Skrevet av Emne: WJ diesel trenger tips og overbevisning  (Lest 1870 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
WJ diesel trenger tips og overbevisning
« på: Sø.,30,September,2012,09,15 »
Skal ha ny familie bil.
Valget står mellom en Toyota LC90 og eventuelt en WJ
Pris er max 200
Skal kunne ta seg en tur på island med kryssing av elver så snorkel må på og større hjul.
Foreløpig så heller det mot Toy..... :-( men så er det dette med Jeep som henger i bakhodet :-)
Så trenger Jeep inspirasjon og gode tips og overtaling og og og :-)
WJ på 33" er jo grise stiligt :-)

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #1 på: Sø.,30,September,2012,14,38 »
Du har sammenlignet LandCruiser 90  med D4-D mot WJ 2,7CRD? Den gamle 3.0TD i LC 90 er en trist opplevelse iallefall, D4-D motoren har jo heller ikke for mye krefter. God plass er vel en av fordelene med LC..men da hadde jeg heller kjøpt Patrol Y61 (ja, total avsporing nå  ;D)

Toyota deler er dyrt å kjøpe originalt, det vet jeg. Til Jeep`en så får du det aller meste fra USA.

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #2 på: Sø.,30,September,2012,18,06 »
Har enda ikke kjørt wj med diesel, men er enig i at det ikke er mye fres i yotaen...
Har kun kjørt v8 og 4 literen...
Men hvilken diesel skal eg ha 3,1 eller 2,i ?
Og er det noen varianter man bør styre unna?

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #3 på: Sø.,30,September,2012,22,50 »
2,7 CRD går stillere og rimeligere og den har 5 trinns automat, 163hk 400nm og 3,73 utveksling.
3,1 TD støyer litt og bruker litt mere suppe takket være 4 trinns automat, 140hk 380nm og 3,91 utveksling.
Begge alternativ fungerer utmerket med 32" dekk, og sannsynligvis med 33" også.

LC90 med D4-D har til sammenligning 163hk 343nm
Gamle 3.0TD har 125hk 295nm

Det finnes jo endel billige WJ 3,1 på finn, men det må sikkert påberegnes litt mekking??
Noen av disse er vel 99-modeller med Quadra-Trac (åpen diff foran) ellers er det vel QuadraDrive på de fleste.
Mye info her http://www.wjjeeps.com/tcases.htm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #4 på: Ma., 1,Oktober,2012,01,48 »
3,1 kan chippes, jeg har angivelig 169 hk og 425 Nm. Den ble iallefall noe sprekere (ikke powerbox men ekte chipping).
Automaten kan også hackes, da den er feilprogrammert i utgangspunktet  :-[ Med litt koblinger, en motstand og en bryter kan man få ned forbruket noe på langkjøring. Chryslercrap kan det meste om dette, det ligger tråder her...  :)
Jeg skal teste det når jeg blir ferdig å fikse rust og lekkasjer  ;)

Alt dette slipper man med 2,7. Men prisnivået er litt høyere.
3,1 har vel ramlet nesten som en stein prismessig det siste året.
Ser det er noen 3,1 på finn.no som har gått over 250.000 og over 300.000 km også, så det er fullt mulig med en slik bil.
Kan man mekke selv så er det ikke så ille. Men kjøp ikke en 3.1 uten å ha verktøykassa i orden  :)
Ikke at det er så mye feil på den egentlig, men plutselig kommer alt på en gang.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #5 på: Ma., 1,Oktober,2012,20,44 »
Og med tanke på diesel forbudet skulle man kanskje bare hoppet rett i V8.....

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #6 på: Ma., 1,Oktober,2012,21,05 »
Ingen dum tanke  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #7 på: Sø., 7,Oktober,2012,10,16 »
Kikker og kikker og blir mere og mere i tvil
Hvilken av disse vil gi minst problemer framover?
En diesel2,7 og en V8
Begge ser jo meget bra ut selvom v8 hadde litt ekstra:-)
Med bushwalkers cut out og litt større hjul så blir jo begge fine biler.



http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37547519



http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37350655

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #8 på: Sø., 7,Oktober,2012,16,43 »
Har selv v8 og liker den  ;D den er dog tørst, så kjører du mye bør du se litt på kostnadene. Med 200k kan du vel stort sett kjøpe de fleste wj'er. Er vel bare de nyeste overland ho som er priset høyere (etter pruting). Jeg ville lett etter en med lav km fremfor alt.
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #9 på: Sø., 7,Oktober,2012,21,26 »

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37350655

150` for en 99-modell (med Quadra-Trac) synes jeg var litt optimistisk, men men..
Ser den er annonsert som 2000 modell, men i følge chassienummer er dette en "1999 model year"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #10 på: Ma., 8,Oktober,2012,01,52 »
Ja litt høyt var det jo men den var jo nylig påkostet en del da, men best å finne en som er et par år nyere og med quadradrive.

Er ikke dette et kupp så vet ikke jeg http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37370396
Vet ikke om den har Quadradrive da. Men nye AMC-topper og greier.
Men litt rare tall vedr. understellsnr:

Kjøretøy:   JEEP GRAND CHEROKEE 1J4GWB84
Understellsnummer:   20082810032
Typegodkjenningsnummer:   
Årsmodell:   1999
Førstegangsreg.:   1999
Førstegangsreg:   20090126
Avregistreringsdato:   0
Importert:   N
« Siste redigering: Ma., 8,Oktober,2012,03,02 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: WJ diesel trenger tips og overbevisning
« Svar #11 på: Ti., 9,Oktober,2012,11,12 »
Ja litt høyt var det jo men den var jo nylig påkostet en del da, men best å finne en som er et par år nyere og med quadradrive.

Er ikke dette et kupp så vet ikke jeg http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37370396
Vet ikke om den har Quadradrive da. Men nye AMC-topper og greier.
Men litt rare tall vedr. understellsnr:

Kjøretøy:   JEEP GRAND CHEROKEE 1J4GWB84
Understellsnummer:   20082810032
Typegodkjenningsnummer:   
Årsmodell:   1999
Førstegangsreg.:   1999
Førstegangsreg:   20090126
Avregistreringsdato:   0
Importert:   N

Gamle min :-) Han kjøpte den av meg for 75000 med fullt topp havari og oljesprut over alt. Kjempe morro med motorhavari og ferie pakket bil  :-\

Har Quadradrive.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered