stc=1&d=1211069115)
(http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=21336&stc=1&d=1211054544)
-
Se der ja... med go-dekka også:)
-
Jeep, go dekka og legg merke til hvor fine og reine de er til og med dekk fornyer på :)
-
Har du tatt av stabstaget bak?
-
Kjører uten stabstag bak ja. Bak er det maks innflex, fjæra er helt sammen og har kanskje en halv cm klaring i hjulbuen. Fremme er det litt til å gå på kanskje 2 cm på fjæra og på klaring i hjulbuen.
-
Ok.. ja, må se å få av stabstaget bak jeg og...
-
Må bare juble litt for den fantastiske etaten (BT) ringte satans veivesen igår å lurte på om jeg kunne vente meg oblater i posten, svaret var att det gikk ikke siden bilen manglet PKK (feil pga heving og dekk) Regnet nesten med det.
Ringte så trafikk stasjonen i Arendal og spurte etter min saksbehandler, med svar att han var langtid sykemeldt og hadde i grunnen vært det en stund. Jeg fikk så beskjed om at det ikke kom til å bli gjort noe med min sak før han var tilbake. Det gikk heller ikke ann å overføre saken til en ny saksbehandler uten å begynne på null igjen, altså bakerst i køen. arrrgh.
Skal bestille time idag og kommer til å skru bilen tilbake til orginal før visning, så beholder jeg ihvertfall skiltene.
-
Da ville jeg satt på original hjul, bedt om persom som kan overta og kun levert TUV papirene på hevesettet og godkjent det i første omgang. Så ville jeg heller tatt dekk og felg på en ny time.
-
De ville ikke godkjenne hevingen når jeg hadde time sist alt måtte søkes om...
som nevnt tidligere dikterer TuV dokumentet at skal hevingen godkjennes må felgene ha et inpress på minimum -20, så med andre ord et procomp 4" sett kan ikke godkjennes på orginale felger. Og BT vil ikke (i mitt tillfelle, enda) godkjenne felger utover +-7mm innpress. :P
Har forresten bestilt varer fra quadratec, men fikk mail idag der de sa det ble problemer med bestillingen, kreditt kort selskapet ville ikke overføre penger, sikkert pga mailboxen hos jetcarrier. Hvordan har dere andre gjort det ved bestilling hos Q og frakt med Jetcarrier?
-
Hvordan har dere andre gjort det ved bestilling hos Q og frakt med Jetcarrier?
Quadratec sender direkte til Norge med UPS, så du trenger ikke bruke noen freight forwarder når du handler fra dem.
-
ok takk Sverre
-
Ikke det helt store som skjer, men har byttet høytalerene dashbordet.
Det var lang vente tid på å få bestillt høytalere i org dimmen 4x6" og fant derfor på noe annet. Lagde ei adapter plate slik at det ble plass til et 5.25 cm element. Spiller mye bedre og er billigere enn oppgraderings elementer i 4x6"
Måtte klippe vekk litt stål for å få plass
-
Her er elementet på plass.
-
I dag var jeg på BT igjen, bestemte meg for å vise bilene med heving, felger og dekk siden jeg fikk tak i BT mannen min på mandag.
Kjørte til Evje og var der opp litt før timen kl 0930. Hilser på kontrolløren og det viser seg å være samme man som har behandlet saken min. Vi gikk ut i hallen og han tittet over ting, spurte litt ang ORO styre og paralell stag. Som jeg har skrevet tidligere er nesten all merking borte på hevesettet så det er vanskelig å sjekke opp mot TuV papirene, men.................
GODKJENNT ;D ;D
Så nå er Heving, BL, 33" dekk og 10" x 15" felger med inpres-46 skrevet i vognkortet.
-
Grattis :D :D :D !!
Med tålmodighet ordner det meste seg.
Kathrine
-
Gratulerer!!!!!!!! :D
Snart min tur til å prøve seg nå ::) Noen tips??? :)
-
Grattulerer!!! Det er jo supert! Fikk litt mer motivasjon selv nå ;D
Kan jeg bruke din bil som referanse når jeg skal vise min?
-
Selfølgelig kan du det
-
Godt jobba Kjetil... Er deilig med alt i vognkortet vil e tro..
-
Kjempe digg ja, men det tok jo en stund da med mye irritasjon og frustasjon, men absolutt verd det.
Kristin var raskt ute med å døpe bilen "Katta i sekken" aka "Katta" når jeg hentet den for et år siden mye pga begjæring om avskilting men også vibrasjoner og fusking :P Når jeg kom hjem og kunne fortelle at bilen var godkjent var det umidelbare svaret at nå kan vi jo ikke kalle bilen for "Katta i sekken" lengre ;D Men navnet blir nok værende blitt vant til det.
-
I dag var jeg på BT igjen, bestemte meg for å vise bilene med heving, felger og dekk siden jeg fikk tak i BT mannen min på mandag.
Kjørte til Evje og var der opp litt før timen kl 0930. Hilser på kontrolløren og det viser seg å være samme man som har behandlet saken min. Vi gikk ut i hallen og han tittet over ting, spurte litt ang ORO styre og paralell stag. Som jeg har skrevet tidligere er nesten all merking borte på hevesettet så det er vanskelig å sjekke opp mot TuV papirene, men.................
GODKJENNT ;D ;D
Så nå er Heving, BL, 33" dekk og 10" x 15" felger med inpres-46 skrevet i vognkortet.
Nå virket det jo nesten lett, i forhold til hva du tidligere har beskrevet. Synes det er en liten motivasjonsfaktor for selv å gå gjennom ildtønna! Så da er det kun å si gratulerer så mye!
Grattulerer!!! Det er jo supert! Fikk litt mer motivasjon selv nå ;D
Kan jeg bruke din bil som referanse når jeg skal vise min?
Selfølgelig kan du det
Dette har jeg også lurt på, det å bruke referanse-prosjekt. Jeg tenker nemlig slik, at det må jo kun telle positivt, dersom man har med seg en liten bunke referanser av Jeeps som allerede har blitt godkjent med det ene og det andre? Håper det derfor går greit å nevne deg, når jeg skal prøve godkjenning med min. (blir ikke før om et halvt års tid..).
Igjen, gratulerer!
-
Det går greit det ja, hvis det er flere som vil bruke min som referanse er det bare å spørre på PM.
Jeg brukte Stein og Simon sin (solgt nå vel?) som referanse, om det var nødvendig vet jeg ikke men han var inne å tittet to ganger mens jeg var der.
-
Fikk Even (evenkri på forumet) til å lage en plate mellom fanger og ramme greit så ikke hunden får labbene imellom når han hopper ut og inn.
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i1231_DSC00265.JPG)
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i1232_DSC00266.JPG)
-
Fikk sandblåst og lakkert framfangeren og bøylen. Sprayet med to strøk matt benga.
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i1238_DSC00272.JPG)
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i1239_DSC00271.JPG)
-
Hvilke fangere er det du har? Er det samme fanger foran og bak?
-
Fangerene er fra Gavin Wildeness (http://www.quadratec.com/products/12042_401_07.htm)
Jeg har en frem fanger fremme og en bak fanger bak ;)
-
Fikk laget avtakbart sjakkelfeste til 2" hullet i fangeren igår, ble laget av et firkantrør, to 24mm muttere masse sveising og masse sliping. Bedre bilder og det ferdige resultatet kommer imorgen, når jeg har fått sandblåst og lakket.
-
Jeep da var sjakkelfeste ferdig. veldig fornøyd, gøy med hjemmelaget.
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i1354_IMG6964600x450.jpg)
jaja vet bakfangeren trenger lakk :-\
-
Syns Jeepen har sett litt baktung ut i det siste. Noe som sikkert også stemmer siden det såvidt har begynnt å subbe ved full fleks bak. Lurte på å kjøpe Terra budget boost å sette på bak. Fremme står det allerede 1" spacer så tok heller vekk den. Syns det ble bedre nå, helt i vater. Og en mm klaring å gå på fremme ved full flex før knastene tar i bredderen, perfekt!
-
Hallois,
Akkurat det samme har jeg tenkt på i det siste. Synes liksom at hele bilen har sunket sammen, og at den "steiler" litt. Tidligere var det omvendt pga vinsjen. Men jeg har egentlig trodd at jeg har sett meg blind på deg pga Scrambleren. TJ'en ser jo knøttliten ut i forhold.
Er dette en svakhet i ProComp settet montro? Jeg vil jo mene at dette ikke skal / bør skje.
Hva med dere andre som har ProComp 4" settet? Har dere noe kjennskap til dette?
-
Tror nok fjærene går seg til etterhvert, blir mykere samt att de synker litt sammen.
-
Nye bremser fremme.
Nye calipere, slissa skiver og Hawk klosser, bør bli bedre bremser og slutt på att caliperene henger.
-
ARB diff cover på plass ;D
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/b7899058-ee27-4467-816a-7950cb18864f.jpg)
-
Jeg har handlet meg YJ hardtop, ikke pen men billig så da går det ann å prøve seg litt frem med å få den til å passe. På balja er det nesten perfekt passform, det må slipes litt helt bak pga hjørnefestet til kalesja. Sånn ser det ut ved ruta, ikke heeelt tett ;)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/eb05b8b1-dcf1-47d3-9efd-abfe5b097301.jpg)
-
Jeg har handlet meg YJ hardtop, ikke pen men billig så da går det ann å prøve seg litt frem med å få den til å passe. På balja er det nesten perfekt passform, det må slipes litt helt bak pga hjørnefestet til kalesja. Sånn ser det ut ved ruta, ikke heeelt tett ;)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/eb05b8b1-dcf1-47d3-9efd-abfe5b097301.jpg)
Det jeg lurer på, er om det er mulig å fjerne den gummilista oppå frontruteramma ?
Vil da "leppa" i hardtopen komme lenger ned over frontruteramma ?
Da vil den glipa langs overkanten av dørene kanskje bli nesten borte ?
Eller sitter HT'en heeelt flatt mot balja, slik at det ikke er noe å hente på å fjerne gummilista ?
-
Jeg kikket på å fjerne gummilista over vinduet. Lista har en L profil og det er en stålkant under denne kan virke til att denne kommer i konflikt med hardtoppen men er ikke sikker. Jeg har kappet litt av på hardtoppen og kommer til å slipe og forme den etter vindus lista. På den måten slipper jeg å gjøre noe arbeid på bilen når jeg bytter mellom HT og ST.
-
Vært dårlig med oppdateringer her, men det har blitt gjort noe.
Kjøpte felger av Sondre og kom over brukte Discoverer AT dekk i dim 305 70 16 disse er så godt som like store som ett 33" dekk. Dekkene tok neesten oppi fjæra bak så kjøpte Spidertrax spacere fra Quadratec.
Bedre vinterdekk dette enn TrXus dekkene. Blir nok pigging neste vinter.
-
Ble lei (og nesten litt sjøsyk) av dødgangen så bestillte ny styresnekke fra over there. Kjempe greit å montere og kostet ikke allverdens heller. Digg med bil som svinger der hvor rattet peker.
-
I dag ble det en skikkelig vask og polering av MT felgene. De første to bildene er etter 3 ganger med avfetting og en runde med grønn 3M slipe pute. De to siste er etter polering med "Mothers" polerings ball og polish.
-
Da var garasjen rimelig oppdatert, blir mere TLC fremover bla lakk av fanger og bøyle i år igjen. funket dårlig med Biltema grunning og Bengalakk :(
-
Har fått begynnet på kanalbeskytterne. Platene er i 1,5mm stål fra en kassert elektrisk sentral, syrefaste rør i dim 1,25". Jeg fikk sveiset rørene til plata i går, MiG (trådsveis) ikke så gale sveiser :)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/1488e55a-8ef2-460e-8afa-3ae0b2d6e4a2.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/888202b7-7143-487c-8a88-3384b2b63bb1.jpg)
-
Blir sandblåst og lakkert sorte til uka tenker jeg.
Holder det å lime de fast med tec7?
-
Dette så jo veldig bra ut. MEN, er ikke 1,5mm litt vel tynt? Altså, vil de tåle at bilen "faller" ned på en stein...
Vet ikke om jeg ville brukt Tec7, spesielt med tanke på å senere ta dem av.. Hvorfor ikke bare lage noen hull, og feste i karosseriet (på samme måte som f.eks de fra Warn)?
-
mulig 1,5 mm er noe tynt, men bedre en ingenting. mulig jeg sveiser på et flattjern i 3mm på undersiden.
Prøvemontering...
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/81dfe8f2-bc50-4579-89c9-b59f1d471073.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/b060c610-eb7d-4e41-8677-3fa258128637.jpg)
-
pent... blir jo strøkent når du får lakket dem.
-
Hvorfor var ikke disse på før Jeepchallenge da? ;) Hadde jeg kunnet ha sånne beskyttere hadde jeg fått frest ut noe i sidene med en CNC fres. Så bilde av en som hadde gjort det i Unaiten. Så ser man skriften gjennom og i bilens farge ;)
Har et lite tips til deg forresten.. Satt og kikket i noen gamle 4 Wheel drive jeg hadde liggende, og plutselig dukket det opp en kjent TJ i en artikkel der.. Jepp, din TJ er foreviget i 4wd nr.12 - 2005. Dvs det bladet som går fra 06.12.05 til 03.01.06. Er i forbindelse med Norwegian Offroad Experience på Wolfroad ;D
Frode`s XJ er også avbildet og Tarje Hattem kobler opp vinsjen på din TJ.. Litt gøy, vet ikke om du har det bladet men du kan jo bestille det fra 4 wheel drive da...
PS: Har OME spacerne til WJ`n liggende her enda ;)
-
Du burde sette noen små rørbiter inn i mellom der , den lange biten med fritt rør vil bøye seg umiddelbart på første stein å dra med seg den litt for tynne plata det er sveist i.De fleste platene de bruker på "kjøpe" kanalbeskyttere er 3/16" , dvs ca 5mm stål. Bare et tips altså , arbeidet så okey ut det :-)