Skrevet av Emne: Hva synes dere om denne Jeepen?  (Lest 13932 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #15 på: To., 7,Juni,2007,15,57 »
Dette tar jeg på husken (og den er ikke hva den var, det er sikkert), men jeg mener at følgende firma har fått tillatelse til å bruke ordet Jeep/Willys og eller Jeepens karakteristika av fabrikken i Toledo:  Hotchiss (fransk), Mitsubishi, Willys Brasil og Argentina (eid av Renault!), Mahindra, Izusu, Ssasyong Koreando, en kinesisk fabrikk som jeg ikke husker navnet på, Nissan  og ...og. Det er enda flere bl.a. på Fillipinene.  Litt sånn som Coca Cola.  Det er Cola selv om den er tappet i Bergen, behøver ikke være tappet i US of A, liksom.  Kjenner man den hele og fulle historien til Willys/Jeep (noe jeg ikke gjør) så tror jeg man blir forundret over hva de har drevet med der borte i Toledo.  De har definitivt "spredd sine gener".  Om det har vært kulturimperialisme eller u-hjelp, nei si det!  Men våre ektefødte Jeep'er har mange halvsøsken rundt i verden, det er helt sikkert!  Så hvorfor ikke ta litt vare på dem også, de er da så søte  ;)

Kommentar til 2-hjulstrekk på Jeeptreff:  Ser for meg tur til Rena i en Postal-Jeep.  Ensomt på parkeringsplassen?  Jepp!  Og noen sier at disse bilene ikke engang ble laget på Jeepfabrikken men samme sted som det ble laget militære lastebiler av type M621.  Huff!

Kommentar til bruk av ordet Jeep:  Brukes i dagligtale om alle røffe biler med 4-hjulstrekk, Volvo jeep, Suzuki jeep, har også hørt Land-Rover jeep (huff igjen!).  Tror derfor ikke noen prøver å svindle, men dette er en betegnelse som benyttes av de uinnvidde.  Nå har man jo fått ordet SUV å leke seg med så det har blitt litt lettere, men fortsatt er alle eldre 4-hjulstrekkere med militær bakgrunn jeep.  Sånn er det bare.  All svart, sprudlene drikke uten alkohol er cola.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

renegade

  • Gjest
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #16 på: To., 7,Juni,2007,16,09 »
Dette tar jeg på husken (og den er ikke hva den var, det er sikkert), men jeg mener at følgende firma har fått tillatelse til å bruke ordet Jeep/Willys og eller Jeepens karakteristika av fabrikken i Toledo:  Hotchiss (fransk), Mitsubishi, Willys Brasil og Argentina (eid av Renault!), Mahindra, Izusu, Ssasyong Koreando, en kinesisk fabrikk som jeg ikke husker navnet på, Nissan  og ...og. Det er enda flere bl.a. på Fillipinene.  Litt sånn som Coca Cola.  Det er Cola selv om den er tappet i Bergen, behøver ikke være tappet i US of A, liksom.  Kjenner man den hele og fulle historien til Willys/Jeep (noe jeg ikke gjør) så tror jeg man blir forundret over hva de har drevet med der borte i Toledo.  De har definitivt "spredd sine gener".  Om det har vært kulturimperialisme eller u-hjelp, nei si det!  Men våre ektefødte Jeep'er har mange halvsøsken rundt i verden, det er helt sikkert!  Så hvorfor ikke ta litt vare på dem også, de er da så søte  ;)

Kommentar til 2-hjulstrekk på Jeeptreff:  Ser for meg tur til Rena i en Postal-Jeep.  Ensomt på parkeringsplassen?  Jepp!  Og noen sier at disse bilene ikke engang ble laget på Jeepfabrikken men samme sted som det ble laget militære lastebiler av type M621.  Huff!

Kommentar til bruk av ordet Jeep:  Brukes i dagligtale om alle røffe biler med 4-hjulstrekk, Volvo jeep, Suzuki jeep, har også hørt Land-Rover jeep (huff igjen!).  Tror derfor ikke noen prøver å svindle, men dette er en betegnelse som benyttes av de uinnvidde.  Nå har man jo fått ordet SUV å leke seg med så det har blitt litt lettere, men fortsatt er alle eldre 4-hjulstrekkere med militær bakgrunn jeep.  Sånn er det bare.  All svart, sprudlene drikke uten alkohol er cola.

Finnes det da biler med Nissan - Jeep i vognkortet ?  Det er i tilfellet veldig nytt for meg.
At fabrikker kan ha lisensprodusert / kjøpt teknologi / overtatt gamle produksjonslinjer fra Jeep, det er innlysende.

Men derifra til at de faktisk har anledning til å markedsføre de under varemerket "Jeep", det stiller jeg meg noe tvilende til.
Hvorfor er da ikke SSangyoung (sp ?) markedsført under varemerket "Jeep" her hjemme.  SVJV så markedsføres de f.eks. under SSangyoun / Rexton.

Og det er nettopp den ordbruken som er en del av problemet:
Hvorfor skal ikke kompisen med suzuki "jeep" få lov til å være med på treff når SSangyoung "jeepen" får lov ?

Men det hadde vært fint om noen kunne komme opp med dokumentasjon på at disse andre faktisk har vært markedsført under varemerket "Jeep".

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #17 på: To., 7,Juni,2007,16,21 »
Du kan jo kikke litt på http://www.angelfire.com/wi/willysbr/rural2.html for eks.  Markedsføres både som Jeep og Willys og ligner ikke så mye.  Sjekk også Jeep-klubben i Brasils hjemmeside.  Ikke mange av disse bilene som er bygd i USA nei.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #18 på: To., 7,Juni,2007,16,34 »
Eller denne lille historien: 

The birth of Mahindra & Mahindra began when K.C. Mahindra visited the United States of America as Chairman of the India Supply Mission. He met Barney Roos, inventor of the rugged 'general purpose vehicle' or Jeep and had a flash of inspiration: wouldn't a
vehicle that had proved its invincibility on the battlefields of World War II be ideal for India's rugged terrain and its kutcha rural roads?
 
 
 
 
Swift action followed thought. The Mahindra brothers joined hands with a distinguished gentleman called Ghulam Mohammad. And, on October 2nd, 1945, Mahindra & Mohammad was set up as a franchise for assembling jeeps from Willys, USA.
   
Two years later, India became an independent nation and Mahindra & Mohammad changed its name to Mahindra & Mahindra. Ghulam Mohammad migrated to Pakistan post-partition and became the first Finance Minister of Pakistan. 
   
 
Så vet vi det!  Historene er endeløse for Jeep!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #19 på: To., 7,Juni,2007,16,36 »
Jeg skal ikke på Toyota-treff jeg, det var akkurat derfor jeg nevnte det med Suzuki-jeepen. Korando og Mahindra kan ikke helt sammenlignes med Toyota og Suzuki, da disse ikke er kopier av noe. En annen ting er at Toyota og Suzuki har ikke problem med å skaffe nok folk til et bra treff selv, noe Korando og Mahindra-eiere sliter mer med siden det ikke akkurat er mange av disse bilene. Ser for meg at det kan bli litt stusselige treff med 3-4 biler.  :)

Jeg er helt enig i at de ikke kan få medlemskap i klubben, da dette kan skape kluss med godkjenninger og rabatter og slikt som man har som fordel ved å være med i en merkeklubb. Men derfra og til å nekte Korandoer å komme på Jeep-treff henger jeg ikke helt med. Det er da alltid hyggelig om det kommer flest mulig, og etter hva jeg kan skjønne så burde en CJ-7-eier ha minst like mye å snakke med en Korando-eier om, som han måtte ha å snakke med en Cherokee-eier om.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #20 på: To., 7,Juni,2007,16,52 »
http://www.film.queensu.ca/CJ3B/World/JapanMilitary.html

Her var det en japan-Jeep gitt!

Synes det er Jeep bra nok, jeg.  Men vi skal selvsagt ikke ha med Suzukier, L/C'ere osv.  DET er noe helt annet!!  Ikke Pajero heller selv om Mitsu kan (kunne) bruke Jeep navnet.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #21 på: To., 7,Juni,2007,17,05 »
Overland da...

Nå rører du vel :)

Jeep har hatt produksjon over store deler av verden. Dette er kjent. Alle modeller i Jeep sin historie er ekte. Som produksjonen til AKA Jeep Brasil i linken din over. AKA ble senere kjøpt av Ford og Ford produserte en tid gjennom AKA CJ-5 på lisens i Brasil. Siden Ford og Jeep ble store konkurenter på hjemme markedet avviklet Jeep sammarbeidet med AKA. Dette er en del av Jeep historien. Jeep har også hatt lignende sammarbeid med Mitsubishi.



Denne tråden handler om noe annet, en kopi. Som ønskes solgt som en Jeep.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #22 på: To., 7,Juni,2007,17,07 »
Ja, ja....

http://www.film.queensu.ca/CJ3B/World.html

Det er med andre ord tvil om hva som er en "ekte" Jeep, ettersom Jeep har lisensiert ut mye artig.   Jeg synes det er bare blir mer moro, og en mer rikere Jeep-hobby av det. 

Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #23 på: To., 7,Juni,2007,17,13 »
Det er en bra side Simon! Bare synd den har mange hull til å være et oppslagsverk
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #24 på: To., 7,Juni,2007,17,20 »
http://www.film.queensu.ca/CJ3B/World/JapanMilitary.html

Her var det en japan-Jeep gitt!

Synes det er Jeep bra nok, jeg.  Men vi skal selvsagt ikke ha med Suzukier, L/C'ere osv.  DET er noe helt annet!!  Ikke Pajero heller selv om Mitsu kan (kunne) bruke Jeep navnet.

Men såvidt jeg kan se, så er det ingen fra de siste innleggene som er markedsført under varemerket "Jeep" ??
De er markedsført som Mahindra, Mitsubishi osv ?
Dvs. det står Mahindra, Mitsubishi i vognkortet / chassisnummeret ?
En ser f.eks. lett Mitsubhisi merket i grillen på flere av bildene.
Så fortsatt er det ingen som har kommet med dokumentasjon på at disse andre markedsføres som Jeep.
Eller sagt på en annen måte: det står Jeep i vognkortet / chassisnummeret.

At de av utseende og sikkert mye mekanisk har røtter fra (tidligere ?) Jeep modeller, det er helt greit.
Men for meg er de ikke en Jeep.


Og det er her jeg setter avgrensingen: markedsføres de under varemerket "Jeep", så er det greit.
Eks. så er vel alle europeiske Grander ++ faktisk bygd på Steyer-Puch fabrikken i Østerike, men er ingen Puch.
Det er fortsatt en Jeep...

Og forholder vi oss til en slik regel, så blir det veldig enkelt.  Skal vi begynne med disse andre, så legges det opp til *MYE* diskusjon, og det er vi ikke tjent med.


Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #25 på: To., 7,Juni,2007,17,26 »



Og det er nettopp den ordbruken som er en del av problemet:
Hvorfor skal ikke kompisen med suzuki "jeep" få lov til å være med på treff når SSangyoung "jeepen" får lov ?



[/quote]

Mitt svar er som følger:  Jeep har ingenting med Suzuki å gjøre, når det gjelder Koreando så tror jeg Jeep-fabrikken hadde noe med saken å gjøre (altså ikke en kopi..) og derfor må de få lov å være med på treff (om det stemmer at Jeep var involvert i "fødselen" av Koreando'en).  Er det noen som fikk vondt nå?

Enig med simon, dette gjør hobby'en interessant, veldig interessant.  

Når deg gjelder markedsføring, så står det vitterligen Jeep på mange av disse produktene.  Se f.eks. på baklemmen til Brasil-Willysen!  Eller ID plata på de fleste....... 

Er det noen som har problemer med dette?  Blir Toledo-bilene mindre verd?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #26 på: To., 7,Juni,2007,17,45 »
så legges det opp til *MYE* diskusjon...

åh, sier du det ? :) :)
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #27 på: To., 7,Juni,2007,17,54 »
ACCN har en liknende delikat problemstilling om dagen i og med at Chevroletnavnet opptrer på biler med koreansk opprinnelse. En journalist fra Autofil tok med seg en slik bil på amcartreff for å se reaksjonen.

Jeg kom over et lass med noe jeg trodde var en Jeepfront på Ekeberg et år. Ved nærmere undersøkelse viste det seg å være deler fra Koreando.
Kan noen forklare meg hvorfor delene er ganske like, men ingen ting vil passe hverken på mål eller fasong. Det som likner mest er visst ramma. Ser ikke andre deler som vil passe om hverandre.
Hva skal jeg snakke med en eier av en slik bil om som jeg ikke kan diskutere med en Cherokee-eier hvis formålet med å snakkes er felles interesse for Jeepens historie. Ssang youngs historie har aldri interessert meg.

Jeep solgte presseverktøy til Koreanerne som lagde noe som liknet. Det betyr ikke at det er Jeep for meg. Jeg holder på at biler produsert av de som gjennom tidene har eid varemerkte "Jeep" er de klubben konsentrerer seg om. Et merketreff tillater ikke at vi skal synes synd på eiere som ikke har råd til annet enn Mahindra og Ssang young og la de få komme med det argument at de bare blir noen få.
De som har Volvo Sugga er også bare noen få!

Problemet er at mange ønsker å identifisere seg med Jeep som er et atraktivt varemerke.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #28 på: To., 7,Juni,2007,18,49 »
Sten-Morten da sier du jo selv at de har hatt en avtale med Jeep. De har altså vært produsert med velsignelse fra AMC selvom det har vært visse restriksjoner. Nå vet jeg ikke så mye om lisensbygging av biler, men jeg vil tippe at også brasilianerne fikk restriksjoner på hvor Jeeper produsert der kunne omsettes. Bobler produsert i mexico ble vel heller aldri eksportert til europa, men tipper de som har tatt inn en får lov å komme på VW-treff fordet.  :)

Jeg er ening med deg i at han selgeren i annonsen du refererer til går for langt i sin annonse. At han kaller den en korando-jeep plager meg ikke, men den burde ikke stått under merket Jeep, og CJ-7 har jo ikkenoe i den annonsen å gjøre i det hele tatt. Når han da likevel velger å legge den inn under Jeep, så burde han hvertfall være nøyere med å påpeke at det dreier seg om en kopi. Hadde det vært et firma så kunne man sikkert meldt de et eller annet sted, men det er litt værre med privatpersoner sånn sett.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #29 på: To., 7,Juni,2007,20,28 »
 :DAPARTHEID ER HELT OK :D

Er det ikke det vi egentlig praktiserer her, og det er heeeeeeeeelt greit (i denne settingen)

Den begrensede tidsepoken jeg kjenner ganske godt om Jeep, omtaler bilens 2. (andre) tegn i VIN-koden, som enten J eller B. Hvorav J er.....joda du gjettet riktig - JEEP, og B er AMC. Tviler på at Mahitra, Baghera og Kommodo,  eller hva det må være, kan smykke seg med det samme.

Og det er dette som gjør Jeep til en ekte Jeep - for meg. AMEN

Om noen har vært uheldige og fått grisehjerte eller snodige oppsett ellers i drivverket, så er det fortsatt en Jeep. Jeg blir ikke Even, om han donerer meg sin nyre eller lever.

Så enkelt kan det faktisk være  8)

Kan vi ikke heller starte diskusjonen om hvorvidt YJ er en skygge av CJ (kopi av ekte Jeep)? Noen her inne har vel argumenter også rundt dette. Jeg også ;D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW