Skrevet av Emne: Hva synes dere om denne Jeepen?  (Lest 13931 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #30 på: To., 7,Juni,2007,21,00 »
Drag mig nu baklänges inn i fågelholken!
Jeg for min del ville heller parkert ved siden av en Korando på et treff, enn en Cherokee.  :)

På et treff vil du vel helst ha venner, vel? I Cherokeen finner du en venn, bare du ikke fornærmer dem på denne måten. Fysjamei. Du kan vel ikke parkere ved siden av en FSJ som Chief heller da? Eller en spissnese? XJ er tross alt en innretning produsert i Toledo, Ohio, designet i AMC-tiden og med produksjonsstart før Chrysler overtok (jada, jeg ser smilefjeset, men du traff rimelig rett på feil nerve).

1) Må man eie en Jeep(tm) for å værre medlem av JCN? Det kan da ikke være tilfelle?

2) Merkeklubb er merkeklubb og ingen temaklubb. Chevy-eiere reiser ikke på Early Ford V8-treff uansett hvor fin og klassisk Chevyen måtte være. Og omvendt. At det kan virke urettferdig er det ikke så mye å gjøre med. Stiller man til merketreff med feil merke må man finne seg i at bilen blir avvist i porten og at parkeringen blir utenfor sperringene. Det kunne aldri falt meg inn å prøve å reise på A-Ford-klubbens grensetreff med en Buick.

3) Hva synes jeg om denne Jeep'en? Jeg synes det er misbruk av Jeep, men Jeep(tm) er samtidig som det er merkevare også blitt en hedersbevisning og siden et folkelig begrep for bil med mer markfrigang enn normalen. Uansett om det er 2x4 eller 4x4. Dette er på linje med at "Xerox it" betyr å kopiere noe, Cola er det samme som all sukret, brun, kullsyreholdig leskedrikk osv. Noen kaller til og med Brandy for Cognac og Freixenet for Champagne *grøss*. Jeg tror annonsøren bare ønsker å misbruke Jeep for å gjøre objektet mer attraktivt og dermed bevisst misbruker Jeep merkekategori på Finn, nettopp fordi Korando'en ser ut som en CJ7. For oss som er opptatt av merkehistorikk og kjenner litt av historien blir det å kalle en Korando for Jeep som å skjære tynne strimer på ryggen og strø med salt & pepper i. Er produsentene lisensiert til å markedsføre som Jeep og brandet garanterer for produksjonen er det en Jeep. Er de lisensiert til å bruke former og presseverktøy, men må bruke eget merkenavn er det ikke en Jeep.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #31 på: To., 7,Juni,2007,21,40 »
De bilene er ikke mye like.

Sett de ved siden av hverandre og sammenlikn.
Det er nesten på kanten å kalle det for en kopi spør du meg!

Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #32 på: Fr., 8,Juni,2007,01,13 »
For en stund siden var det en lignende bil til salgs på Finn, men den var aventert som "Entusiastbil, støken Jeep cj7 1989mod"
Dette var også en Korando, annerledes grill, høyere panser, ukjent interiør, reservehjul montert mot høyre på bak-luken, som for øvrig ikke er en luke, men en forsenkning i platen........
Dette har ikke så veldig mye med ekte Jeep å gøre, annet enn at man kan se visse likhetstrekk.....

There's Only One  :)

TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #33 på: Fr., 8,Juni,2007,07,52 »
Kan vi ikke heller starte diskusjonen om hvorvidt YJ er en skygge av CJ (kopi av ekte Jeep)? Noen her inne har vel argumenter også rundt dette. Jeg også ;D

ja, eller hvorvidt TJ er en skygge av YJ  ...kan starte en ny tråd på det, sånn at debatten om Korandoen fortsette her.
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #34 på: Sø.,10,Juni,2007,01,50 »
Dette blir for dumt.... eneste anstendige valget som ikke kan diskuteres er hva som står i vognkortet. Står det AMC/Chrysler/Jeep så er det det. Står det noe annet så er det ikke AMC/Chrysler/Jeep.
Å kalle en Korando med CJ balje for CJ blir du det samme som forfalskning. Men det vil fortsatt stå Korando i vognkortet. DET er UDISKUTABELT!!!
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #35 på: Ti.,12,Juni,2007,15,33 »
Det står nå Willys-Overland i vognkortet på min ene bil, men jeg regner med at det er OK som Jeep!?!?  AMC er vel ikke akkurat Jeep selv om de har eid Jeep.  AMC Eagle med 4X4 er det Jeep!?!?!  Leste på en annen tråd at noen mener at Ford MUTT og Ford GPW også er Jeep, interessant....

Kanskje noen i JCN skulle granske historien til Jeep fra den spede begynnelse i 1941 og så definere hva som er Jeep.  Må de være laget i Toledo f.eks., eller hvilke kriterier skal legges til grunn?  Flere av fabrikkene rundt i verden som lager "Jeep-liknende biler" er beviselig drevet av Jeep i en eller annen form, men blir er de da Jeep?  Endel sliter også med koblingene til Ford, Renault og andre, men en må vel se i øynene at Jeep har "vært litt utro" opp gjennom tiden og at det har blitt noen "avkom" av dette.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #36 på: Ti.,12,Juni,2007,16,01 »
Ford GPW er like mye Jeep som Willys MB.

Merk:

Ordet "Jeep" dukket ikke opp før flere år senere, første gang på en proto modell for CJ-1 i 1944. Modellene fra Willys ble etter krigen markedsført under navnet Willys, og "Jeep" det ble ikke et eget varemerke før på 50 tallet.

Alle modeller før dette er ekte Jeep og har vært med til det merket er i dag. Bantam Pilot model, Bantam MARK II, Willys QUAD, Ford PYGMY, Ford GP, Willys MA, Bantam BRC-40, Ford GPW, Willys MB og Ford GPA.

Det ble også inngått en kontrakt med amerikanske myndigheter at all fremtidig leveranse av Jeep modeller til forsvarsbruk måtte deles mellom Willys og Ford. Her er det myndighetene eier modellen og fabrikkene leverer. Derfor regnes også alle Ford i MUTT serien også for Jeep.

Nå er jo vi ikke veldig bortskjemt med disse modellene i vår klubb da, men om noen av de første modellene kom ville det være den grommeste jeepen på hele treffet!




Dette er ikke noe problem. Jeep har blitt produsert i store deler av verden. Det er kjent og en del av Jeep sin spennende historie.

Bilen til salgs er ikke en Jeep, men markedsføres som en Jeep. Det kan bli er problem for kjøper.

Men det virker som flere synes det er helt greit?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #37 på: Ti.,12,Juni,2007,20,53 »

Bilen til salgs er ikke en Jeep, men markedsføres som en Jeep. Det kan bli er problem for kjøper.
Men det virker som flere synes det er helt greit?

Nei, det er det ikke.
Men hva skal en gjøre ?  Vi har ingen myndighet til å foreta oss noe som helst.
Så her blir det typisk en potensiell skuffet kjøper...


Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #38 på: On.,13,Juni,2007,16,43 »
Det er sånn "pusen i posen" opplegg, men man forventer vel at en evt. kjøper også sjekker litt.  Det har da vært "verre" ting til salgs enn dette, biler med feil rammenummer og feil identitet f.eks.  Synes det er mer ille å forsøke å selge en YJ som går på CJ papirer selv om begge er "ekte vare".  Da kan jo den stakkars kjøperen risikere å bli fratatt bilen sin "til fordel for statskassen".  En "hybrid" kan en imidlertid glede seg like mye med som om man kjører Jeep, men unntak av å komme på Jeep treff tydeligvis. :-X
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #39 på: On.,13,Juni,2007,22,38 »
Synes det er mer ille å forsøke å selge en YJ som går på CJ papirer selv om begge er "ekte vare".  Da kan jo den stakkars kjøperen risikere å bli fratatt bilen sin "til fordel for statskassen". 

Ja, jeepen du sikter til har blitt solgt på den måten 3 ganger.
Det er bra at vi agerer, det er bra at vi gjør eiere oppmerksomme på at vi følger med. Jeg kan takke hele gjengen på Grava for at jeg fikk igjen hvert øre.


Fordi flere i Jeepklubben reagerte nå sist da Jeepen igjen var til salgs, valgte eier å fjerne
salgsanonsen. Vistnok ligger det en heftelse på den nå, så det blir ikke lett for eier å skrive salgsmelding nå.


Han som selger Korandoen er kanskje helt på grensa, men så lenge det står Jeep Korando CJ7
i annonsen så har han vel formelt ikke gjort noe galt.

Kathrine
« Siste redigering: On.,13,Juni,2007,22,45 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget CJ-5 Pekka

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 200
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #40 på: To.,14,Juni,2007,09,56 »
Hvor tok Kaseir Jeep veien i diskusjonen. Min CJ 5 er en Kaiser, står så i vognkortet.

Pekka
Pekka Lord medlem nr 66
Vestby
CJ-5 Universal -66
Willys MB -43
Gracefully is better than polishing
Shine, can never replace attitude

renegade

  • Gjest
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #41 på: To.,14,Juni,2007,10,27 »

Han som selger Korandoen er kanskje helt på grensa, men så lenge det står Jeep Korando CJ7
i annonsen så har han vel formelt ikke gjort noe galt.

Kathrine

Jo, han har faktisk det.  Meg bekjent er "Jeep" et beskyttet varemerke.  Det kan strengt tatt ikke benyttes uten eiers samtykke (Chrysler/Daimler).

Det han kan skrive, er f.eks. "Korando CJ7", CJ7 mener jeg ikke er beskyttet, så det tror jeg går greit.

Og Petter så litt bortkommen ut på grava i går kveld...


Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #42 på: To.,14,Juni,2007,10,44 »
Da foreslår jeg at JCN gjør Korando-duden oppmerksom på det.

Jasså så du var på Grava i går...? blant alle de nye sykkelvenna dine?  ;)
Vi solgte automatkassa til dele-wrangleren vår i går som lå ute hos Uffe,
derfor kjørte han forbi Grava...mms'n han sendt viste uteplassen STAPPAFULL av to-hjulinger
så han skjønte sikkert fort at det ikke var plass til han..
« Siste redigering: To.,14,Juni,2007,11,03 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #43 på: To.,14,Juni,2007,10,46 »
Men det virker som flere synes det er helt greit?

Nei, det er ikke greit å lure folk, spesielt ikke hvis det skjer med overlegg.  Men diskusjonen dreide over i hvorvidt en Korando kunne delta på våre treff, og i hvor stor grad Jeep has been sleeping around. 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #44 på: To.,14,Juni,2007,11,59 »
Sitat
Og Petter så litt bortkommen ut på grava i går kveld...
Joda crusa forbi  8)

Sitat
Jasså så du var på Grava i går...? blant alle de nye sykkelvenna dine?  ;)
Vi solgte automatkassa til dele-wrangleren vår i går som lå ute hos Uffe,
derfor kjørte han forbi Grava...mms'n han sendt viste uteplassen STAPPAFULL av to-hjulinger
så han skjønte sikkert fort at det ikke var plass til han..
Solgte Manuelkassa  ;)
Jammen mange 2 hjulinger der, tøft det Å  8)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen