Skrevet av Emne: Rustkatastrofe?  (Lest 1812 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Rustkatastrofe?
« på: Ti.,17,Juli,2007,15,33 »
Satt og fingra med bilen i går, pusset vekk litt rust bl.a. og da stakk jeg lillefingeren min inn i et av de små hullene i ramma. (det ovale ca midt på, hvor det er plass til en finger), og hva kjente jeg?

Der var det sikkert en halv cm med rustsand og små flak av metall.
Det er vel ikke mulig å sandblåse og tectylere inni rammebjelkene er det det?

Det var så mye rust som hadde løsnet og lå inni der, at jeg ble litt uvel faktisk.  :-\
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Rustkatastrofe?
« Svar #1 på: Ti.,17,Juli,2007,17,51 »
Få spylt igjennom ramma med en kraftig høytrykkspyler og ei klatre dyse, all denne dritten holder på fuktighet slik at det ruster mere. Oljebehandle så ramma innvendig, følg opp dette 1 til 2 ganger i året.

Slå med en smihammer eller lignende overalt hvor du kommer til på ramma, hvis du ikke finner noe hull er ramma god for mange år til, og finner du hull er det ikke verre enn og sveise. Men få det gjort nå blir ikke bedre av og vente.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Rustkatastrofe?
« Svar #2 på: Ti.,17,Juli,2007,17,54 »
Skal sandblåse og tectylere hele rakkelverket før vinteren.
Såsant man faktisk kommer til inn i bjelker som dette. Ellers er det unødvendig.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Rustkatastrofe?
« Svar #3 på: Ti.,17,Juli,2007,20,05 »
Må ikke ta helt på vei pga litt rust, dette er helt vanlig på alle tj'er og de fleste andre jeep-modellene... det er bare å spyle inn gjennom hullene på rammen (det er mangen av de, forrfra til bak) la det tørke, sprøyt så tecktyl inn, man får slange med sprededyse hos bilextra, og sikkert fra biltema også. dette kan du gjøre annenhvert år, så varer den rammen din i mange ti-talls år.... (det er mye gods å ruste på, går ikke så fort..  ;D )
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Rustkatastrofe?
« Svar #4 på: Ti.,17,Juli,2007,22,49 »
Ville nok ha vurdert olje fremfor tectyl hvis du ikke klarer og sandblåse inni.
heller behandle enn gjemme problemet liksom.

Owatrol olje er fint.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Rustkatastrofe?
« Svar #5 på: Ti.,17,Juli,2007,23,51 »
Joda, det er greit med litt rust, men så mye som var inni der skremte meg faktisk.
Men da satser jeg på at det går bra med høytrykk og olje.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.