Her var det mye historieløst...
Bare sånn for å rydde opp i tre ting:
1) Korando er ikke ett lisensprodukt av Jeep.
Jeep har blitt produsert i alle verdensdeler som ett ledd i forsvarsstrategi og politikk. Us Army hadde behov for en produksjon av Jeep i Sør Korea. De etablerte seg i en allerede eksisterende bilfabrikk (Hadonghwan). Produksjonen av Jeep ble startet opp av amerikanerne i 1964. Produksjonen av Korando startet opp i den samme fabrikken først etter att amerikanerne trakk seg ut. AMC likte dette svært dårlig! Spesielt siden de benyttet seg av Jeep sin grill. AMC truet med søksmål om disse bilene ble forsøkt markedsført på noen av markedene Jeep solgte CJ. (Dette er den eneste avtalen koreanerne hadde med AMC) Dette er grunnen til at Korando ikke kom på det europeiske markedet (1989) før flere år etter at produksjonen av CJ var avsluttet (1986) og AMC hadde blitt solgt til Chrysler (1987).
2) CJ 7 er ikke markedsført som Renault.
AMC (Som igjen eide Jeep) hadde på slutten av 70 tallet økonomiske problemer. I 1980 inngikk AMC og Renault ett partnerskap. I 1983 kjøpte Renault en større aksjeandel i AMC og ble hovedaksjonær. Renault hadde denne posisjonen frem til 1987 da Renault solgte AMC til Chrysler.
Renault var i inne og reddet AMC fra konkurs. I denne perioden før Ola Brun tok over, er det riktig at Jeep ble solgt fra Renault sitt forhandlernett i Norge. Men Jeep var, er og blir ett eget varemerke.
3) Ford GPW er en Jeep produsert av Ford.
Dette skjedde mange år før Jeep ble ett eget varemerke (1950) registret av Willys Overland. Ford har en sentral plass i Jeep sin historie.