Skrevet av Emne: Demperfestene bak  (Lest 4227 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Demperfestene bak
« på: Lø.,14,Juli,2007,15,39 »
De skruene som holder demperen fast langt oppi bak der, hvordan er de festet på den andre siden? Er det som foran, at det er gjennomgående bolter, med mutter på den andre siden?
De sitter veldig godt fast, og har hørt rykter om at det er sveisebolter på andre siden, som man ikke kommer til. Så hvis de løsner, må bilen skjæres opp fra innsiden?

Vet ikke helt hvor hardt jeg tør dra på, hvis det er konsekvensen  :-\
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Demperfestene bak
« Svar #1 på: Lø.,14,Juli,2007,17,12 »
Heisann!

Det er samme som foran, spray godt med rustløser og 5-56 før du prøver å ta de av. Jeg monterte hevesett på TJ-en min på en kveld, sprayet godt alle bolter med rustløser, og alle løsnet uten problem, og min er fra 1997...
Knekker bolten mener jeg det skal være mulig å bore opp slik at du kan lirke inn en mutter med fastnøkkel bak.


renegade

  • Gjest
Sv: Demperfestene bak
« Svar #2 på: Lø.,14,Juli,2007,18,18 »
Knekker bolten mener jeg det skal være mulig å bore opp slik at du kan lirke inn en mutter med fastnøkkel bak.

Det er *HELT* korrekt...

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Demperfestene bak
« Svar #3 på: Sø.,15,Juli,2007,18,45 »
De satt som faen, trangt var det også, men fikk dem løs med et nødskrik.
Så nå er alle boltene som har med fjæring og gjøre skrudd ut, satt inn med kobberfett og skrudd inn igjen.
Da skulle selve hevingen gå som en lek håper jeg. Skal se om jeg får kjøpt hevesett på torsdag eller fredag.  ;D

Så får vi se om det blir OME eller Procomp, og hvor mange tommer  ::)
Har mest lyst til å heve 4",så jeg er klar for 33" dekk, men jeg vet ikkeom jeg klarer å montere et SYE kit på den grusete sandplassen bilen står nå. Vet ikke jeg hadde klart det i en garasje engang  :-\






Æsj, ser ut som om BgNor har ferie ut Juli, det var leit.
« Siste redigering: Sø.,15,Juli,2007,19,27 av FauxPas »
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Demperfestene bak
« Svar #4 på: Ma.,16,Juli,2007,00,57 »
Jeg fikk svar fra Bg nor på mail igår så helt ferie har dem ikke :)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Demperfestene bak
« Svar #5 på: Ma.,16,Juli,2007,10,36 »
Sitat
men jeg vet ikkeom jeg klarer å montere et SYE kit på den grusete sandplassen bilen står nå. Vet ikke jeg hadde klart det i en garasje engang 

Har en ferdig skrudd GROM kasse til salgs / innbytte. SE HER

Den er det bare å skru rett på plass!

Teraflex SYE-kit
Teraflex TeraLow 4:1 utveksling. Helt konge på teknisk kjøring og allt av underlag men ikke fullt så konge på snø i bratte partier.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Demperfestene bak
« Svar #6 på: Ma.,16,Juli,2007,17,51 »
Svarte, nå ble jeg frista.

Er det ekstra lav utveksling på den kassa der? på høy og lav serie, eller bare lav?
og er NP231 den kassa jeg har?

Og hvor lett er dette å fikse, må jeg ikke tilte aksilngen og greier? Hadde vært fint med litt assistanse fra en som er litt skrukyndig tror jeg.
Men det hadde vært jæævlig digg å ha det fikset. Så er 33" litt nærmere.

Så er det økonomien da, hevesett 4", vinsj, og ny kasse begynner å koste  ::)
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Demperfestene bak
« Svar #7 på: Ma.,16,Juli,2007,20,51 »
Ja du har NP 231 på din TJ.

Bytte kasse tar ca 1 time hvis du har bodylift. Uten bodylift er det litt mer pes ( Noen bolter er vanskelige å komme til...) For et lite vederlag kan jeg bytte kassa for deg. Men det er såre enkelt.

Ta av mellomakslingene F og B.
Løsne boltene midt under skliplata som holder transferkassa
Støtt opp transferkassa i bakkant.
Skru ut de seks boltene som holder skliplata og fjern denne.
Napp ut kabelen til speedometerdrevet oppe i bakkant av transferkassa.
Skru ut de seks boltene mellom  girkassa og transferkassa.
Dra transferkassa bakover og støtt den under når han er løs.

Orginal utveksling i lav serie er 2.73:1 mens denne har 4:1. Utvekslingen i høy serien er uforandret.

Akslingen din skal ha riktig vinkel ( pinjongen skal peke litt nedover i forhold til mellomakslingen med sye. Det dobble krysset oppe ved transfer skal ta hele vinkelen )

SYE Kit MÅ du ha på 4", mens på 2" holder det med å senke transferkassa.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Demperfestene bak
« Svar #8 på: To.,19,Juli,2007,22,16 »
OK, da er OME hevesett innkjøpt og delvis montert.
Har montert foran nå, uten særlig problemer. litt knott å få av og på fjærene bare. Elendige klemmer.

Men nå er akslen ikke lenger rett under bilen, ett av de skråstagene som blir for korte antar jeg, hvilket stag er det?
Merka det fordi ikke swaybar festene passet lenger. Så nå kjører jeg uten, vil gjerne få tak i de manglende delene så fort som mulig. Så ser det jo også litt smartere ut med sentrerte aksler.

Skal begynne på bakakslen i morgen, gruer meg litt til å bakste med transferkassa og en annen brakett jeg fikk med. Men man får prøve, så dukker det nok opp noen spørsmål i morgen her  ;)
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Demperfestene bak
« Svar #9 på: To.,19,Juli,2007,22,58 »
Ligger mye info og bilder om monteringen av EMU på TJ`en min i "Garasjen" min.

Sway baren passa ikke etter ombyggingen foran ?? Det høres merkelig ut. Det skal jo ikke være noen braketter el. dor at de skal passe.... Framakselen din vil forskyve seg noe over mot passasjer siden. Det er naturlig, men ellers skal allt passe.



Men kjør ikke uten trackbaren hvis det er den du tenker på. Det er den eneste delen som ikke passer 100% og gjør at akselen flytter seg litt sideveis.



Det er litt kronglete å senke transferkassa, men bruk tiden og se nøye over, så går det greit.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Demperfestene bak
« Svar #10 på: To.,19,Juli,2007,23,22 »
Akslen har flyttet seg... tja, en halv tomme kanskje?
Men det er nok til at festene til Swaybaren (den som går forbi grillen), nå ikke passer. På førersiden er det en gleppe på en halv tomme, og på den andre siden, treffer swaybaren rett i festet fra akslen, så det ikke er plass til den gummiforingen.

Skal se om jeg kan få lagt ut et bilde i morgen.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Demperfestene bak
« Svar #11 på: To.,19,Juli,2007,23,28 »
Mener du at "bøyla" ( selve SwayBaren ) som går rundt grillen har forskjøvet seg? Isåfall er det bare å dunke den tilbake. Stab stagene er leddet i begge ender, så det er ikke noe problem. Samme skjedde når jeg bygde om. Den kan gli til begge sidene under monteringen, men det er bare å presse / dunke den tilbake til senter.

Når du sier gummiforingen, Mener du foringene som sitter i u-bøyler som skrus oppe på rammevangene ikke sant?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Demperfestene bak
« Svar #12 på: Fr.,20,Juli,2007,10,52 »
Mener du at "bøyla" ( selve SwayBaren ) som går rundt grillen har forskjøvet seg? Isåfall er det bare å dunke den tilbake. Stab stagene er leddet i begge ender, så det er ikke noe problem. Samme skjedde når jeg bygde om. Den kan gli til begge sidene under monteringen, men det er bare å presse / dunke den tilbake til senter.

Når du sier gummiforingen, Mener du foringene som sitter i u-bøyler som skrus oppe på rammevangene ikke sant?

Det er her du skal bruke det amerikanske standard verktøyet BFH.

Hvis ikke det hjelper, så er spett en god nummer 2.

Swaybaren er ikke boltet fast i de foringene oppe på rammevangene, men kan skli fritt fra side til side.
Hvis du ikke vil bruke BFH eller spett, så kan du forsøke å vippe swaybaren opp/ned samtidig som du skyver den på plass.
Det kan være kjekt med litt fett på swaybaren.

Og hvis du ikke vil at swaybaren kan skli fra side til side, så finnes det noen digre akselstoppere som du kan montere på innsiden på swaybaren, på innsiden ved hver foring/U-bøyle.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Demperfestene bak
« Svar #13 på: Fr.,20,Juli,2007,18,50 »
Men er det no særlig heldig at akslen ikke er sentrert da?
Med tanke på at diffen sitter litt lenger til side for transferkassa, mer press på styringa kanskje, osv. osv. ?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: Demperfestene bak
« Svar #14 på: Fr.,20,Juli,2007,20,26 »
Men er det no særlig heldig at akslen ikke er sentrert da?
Med tanke på at diffen sitter litt lenger til side for transferkassa, mer press på styringa kanskje, osv. osv. ?

Det er så lite at det betyr ingenting, tenk på hva som skjer når akselen flekser, da vil også akselen bevege seg litt sideveis.
Det er et par gode grunner til å få akselen sentrert.  Den ene er å få like mye hjul på utsiden av skjermbredderne foran / bak.  Mener å huske at pangardstagene sitter festet på hver sin side, hvilket gjør at forakselen forskyver seg til den ene siden, og bakakselen til den andre...

Husker ikke helt hvordan geometrien er på TJ'en, men kan en få bumpsteer hvis en hever mye ?  Eller holder det med et regulerbart panhardstag ?  Eller må en ha senkebraketter for å få stagene til å bevege seg i samme plan som før en hevet ?

2,5" heving mener jeg betyr at stagene må forlenges / innfestingen flyttes ca. 0,5" eller så...