Skrevet av Emne: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger  (Lest 2753 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« på: On.,22,Januar,2014,18,28 »
Har begynt å samle inn deler til kommende storservice -192.000km.
Instruksjonsboken har en del opplysninger om hvilke oljetyper som skal benyttes men den er på utlån for tiden og jeg lurer på :
- Oljetype på Transfer kassen (lavgear kassen).
- Oljetype på foraksling
- Oljetype på bakaksling ( dersom den er forskjellig fra foraksling ).

Så er det et additiv som heter noe sånt som "limited slip" og skal blandes i oljen på akslingene.
Hva er blandingsforholdet?
Skal det tilsettes i oljen på begge akslingene, eller bare på en av dem.
Noen sa til meg at det bare skulle på bakaksling, men jeg vet ikke hvorfor. Er dette rett??


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
« Siste redigering: On.,22,Januar,2014,18,55 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #2 på: On.,22,Januar,2014,19,21 »
her er forresten servicemanual for 2000 modell. Det er vel ikke de helt store forskjellene på 2001.
NB! Kapitlene som slutter på liten a omhandler 3.1 TD motoren spesielt så de trenger jo ikke du titte i.

http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/WELCOME.PDF
« Siste redigering: On.,22,Januar,2014,19,23 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #3 på: On.,22,Januar,2014,19,30 »
Takker.
Da er lesestoffet sikret for kvelden :-)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #4 på: On.,22,Januar,2014,19,33 »
Ser at den første tråden jeg linket til er fra 2008/2009 så noe av infoen kan jo være delvis utdatert.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #5 på: On.,22,Januar,2014,20,20 »
Takker for linker.
Har funnet ut at 75/140 på begge aksler er rett for meg med Quadra Drive.
Ser at det skal være 0,07l slip middel på foraksling, og 0,09l slip middel på bakaksling i den manualen du linket til.

Jeg har fått olje til transferkassen i dag fra forhandler som førte jeep tidligere.
Der fikk jeg Mopar ATF+4 men jeg ser at du har benyttet egen MOPAR olje for NV-247 transfer case.
Så bilde ditt av alle oljene i en tråd.
Har jeg fått feil olje ??
Har ikke fylt den på enda.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #6 på: On.,22,Januar,2014,21,44 »
Jeg har fått olje til transferkassen i dag fra forhandler som førte jeep tidligere.
Der fikk jeg Mopar ATF+4 men jeg ser at du har benyttet egen MOPAR olje for NV-247 transfer case.
Så bilde ditt av alle oljene i en tråd.
Har jeg fått feil olje ??
Har ikke fylt den på enda.

Ja, du har fått feil olje. Du skal ha "mopar transfer-case fluid" delenummer:05016796AB

Her er et bra "smørekart" for WJ http://www.wjjeeps.com/service/maintenance_wj.htm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #7 på: On.,22,Januar,2014,21,48 »
Bak skal det nok være 0,12 l (4 FL OZ ounces) altså en flaske, hvis det er Dana 44 Quadradrive (226 RBA).
Så det kan være trykkleif i manualen. Dvs. på side 3-96 står det faktisk 0,12 l.

Forøvrig er det jo to metall "tags" boltet fast i difflokket som man kan lese av hvilken diff. det er og mengder det skal være.

Fant forresten servicemanual fra Dana Spicer selv. De kaller diffen Hydra Lok men det er samme diff. http://www2.dana.com/pdf/X5001-CVSP.pdf
Se side 34

Mopar ATF+4 er til automatkassa. Den er rød mens den til transferkassa er mere gulaktig.

Jeg har Castrol Syntrax 75W-140 uten LSD tilsetning i diffene nå.
« Siste redigering: On.,22,Januar,2014,22,00 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #8 på: On.,22,Januar,2014,22,43 »
Nok en gang viser det seg at dette forumet har en enorm kunnskap om Jeep ;D
Trist at ikke en tidligere merkeforhandler av Jeep kunne gi meg rett olje, eller fortell meg noe om mengde slip middel.
Hadde jeg levert den inn for service hadde de sikkert fylt opp med feile oljer flere steder.
Best å gjøre slik selv ;D

Takk til alle som har gitt meg info.
Skal se om ikke jeg får byttet oljen i morgen.

Utlogget Zigma

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #9 på: On.,22,Januar,2014,22,52 »
Hei

Jeg hadde en WJ tidligere som jeg leverte til 192000 service, aldri i verden om det stemplet i serviceheftet er verdt så mye. Jeg betalte ja hold dere fast 17000 kr søttentusen  :o

Det var forøvrig første og siste gang jeg leverte en bil til service  ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #10 på: On.,22,Januar,2014,23,20 »
WJ er vel såpass sære i forhold til ymse bruk og kast-biler at det tryggeste nok er å skaffe seg oversikt over samt utføre servicerutiner selv, eller få hjelp hos noen med spesiell erfaring med biltypen.
Skal ikke så mye til av slurv med oljetype, intervaller osv. samt div. sjekkpunkter før det blir dyrt, iallefall om man må ha reparasjoner utført på verksted.
Og ikke minst har bruktverdien falt så mye de siste par årene at det ikke er så fristende å punge ut store beløp til verksteder. Penger man aldri får igjen ved salg uansett.

NB! Vedr. automatolje, så bruker jeg Biltema ATF-U som er en del rimeligere enn Mopar sin. I tilfelle du har fått mengden som skal på transferkassa og ikke automatkassa.
Ser at V8-kassa rommer nesten 14 liter olje mens dieselkassa rommer 9-10 liter, men ved avtapning eller oppsuging får man jo ikke mer enn 5-6 liter ut pr. gang.
« Siste redigering: On.,22,Januar,2014,23,33 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #11 på: To.,23,Januar,2014,00,48 »
Her er mine "difftags", front øverst.
ser ut som de har rota litt med trykkinga av produktnummeret til Dana på frontdiffen som er 610951 ifølge en etikett plassert annet sted på diffen.
Det lengste nummeret er Chryslernr. HL er Hydra Lock og 3.91 er utvekslingen.

« Siste redigering: To.,23,Januar,2014,01,09 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #12 på: Sø.,26,Januar,2014,15,44 »
Du hadde rett. Sjekket merkene på bilen i dag og jeg hadde de samme mål som du hadde på dine skilt
-   For aksling skal ha 38OZ av oljen og 2OZ av slip middel.
-   Bak aksling skal ha 72OZ av oljen og 4 OZ av slip middel.

Nå er det en stund siden jeg gikk på skolen, og jeg lurer på :  Hva er dette målt i liter ?
Hva er 1 OZ ?
I Haynes boken er det nevnt som vekt, og omregnes til kg og det var da jeg datt av.
Trodde dette var målt i volum, og ikke vekt.

Har nå fått rett transfer case olje, men da jeg sjekket på et merke under panseret hvilke tennplugger jeg skal ha så oppdager jeg at de jeg har fått er av feil type.
Må da få byttet dette også. Utrolig hvor mye som egentlig kan gå galt på en gang.

Har i hvert fall lært en hel del nå bare på å skaffe deler og oljer for en storservice.

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Sv: WJ 4,7l. 2001 mod., skifte olje på akslinger
« Svar #13 på: Sø.,26,Januar,2014,17,37 »
Nå er det en stund siden jeg gikk på skolen, og jeg lurer på :  Hva er dette målt i liter ?
Hva er 1 OZ ?

Google kan finne ut av sånt ved å skrive det i søkefeltet.  Skriv inn: 1 oz in dl
Funker også med 500 usd in nok , 24 mpg in liters per 10 km  osv osv  :)

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.