Skrevet av Emne: Jeep CJ7 med Turbodiesel  (Lest 7725 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #15 på: To., 3,Mars,2011,12,50 »
Kjør Toyota da... eller var det, kjør debatt.
Er det egentlig noen her som selger denne JEEPen??

Ingen av oss som selger nei, bare disskutererrrrr vi ;)
Ser ut som den mangler veltebøyle også foresten.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #16 på: To., 3,Mars,2011,12,52 »
Sitat
Ser ut som den mangler veltebøyle også foresten
Da er det jo en ekte kriger ;D
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #17 på: To., 3,Mars,2011,12,59 »

Tror det er samme person som la ut denne annonsne ifm ombyggingen:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6694.0.html

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #18 på: To., 3,Mars,2011,18,22 »
HAhaha... ler meg nesten ihjel! Le car..........og så klages det på Toyotadiesel ???.

Sitat
Kanskje finnes det ennå klistremerker som "I love my Korando" i klubben
Jøss da, der måtte jeg svelge litt gulp... men det flaueste er at KinaputtJeepen til en kollega hadde lisensproduserte D44 aksler.

Detta generte mer moro enn jeg hadde sett for meg ;D
Nå er drømmen å  bygge en Korando Grand scenic, med VMmotor, peugeotkasse og aksler fra Fiat klitto.
« Siste redigering: To., 3,Mars,2011,18,54 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #19 på: To., 3,Mars,2011,19,22 »
Trenger du Korandoramme og chassi, jeg har dobbelt opp liggende.
Er du sikker på at D44 er lisensproduserte aksler på Koreajeepen foresten. Står spicer på stikkaksler foran har jeg sett i allefall. Alt av skruer på koreasaken er i mm, men nå bygger jo Dana etter ønske, og det har de gjort til mangt en bilskropp ;D ;D

Nå helles ikke bensin på bålet, men diesel ;)
Og som de fleste(her inne) vet selvantenner diesel på lavere temp en bensin. DANGER!!

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #20 på: Fr., 4,Mars,2011,09,42 »
Det blir ikke mer morro en det man kverulerer seg til selv!

Et par kalde og grufulle fakta:  Jeep CJ7 ble solgt som Renault CJ7 i alle fall i et år i Norge.    Renault CJ7 ble testet i flere bilblader og annonserte flittig, det er bare å ta en tur på loftet og se etter i haugen med gamle blader. Det finnes også originaldeler i originalforpakning til Jeep som det står  AMC Renault på, huffameg! (Dette er vonde ting for oss Jeep-entusiaster, men det er dessverre klart at det er få andre bilfabrikker som "som har vært til sengs" med flere andre fabrikker og investorer enn  det Jeep har, og slik er det enda.  Nå er det italiensk som gjelder etter at dieselmotorene fra samme land har spredd glede i flere år  :().

Korando har ekte Dana akslinger, ikke noe kopi.  De er like akslinger som smale CJ 7, men er for 6 bolt og ytterendene framme er Isuzu (kan byttes ut med Dana/Jeep deler, bolt-on).  Så langt jeg har funnet ut er Korando også et godkjent lisensprodukt fra Jeep, på lik linje med en rekke andre "kloninger".

Så det er mye å "prate" om, det er sikkert!

Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #21 på: Fr., 4,Mars,2011,09,50 »
Sitat
Korando har ekte Dana akslinger, ikke noe kopi.  De er like akslinger som smale CJ 7, men er for 6 bolt og ytterendene framme er Isuzu (kan byttes ut med Dana/Jeep deler, bolt-on). 

Bra det er kunnskapsrike her også, og ikke bare kverulanter og fjas :).

4.0 Litre.... hvis en skarrer litt på r, en der, så blir det jammen fransk det også :o.



Litt mer fra landet som har frosk som livrett, Valgets kval:
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #22 på: Fr., 4,Mars,2011,10,17 »
AMC eide 50% av  produsenten en stund(husker ikke om det var Dong A eller sjangjong ??? ), så det er vel en grei måte å si at den var godkjent av de ;D
De har jo gjort noen forandringer, men en del passer jo som hånd i støvel også ;)

AR

 
Det blir ikke mer morro en det man kverulerer seg til selv!

Et par kalde og grufulle fakta:  Jeep CJ7 ble solgt som Renault CJ7 i alle fall i et år i Norge.    Renault CJ7 ble testet i flere bilblader og annonserte flittig, det er bare å ta en tur på loftet og se etter i haugen med gamle blader. Det finnes også originaldeler i originalforpakning til Jeep som det står  AMC Renault på, huffameg! (Dette er vonde ting for oss Jeep-entusiaster, men det er dessverre klart at det er få andre bilfabrikker som "som har vært til sengs" med flere andre fabrikker og investorer enn  det Jeep har, og slik er det enda.  Nå er det italiensk som gjelder etter at dieselmotorene fra samme land har spredd glede i flere år  :().

Korando har ekte Dana akslinger, ikke noe kopi.  De er like akslinger som smale CJ 7, men er for 6 bolt og ytterendene framme er Isuzu (kan byttes ut med Dana/Jeep deler, bolt-on).  Så langt jeg har funnet ut er Korando også et godkjent lisensprodukt fra Jeep, på lik linje med en rekke andre "kloninger".

Så det er mye å "prate" om, det er sikkert!



ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #23 på: Fr., 4,Mars,2011,20,11 »
Her var det mye historieløst... :-\

Bare sånn for å rydde opp i tre ting:


1) Korando er ikke ett lisensprodukt av Jeep.

Jeep har blitt produsert i alle verdensdeler som ett ledd i forsvarsstrategi og politikk. Us Army hadde behov for en produksjon av Jeep i Sør Korea. De etablerte seg i en allerede eksisterende bilfabrikk (Hadonghwan). Produksjonen av Jeep ble startet opp av amerikanerne i 1964. Produksjonen av Korando startet opp i den samme fabrikken først etter att amerikanerne trakk seg ut. AMC likte dette svært dårlig! Spesielt siden de benyttet seg av Jeep sin grill. AMC truet med søksmål om disse bilene ble forsøkt markedsført på noen av markedene Jeep solgte CJ. (Dette er den eneste avtalen koreanerne hadde med AMC) Dette er grunnen til at Korando ikke kom på det europeiske markedet (1989) før flere år etter at produksjonen av CJ var avsluttet (1986) og AMC hadde blitt solgt til Chrysler (1987).

2) CJ 7 er ikke markedsført som Renault.

AMC (Som igjen eide Jeep) hadde på slutten av 70 tallet økonomiske problemer. I 1980 inngikk AMC og Renault ett partnerskap. I 1983 kjøpte Renault en større aksjeandel i AMC og ble hovedaksjonær. Renault hadde denne posisjonen frem til 1987 da Renault solgte AMC til Chrysler.

Renault var i inne og reddet AMC fra konkurs. I denne perioden før Ola Brun tok over, er det riktig at Jeep ble solgt fra Renault sitt forhandlernett i Norge. Men Jeep var, er og blir ett eget varemerke.

3) Ford GPW er en Jeep produsert av Ford.

Dette skjedde mange år før Jeep ble ett eget varemerke (1950) registret av Willys Overland. Ford har en sentral plass i Jeep sin historie.

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #24 på: Fr., 4,Mars,2011,20,47 »
..og gjennom hele 60 og 70 tallet hadde Rambler,etterhvert kalt AMC et ganske stort samarbeid med Renault så for meg virker det helt naturlig at de reddet AMC den gangen,sånn er det bare med historien..enten vi liker det eller ikke..
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #25 på: Lø., 5,Mars,2011,21,44 »
ER pirkete her, jeg vet, samarbeidet med Renault/AMC startet 1979.
interessant å lese historie Sten Morten :)
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #26 på: Sø., 6,Mars,2011,02,00 »
Ok, takk Frank :)

I "Alle biler- Alt om bil"  -AMC Historie
 
Står det:

Sitat
...1979 var faktisk et samarbeid med Renault, som i 1980 ble partnere..

Noen kilder sier slutten av 1979 og andre begynnelsen av 1980:

Sitat
In North America, Renault formed a partnership with American Motors, lending AMC operating capital and buying a small percentage of the company in late 1979.

Link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Renault

Jeg brukte denne kilden:

Sitat
Beginning in 1980, AMC partnered with France's Renault in an effort to keep their expensive manufacturing operations open, obtain much-needed capital, and as a source for vehicles in the increasingly popular subcompact category

Link:

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Motors_Corporation

Det som i allefall er sikkert er at Renault satt ved roret fra 1983.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #27 på: Sø., 6,Mars,2011,20,18 »
Ser man det ja... :)
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #28 på: Sø., 6,Mars,2011,20,43 »
Amc og Renault har samarbeidet helt siden begynnelsen av 60 tallet,det var jo nesten 10 år før Amc kjøpte Jeep av Kaiser,mange personbiler som Rambler Classic og Rebel ble satt ihop på Renaults fabrikk i Belgia.Så det er ei lang historie bak hvorfor og hvordan det samarbeidet har vært.Amc trengte penger og Renault fikk tilgang til forhandlernettet Usa som motytelse bl.a.Men det som tråden egentlig handler om er Toyotadiesel og drivverk i CJ7 og min mening(som slett ikke er viktig)er at den motoren i den aktuelle bilen er feilplassert sett herfra.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Jeep CJ7 med Turbodiesel
« Svar #29 på: Ma., 7,Mars,2011,08,17 »
Sitat
mange personbiler som Rambler Classic og Rebel ble satt ihop på Renaults fabrikk i Belgia
Dævven, har jeg hatt Renault også? :o
Min tredje bil var en 1969 Rambler Rebel, hvit med gule lyn på baksjermene. Og med oppgradert 343 Hp motor med headers og Trush potter, 345 bakdekk, Hijackers og 2 antenner bak var det ingen grenser for hvor denna kunne vinne en burnout konkuranse, Spant hele runden på Yongstorget ;D. Helt til automaten tok kvelden :),.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO