Skrevet av Emne: Rust på understellet  (Lest 5858 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Rust på understellet
« på: On., 4,April,2007,23,52 »
Har omsider kjøpt meg bil (yeih!)  ;D

Men den har som alle jeg så på før jeg kjøpte, endel rust på understellet. Og det stresser meg veldig. Antar at det er mye å ruste på under der før det blir problematisk. alle stag så fine ut.

Men er det noe å gjøre? Går det ann å sandblåse hele bilen og sette den inn med tectyl eller noe sånt? Og hva ville noe sånt koste?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Rust på understellet
« Svar #1 på: On., 4,April,2007,23,58 »
Ved nybilkjøp av Wrangler så følger det med rust garanti. På at den har rust i understellet..... Har til dags dato ikke sett en eneste uten! Men som du sier, så har den mye å ruste på. Og det er ingen stor fare annet enn at den brune krokanen ikke er pen å se på.

Jeg leverte bilen min for full understellsbehandling hvor de vasket grundig ramma innvendig og utvendig samt sanblåste den. Så påførte de 3 lag med en type guffe før de avsluttet med 1 halvtykt lag med guffe og 1 lag med tectyl. Koster noen tusenlapper, mellom 4.500,- og 7.000,- avhengig av hvor bra du vil ha den. Og når du drar bilen til skogs, så må den gås over hver høst ( men det er ikke så dyrt og tar ikke lange tiden ).

Gratulerer med bil!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Rust på understellet
« Svar #2 på: To., 5,April,2007,00,03 »
Takktakk.


Mest fristende å spraye over hele bilen med hammerite, men jeg antar at det er en noe billig løsning.
Men det er absolutt noe å tenke på ja.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget wrangler 98

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 53
Sv: Rust på understellet
« Svar #3 på: To., 5,April,2007,01,02 »
Takktakk.


Mest fristende å spraye over hele bilen med hammerite, men jeg antar at det er en noe billig løsning.
Men det er absolutt noe å tenke på ja.




For all del ikke hammerite,da den er siliconbasert (var ihvertfall tidligere).

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Rust på understellet
« Svar #4 på: To., 5,April,2007,09,05 »
Spørs jo og på hva du skal bruke bilen til og.Er det en dailydriver så er jo det greit at det er behandlet. Er det en hobby bil som står for det meste i garasje,da er det jo bare litt makup som skal til....!!!

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Rust på understellet
« Svar #5 på: Fr., 6,April,2007,12,23 »
Vet ikke hvor mye du liker å gjøre selv, men dette er ingen heksekunst å gjøre hjemme i garasjen...
gjorde det selv i fjor, hvis du har en kompressor, kjøper du en tectyl sprøyete på luft, to bokser med tynn teckty, to med tykk tectyl og en slange til sprøyten med sprede-dyse i enden for å ta inne i rammen. har du ikke kompressor får du slik slange til spray-bokser også.
Gjør alt grundig rent først, og sett i gang... husk å dekke gulvet med ett eller annet, kjipt å tectyl i hele gasjen etterpå... ;D
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Rust på understellet
« Svar #6 på: Fr., 6,April,2007,15,59 »
For all del ikke hammerite,da den er siliconbasert (var ihvertfall tidligere).



Hva vil det si? Eller, hva har det å si?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Rust på understellet
« Svar #7 på: Fr., 6,April,2007,22,18 »
Det er en hovedregel når det gjelder bil, bruk aldri silikon produkter.

Årsaken er at hvis du etter å ha brukt silikon på bilen, ønsker å pusse ned og legge ny lakk over,
så vil den nye lakken ha problemer med silikon rester, selv etter pussing skraping og rensing.

Resultatet for den nye lakken vil være flekker hvor den ikke vil feste (skiller seg).

Du vil slite over lengere tid før du får ny lakk til å legge seg på bilen normalt igjen, selv om du bruker silikon fjerner.

Så det smarteste er å ikke bruke produkter som inneholder silikon.

Tom  :)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Rust på understellet
« Svar #8 på: Fr., 6,April,2007,22,34 »
Takk for svar.
Får prøve med Tectyl da, hvis det er det beste.

Men jeg ender nok opp med å levere den til sandblåsing eller noe slikt. Vanskelig å komme til overalt uten annet enn jekk.  ::)
Og jeg regner med at de sandblåsegutta skrur av enkelte ting under der for å komme til skikkelig overalt.



Men er ikke karosseriet galvanisert? Har kommet en hard steinsprut på panseret, og der er det definitivt rust. Trodde det ikke skulle ruste jeg  ???


Også må jeg heve den 2". Så ikke dekkene skraper borti når jeg snur. Burde jeg ha den på verksted for sånt? Har lyst til å gjøre det selv, men det er greit at sånt blir riktig. Også mangler jeg sikkert endel verktøy.
Hva er forresten normalt lufttrykk i 31" sommerdekk? Har sett etter, men det står ikke på dem.

-Nyskjerrig og usikker  :)
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: Rust på understellet
« Svar #9 på: Lø., 7,April,2007,00,28 »

Også må jeg heve den 2". Så ikke dekkene skraper borti når jeg snur. Burde jeg ha den på verksted for sånt? Har lyst til å gjøre det selv, men det er greit at sånt blir riktig. Også mangler jeg sikkert endel verktøy.
Hva er forresten normalt lufttrykk i 31" sommerdekk? Har sett etter, men det står ikke på dem.

2" heving med fjærer på en TJ er blant det enkleste løft en kan installere, muligens med untak av 2" BB.

Istedenfor å betale mange 1000 lapper til et verksted, hva med å kjøpe litt verktøy:

-Garasjejekk, 2 solide støttebukker, pipesett, fastnøkler, en BFH må du ha, et spett / kubein er kjekt, en rørstump som kan brukes som extra forlenger, kanskje et par med fjærklemmer også og en momentnøkkel kan være kjekt.  Er vel omtrent det en trenger for å bytte fjærer & dempere.

Det skal være mulig å bytte 2" fjærer uten fjærklemmer, let litt på 'nettet, det ligger flere beskrivelser der av dette.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Rust på understellet
« Svar #10 på: Lø., 7,April,2007,11,24 »
Det er så mange forskjellige hevesett, hvilke er bra, og hvilke er dårlige?
Og hvor mange deler er det man bytter egentlig?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Rust på understellet
« Svar #11 på: Lø., 7,April,2007,20,26 »
Det finnes utrolig mangen gode hevesett, men hvis du satser på å få hevingen godkjent hos biltilsynet så ville jeg valgt 2,5" OME fra 4x4 suply, eller 4" Pro comp fra BG Nor, begge disse følger det med tüv-papirer som du trenger for godkjenning hos biltilsynet.

Vet ikke eksakt antall deler, men Pro comp-settet er det mest omfattende settet da dette løfter høyest...

TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Rust på understellet
« Svar #12 på: Sø., 8,April,2007,00,39 »
ProComp har både 2" og 4" løft med TÜV papirer. I disse papirene er det også med 2" bodylift og hvis jeg ikke husker feil 33x12.5 på 10x15" felg. 4" settet kommer i såkalt Stage I og Stage II sett. Velg Stage II settet, da får du med en del ekstra ting som gjør bilen bedre på asfalt. En annen ting er at 4" løftet drar med seg en del ekstra utgifter på "usynlige" deler for å fungere skikkelig. Du runder 20.000,- ganske fort.....

Old Man EMU finnes kun i 2" løft.

Har du bare to tommeltotter, så klarer du denne monteringen selv uansett type sett.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Rust på understellet
« Svar #13 på: Sø., 8,April,2007,11,24 »
takk for råd.  :)
Hva burde jeg bruke for å vaske før jeg påfører tectylen? Noe med sprit i?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Rust på understellet
« Svar #14 på: Sø., 8,April,2007,18,01 »
Bruk vanlig avfetting, fåes på de fleste besinstasjoner, deretter høytrykk spyle..
La så bilen tørke. Før du tar på tectylen går du over med en stål-børste å pusser vekk alt som er løst, rust, smuss osv...
 
Da er det bare å sette i gang  ;)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600