www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: 99 WJ på Lø.,25,April,2009,10,38

Tittel: Erfaring med olje
Skrevet av: 99 WJLø.,25,April,2009,10,38
Hei folkens.
Da WJ`n har begynt å bli godt voksen ( 99 mod. 4,7 ) er det vel på tide å begynne å ta alle servicer og vedlikeholdet selv. Har tenkt å beholde den så stempelet i servishefte er ikke så viktig for meg, desuten har jeg også desverre dårlig erfaring med den lokale Jeepforhandleren her, så der har jeg hvert for siste gang!!!!
Jeg traff på en gjeng på amcar tur her forleden hvor det bla. ble diskutert olje. Der var det "flertall" for å bruke en olje som het Amalie XLO Ultimate. Dette var hvist en helsyntetisk olje i 15W-40 som de mente var aldeles utmerket for våre motorer.
Jeg har aldri hørt om det merket så derfor lurer jeg på om noen her inne på forumet vet hva dette er og om den er brukbar. Prisen var ikke avskrekkende heller, 900,- for 7,5 liter (2 galon).
Tittel: Sv: Erfaring med olje
Skrevet av: AManLø.,25,April,2009,14,23
Du får heilsyntet på FK butikken, 10 liter før 730 krona trur æ.  Å det e meir en godt nokk!!!
Tittel: Sv: Erfaring med olje
Skrevet av: hammondTi., 5,Mai,2009,10,39
når det gjelder merker av oljer så er det mange teorier og mange hevder sitt.

men ingen klarer egentlig og bevise at det ene er dårligere enn det annet.

men EN ting er viktig! og det er uansett merke man velger. viskositet! Bruk det som står i boken og ikke la det friste til og forandre for mye!

selv bruker jeg quaker state og har aldeles gode erfaringer med deg. mange påstår at syntetisk olje er ikke bra pga at gammelt slam løsner.

dette er jeg usikker på. har man rensestoff på så kan jeg forstå det. men olje?

vel vel. husk viskositet i allefall!
Tittel: Sv: Erfaring med olje
Skrevet av: simonTi., 5,Mai,2009,11,17
mange påstår at syntetisk olje er ikke bra pga at gammelt slam løsner.

Jeg knakk en motor engang på å bruke for god olje.    Kjøpte en gammel gubbekjørt Escort og hadde på min favorittolje (Castrol GTX, fin metallkanne), og durte avgårde i ikke-gubbe tempo.   All gammel sot løsnet, slik som Castrol lovte, og plugget et par oljekanaler.   Min feil, selvsagt, fordi jeg ikke tenkte over hva som ville skje.

GTX var bra, fordi den holdt motoren ren.  MEN det krever at raske oljeskift i starten, hvis motoren er innsatt med sot når du begynner.
Tittel: Sv: Erfaring med olje
Skrevet av: arveTi., 5,Mai,2009,12,21
som nevt,bytte av olje kan bli ett problem.
Skal man bytte olje typer så krever det att man renser motoren med innvendig motorrens først,gjerne ett par ganger.mener att mineral olje er det beste for disse motorene,har god erfaring med quaker og kenndal SAE 10/40.
Helsynt blir for tynt,har prøvd dette en gang,resulttat,olje lekasje :)
Tittel: Sv: Erfaring med olje
Skrevet av: FighterTi., 5,Mai,2009,15,37
Sitat
Helsynt blir for tynt,har prøvd dette en gang,resultat,olje lekasje
Jeg kjører på syntetisk 15-40 olje, og merker ved kjøring i lavgear, med høyt turtall (som i skibakkene på Gol) blir oljen merkbar tynn, så oljetrykket blir endel lavere. Men tror nok viskositeten virker like godt for det. Tror absolutt at moderne oljer er noenlunde jevngode, og med en skiftintervall på 12000km(zj) så blir den ikke dårlig heller. Jeg vet taxieiere som kjøper regenerert olje på 25l kanner, og har gjort det i alle år, og de bilene ruller 500000km. Jeg er mer skeptisk til disse long distance oljene som skal vare over 30000km. Kjøremønster, by/langkjøring er vel også faktorer som spiller inn, uansett. Jegkjøper ihvertfall ikke dyr olje på min bil, for jeg tror ikke at dyrest olje betyr best olje.
Sitat
Prisen var ikke avskrekkende heller, 900,- for 7,5 liter (2 galon).
Jeg hadde ikke betalt det for oljen. Betaler ca. 300,-for 4liter. Uansett: Hold deg til anbefalt viskositet, som hammond skriver. Lykke til :)