www.jeepclubnorway.no
Modeller => YJ => Emne startet av: Stian Olsen på On., 6,Oktober,2010,14,20
-
Hei:)
Jeg tenkte at jeg skulle prøve å få min 1988 YJ 4,2ltr godkjent men 33 tommere.
Har vært i kontakt med amcar og Importør.Hos importøren sier de at de overtok agenturet i 1994 og ikke vil ha noe med problemstillinger før denne dato,så de vil ikke komme med noen anbefalingspapirer til denne bilen.
Men de sier at jeg bør ta kontakt med amcar og Stein Moe som jobbet hos forrige Jeepimportør.
Dette har jeg gjort og Stein skulle se på saken og tidligere godkjenninger.Importøren sier at biltilsynet krever fabrikkpapirer for biler eldre enn 1994.
Jeg ser at det på Finn.no ligger en 1990 mod med godkjenningspapirer fra biltilsynet på 35 tommers hjul,så det er vel ikke umulig?
Noen som har noen erfaringer ang dette?
Vil en anbefaling fra amcar holde hos BT?
Vennlig hilsen Stian
-
Du må ha TÜV godkjente felger f. eks Asp Erle dette får du hos BG Nor, det er ihvertfall TÜV 33" til YJ, Skjermutbygger som dekker dekket (kosteskafttest), forstillingskontroll, speedometer justering, evt dropp på hengerfeste. Så er du ihvertfall langt på vei, ta kontakt med Biltilsynet på forhånd, i Drammen gikk det ihvertfall smertefritt. Dessuten må du ha TÜV heving på bilen.
-
Har prøvd med både papirer fra amcar og kopi av vognkort fra en annen TJ med større dekk en det jeg hadde lyst til å godkjenne, fikk klar beskjed fra BT at det var kun Tüv som gjaldt. Kjøpte meg derfor felger hos bgnor med Tüv, og har endelig rota meg til å bestille time hos BT, satser på at det går bedre denne gangen :-\
-
Ok,så jeg trenger ikke papirer fra hverken importør eller amcar?bare tuv på felger og hevesett?
-
Det var det de sa til meg.
Men det kan nok være lurt å stikke en liten tur innom ditt lokale BT, for å være sikker på at det er greit med gutta-boys, førs.(plutselig finner de på noe bambus, ref. nico sin tråd med hevesettet sitt). Felger med Tüv er en del dyrere en uten Tüv.
-
Takk,da blei jeg litt klokere :)
-
Har startet prosjektet mitt med å kontakte BT for å høre deres mening i saken. Redegjorde for planene som best jeg kunne, og fikk et 4sider skriv kun kort tid etter, hvor de hadde tatt for seg hvert punkt nedover.
(Gikk på merking av belter bak, 4"heving, 35" hjul, flares osv.)
Gjennomgangstonen var, at Tüv-papirer var viktig på alt man monterte. De presiserte også, at felgene måtte være godkjente sammen med hevesettet, at de kunne benyttes på en hevet bil. De var også snakk om tidligere omtalte "kosteskafttesten", men et annet poeng fra BT var, at ingen av lampene i front måtte ha ytterkant av glass mer enn 40cm fra ytterside bil. Og med breie hjul/ breddere, kan jo det være noe å tenke på, ettersom lampene på Wrangler sitter ganske mot midten av bilen.
Ellers må jeg faktisk rose BT også, for at de kom med en seriøs uttalelse på prosjektet, med sakelig redegjørelse og hints&tricks. Jeg fikk også kontaktperson jeg kunne benytte i den videre fremdriften...
Så da må man bare finne ut litt om Tüv-dokumentene til planlagt benyttede komponenter, hva de faktisk spesifiserer. Noen som har erfaring med dette..?
-
Hmm,det der med 40cm fra ytterkant lykteglass til ytterkant bil er jo ganske håpløst hvis en bruker 7"breddere,da er vi ca 5 cm over.
Har aldri hørt om dette før...Sist jeg prata med de virka det som at jeg kunne bredde så mye jeg ville,det viktigste var at hele hjulet kom på innsiden av skjermene...
Merkelig mye forskjellige meninger og regler de har på biltilsynet da?Virker som det varierer fra hvem man snakker med der oppe.....
-
Står i boka, desverre.
Det er derfor de stygge verandakassene ble montert på skjermene ved typegodkjenning.
Enkleste er å legge opp parklys ute på skjermene.
-
40cm gjelder for Nærlys, fjernlys og parklys....
Holder ikke med bare park/markeringslys lenger....
-
Henger de seg opp i dette med lysene er løsningen er å gå til et annet vrangtilsyn. I Sommer fikk jeg godkjent min YJ med 7" breddere og ekstra avstands stykker slik at bredderene dekket hjulet. De la heller ikke merke til at jeg hadde fjernet verandakassene.
-
Jeg hadde også 7" breddere, var heller ikke tema i Drammen.
-
Ble stoppa i storkontroll i Lillestrøm i kveld (utenfor messa). >:(
Glemte meg selvfølgelig bort, veit jo godt at de pleier å stå der på onsdagskveldene. :-[
To mann gikk på med tommestokker og målebånd, og fikk blandt mye annet mangel på dette med avstanden fra nærlys til ytterkant skjermer. Har 7" flairs og disse overskred grensen på 40cm med glans. ::)
Veit hva jeg må bruke de neste helgene til nå hvert fall............ :(
-
Kjedelig
Var bilen din godkjent med hevesett og dekk i vognkortet før du ble stoppet?
-
Hadde ennå ikke fått somla meg til å få det godkjent, har egentlig brukt en del tid med å samle inn papirer fra bl.a amcar og div. Hadde selvfølgelig ikke noe i vognkortet. Må nok demontere det meste, og sette på originale hjul og skjermbredere ::)
-
Ok da skjønner jeg...
Rart om de skulle henge seg opp i det om bilen er godkjent.
-
Det var no dritt,hørte det var mye kontroller i dag....så det blei ikke lange turen her,men er det noen som har en grei løsning på dette med disse 40 cm?går det an og lage til noe slags lamper som kan bli godkjent?
-
da må du evt flytte hovedlampene utover, eller ett par på skjermen. Blir vel neppe pent. Løsningen er vel felger som ikke bygger ut så mye og smalere skjermer. Er for jævli at det plutselig er sånt fokus på akkurat det.......... det må jo være hauger av biler som allerede er godkjent uten at dette har vært tema.....?
-
Det finnes biler i Norge som har mått flytte lysene ut på støtfangeren før de ble godkjent. Orginal lyktene i grillen fungerer da som ekstra fjernlys.
-
kjipe greier.. jeg kjører aldri forbi messa av rein frykt ;D
-
Det er så sinnsykt dårlige lys på disse bilene orginalt, så å kjøre de samtidig som nye hovedlamper monteres er ikke noe problem...
Min løsning ble å montere hella H4 lamper (lysstyrke 10) ytterst på fangeren. Da har jeg 30 cm ut til 7" breddere (6" bushwacker m/1" gummilist).
Disse har da fjærn/nær/park da alle disse må være innefor de 40 cm..
Dette er jo på en måte forståelig... alle vet hvordan det er å møte en bil med lys kun på høyre side... kan være spennende nok på trange bygdeveier...
Bilde ov oppsett:
(http://i101.photobucket.com/albums/m73/holmis_2006/jeep/P1010145.jpg)
-
Fin løsning:)ja det er forståelig,og det er jo bra de kan godta alternative løsninger.Da er det jo håp om å få det til:)
mvh Stian
-
Lønner seg evt å gå for sterkest mulig lysverdi, da det så vidt jeg veit kun er lov med ett sett(2 stk) nær/parklys i fronten.
Og da må jo denne funksjonen kobles ut i eksisterende hovedlys.
-
YJ ble typegodkjent med unntak fra regelen, med et nødsskrik. Når jeg godkjente i bartebyen var det greit med bare parklys ytterst, men det var et absolutt krav.
-
Lønner seg evt å gå for sterkest mulig lysverdi, da det så vidt jeg veit kun er lov med ett sett(2 stk) nær/parklys i fronten.
Og da må jo denne funksjonen kobles ut i eksisterende hovedlys.
Joa , ser den.. men lyktan er jo av bak neste sving... ;D kan jo ikke med vettet i behold kjøre rundt slik... ::)
-
Hadde akkurat en samtale med min kontaktperson hos BT. Han var hyggelig, men veldig til å bemerke at ting stod i boka. Forsøkte å ymte frempå om det kunne finnes en løsning for å omgå, ev. gjøre endringer for å få dette godkjent, men som han sa, "stod ikke noe om dette i boka".
Sende han illustrasjonen av bilen til Holmis, med forklaring, er spent på tilbakemeldingen. ???
Lurer forresten på denne "boka" han snakker om, er det BT`sin sorte heksebok, der det står mange oppskrifter på hva for f...skap de kan mixe ihop for folk som ønsker å individualisere bilene sine, og ikke kjøre rundt i A4-bilen...?
-
Boka han refererer til har ikke mange sidene... egentlig bare ett ark mellom 2 pærmer.. på det arket står det ett ord: NEI ::)
-
Og her er svaret fra min mann!
"I utgangspunktet er det mulig å flytte hovedlampene bare de er i henhold til forskriften om § 25 i krav til kjøretøy.(k.t.k)
K.t.k § 25-2 pungt2.
Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet."
Med 4" lift og 35" burde dette gå greit... ;D
Så da gjenstår bare, kan 4" heving med Tüv-papirer OG felger med Tüv for 35x12,5x15" godkjennes i kombinasjon...?
-
Har fått varenummer på H4-lamper fra Hella, i "god gammel utførelse".
1A7 003 099 011
Noen som har andre varianter med litt mer "moderne" utseende (klarglassoptikk), som er E-merket? (Kan vel ta se f... på at de henger seg opp i sånne ting også...)
-
...........eller en av disse, koster vel ca 1/3 del av Hella.....(hvis pris er viktig da) :)
http://www.mcartikler.no/index.php?main_page=product_info&cPath=69_430_174&products_id=206
http://www.mcartikler.no/index.php?main_page=index&cPath=69_430_174
-
Eller om kvalitet ikke spiller noen rolle... ;D
http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=frontlykt
Lurer på hvor lang tid det tar, før de klarer å tette dette "smutthullet" også... :-\